Drachtige merrie kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linny__93

Berichten: 144
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Hank

Drachtige merrie kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 00:12

Hoi allemaal,

Mijn merrie moet nog ongeveer 7 weken, ze liep heel de week al niet helemaal lekker maar vandaag kwam ze echt kreupel de box uit.

Dit is haar tweede veulen (heb een jaar overgeslagen met dekken) , met het eerste veulen was ze geen dag kreupel. Wel heeft ze een oude peesblessure en gezien ze nu alleen op de paddock/wei staat heb ik sinds een half jaar haar ijzers eronder uit gehaald. Lang geen last van gehad tot nu dan...

Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Komt dit vaker voor met merries die nog 7 weken moeten? Voor de rest zie ik helemaal niks aan haar geen dikke benen/wondjes en haar pees waar de oude blessure zit is ook gewoon dun.

Hoor graag jullie ervaringen, misschien dat ik haar juist wel weer op ijzers moet zetten?...

Groetjes , Linda.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Drachtige merrie kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 00:55

Ik kan niet bedenken dat er een verband zou zijn, hooguit dat ze last heeft van een blessure of artrose en het gewicht haar teveel wordt. Maar een drachtige merrie hoort zeker niet kreupel. Al hoorde ik vorig jaar wel dat bekkeninstabiliteit bij paarden ook voor kan komen. Ik zou een dierenarts erbij halen om te kijken of er met pijnstilling iets gedaan kan worden. Op ijzers zetten als het al zo lang goed gaat zou ik niet bedenken, liever niet straks met een veulen, en beslaan zelf wordt ook afzien.

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Drachtige merrie kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 02:06

Is dr hoef niet warm? Misschien je smid even laten kijken, kan ook een hoefzweer zijn die tijd nodig had om te rijpen maar al wel irriteerde

linny__93

Berichten: 144
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Hank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 09:47

Maddy_Paola schreef:
Is dr hoef niet warm? Misschien je smid even laten kijken, kan ook een hoefzweer zijn die tijd nodig had om te rijpen maar al wel irriteerde

laten we hopen op een hoefzweer inderdaad..

Utixo

Berichten: 6579
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Drachtige merrie kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:50

Is ze achter of voor kreupel?

Achter "kreupel" komt wel vaker voor, of het perse bekkeninstabiliteit is zou ik niet zo willen zeggen, maar de boel wordt slapper en het paard word zwaarder. Daardoor kunnen ze echt wel wat beroerder gaan lopen.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Drachtige merrie kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:57

Als je het niet vertrouwd kun je denk ik het beste de DA laten kijken.Want zoiets kan echt vanalles zijn.

linny__93

Berichten: 144
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Hank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 09:58

Utixo schreef:
Is ze achter of voor kreupel?

Achter "kreupel" komt wel vaker voor, of het perse bekkeninstabiliteit is zou ik niet zo willen zeggen, maar de boel wordt slapper en het paard word zwaarder. Daardoor kunnen ze echt wel wat beroerder gaan lopen.

Meer voor als achter, maar het is niet dat ze echt op één been valt wel een beetje, maar loopt meer te "wankelen"..

linny__93

Berichten: 144
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Hank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 09:59

anjali schreef:
Als je het niet vertrouwd kun je denk ik het beste de DA laten kijken.Want zoiets kan echt vanalles zijn.

Dat is zeker waar, en die word ook geinformeerd, maar misschien dat er hier ook ervaringen mee waren.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:03

Heb je er een filmpje van? Onze merrie hebben we net op het verkeerde moment van de ijzers gehaald, juist toen ze veel op de verharding liep. Die werd gevoelig op de voeten en was meteen goed toen de ijzers er weer onder werden gezet. Dat wankelen waar je het over hebt klinkt echter niet zo lekker. Dan denk ik niet meteen aan gevoelige zolen of een hoefzweer. Ik zou de dierenarts even vragen om bijv. neurologische ellende uit te sluiten.

linny__93

Berichten: 144
Geregistreerd: 15-02-14
Woonplaats: Hank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 10:11

_Lorette_ schreef:
Heb je er een filmpje van? Onze merrie hebben we net op het verkeerde moment van de ijzers gehaald, juist toen ze veel op de verharding liep. Die werd gevoelig op de voeten en was meteen goed toen de ijzers er weer onder werden gezet. Dat wankelen waar je het over hebt klinkt echter niet zo lekker. Dan denk ik niet meteen aan gevoelige zolen of een hoefzweer. Ik zou de dierenarts even vragen om bijv. neurologische ellende uit te sluiten.

Nee helaas geen filmpje, zou ik wel kunnen maken van het weekend. Die van mij loopt juist alleen nog maar in de paddock of wei vandaar dat de ijzers er onder uit gingen. Is ook niet dat ze continu loopt te wankelen, soms zie je er niks aan en soms zie je dat ze beetje wankeld, ze is wel echt zwaar.. Hoefsmid is al geinformeerd om te checken voor een zweer en zal vandaag ook de DA nog informeren. Thanks !