Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 476 van de 495 [ 12373 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 473, 474, 475, 476, 477, 478, 479 ... 495  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

 
Profiel   

Ik had de papieren en het paspoort 2,5 weken na het chippen en schetsen in huis (Groninger Paard). Dat verliep vlot en soepel vind ik. Balen als je zo lang moet wachten!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 23:28 



 
Profiel   

Ik wilde deze week gaan bellen, maar toevallig werd ik vanavond (om 21:30) gebeld door de schetser/chipper dat hij morgen (rond 13u) langskomt. Gelukkig kan ik een beetje flexibel zijn in mn fulltime baan..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 23:35 



 
Profiel   

On top is wel braaf bij de smid.
Ben daar erg blij, ben zelf nu ruim 31 weken zwanger dus heb dit jaar helemaal niet geoefend met voetjes geven enzo. :=

Hier ging het chippen ook vlot, had het paspoort ook snel binnen daarna. Maar het KVTH heeft er een heel stuk minder te verwerken dan het kwpn. :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 03:37 



 
Profiel   

Ik denk dat het kwpn ook de meeste paarden moet regelen van alle stamboeken :+ liever hun dan ik haha
Ik zou er wel achteraan bellen, nu, als je 1 oktober alles kloppend wil hebben. Dan had ik al eerder contact opgenomen denk ik, met de chipper zelf. Volgens mij krijg je doe info on de mail. Het is geen schande om voorrang te vragen als je naar de opfok mort. Met een beetje pech doen meer dat rn schiet het niks op.
Overigens vind ik je veulen ook duidelijk zwart tonen, jammer dat de chipper dat heeft gedaan.

Hier zijn de veulens niet altijd even braaf bij de smid, vooral een korte spanningsboog. Even is leuk, daarna duurt het al snel te lang. De 1 wordt speels, de ander baldadig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 05:55 



 
Profiel   

Replay is 3,5 maand, heb nog niks van de chipper gehoord. Maar ik vind het niet zo erg, aangezien hij toch niet naar een opfok oid gaat en ik hem zo lang mogelijk bij de merrie wil laten. Ik moet er wel bij zeggen dat ik in de aanvraag heb gezet dat ze niet te vroeg moeten komen, aangezien de merrie het niet zo had op vreemde mensen bij het veulen. Ik denk dat ze dat keurig doen haha.

Bij de hoefsmid was Replay de eerste keer heel erg braaf en de tweede keer extreem vervelend. En dan echt gevaarlijk, de smid en ik allebei onder de blauwe plekken en Replay zelf had voor het gemak ook nog over een muurtje gesteigerd (nadat hij met mij nog aan het touw keihard weg rende), waarbij hij in paniek raakte en op alle 4 de benen schaafwondjes had. Gelukkig niet heel ernstig. 1,5 week later kwam de smid terug, omdat Replay zo veel tijd en energie had gekost dat Rose (zijn moeder) nog moest. Toen heeft de smid weer zo'n voetjes getild en met de vijl er langs en dit ging weer heel erg goed.

Ik heb zelf vanaf het begin dat hij rechte beentjes had ongeveer om de dag geoefend met de voetjes en dat doe ik nog steeds. Ik heb nog steeds geen idee wat precies mis ging de 2e keer... bij mij paarden kun je overigens geen praam gebruiken en dat wil ik liever ook niet. Maar ze hebben allemaal een gen of zo van hun moeder geërfd, waarbij ze aggressief worden van de praam ipv rustig. Ik heb het bij Replay nog niet getest, maar de eerste keer met Rose, Sonny en hun moeder was wel zo gevaarlijk en slecht bevallen, dat ik niet de behoefte voel om dat bij Replay al te proberen :=.

Wel gek dat hij als donkerbruin op papier staat, aangezien hij intens zwart is. Klinkt haast alsof de chipper baalde dat hij ineens naar jou moest komen om te chippen, of geen tijd had, en het als haastklusje of zo had gedaan. Maar dat kun je alleen maar raden, niet zeker weten..
Als hij de discussie met je aangaat, gaat hij dat in ieder geval verliezen, want je genetica kennis is indrukwekkend voor een genetica leek zoals ik :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 06:15 



 
Profiel   

Ik had het KWPN erbij met 3,5 maand en een maand later ongeveer het paspoort ontvangen. Kreeg idd ook een telefoontje 2 dagen van te voren. Die dag ben ik er en al vroeg rond 7.30.
Voor mij prima maar t was idd wel netjes geweest om te vragen of t zou lukken.
Die van mij staat als donkerbruin op het paspoort terwijl als ik de foto's van zijn vader als veulen zie is die van mij donkerder en die staat als zwartbruin dus tja zeg t maar.

