[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 00:49

Libera schreef:
Opfok bestaat hier niet :') dus geen idee! Klinkt wel lekker goedkoop zo te lezen :)


Hier ook niet echt zoals in Nederland, maar ben het wel een beetje zo aan het opzetten en de vraag is echt enorm, zelfs van 800km verderop. _O-

Zomer weides voor jonge paarden zijn wel gebruikelijker (zo hebben mijn jaarling hengsten deze zomer met leeftijdsgenoten ook op de wei gestaan of staan nu nog). Maar vaak zie je de jonge paarden hier in de winter gewoon met de volwassen paarden mee gaan op stal in een normale box en vaak ook zonder (of hooguit met 1) leeftijdsgenootjes.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9308
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 08:41

Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb er zelf 2 in de opfok staan, maar met de stijgende prijzen is het gewoon niet meer te doen.
Eigenlijk ben ik nu andermans jaarlingen aan het betalen en dat is natuurlijk gekkenwerk.
Zeker gezien je er ook gewoon echt wel wat werk aan hebt.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 09:05

Pension en opfok is ook niet goedkoop.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 09:18

kyrkelover schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb er zelf 2 in de opfok staan, maar met de stijgende prijzen is het gewoon niet meer te doen.
Eigenlijk ben ik nu andermans jaarlingen aan het betalen en dat is natuurlijk gekkenwerk.
Zeker gezien je er ook gewoon echt wel wat werk aan hebt.


Wat vraag je er zelf voor? Paarden houden op dit moment is inderdaad niet goedkoop. :=

En inderdaad kost het ook best wat tijd.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 09:37

Oke laat ik mn post anders verwoorden.

Opfok vooral (in deze post) zou niet goedkoop moeten zijn.

Selente
Berichten: 1862
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 10:16

Momenteel betaal ik 200 p.m. incl btw excl overige kosten zoals hoefsmid & mestonderzoek/ontwormen hele jaar door.
Mag dan op elk gewenst moment langskomen zo vaak als ik wil. Mag in de weide, zou hem er zelfs uit mogen halen, maar doe ik momenteel niet. Ik wil hem zelf ook graag heel houden, en wil voorkomen dat andermans paarden over de flos raken. Hij krijgt over een jaar genoeg de tijd om alles nog te leren.

edit;
dit bedrag is lager dan de nieuwe garde die zich nu in de eerste jaargang aansluit. Deze opfok heeft vooraf laten weten wat het zou kosten per jaar. Hier houden zij zich heel erg netjes aan en verhogen niet meer tussentijds (behalve dan de vooraf afgesproken verhoging per jaargang). De nieuwe veulens krijgen weer andere prijzen.

AshleyRol
Berichten: 297
Geregistreerd: 06-08-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 12:52

Ik betaal in de winter 200 per maand en in de zomer 125. Dit is inclusief btw en exclusief extra's zoals hoefsmid etc. Mineralenbrok zit er wel bij in.
Ik mag haar gewoon opzoeken als ik even app maar niet eruit halen. Gezien ze op 10 minuten hier vandaan staat ga ik altijd 1x in de week langs :)

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9308
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 21:09

Ik vroeg €160 voor paard jaarling.
€100 voor pony jaaling.
Daarvoor kan men ten alle tijden tercht op de wei en mag men alles met hun eigen dier doen.
Inloopstal, onbeperkt ruwvoer, dagelijks brokken en 2ha weide met 3 jaarlingen.
In de winter uiteraard ook wortelen.
Bedrag was excl. kosten voor bekappen/ontwormen/ you name it.

wennie19

Berichten: 1250
Geregistreerd: 06-05-07
Woonplaats: zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 14:56

Ik lees nog steeds regelmatig mee leuk om te zien hoe het met jullie jonkies gaat. Rebel heb ik in april uit de opfok gehaald aangezien ik nu een stukje prive huur staat hij nu lekker met mijn 7 jarige hengst en tevens volle broer van hem samen. Dus zit nu op ongeveer 110 per paard per maand

Nog ff wat foto's van nu en einde van de zomer

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kaplaars

Berichten: 1545
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 19:31

Wennie: ik vind het ook altijd leuk om de leeftijdsgenoten te zien!
Ik heb de paarden aan huis en het is een merrie, dus Indy kan ook gewoon hier staan.
Indy’s moeder is weer drachtig van een rocky Mountain horse hengst, dus volgend jaar een halfbroertje/zusje voor Indian Summer!

