'Natuurlijk' afspenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

'Natuurlijk' afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 15:41

Ik ben van plan mijn merrie dit jaar weer te laten insemineren.
Ze heeft nu nog een bijna jaarling aan de voet, hij is van april 2020.
Ik had geen haast met afspenen omdat het veulen hier toch blijft.
Nou lees ik dat zodra de merrie weer drachtig is, ze waarschijnlijk zelf het veulen wel afstoot.

Heeft iemand daar ervaring mee?

DioxideJarig

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Re: 'Natuurlijk' afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 15:44

Toevallig is een veulen bij ons op stal onlangs natuurlijk afgespeend. Merrie is ook dragend en liet drinken gewoon niet meer toe. Ging heel gemakkelijk eigenlijk.

Sky_As

Berichten: 4713
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: 'Natuurlijk' afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 15:53

Ik zou dat soort dingen altijd van de merrie af laten hangen....als je ziet dat je merrie echt inlevert, en je vervolgens ook nog verwacht dat ze drachtig wordt van weer een nieuw veulen waar ze vanuit zichzelf op in moet leveren zou ik een handje helpen en zelf de (bijna) jaarling er af halen.

Als de merrie er goed uit ziet (dus kleur, glans op de vacht), en makkelijk op gewicht blijft, dan zou ik het gewoon afwachten en kijken hoe het zich ontwikkelt.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 16:13

Ik heb een merrie die een veulen aan de voet heeft van mei 2020 en mei 2021 ook weer een veulen verwacht. Veulen zou ik normaal wel spenen maar dit is een vreselijk moederskindje. Heb al een merrieveulen gehad als maatje maar ze wil maar 1 iemand en dat is mamma...
Afbeelding
Op de achtergrond moeder

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: 'Natuurlijk' afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 16:49

heb je hem al wel gecastreerd? voordat hij zelf de inseminatie wel voor zijn rekening neemt?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: 'Natuurlijk' afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 16:55

Ga er niet van uit dat een drachtige merrie vanzelf dan gaat afstoten omdat ze drachtig is, doorgaans zijn veel merries binnen een maand weer opnieuw drachtig met een veulen aan de voet.
Ken ook 3 jarigen die nog altijd bij moeders meedrinken terwijl die meerdere veulens in die 3 jaar gekregen had.