Hoefsmid was elke keer niet nodig bij die van mij. Heb hem wel 2 keer laten kijken maar hij zei dat er echt geen reden was om iets te doen met de hoefjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 06:52 



 
Profiel   

Bij het Welshstamboek ging het mooi snel, chippen bij 2 1/2 maand en 2 weken later alles in huis.
Qua kleuren: bruin is bruin, mijn merrie is donkerbruin maar staat bruin op papier. Klopt genetisch helemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 08:13 



 
Profiel   

KWPN heeft natuurlijk ook mega veel veulens om te registreren, meeste geloof ik zelfs van alle andere stamboeken in binnen en buitenland (11.000/12.000 veulens per jaar). Dus dat het soms wat langer duurt is niet zo heel vreemd. En dat er wat fout gaat kan je ook niet voorkomen, maar mijn ervaring is wel met het KWPN dat ze het netjes en toen ook best snel opgelost hadden.

Bruin geboren schimmel als zwart opschrijven was ook best bijzonder, het was ook niet zo dat hij toen zwart leek en ook het schimmel gen was al zeer duidelijk aanwezig. :+
Maar de schetser had toen ook veel veulens die dag en op dezelfde stal ook meerdere veulens, waarbij ook een zwarte erbij liep. En een dressuur schimmel uit een schimmel Jazz merrie was vast ook bijzonder voor hem. _O-

Hier ging het dit jaar ook echt super snel, met 3 maanden gechipt en geschetst en 2 weken later had ik alles al binnen. En dan kwamen ze vanuit Nederland naar Zweden en moesten alle papieren dus ook weer terug naar NL gestuurd worden en daarna weer terug naar Zweden. Dus eigenlijk heeft het nog niet eens 1 week geduurd. :+

Die van mij is bij de hoefsmid ook super braaf en makkelijk, elke 4 weken komt de smid voor hem. Echt veel hoeft de smid natuurlijk niet te doen, maar vind het wel heel belangrijk dat hij elke 4 weken gedaan en gecontroleerd wordt.

Ik heb veel geoefend, elke dag "train" (stelt echt niets voor eigenlijk haha) ik hem een paar keer per dag 5 minuten (clicker ook met hem) en hij heeft geleerd dat hij de "controle" heeft en het kan stoppen als het te veel wordt, waardoor hij heel veel vertrouwen heeft (als het te veel wordt, weet hij dus dat hij het even kan én vooral ook mag stoppen en we dan dus ook echt stoppen, dan wachten we totdat hij aangeeft dat het weer prima is, meestal is dat nog geen minuut later (vaak al voordat hij zijn voet weer op de grond zet) en zo is hij in nog geen 10 minuten klaar, zonder vechten of iets, maar een veulentje die er rustig en ontspannen bij staat en het zelfs leuk vind. Veulen blij, hoefsmid blij en ik dus ook blij).

Het nieuwe veulen heb ik nog even niets mee gedaan, hij is nog geen week bij mij thuis en dus eerst even lekker laten wennen. Volgende week komt de smid weer, dus even kijken of hij mee gaat of nog niet en eerst even oefenen en de stop knop er op zetten. Hij staat wel recht op zijn beentjes, dus in principe ook prima als hij de volgende ronde mee gaat.

Kleine boeven zijn wel heel erg blij met elkaar. <3

[ img ]
_O- _O-
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 08:31 



 
Profiel   

Hier komt de chipper meestal rond september van het nmprs. Bij ons als Belgen zit het wel een tikkeltje anders. Ik laat ze al chippen rond 2 maanden door mijn DA en dan zodra t kan komt de chipper met het boekje om te schetsen. Kleur vullen wij zelf in. Al klopt het dan ook niet altijd hoor. Heb nu een vosroan die als vos in t boekje staat.
En denk dat mijn valkbonte ook splash en appaloosa draagt dusja haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 08:39 



 
Profiel   

Ik heb ook heel lang gewacht op de chipper. (NRPS) Toen ik zelf belde stond ik volgens hem op de planning en was hij er de volgende dag. Bij mij wist hij alleen de kleur niet, is nu als zwart bruin geregistreerd. Is morgen 2 weken terug en ze gaat 2 oktober naar de opfok. Hij zei dat het 2/3 weken duurt voor het paspoort in huis is dus ik denk net op tijd bij mij
Is trouwens mijn eerste veulen en ik vond de chipper wel erg wild. Ik heb gelukkig een heel braaf veulen maar mijn merrie die iedereen vertrouwd zat nu opeens beetje te blazen dus die had denk ik hetzelfde als ik en vertrouwde het niet helemaal. Allemaal goed gegaan hoor maar mocht van mij wel even iets vriendelijker maar misschien heeft hij hiervoor veel 'wilde' veulens gehad.