Afbeelding

smeetje_x

Berichten: 52
Geregistreerd: 14-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 19:13

Ik kwam deze topic weer tegen en zag dat er nog wel in gepost werd.
Hier ook even een update over Rumour has it all (Hero ACB X Mon Dieu).

Hij is in begin december naar de opfok verhuisd, in het begin ging het vrij goed en kreeg ik best veel updates.
In mei dit jaar ben ik wezen kijken en zat hij nog erg dik en een beetje raar in zijn vacht, maar opzich logisch want hij is pas erg laat in de vacht gekomen.
Hij was ook echt flink gegroeid.
Even zo de enige foto die ik nog op mijn telefoon heb van toen:
Afbeelding

Toen begin juni weer geweest, en hij was een stuk meer door zijn vacht gekomen maar best mager en een raar vachtje. :(
Afbeelding

Ik ging hierna eigenlijk elke week langs om hem in de gaten te houden, vitaminespuit bij te geven en snackies te geven.
En ineens eind juni zag die er zo uit (dikke 2 weken later), dat ik echt verbaasd was of dit wel mijn jonkie was.
Weer dik gegroeid, maar ook eindelijk in de breedte *\o/*
Afbeelding
Afbeelding

Dus een beetje met een geruster hart weer weg gegaan, ondertussen had ik al wel een keer bloedonderzoek laten doen voor de zekerheid bij hem. Maar hier kwam niks uit.

Toen kwam ik ongeveer 2 weken later weer en was die weer helemaal ingevallen, echt heel apart. Wel weer een stuk gegroeid qua schofthoogte.
Afbeelding

Dus de dierenarts er weer bij laten komen, volledig klinisch laten keuren (zover mogelijk bij een jaarling), mestonderzoek gedaan, weer bloed afgenomen en ze hebben naar zijn tanden gekeken. Dus meneer moest uit zijn kudde en alleen op stal, en vervolgens nog in een opvoelbox. En wat was die braaf zeg <3 Ik kreeg complimenten van de staleigenaar en de dierenarts hoe braaf die was.
Afbeelding

Uit al deze onderzoeken kwam die ook schoon/goed uit, het enige was dat die wat aan de lage kant zat met zijn rode bloedcellen. Maar dit was niet zo aanzienelijk laag dat die er zo uit zou moeten zien.
Dus proberen bij te voeren, maar dit is natuurlijk eigenlijk geen optie in een groep met 10 jaarlinghengsten.

Uiteindelijk kwam hij er nog slechter uit te zien en heb ik besloten hem te verhuizen.
Afbeelding

Gelukkig een stal gevonden die een jaarlinghengst aannam.
En wat is die opgebloeid in de 3 maand dat die daar nu staat <3
Hier stond die er net een kleine maand:
Afbeelding

Hij staat samen met nog een andere iets oudere jaarling hengst en een pony'tje.
Afbeelding

En ondanks alles is die zo mega braaf en lief gebleven! Zo heerlijk makkelijk met echt alles, het trailerladen met verhuizen ging eigenlijk vrij vlot, het rondlopen op totaal nieuw terrein ging echt goed. En laatst heeft meneer voor het eerst op ander terrein op de wasplaats gestaan zodat ik zijn manen even kon bijknippen. En hij bleef zo braaf, net of die het al jaren doet <3
Afbeelding


Van kleine baby naar grote kerel, echt mega blij met mijn eigen fokproduct!
Afbeelding

Binnenkort de reus nog eens opmeten, ik gok dat die nu tussen de 1,60 en 1,65 zit. Hier sta ik er zelf naast, foto was van eind september (ik ben 1,73):
Afbeelding

Uiteindelijk echt een heel lang verhaal getypt, maar dat was weer een flinke update over Rumour.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 18:24

Een heel paard al zeg Smeetje! Zo dan.


Hier 1 van de broers uit de opfok gehaald omdat meneer weer een enorme mammoetvacht aan het ontwikkelen is dus nu weer thuis en dan scheren we hem van de week. Vorig jaar was hij enorm vervilt en dat wil ik nu voor zijn :j.

Gisteren avond al even zijn sokken ontdaan van klei en knopen/vilten. 2.5 uur bezig geweest := meneer heeft netjes braaf stil gestaan. Gouden karakter <3
Afbeelding
Afbeelding

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 18:58

@ smeetje Wat een reus!!!!Maar wel top dat ie een fijn en braaf karakter heeft. Je moet er ook niet aan denken dat ie met zijn stokmaat ook nog vervelend is.

