[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 09:54

Ik krijg ze meestal alleen binnen, en dat heeft ook mijn voorkeur.
De veulens die worden gebracht met de moeder, zijn doorgaans veel langer overstuur...

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 10:15

Hier zonder moeders de trailer in.
1 op 10min.
1 op 2uur in België.
1 3 dagen naar Ierland.
Alle 3 goed aangekomen. :))

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 11:26

Cioccolato schreef:
Ze zeggen dat als je een paard sedeert die inderdaad geen stress toont. Maar onderliggens in her koppie juist meer stress er van krijgt.

Zo zegt iedereen iets over een manier.. ik heb nog niet meegemaakt dat ik een veulen moer spenen en dan gelijk op de trailer..
Als ik al die verhalen hoor is mn conclusie: gelukkig :+


Mijn merrie is 2 jaar geleden ernstig geblesseerd geraakt. Met week kliniek en operatie. En vervolgens ruim 1,5 jaar lang elke 6 weken naar de kliniek voor trailerrit van ruim 1,5 uur.
En dit terwijl deze merrie hekel heeft aan trailer rijden en zeer stressgevoelig is .dus ik gaf haar bij voorbaat al 1 streepje tranquigel. Hele minimale dosis dus maar voor mijn merrie werkte dat perfect en ondervond geen stress tijdens trailerrit en ook niet tijdens onderzoeken/behandelingen kliniek.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 11:26

Hier nog steeds geen nieuws.....duurt lang!

Ik zou Rosareina ook zwartbruin noemen al is dat bij een veulen niet altijd goed te zien. Ze heeft wel een perfecte kol, schitterend!

Lastig dilemma met dat spenen en verkopen en vervoeren!
Ik.lees mee en keer er heel veel van

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 11:27

mirjamalvaro schreef:
Hier zonder moeders de trailer in.
1 op 10min.
1 op 2uur in België.
1 3 dagen naar Ierland.
Alle 3 goed aangekomen. :))


En dan los op de trailer met zeiltje dicht? En dan voor in de trailer iets van pak hooi/stro dat ze niet onder de stang door kunnen?
Achterste stang wel gewoon er ook in?

Zou wat tips qua vervoer veulen naar opfok erg fijn vinden :)

LaDonna75

Berichten: 2126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 11:48

Rianne1807 schreef:
Kabayo schreef:
Ben ik toch benieuwd, de veulens die abrupt afgespeend worden en in een trailer gezet worden, staan die dan ook vast? Of los, klep dicht en gaan?


Dat vraag ik me ook af
Een trailer durf ik niet, t word een vrachtwagentje


Nee, ik zet mijn veulens niet vast, veel te bang voor gehang. Gewoon los in de trailer, wel met stangen en met zeiltje dicht. Verwonden kan altijd maar in een trailer of wagen zonder verdere obstakels is het zo veilig als redelijkerwijs mogelijk. Ik heb ponyveules he, die zijn niet zo groot ook.
De merrie gaat niet meer, dat werd door de opfok ook afgeraden vanwege overstuur rakende merries die de trailer afbreken op de terugweg, als ze er ál in willen zonder baby.
Camerabeeld in de trailer:
Afbeelding

CP succes vandaag, hopelijk zijn ze allemaal nog zo wit als ze waren.

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:02

Hier wordt meestal ook in 1x afgespeend. Soms blijft het veulen in de kudde en zet ik de moeder ergens anders, soms verplaats ik het veulen. Nooit last van gehad.
Ook het veulen alleen in de trailer geen probleem. Merrie meenemen en zonder veulen terug heb ik 1x gedaan en was drama met de merrie op de terugweg.

Koning heeft zich gisteren flink bezeert net boven zijn hoef achteraan :( hopelijk gebeest het snel en mooi. Net met de keuring in het vooruitzicht…

Cioccolato

Berichten: 6601
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:14

Het is ook maar net hoe je er persoonlij in staat.
En vaak als je al denkt aan sederen is het bijna kiezen tussen 2 kwaden :')

mirjamalvaro

Berichten: 14648
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:33

tamaramt schreef:
mirjamalvaro schreef:
Hier zonder moeders de trailer in.
1 op 10min.
1 op 2uur in België.
1 3 dagen naar Ierland.
Alle 3 goed aangekomen. :))


En dan los op de trailer met zeiltje dicht? En dan voor in de trailer iets van pak hooi/stro dat ze niet onder de stang door kunnen?
Achterste stang wel gewoon er ook in?

Zou wat tips qua vervoer veulen naar opfok erg fijn vinden :)


Los in de trailer, niets voor de voorstang. Alleen zeiltje durfde ik niet aan dus veulenrek erbij.
Achterste stang er in doen!

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:36

Tussenschot eruit, lange stangen erin en veulen los. Ramen en zeiltje dicht, tenzij er tralies voor de ramen zit, dan kan het raam op kiepstand.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:06

Hier vorig jaar het veulen weggebracht met ‘tante’. Ging super mooi! Wel voortijdig al rustig afgespeend. Daardoor ook rustig uier.

Nu moet ik n merrie ophalen welke met 4 mnd gespeend word van haar veulen. Ik neem de moeder dus mee. Welke dan hopelijk net drachtig is. Zou deze ook wellicht verstandig zijn om iets te verdoven? Het is allemaal al niet heel ideaal met (hopelijk) 3 wkn dracht op dat moment…

DDDara
Berichten: 969
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:18

Balko schreef:
Hier vorig jaar het veulen weggebracht met ‘tante’. Ging super mooi! Wel voortijdig al rustig afgespeend. Daardoor ook rustig uier.

Nu moet ik n merrie ophalen welke met 4 mnd gespeend word van haar veulen. Ik neem de moeder dus mee. Welke dan hopelijk net drachtig is. Zou deze ook wellicht verstandig zijn om iets te verdoven? Het is allemaal al niet heel ideaal met (hopelijk) 3 wkn dracht op dat moment…


Mijn merrie moest ook verdooft worden om de opvoelbox in te gaan om haar met 18 dagen te scannen, anders ging ze er niet in. Was volgens de dierenarts geen enkel probleem en is dus ook helemaal goed gegaan met mooi veulen als gevolg:P

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:00

Afgelopen 2 jaar altijd ruime week voor vertrek rustig afspelen, overdag opbouwen naar alleen in de wei, wel naast de merries. In de avond op stal met de andere merrie. Liepen ook altijd samen.
Ging super.
Eerste zelf weggebracht, voor stang eruit achterste er wel in veulenrek en zeiltje dicht.
Tweede is opgehaald zelfde verhaal ruim 3 uur op de trailer.
Maar altijd direct na het opladen direct rijden, scheelt heel veel onrust.

Rianne1807
Berichten: 693
Geregistreerd: 15-02-12

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 15:30

Super fijn om jullie tips en ervaringen te lezen, bedankt
Leer er veel van en helpt absoluut!!
Vandaag heb ik er met de staleigenaresse over gesproken, we gaan bedenken hoe solana t beste afgespeend kan worden op het terrein.
Plus wil ik oefenen met een trailer, uiteraard met de merrie er bij, zodat veulen het al kent en er wat vertrouwd mee raakt.
Het gaat vast allemaal goed komen.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 22:10

Gisteravond Lokwinske te koop gezet en vanavond al verkocht naar Duitsland :wow: Voorlopig genieten Aladdin en ik nog even van hem en deze bizarre verkoop :=

Afbeelding

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9303
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 22:31

Hier heeft het veulen al ruimschoots met de trailer geoefend.
Naar ki station, naar de keuring etc.
Inmiddels blijft hij ook al prima een paar uur alleen in de kudde terwijl wij mama mee hebben om te trainen of wedstrijden te rijden. Merrie is even onrustig voor het wegrijden(was voor het veulen niet anders), en bij terugkomst wordt de merrie door Dream hartelijk begroet met een luidde hinnik.

Afbeelding
Afbeelding

Hoe en of ik afspeen weet ik nog niet precies. Nog niet over nagedacht.

Dream is inmiddels geschoren. Ik doe dat eigenlijk nooit, maar hij had zoveel jeuk en had het zo warm.
Hij was overigens echt ontzettend braaf en heb hem gewoon met grote machine los geschoren.
Afbeelding

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78500
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 09:35

Dat ging snel Suffie!

CP, hoe is het op de keuring gegaan?

Wijzig123
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-21

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 09:39

Fijn dat we hier zoveel ervaringen kunnen wisselen.

Rossini wordt donderdag 4 maand. Hij eet sinds 2 weken apart in de stal naast zijn moeder. Ik laat hem er steeds iets langer in staan (vanochtend 1 uur) en ik wil hem binnenkort in de nacht in die stal zetten. Ik breng hem ook alleen naar de opfok. Mijn merrie is niet super makkelijk op de trailer, ik heb een 1.5 paards en heb met Rossini al 2 keer geoefend. 1 keer toen mijn merrie naast de trailer stond en 1 keer alleen. Ik ga nog wel een veulenrek aanschaffen. Hij kan al heel goed vast staan voor de stal dus ik twijfel nog heel erg of ik hem vast ga zetten in de trailer.

Mag ik nog vragen hoeveel jullie je merrie's voeren?
Die van mij krijgt nu 4 kg merrie brok, 2 voerscheppen luzerne per dag, na het trainen een emmer slobber, staat 7 uur op het land en krijgt onbeperkt hooi in de stal. Toch vindt ik haar sinds 2 weken erg schraal. Ik heb op internet al gelezen dat een merrie tot 6 kg merrie brok per dag mag hebben. (btw ik train mijn merrie niet elke dag)

Luna2006

Berichten: 3160
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 09:48

Hier gaan de baby's er eind augustus af na de keuring, dan zijn ze 5 maanden ongeveer. merk dat nu de merries wat in aan het geven zijn ik geef ze verschillende porties doorheen de dag, nooit meer als 500gram per portie

Cioccolato

Berichten: 6601
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 10:10

Hier 1 schep merriebrok op een dag. Hooi in de nacht en overdag op het land.
Veulen is nu 4 maand geweest :j

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 10:12

Afbeelding

Nog niks.....

Kabayo

Berichten: 13903
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 10:13

Die van mij heeft nu zijn laatste week met mama. Snachts er bij weg gaat heel goed. Ze zijn beide rustig, geen geschreeuw. Hij eer netjes zijn kuil en drinkt uit het waterpotje.
Ik denk dat mams er niet rouwig om is :+
Afbeelding
Afbeelding
Knapperds <3
Afbeelding
Mijn merrie krijgt nu geen merriebrok meer ivm afspenen. Wel veel kuil en lekker in het gras.

Cp hoe ging het op de keuring?

Dat ging snel suffie!

Mama ziet er weer prachtig uit kirkelover

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:00

@Symke, Wachten duurt lang he? Vriend van mij heeft merrie ook al 10 dg over tijd. Niet leuk zo. En dan zeggen ze dat later in seizoen overdragen niet vaak voorkomt.

@Suffie Dat is snel geregeld!

Ik lees veel informatie over vervoer en spenen. Dat geeft je weer te denken hoe je het zelf gaat aanpakken. Iedere locatie is natuurlijk anders en wat bij de een werkt dat gaat bij de ander niet gewoon omdat infrastructuur anders is.

Zelf ben ik in ieder geval gisteren begonnen om de merrie ook van de locatie te verwijderen waar het veulen staat. Gisteren ging dat prima. Beetje buiten gaan stappen Ze zijn natuurlijk gewend om al gescheiden te staan. Veulen (3 mnd) blijft netjes in stal met hooi een beetje knabbelen terwijl ik met de merrie bezig ben. Longeren of grondwerk of beetje laten grazen voor het huis. Het is allemaal op eigen locatie maar merrie en veulen kunnen elkaar niet zien. Wel horen natuurlijk. Maar de merrie heeft nog nooit gehinnikt en het veulen is daar dus ook snel mee opgehouden want er kwam geen reactie. Nog een paar weken en dan gaat het veulen in de stal ernaast voor de nachten. En dan zien we weer verder wat handig is.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 12:39

Gefeliciteerd Astrid, met de verkoop :)

AshleyRol
Berichten: 297
Geregistreerd: 06-08-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:26

Rust voor de mama's haha.
River gaat in oktober, dan is ze ruim 5 maanden.

Ze krijgt sochtends en savonds 1,5 kg maar niet geheel merriebrok, hier zit ook muesli bij. Verder op het land maar daar staat niet heel veel gras dus ze krijgt gewoon 4x per dag hooi. Daarbij trainen we alweer vrij fanatiek, 4x en 1x buitenrijden maar ze is eerder wat te dik dan te schraal. Veulen ziet er ook goed uit . :)