[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 08:30

@dddara: tja... Ik lees met verbazing je verhaal. Ik zal alleen zeggen dat ik het met alle andere bokkers hierboven eens.
Ik begrijp je verhaal gewoon echt NIET. :(
Apart zetten , verkopen of de opfok in. Meer opties zijn er niet. Of heel jong castreren maar dat zou niet mijn voorkeur zijn.
Punt.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 08:48

Hier nog steeds geen nieuws.....
Had zo gehoopt dat wat eerder zou zijn.
Zeker als een hengst is heb ik de merrie graag opnieuw drachtig. Maar ja het is wel heel laat.
Andere kant hebben we dat nu ook en de merrie is 18, dan kun je beter niet meer leeg laten hoorde ik?
Lastig besluit!

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 09:24

Vroeg castreren kan echt zonder gekke bijkomingen hoor. Dat zou ik echt doen. Kun je alles lekker samen houden thuis. Want dat snap ik wel. Dat wil ik zelf ook. Daarom castreer ik vroeg.
Voorjaar dat ze 1 worden of zijn. Vroege veulens zijn 1. Late veulens zijn dan nog geen 1.
Stuur maar pb als je foto's wil zien van een paar voorbeelden. Misschien wil iemand vergelijken met 1 die lang hengst is geweest. Als het je helpt.

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 09:50

Ciocolatto Als je ze de eerste winter als hengst thuis houd, zorg je dan wel voor een vriendje? Of hoe doe je dat?
Ik twijfel namelijk heel erg tussen thuis houden of naar de opfok brengen. (Ik heb al een plek gereserveerd) Nergens krijgen ze zoveel aandacht als thuis dat is zeker. Ik kan hem apart zetten maar dan staat ie alleen. Heb wel nog een shetlanderruintje wat erbij kan maar dan zit ik met verschil in voerbehoefte. MAW de Shetlander wordt dik.
De merrie wil ik vroeg laten dekken volgend jaar. Het is dit jaar niet gelukt. Dus als merrie dragend is zullen er geen geurtjes zijn die op zijn hormoonstelsel werken. En dan castreren met 1,5 jaar. Waarom ik twijfel is omdat hij megabraaf is, maar ik weet ook dat dit met 1 dag kan omslaan.

Voor alle duidelijkheid: Merrie en hengstveulen lopen dan niet samen.

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 10:40

Ik heb een goedgekeurde hengst met nu twee keer een hengstveulen erbij voor de opfok en gezelschap/speelvriendje. Dit gaat goed, maar weet niet wat er gebeurt als ik twee dekhengsten bij elkaar laat.
Mijn dekhengst is echt lief. Maar toch ook dominant dan naar het jonge grut. Als hij een rivaal ziet, dan werkt hij er vast mee af. Ze beschermen dan toch "hun" merries.

Ik denk dat de hoogte inschieten wel mee valt bij de paarden. Ik zou volgend voorjaar gewoon castreren. Ze worden dan ook steeds brutaler, als ze dat nu al zijn.

Ik verkoop mijn hengstveulens het liefst bij afspenen of iets later. Degene waar ik ook potentie in zie mag wat langer blijven. Al is het als maatje voor mijn hengst, al zal ik er vast niet meer dan drie willen hebben. Liever zelfs maar 1.

Ik heb nu dus drie veulens, helaas voor mij ook allemaal hengst. Dat betekend verkoop. Zeker voor 2. Dan heb ik ook nog een 2 jarige hengst en de dekhengst.
Ik heb dus besloten om nu mijn merries dit jaar niet te dekken, omdat ik niet teveel paarden wil. Hoe jammer ik het ook vind, maar ik kijk dus ook al naar de toekomst.

Rose_Sonny
Berichten: 434
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 10:51

Oyyo, ik zou wel zorgen voor een maatje voor het veulen. Dat vind ik toch natuurlijker dan alleen, ook al kan hij de anderen wel zien. Daar leren ze ook veel beter paard van te zijn.

Ik heb voor Replay ook enorm getwijfeld, maar omdat hij zo laat was, waren de meeste plekken in de buurt waar ik een goed gevoel bij had al vol. Ook zijn er plekken die geen hengstveulens accepteren dus ik kon er op die manier al een heel aantal weg strepen. Om te voorkomen dat ik hem heel ver weg moet zetten, en omdat ik nu een huis heb waar ik de paarden aan huis heb staan en dat toch wel heel goed bevalt, heb ik voor Replay een maatje er bij geregeld. Eigenlijk wilde ik geen paarden van andere mensen bij huis, maar een maatje voor Replay weegt voor mij zwaarder. En ik wil ook niet een 4e paard kopen, 3 is echt meer dan genoeg.

Als Replay dan anderhalf is, laat ik hem castreren (als dan alles er is). Hij heeft nu nog lege zakjes, maar hij is ook nog maar 8 weekjes, dus nu hoeft dat ook nog helemaal niet. Dan gaat hij na een aantal weken weer gewoon bij de groep in.

DDDara
Berichten: 977
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 12:05

Revi zal sowieso blijven. Het is alleen de vraag hoe lang ik hem hengst kan houden tussen de merries.

Maar ben wel gaat twijfelen of Reus ook blijft. Dat hij me een jaar extra onderhoud kost vind ik niet erg de kosten aan huis vallen reuze mee. Maar het zou wel zonde zijn als hij daardoor bij een nieuwe eigenaar niet naar de opfok kan. En het is ook wel fijn om van de gekke corona prijzen te kunnen profiteren.

Aan de andere kant vind ik het voor Revi ook fijn als hij een hengsten vriendje heeft om samen gek mee te doen....

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 12:22

Ik heb ze dan zeker met maatjes. In principe doe ik ze met afspenen in een groepje van ongeveer 4, merries, ruinen en in zon geval dus ook wel hengstjes. Dan is het net hoe de situatie is. Vroeg hengstige merries, vroege hengstenstreken. Ik ben eigen baas dus ik kan de kudde makkelijk splitsen.
Maar ze moeten allemaal altijd een speelmaatje hebben.

Edit. Ik zal even wat verduidelijking scheppen.
Ik heb ze in de zomer op het land en in de winter op de paddock. Met afspenen van veulens staan ze vaak nog op het land. Dus heb ik een grotere groep. In de winter worden de groepen kleiner want dan staan ze met hooi op de paddock. Dan splits ik dus sws groepen. Dames en heren gaan dan eigenlijk al apart omdat ik merk dat ze anders spelen. Dus de mannen met de mannen en nepmannen en den dames met de dames. Voor het weide seizoen kan ik dan dus castreren en kunnen ze allemaal weer samen.

Kabayo

Berichten: 13934
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 15:02

Om even terug te komen op het scheren en er eerder aannames waren dat het veulen nooit een dikke wintervacht gaat ontwikkelen even dit plaatje. Mijn (1x) geschoren veulen begint al een hele dikke vacht terug te krijgen :))Afbeelding

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 16:33

Voor diegene die nog een plekje voor hun hengstveulen zoeken in noord brabant:

mijn hengstveulen komt per oktober met ander fries hengstveulen te staan..er is ruimte voor nog een hengstveulen of evt een hele brave sociale oudere ruin.
Het is bij mensen thuis. Fijne locatie vlakbij bos. Meerdere weides en grote stallen v 3,5 x 3,5 die open schuifbaar zijn aan de achterkant waardoor ze zelf kunnen kiezen, buiten of binnen. Bij heel slecht weer komen ze snachts op stal.
Hooi word standaard bijgevoerd indien nodig en brok bijvoeren (brokaanschaf op eigen kosten) kan gedaan worden bij voorkeur.
Stro in de stallen.
Elke dag toezicht.
Gezamenlijk ontwormen, inenten, hoefsmid etc
Ik ga zelf ook 2/3 x per week voor te kijken en poetsen en kleine klusjes (bv mest vd wei halen, onkruid weghalen)

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 17:02

Hier ook een leuk nieuwtje:
Quick zou ook naar de opfok gaan nu heeft mijn vriend een fries hengstveulen gekocht nu kunnen ze lekker thuis blijf samen opgroeien en hebben we alles zelf in de hand ben zo blij !
Over paar weekjes komt die al!

Hier nog een paar mooie fotos


Afbeelding
Afbeelding

Kabayo

Berichten: 13934
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 17:03

Wat leuk zeg! Wat voor een?

StalMelyn

Berichten: 2034
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 17:58

Voor voorgaande discussie laat ik aan me voorbij gaan.

Leuk al die keuringsresultaten. Hier gaan we 18 augustus, ben heel benieuwd wat ze van hem vinden. Vooral hopen dat hij er zin in heeft zich te laten zien haha
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 19:18

Hier is morgen keuring :D 9 stuks schoon gewassen

Afbeelding

StalMelyn

Berichten: 2034
Geregistreerd: 05-11-12

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 19:23

Pfff, wat een werk cp112. Ben met merrie en een veulen al druk zat hahaha.

Rianne1807
Berichten: 693
Geregistreerd: 15-02-12

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:10

Wat een werk met 9 veulens, hopelijk zijn ze morgen nog een beetje schoon, succes op de keuring

Ik zit echt met een afspeen dilemma, ik hoop dat de ervaren fokkers misschien suggesties hebben.

Mijn merrie en veulen staan op een pensionstal, hebben een eigen wei en staan samen, meer veulens zijn er niet.
Niet ideaal al, ik weet t, maar aangezien t veulen een verrassing is is t niet anders.

Nu heb ik een kleinschalig opfok plekje gevonden naar mn zin.
Voor nu nog niet aan de orde want ze is pas 3 maanden oud.

Ik kan op stal niet afspenen, geen ruimte om ze apart te zetten, of t gaat een ingewikkelde instructie worden waarbij ze elkaar op t terrein blijven zien.
Nu kan ik mn merrie wel van r veulen halen als merrie op t terrein blijft, veulen is onrustig en merrie niet.
Merrie word wel onrustig als ik van t terrein af ben en dit gaat niet, ben dit al zeker 6 weken rustig aan aan het opbouwen maar na een kwartier gaat ze uit dr plaat en dit verbeterd niet.

Optie 2 is abrupt afspenen en veulen direct naar de opfok brengen, ik wilde een paarden vervoerder haar laten vervoeren in een vrachtwagen, maar die vervoert geen veulens die niet zijn afgespeend van te voren omdat hij daar slechte ervaringen mee heeft

Sorry voor t lange verhaal, heeft iemand een suggestie waar ik nu goed aan doe?

AshleyRol
Berichten: 297
Geregistreerd: 06-08-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:10

Woww dat is een flink werk CP. Hopen dat ze zich schoon houden nu haha
Veel succes/plezier morgen :)

Kabayo

Berichten: 13934
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:13

Ik zou nooit on-afgespeend een veulen in een trailer drukken. Wat een stress voor de kleine die zijn moeder kwijt is. Die van mij vind het al rot dat zijn moeder nu aan de andere kant van de muur staat. Daarbij kunnen ze echt door het lint gaan wat super onveilig is in een trailer op een drukke weg , of ze gaan over de stang oid , slaan de ramen er uit , of wat dan ook. Nee , brrr

Rianne1807
Berichten: 693
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:14

Kabayo schreef:
Ik zou nooit on-afgespeend een veulen in een trailer drukken. Wat een stress voor de kleine die zijn moeder kwijt is. Die van mij vind het al rot dat zijn moeder nu aan de andere kant van de muur staat. Daarbij kunnen ze echt door het lint gaan wat super onveilig is in een trailer op een drukke weg , of ze gaan over de stang oid , slaan de ramen er uit , of wat dan ook. Nee , brrr


Precies, dat is ook geen optie idd, wil dit niet riskeren.
Dit is de 1e keer voor mij dat ik hier mee te maken heb en dus onervaren in ben.
Daarom vraag ik tips en hulp die zeer welkom zijn :o

Kabayo

Berichten: 13934
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:20

Apart staan maar elkaar wel kunnen zien op het terrein is geen probleem. Ik zet mijn hengstveulen straks met het afspenen bij z'n drachtige "tante" , weidegenoot. Hier blijft hij 2 weken bij lopen en dan gaat hij naar Duitsland (rit van 7 uur) alleen op de trailer. Ik verwacht geen problemen op deze manier. (Kleine ps. Hij is een trailer gewent en we hebben een camera in de trailer) Wellicht is dat iets voor jou? Je kan hen niet in een andere stal kwijt begrijp ik? Wel bij een ander paard of groepje?

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:30

Hier kunnen ze elkaar ook zien en horen na afspenen.
Ik heb zowel ervaring met in 1 keer er af en geleidelijk.

Ik doe dan het veulen eerst naar buiten met maatjes. Dat zijn de andere jonge paarden waar ze geruime tijd op neus afstand naast staan in het weiland. Niet volledig onbekend. Die laat ik onder toeziend oog ravotten. Als de rust er is laat ik de merrie nog een paar uur op stal. Dus met de middag gaat die naar buiten, tenzij er veel onrust is. Maar ze kunnen elkaar dan horen en zien. Wel zoveel mogelijk afstand van elkaar

Rianne1807
Berichten: 693
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:31

En doe je dat abrupt dan of bouw je dat op?
De stal waar ze staan is kleinschalig en er zijn vast groepjes.
Die van mij staan niet op stal maar 24/7 buiten met grote schuilstal
De merrie die maatjes is met mijn merrie en veulen staat overdag bij een ruin, die snachts naar binnen gaat, en snachts staat die merrie bij mijn merrie en veulen.
T zou kunnen dat die merrie bij mijn veulen komt, want dat klikt ook goed.
Alleen kan mijn merrie niet bij die ruin wat dat klikt niet en die ruin is niet lief tegen veulens

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:36

Ik heb beide gedaan.
Zowel veulen scheiden met voeren, dus sochtends en savonds en dat steeds een beetje langer.
Maar ook gewoon zo in 1 keer veulen erbij weg.

Maaaarrrr. Ik heb ze snachts altijd op stal.

Edit. Ook wel eens de merrie gaan rijden. Dus op die manier scheiden

Rianne1807
Berichten: 693
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:39

Cioccolato schreef:
Ik heb beide gedaan.
Zowel veulen scheiden met voeren, dus sochtends en savonds en dat steeds een beetje langer.
Maar ook gewoon zo in 1 keer veulen erbij weg.

Maaaarrrr. Ik heb ze snachts altijd op stal.

Edit. Ook wel eens de merrie gaan rijden. Dus op die manier scheiden


Ik heb geen stal helaas, dat is t lastige.

Rijden zou ik graag op willen pakken alleen is de bak nog steeds zeer slecht en niet te rijden, kan wel t bos in maar dan gaat mn merrie zo over de zeik, heb dit opgebouwd maar langer dan een kwartier is niet te doen

LaDonna75

Berichten: 2131
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 21:52

Ik heb vorig jaar het veulen wel abrupt afgespeend, in de trailer gestopt en naar de opfok gebracht. Rit van een uur. Het ging prima, hij kwam bij leeftijdsgenootjes en ging gelijk lekker spelen. Ook onderweg ging prima. Soms is het ook niet anders, ik had toen niet de mogelijkheid merrie en veulen apart te stallen thuis. Wel waren ze gewend af en toe gescheiden te zijn. En s nachts op stal inderdaad.