@CP Blijft ie nu dan ook thuis of gaat ie weer terug. Is ie alleen naar huis gekomen om te ontklitten. Maar wat een werk!!!!

Hier gaat het eindelijk beter met mijn jaarling. Heel lang gesnotterd en gehoest. Heb hem 2 maanden geleden gemeten en hij was 153. Lijkt mij een normale maat. Niet de grootste maar dat hoeft ook niet.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 14:38

Fijn dat ie weer fit is Oyyo. Dat gesnotter is niks aan bij die jonkies.

Hij blijft in principe nu gewoon thuis. We zijn bezig met een grote schuur erbij te huren. Daar gaat hij dan tzt naartoe samen met zijn broer van vorig jaar en 2 van dit jaar die nu nog in de opfok staan.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 14:39

Dit is zijn half broer van 2021. DeTomaso/Tommy
Afbeelding

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 20:40

Leuk zo die veulens te zien die ondertussen geen veulens meer zijn das duidelijk amai

Mijne ook pfff niks aan fokken zo als ze zo snel groot zijn :')

Afbeelding

Afbeelding

Waar is dat leuke schattige kleine veulentje naar toe? Ik zit nu met een grote puber dus denkt dat hij het wel beter weet dan mij :Y)

smeetje_x

Berichten: 52
Geregistreerd: 14-11-14

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 20:34

@cp112 Ja hij is echt flink al, vind hem ook steeds meer paard worden ipv jonkie.
Wat een heerlijke fluffie vacht heeft die van jou al zeg!
En heerlijk dat die zo braaf is, heb je echt wat aan zo'n gouden karakter als ze al zo jong zijn.

@oyyo Haha jaa ik noem hem ook vaak mijn reus of kasteel.
En heel blij inderdaad dat die zo braaf blijft, moet er niet aan denken dat die moeilijk gaat doen met die grootte.
Wat vervelend dat die van jou zo kwakkelde. Maar wel fijn dat die nu weer beter gaat!
En die van jou is ook een mooi maatje al zeg!

@fotsy Wat een leukerd die van jou zeg! En die ziet er ook goed uit.
Haha ja die pubers zijn wat hoor, vooral met die grootte.

Gister ben ik na bijna 1,5 maand weer even bij Rumour langs geweest. Gelijk toen ik aan kwam hoorde ik er 2 hinniken <3
Hij stond samen met een andere 1,5 jarige en een b-pony'tje samen.
Maar dit ging helaas niet meer helemaal goed op stal 's nachts.
Hij laat zich op zijn kop zitten en is veeltste lief voor iedereen.
Dus gelukkig heeft de staleigenaar hierop ingespeeld, en staat die nu met 2 veulens samen. En 1 daarvan is Fellow van @Setteli.
Hij doet het daarmee goed samen en hij is nu ook de baas.
Hij heeft eerst een paar daagjes apart op stal gestaan 's nachts en toen merkte de staleigenaresse wel op dat die nu iets meer hengst begint te worden.
Gister heb ik hem weer even op de wasplaats gepoetst en een klein stukje gelopen, en toen merkte ik ook wel dat die iets meer hengst begint te worden. Maar altijd nog even lief en braaf.<3
Hij is momenteel ook heerlijk fluffie, ben nu al benieuwd wat daar komend voorjaar onder vandaan komt.
Heb hem iets met een touwtje proberen op te meten, toen kwam ik op 1,61 uit.Afbeelding
Samen met Fellow <3 Helaas liepen ze steeds achter mij aan, dus geen goede foto van hun samen kunnen maken.
Afbeelding
Vandaag kreeg ik nog een herinnering op een ander social media account, en kijk dat verschil dan. Ze worden zo snel groot.
Afbeelding

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 15:49

Idd tijd gaat veel te snel smeetje. _/-\o_

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9308
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 19:05

Over een paar weken zijn onze "veulens" alweer 2 volgens de januari telling.
Wat gaat dat toch vlug!
Dream is vooral erg harig en veel aan het groeien.
Hij blijft echt mega aanhankelijk en is altijd als eerste als je bij de wei komt. Kwa doen en laten lijkt hij echt mega veel op Risky. Als hij daar uiteindelijk met rijden ook op lijkt ben ik zeerr blij.
Afbeelding

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 01:43

Ja gek is dat he! De tijd vliegt… maar aan de andere kant kan ik ook bijna niet wachten om ermee aan de slag te kunnen gaan

AnsoDM

Berichten: 219
Geregistreerd: 05-11-20
Woonplaats: Wevelgem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 13:14

ik lees ook nog altijd mee hier :) Altijd leuk hoe die veulens nu al mooie echte paarden worden.

Hier doet miracle ook goed zijn best met groeien. Hij is speels maar toch super braaf in omgang. Eventje wat foto's van de afgelopen tijd :) Veel valt er niet echt ze zeggen. Af en toe eens op bezoek en krijg regelmatig foto's :) :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

AshleyRol
Berichten: 297
Geregistreerd: 06-08-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 14:27

Leuk om jullie te blijven volgen :)

Riverdale is ook al flink aan het groeien. De 31e komt ze al terug uit de opfok, wat vroeger dan gepland. Mijn andere merrie staat op een kleine stal met 4 stallen waar nu een plek is vrij gekomen. Als ik haar nu niet terug haal ben ik bang dat ik ze daar niet meer samen ga krijgen dus vandaar de keuze. Ze is van 25-4-21 en komt in een gemengde kleine kudde met pony en paard dus helemaal leuk.
Wat voeren jullie voor krachtvoer? Op de opfok werd alles geregeld dus ik ben nu even zoekende. Zij kregen daar vitaminekoeken waar alles in zat dus wellicht dat ik dat ook ga zoeken maar sta open voor suggesties :)

Dit is River: niet helemaal recent want ze kruipt altijd in de camera dus foto's zijn lastig haha
Afbeelding
Afbeelding

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 03:38

Zo leuk al die overzichtjes!

Grappig AshleyRol de mijne is ook op 25 april geboren! :D

Kan niet wachten tot het weer hier wat beter is, alles is op dit moment bedekt met ijs. Hopelijke aankomende lente weer wat meer met Raven gaan doen…
Hier ook even vergelijkingsfoto’s <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

smeetje_x

Berichten: 52
Geregistreerd: 14-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 13:56

@kyrkelover Ja niet normaal hoe snel het gaat! Die van jou is ookal flink aan de maat of niet? En heerlijk fluffy ook.

@Libera Nou exact, ik kan ook echt niet wachten om met Rumour aan de slag te gaan!
Die van jou is ookal een flink paardje! En ook heerlijk braaf zo te zien.

@AnsoDM Zo te zien is die van jou ook heerlijk op zijn plek waar die staat! Staat die van jou lekker met z'n tweetjes of nog met meer samen?

@AshleyRol Wat ziet Riverdale er goed uit zeg! En ik snap je besluit dat je haar eerder terug naar huis haalt, dan word ze toch waarschijnlijk sneller geaccepteerd door de kudde.
Ik zou qua voer gewoon een vitamine brokje doen en luzerne en onbeperkt hooi.
Rumour die krijgt nu per voerbeurt een halve schep merriebrok en een halve schep luzerne. Ook omdat hij nog wat bij moet komen.

Rumour begint iets meer door te krijgen dat die hengst is, ookal valt het nog reuze mee. Maar de dames die bij hem tegenover in de paddock staan worden wel erg interessant.
Van de week nog proberen wat kerstfoto's te maken met meneer, maar het was binnen haal tijd. Dus hij had er niet zoveel zin meer in

Iedereen fijne feestdagen gewenst!
Afbeelding
Afbeelding

Rumour heeft ook weer een lekkere groeispurt gehad, zelfs de staleigenaresse viel het op.
Ze schatte dat die nu wel dik in de 1,75 ging worden, dus ik ben heel benieuwd.
Afbeelding

AnsoDM

Berichten: 219
Geregistreerd: 05-11-20
Woonplaats: Wevelgem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:23

@smeetje: Hij staat lekker met nog andere buiten. Zijn beste vriendin is een muildier :+
Ze weten nog niet goed wat ze er volgende zomer mee gaan doen. Aangezien hij nu bij de pony's staat.
Heeft ook tijdje met een ander veulen gestaan deze zomer maar die is weg.
Dus is het even aankijken of hij al bij de stoere grote jongens mag spelen of dat hij toch nog even bij de pony's blijft. We zien wel ;-) Maar hij staat daar idd wel goed. Beter dan waar hij eerst was.
Rumour word ook al een mooie knappe man zeg! Zal een grote zijn. Hoe groot was mams en paps weer?


@libera: Die word ook groot zeg. Zot hoe ze aan bijna 2 jaar toch al heel op een echt paard gelijken. Toch nog het jeugdige er in maar toch al een echt paard aan het komen.

Voor iedereen nog een goed eindejaar!! en een goede start van het nieuwe jaar! Op naar veel paarde genoot