Hoefsmid blijft River keurig voor stilstaan. Ik heb dat ook van jongs af aan geoefend, steeds even voetje optillen. Nu nog elke dag en blijft keurig staan aan een lang touw.


Foto van mijn laatste shoot met mijn zwart bruine veulen haha.
[ img ]

En nog even met mama. Genieten van de laatste 1,5 week samen
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 09:18 



 
Profiel   

Mijne is in de eerste helft van augustus gechipt en een week later had ik het paspoort binnen (NAS). Vergeet niet dat de meeste chippers dit naast een gewone fulltime baan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 09:28 



 
Profiel   

NRPS chipper was hier 7 aug, paspoort nog niet ontvangen. Kon volgens chipper best tot oktober duren, i.v.m. mensen die bellen dat hun veulen naar de opfok moet, die voorrang krijgen.
Dus, als je het nodig hebt voor de opfok: gewoon bellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 09:36 



 
Profiel   

_Lente schreef
NRPS chipper was hier 7 aug, paspoort nog niet ontvangen. Kon volgens chipper best tot oktober duren, i.v.m. mensen die bellen dat hun veulen naar de opfok moet, die voorrang krijgen.
Dus, als je het nodig hebt voor de opfok: gewoon bellen.


Precies dit. Het duurde bij de mijne ook erg lang (NRPS). Toen heb ik gebeld en 2 dagen later had ik het paspoort, inclusief track&trace.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 12:09 



 
Profiel   

Hier ook nog geen paspoort. Gisteren wel al geënt en ontwormd. Alleen nog naar de smid dan is ze klaar om naar de opfok te gaan.

Chipper/schetser vond die van mij ook zwart /bruin. Nou ik vindt haar overduidelijk echt zwart. Alleen dat veulen haar is altijd een beetje verkleurd. Nu met al wat winter haar erop. Hebben die van jullie ook al zoveel haar? [ img ]
[ img ]


Quir. Prachtig nieuw hengstje erbij. Mooi speelmaatje

Bruin geboren schimmel als zwart opschrijven :') die heeft een brilletje nodig

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 12:36 



 
Profiel   

Ik ben echt verbijsterd over de reactie van het KWPN. Ik kreeg twee dagen later als reactie op het zomaar verkeerd wijzigen van de kleur van mijn veulen dat "het paspoort helaas al onderweg is" en geen oplossing verder. Mijn "vraag" over de genotypes zou doorgestuurd worden aan de collega van de KWPN-medewerker. Het was een retorische vraag die ik als afgestudeerde in moleculaire genetica heel goed zelf kan beantwoorden.... }:0
Het paspoort gaat dus retour afzender totdat ik een versie heb met de correcte kleur, dit is toch te bizar voor woorden? Daar betaal je dan haast 200 euro voor?


AM_horses, lastig te zeggen want ze lijkt wel een heel klein beetje meelsnuit te hebben.
Mooie foto, AshleyRol!
Gaat leuk samen zo, Quir!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 16:49 



 
Profiel   

Veulenvachtjes kunnen je ook zo voor de gek houden. Ik vind het soms lastig om te zien hoor! Ik heb tot nu toe eigenlijk wel geluk gehad. Het was eerder duidelijk vos en dit jaar bruin schimmel.

Ik heb een leuk nieuwtje. Mijn stalnaam " Stal Muronia" is nu officieel erkend bij het Groninger Paard. Op naar hopelijk nog veel mooie, gezonde Groninger veulens de komende jaren <3 . Hebben jullie al plannen voor het komende seizoen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 21:23 



 
Profiel   

Diva gaat onder de hengst meindert gezien die gecastreerd gaat worden,
Annika is nog niet helemaal duidelijk
en de shet gaat ook onder de hengst

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 21:46 



 
Profiel   

Jullie lopen ver vooruit.
Ik denk dat we mijn schimmel merrie Liezella dekken aankomend jaar. Hengst ben ik nog niet aan uit.
En misschien nog één of twee met White dream. Voor Wild Thing heb ik een jonge hengst nakomeling van Formidable op het oog. Maar die moet nog gekeurd worden. Dus eigenlijk staat nog niks vast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 11:34 



 
Profiel   

Ik heb dit jaar niks drachtig, dus ik denk dat ik daarom alvast bezig ben voor volgend jaar :D . Bij mij komt Veronia weer bij de hengst. Dat zal bij de jonge Groninger Rio (Rieu x Eros) worden. Ik denk dat ik in hem weer een hele leuke, passende hengst heb gevonden voor Veroon, dus ik kijk er naar vooruit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 11:43 



 
Profiel   

jaaa voor volgend jaar heb ik ook plannen :9
Ik laat mijn gelderse merrie dekken door Il Divo. Mijn welsh ben ik nog niet over uit. Zo veel keuze in de welsh en die moet ik wegbrengen ivm natuurlijke dekking dus wil 1 niet al te ver weg. Heb nog 3 opties open staan maar ik heb gelukkig nog even. Wordt voor mijn welsh haar 1e veulen en voor mijn gelderse haar 2e veulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 11:45 



 
Profiel   

Ik laat het voor Vilexa nog een beetje afhangen van hoe het veulen uitpakt, maar wellicht terugdekken met Mclaren en als het een merrieveulen is wellicht dat ze dan naar For Ferrero gaat.
Zolexa weet ik nog niet of ik die laat dekken, zoniet misschien dat ik op zoek ga naar een fokmerrie pensionklant

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 11:48 



 
Profiel   

Ik heb nu ook niks drachtig. De 4 jarige staat te koop.
Olivia heeft helaas een peesblessure, dus de planning een jaar de sport in kan ook door de wc gespoeld worden.
Haar wil ik volgend jaar denk ik wel weer laten dekken.
Maar ben er nog niet over uit welke hengst.
Gelukkig nog tijd genoeg om er over te denken. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 12:01 



 
Profiel   

Het KWPN heeft zich opnieuw over de kwestie gebogen en ze gaan het toch wel oplossen als ik het verkeerde paspoort terugstuur. *\o/* Dus hopelijk kunnen we positief afsluiten.

Leuk om jullie plannen te lezen, ik ga jullie allemaal (wellicht stilletjes) volgen. :j

Ik las ook dat Meindert gecastreerd gaat worden, wat jammer. Waarom? Ik vond hem één van de meer aansprekende Groningers, kan persoonlijke smaak zijn. :P Is Meindert niet wat voor één van jouw merries, Muronia?

Renske_W, sterkte met de peesblessure.

Genève blijft eerst leeg want er moet nog een sportpredikaat komen en ik heb het rijden wel erg gemist. :o
Ik dacht er eerst aan om haar volgend voorjaar weer bij de hengst te doen om een merrie-opvolger te proberen te fokken, maar mogelijk stel ik het toch een jaar uit omdat ik even fatsoenlijk doortrainen ook wel leuk vind. :') En dan de keuzestress, Glamourdale wilde ik ook graag proberen maar mijn Desperado vind ik toch wel erg goed gelukt.. Ook weet ik nog een aantal interessante Duitsers en stiekem vind ik zo'n tank als Jameson RS2 ook wel wat hebben. O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 15:17 



 
Profiel   

@renske balen van de blessure, wat is het voor blessure en is er zicht op herstel?

@Fokfanaat benieuwd naar de Mclaren, staat ook op mijn lijstje voor Fair

@ imagane gaat allemaal erg bijzonder! Maar zou het paspoort mooi houden tot ze een oplossing bieden, anders heb je niks…

@Muronia, Gaaf! Ik ga denk ik ook mijn veulens stalnaam meegeven door afkorting achter de naam. Wel leuk!
Weet niet of dat bij het KWPN nog wat bijzonders nodig heeft, weet iemand dat?


Mijn veulentje gaat 4 oktober verhuizen, super gaaf; Reesink heeft hem gekocht dus met geluk zie ik over 3 jaar jullie mijn gefokte hengst overwegen *\%/*


Hier ook al druk bezig met de hengstenkeuzes voor 2021.
Twijfel wel erg bij Inoa (v Desperado) tussen een KWPN hengst (Hitmaker) of Ceasar ter Linden. Dus wat aparts of ‘gewoon’.
Inoa is namelijk nog niet ster of keur. Wel EXT. Haar wil ik wel nog voor de keuring maar even kijken hoe ze het werk aanpakt.

Mijn nieuwste aanwinst Fair-Zelma hoop ik volgend jaar SPORT en STER predikaat op te krijgen. Zij gaat waarschijnlijk bij Le Formidable of Suarez.

Mijn Elite merrie blijft gust volgend jaar voor SPORT predikaat.
Ga ze nu allemaal DO-C en WFFS laten testen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 15:25 



 
Profiel   

nee hoor, bij het kwpn mag je dat zelf weten. Ik zet er Uut Uune achter bij mijn gefokte veulens
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 15:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 476 van de 495 [ 12373 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 473, 474, 475, 476, 477, 478, 479 ... 495  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen