Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Geboorte veulen niet willen missen!

 
Profiel   

Hallo Bokt!

Zoals de titel al zegt wil ik de geboorte van het veulen van de merrie die ik verzorg niet missen. Ik zit al 22 jaar in de paardenwereld en heb de nooit de kans gehad om een veulentje geboren zien worden.
Nu rijd ik een merrie die drachtig is en dacht: Dit is mijn kans!

Nu ben ik hierin een enorme leek en wil ik graag mijn kansen vergroten om de geboorte mee te kunnen maken.

Ik weet vanuit de eigenaresse dat er geen camera wordt opgehangen maar dat ze wel zitten te denken aan een geboortemagneet. Nu woon ik ongeveer een half uurtje van stal vandaan, maar als die geboortemelder afgaat ben ik bang dat het veulentje er al is voordat ik op stal arriveer.

Ik heb zelf 2 weken vakantie genomen rond rond 1 april en er is een mogelijkheid om in de nachten de waken op stal. Nu zie ik er mezelf niet 2 weken lang iedere nacht op stal waken dus zou ik graag alleen willen waken wanneer er ook een grote kans bestaat dat het veulentje die nacht geboren wordt.

Kunnen jullie mij tips en adviezen geven waar ik op moet letten bij de merrie en wat ik kan doen om de kans te vergroten om de geboorte van het veulen mee te mogen maken?

Groetjes Kim
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-21 22:18 



 
Profiel   

Kijk eens in het dikke buiken topic 2021. Er zijn manieren als melkstrips en natuurlijk uier in de gaten houden. Gedrag. Banden.

Edit. Dmv fotos kun je ook vragen hoe de mensen dasr denken hoe het zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-21 22:27 



 
Profiel   

Cioccolato schreef
Kijk eens in het dikke buiken topic 2021. Er zijn manieren als melkstrips en natuurlijk uier in de gaten houden. Gedrag. Banden.

Edit. Dmv fotos kun je ook vragen hoe de mensen dasr denken hoe het zit.


Bedankt voor de tip. Ik ga eens zeker kijken is dat topic!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-21 22:47 



 
Profiel   

Als de eigenaresse er verstand van heeft kan die je vast wel vertellen wanneer het er op gaat lijken. Een paar dagen vooraf gaan ze kegelen en andere kenmerken laten zien. Je hoeft daar heus geen 2 weken bij te zitten. Dan kun je besluiten om bv in de stal te slapen. Ik heb dat bij mijn eigen merries ook wel gedaan, in de slaapzak op het stro. Je wordt wel wakker als er iets gaat gebeuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-21 23:08 



 
Profiel   

pillow schreef
Als de eigenaresse er verstand van heeft kan die je vast wel vertellen wanneer het er op gaat lijken. Een paar dagen vooraf gaan ze kegelen en andere kenmerken laten zien. Je hoeft daar heus geen 2 weken bij te zitten. Dan kun je besluiten om bv in de stal te slapen. Ik heb dat bij mijn eigen merries ook wel gedaan, in de slaapzak op het stro. Je wordt wel wakker als er iets gaat gebeuren.


De eigenaresse heeft er idd verstand van maar alle tips en adviezen zijn welkom natuurlijk :)
Ik zie dat ook veel mensen gebruik maken van PH strips. Vanaf wanneer ga je deze gebruiken en gebruiken jullie dan schema om te testen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-21 23:14 



 
Profiel   

Ph strips was hier geen succes, birth alarm was ook een beetje traag, maar wel nuttig dat ik er in ieder geval snel bij was. Vorig jaar 3 veulens gefokt, als ik niet heel vlakbij had gewoond/bij de wei was geweest had ik er 2 van de 3 gemist. De derde had ik wel van te voren in de gaten, terwijl dat de merrie was die ik verder het minst goed kon peilen. Kortom, ik zou wel 2 weken op stal gaan slapen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-21 23:52 



 
Profiel   

Ik hoop dat het je lukt. Mijn merrie heeft 1 veulen gekregen en ik moest en zou er bij zijn. Alles in de gaten gehouden, als een malle uren naar die pony zitten kijken. Ik zet haar in de wei, ik ga een half uurtje naar binnen om een boterham te eten....bij terugkomst lag er een kerngezond veulen in de wei. :D

Superblij met het veulen, maar oh wat baalde ik dat ik het gemist had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-21 23:58 



 
Profiel   

Grinnik Devic ken het gevoel. Ik heb er 1 gehad die het echt 2x lukte een veulen op de wereld te zetten zonder mij (het krengkop :') ) Nachtenlang in de gaten gehouden met een camera, met infrarood zelfs. Elke keer niks. En dan kijk je smorgensvroeg na de zoveelste gebroken nacht en ligt er weer een veulen achter. Die dame liet echt niets zien.

Maar ik heb ze ook al gehad die, een maiden merrie zelfs, die zo klassiek alle tekenen toonde, dat ik zo ongeveer blauw van het lachen naar de camera zat te kijken en te wachten tot het moment er was dat het echt kwam :D En ook 1 die zelfs strak in de camera ging kijken als het zover was. Die was echt creepy.

Zo is elke merrie dus verschillend en geeft de ene mega veel tekenen dat het komt en de ander geeneen.
In jou geval TS zou ik de eigenaar vragen of en welke tekenen de merrie geeft als het zover is. Mits de merrie natuurlijk al eerder veulens heeft gehad bij hun. Zij zou dan wel indicaties moeten kunnen geven van daarop en daarop letten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-21 00:13 



 
Profiel   

Deze vraag past in de Kraamstal:

F-AM -> KS

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-21 21:19 



 
Profiel   

is het haar eerste veulen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-21 21:21 



 
Profiel   

En ondanks dat elke merrie anders is, kan ook nog elke geboorte anders lopen!
Hier een merrie die 3 veulens, 329 330 en 330 dagen geboren en allemaal rond 23.00 begon de bevalling en je zag het goed aankomen.
Laatste veulen 339 dagen, en lekker overdag om 17.30 zonder aankondiging. Gewoon pats boem liggen en beginnen. Was even even stressen om optijd erbij te zijn. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-21 21:30 



 
Profiel   

Wil je de grootste kans dat je er bij kan zijn, dan zal je toch écht op stal moeten slapen.. met geluk laat ze het zien en heb je wat "tijd" om op stal te komen, maar 9 vd 10x is dat niet het geval. en op moment dat "het" gaat gebeuren(of dat op alarm is of op camera, maakt niet altijd uit) moet je er ook met 5 minuten zijn.
Daarnaast is het niet ongebruikelijk om véle malen vals alarm te hebben, dan kan je niet voor elk vals alarm een half uur naar stal tuffen, vervolgens een paar uur wachten(want stel dat het toch nog komt, kan je weer naar huis, en met geluk weer terug naar stal..

Ervaring is ook wel dat zoals meerderen beschrijven je denkt: ik zie niets, ik ga "ff" iets, en dan ligt het veulen er achter :+
Je hebt ook types merrie's die wachten tot er iemand is om te bevallen..(letterlijk een merrie op een open dag, midden op de dag.. die toen maar besloot om te gaan te bevallen, tussen 2 demonstraties in moest het "ff" gebeuren )

Wat is de reden dat ze geen camera wil hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-21 21:39 



 
Profiel   

Devic schreef
Ik hoop dat het je lukt. Mijn merrie heeft 1 veulen gekregen en ik moest en zou er bij zijn. Alles in de gaten gehouden, als een malle uren naar die pony zitten kijken. Ik zet haar in de wei, ik ga een half uurtje naar binnen om een boterham te eten....bij terugkomst lag er een kerngezond veulen in de wei. :D

Superblij met het veulen, maar oh wat baalde ik dat ik het gemist had.


Wat jammer zeg dat je het net gemist hebt! Je hoort het idd vaker dat het zo gebeurd.

rina schreef
Grinnik Devic ken het gevoel. Ik heb er 1 gehad die het echt 2x lukte een veulen op de wereld te zetten zonder mij (het krengkop :') ) Nachtenlang in de gaten gehouden met een camera, met infrarood zelfs. Elke keer niks. En dan kijk je smorgensvroeg na de zoveelste gebroken nacht en ligt er weer een veulen achter. Die dame liet echt niets zien.

Maar ik heb ze ook al gehad die, een maiden merrie zelfs, die zo klassiek alle tekenen toonde, dat ik zo ongeveer blauw van het lachen naar de camera zat te kijken en te wachten tot het moment er was dat het echt kwam :D En ook 1 die zelfs strak in de camera ging kijken als het zover was. Die was echt creepy.

Zo is elke merrie dus verschillend en geeft de ene mega veel tekenen dat het komt en de ander geeneen.
In jou geval TS zou ik de eigenaar vragen of en welke tekenen de merrie geeft als het zover is. Mits de merrie natuurlijk al eerder veulens heeft gehad bij hun. Zij zou dan wel indicaties moeten kunnen geven van daarop en daarop letten.


Wat grappig eigenlijk dat merries zo verschillend kunnen zijn!

Het is idd het eerst veulen voor deze merrie dus helaas weten we niet welke tekenen ze geeft als het zover is.

siskeh schreef
Wil je de grootste kans dat je er bij kan zijn, dan zal je toch écht op stal moeten slapen.. met geluk laat ze het zien en heb je wat "tijd" om op stal te komen, maar 9 vd 10x is dat niet het geval. en op moment dat "het" gaat gebeuren(of dat op alarm is of op camera, maakt niet altijd uit) moet je er ook met 5 minuten zijn.
Daarnaast is het niet ongebruikelijk om véle malen vals alarm te hebben, dan kan je niet voor elk vals alarm een half uur naar stal tuffen, vervolgens een paar uur wachten(want stel dat het toch nog komt, kan je weer naar huis, en met geluk weer terug naar stal..

Ervaring is ook wel dat zoals meerderen beschrijven je denkt: ik zie niets, ik ga "ff" iets, en dan ligt het veulen er achter :+
Je hebt ook types merrie's die wachten tot er iemand is om te bevallen..(letterlijk een merrie op een open dag, midden op de dag.. die toen maar besloot om te gaan te bevallen, tussen 2 demonstraties in moest het "ff" gebeuren )

Wat is de reden dat ze geen camera wil hebben?


Het is idd niet te doen om steeds vanuit huis naar stal te rijden. Maar als ik weet waar ik naar moet kijken van tevoren hoop ik een beetje in te kunnen schatten wanneer het veulentje zou kunnen komen en dat ik vanaf dan op stal ga slapen.

Ik weet alleen dat er geen camera hangt, ik weet niet of dat met een speciale reden niet wordt gedaan.
Wel weet ik dat de geboortemagneet gaan gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-21 11:25 



 
Profiel   

Ik werk veel met die zendertjes maar een half uur is te kort, zodra die afgaat steekt de pootjes blaas al naar buiten
Met een maiden is het vaa lastiger inschatten, meeste die ik ken vullen ook vrij snel de uier op het laatste moment
Normale tekenen dat het gaat beginnen is dat de uier dikker wordt, op het laatst zelfs harsjes/ melkdruppeltjes eraan. Als dat komt is het meestal een teken dat de bevalling vrij snel nadert

Er is deze week een webinar geweest over dracht en bevallingen, de sussex equine clinic, zal vast online wel een herhaling van te vinden zijn
dis is hun fb pagina https://www.facebook.com/SEquineHospital/events

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-21 12:32 



 
Profiel   

Lynn_Nikita schreef
Ik werk veel met die zendertjes maar een half uur is te kort, zodra die afgaat steekt de pootjes blaas al naar buiten
Met een maiden is het vaa lastiger inschatten, meeste die ik ken vullen ook vrij snel de uier op het laatste moment
Normale tekenen dat het gaat beginnen is dat de uier dikker wordt, op het laatst zelfs harsjes/ melkdruppeltjes eraan. Als dat komt is het meestal een teken dat de bevalling vrij snel nadert

Er is deze week een webinar geweest over dracht en bevallingen, de sussex equine clinic, zal vast online wel een herhaling van te vinden zijn
dis is hun fb pagina https://www.facebook.com/SEquineHospital/events


Bedankt voor je tips!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-21 18:27 



 
Profiel   

De tip ; matras op pakken stro leggen,slaapzak erbij en lichtje aan laten.

Heb 4 jaar geleden heerlijk geslapen in de stal, werd wel eens wakker van hun gekreun maar uiteindelijk beviel ze iets na 20:00 uur en het was dat ik een voorgevoel kreeg anders was ik ook nog te laat geweest!

De melder zou geen succes zijn voor deze merrie want ze ligt iedere nacht meerdere keren plat te slapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-21 19:03 



 
Profiel   

Ik heb het zeer zelden gezien helaas. Vorig jaar was ik even 20 minuten erbij weggelopen, en stond er een veulen naast toen ik terug kwam!!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-21 19:49 



 
Profiel   

Ik heb het zeer zelden gezien helaas. Vorig jaar was ik even 20 minuten erbij weggelopen, en stond er een veulen naast toen ik terug kwam!!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-21 19:49 



 
Profiel   

Daan13 schreef
De tip ; matras op pakken stro leggen,slaapzak erbij en lichtje aan laten.

Heb 4 jaar geleden heerlijk geslapen in de stal, werd wel eens wakker van hun gekreun maar uiteindelijk beviel ze iets na 20:00 uur en het was dat ik een voorgevoel kreeg anders was ik ook nog te laat geweest!

De melder zou geen succes zijn voor deze merrie want ze ligt iedere nacht meerdere keren plat te slapen.



dit is geen geboortemelder dmv een singel. Dit wordt erin gehecht en zodra een pootjesblaas verschijnt gaat het alarm uit elkaar en zend een oproep naar je gsm. Heeft dus niks met liggen te maken maar meer met het contact en ik heb op 300 merries 1 keer meegemaakt dat het alarm te vroegwas ingenaaid en uitzakte en los ging
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-21 21:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen