[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:03

Uier begint te vullen!
Afbeelding
Afbeelding

Ik ga nog steeds uit van morgen

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 12:13

Tamarant, mijn merrie is 2 weken na de geboorte van het veulen weer op voorijzers gegaan. Dit omdat wij ook aangespannen rijden. Achterijzers wachten we zolang mogelijk mee, omdat de merrie ook met een andere merrie met veulen op het land staat.

Wijzig123
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 13:07

tamaramt schreef:
Heeft iemand ervaring met merries met voorhoeven ijzers met een veulen aan de voet?
Mijn merrie staat al meer als 11 jaar op ijzers. En heb 1,5 maand vd bevalling vd ijzers afgehaald en dat ging prima.
Echter 7,5 week geleden weer bekapt en toen liep ze week heel gevoelig voornamelijk voor. Sindsdien loopt ze af en toe paar passen gevoelig voornamelijk op het harde en voornamelijk voor. Hoeven zijn ook ineens ook kort aan het slijten, scheef en brokkelt/scheurt regelmatig.
Donderdag komt de hoefsmid en ik wilde eigenlijk de merrie pas weer voor op ijzers terug na afspenen veulen maar dat duurt nog ruim 2 maanden.


Die van mij staat ook sinds 8 weken weer op ijzers voor. Ik zat net als jou heel erg te twijfelen. Ze heeft altijd goede voeten gehad maar na de eerste keer bekappen toen het veulen er al was bleef ze gevoelig. Eerst al het harde vermeden maar het werd echt niet beter. Toen heb ik hier ook advies in gewonnen en ik ben blij dat ik er nu weer ijzers onder heb!

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 13:11

Mijne ook alleen voorijzers trouwens

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 13:38

tamaramt schreef:
Heeft iemand ervaring met merries met voorhoeven ijzers met een veulen aan de voet?
Mijn merrie staat al meer als 11 jaar op ijzers. En heb 1,5 maand vd bevalling vd ijzers afgehaald en dat ging prima.
Echter 7,5 week geleden weer bekapt en toen liep ze week heel gevoelig voornamelijk voor. Sindsdien loopt ze af en toe paar passen gevoelig voornamelijk op het harde en voornamelijk voor. Hoeven zijn ook ineens ook kort aan het slijten, scheef en brokkelt/scheurt regelmatig.
Donderdag komt de hoefsmid en ik wilde eigenlijk de merrie pas weer voor op ijzers terug na afspenen veulen maar dat duurt nog ruim 2 maanden.


Die van mij heeft ook voor ijzers gaat heel
Goed! Achter zou ik niet aandurven die gaan er weer op zodra veulen eraf is want ze heeft niet de beste hoeve ondanks goede verzorging en gras en voer en hooi.. je kan niet alles hebben denk ik dan maar :=

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 14:33

Symke spanneeend. Ik zou wel goed in de gaten houden... Kan plots heel hard gaan. Zeker als ze vanavond nog steeds (of verder) gevuld zijn! :D +:)+ Wel echt leuk die vordering!!

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 15:03

Symke ik denk nog een weekje

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 15:20

Brigitte_D schreef:
Symke ik denk nog een weekje


Dat kan idd

En is ook prima, alles is hier kletsnat dus dan kan hij/zij beter nog even blijven zitten

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 22:38

Bedankt allemaal voor jullie ervaringen! Maakt me toch wat geruster :)
Donderdag komt de hoefsmid en dan overleg ik met hem wat het beste is maar ik denk dat de ijzers voor er beste weer onder kunnen zodat ze minder gevoelig is en weer betere hoeven krijgt.

DDDara
Berichten: 989
Geregistreerd: 30-11-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 08:11

Ik heb een vraagje...... Reus is nu ruim 3 maanden oud en vorige maand stond hij al te flemen toen er hengstige merrie's plaste. Gister sprong hij boven op Revi zijn moeder om haar te dekken met een mega stijve (als je dat zo noemt bij paarden hahaha) en hij wist precies waar hij hem in wilde stoppen de merrie leek het ook allemaal niet al te erg te vinden ze liep wel weg maar werd niet boos. Daarna deed hij gewoon nog een 2de poging....
Gelukkig is de merrie erg groot dus zie het zo 1 2 3 nog niet lukken maar vraag me toch af..... is het mogelijk dat een veulen van 3 maanden al een merrie bevrucht? Kan het me niet voorstellen maar hij heeft al heel goed door dat hij hengst is en heeft gigantische ballen en piemel (is veel meer hengst dat Revi van ruim 4 maanden)

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 08:21

DDDara schreef:
Ik heb een vraagje...... Reus is nu ruim 3 maanden oud en vorige maand stond hij al te flemen toen er hengstige merrie's plaste. Gister sprong hij boven op Revi zijn moeder om haar te dekken met een mega stijve (als je dat zo noemt bij paarden hahaha) en hij wist precies waar hij hem in wilde stoppen de merrie leek het ook allemaal niet al te erg te vinden ze liep wel weg maar werd niet boos. Daarna deed hij gewoon nog een 2de poging....
Gelukkig is de merrie erg groot dus zie het zo 1 2 3 nog niet lukken maar vraag me toch af..... is het mogelijk dat een veulen van 3 maanden al een merrie bevrucht? Kan het me niet voorstellen maar hij heeft al heel goed door dat hij hengst is en heeft gigantische ballen en piemel (is veel meer hengst dat Revi van ruim 4 maanden)


Nee bevruchten kan nog niet..kan pas op alle vroegste vanaf 8 a 10 maanden meen ik.
Red springt ook wel eens op zijn moeder maar meer om te spelen. Absoluut nog niet in een andere vorm.

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 10:17

Vruchtbaar is hij nog niet, hormonen doen al wel iets. Zelfs Fellow van 7 weken fleemt en ruikt al bij de merries.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 11:52

Dddara ik heb ook zo een gehad. Is nog niet vruchtbaar. Ik heb hem er voor de zekerheid wel niet té lang laten bijlopen.

Rose_Sonny
Berichten: 441
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 17:50

Replay reageert ook extreem op hengstigheid van Rose. Hij springt er wel bovenop, maar probeert nog niet te dekken gelukkig, maar hij is 7,5 week dus hij mag sowieso nog even rustig aan doen :=
Volgens mij zijn ze inderdaad vanaf een maand of 9 vruchtbaar. 9 a 10 maand is in principe het vroegste waarop je hengsten kunt ruinen zei mijn dierenarts. Al zei mijn vader altijd dat je moet wachten tot anderhalf jaar, dus dat ga ik met Replay ook proberen.

Ik wacht wel even op je hoor Replay, het is niet alsof er een mega bui aan komt of zo
Afbeelding

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 21:08

Taartje fleemt zo ongeveer bij elk plasje van mama en bij elk vies geurtje. Hij heeft het ook erg druk met plassen over alle hoopjes en met voorkeur over het hooi. Hij plast erin en moet er ook altijd meteen in rollen.
Hij is dikke vrienden met ons paard, “tante Annie” , zij heeft zichzelf benoemd tot beschermer en neemt haar taak zeer serieus. Van de week had ze zichzelf maar toegang tot hem verschaft zodat ze niet over het hek hoefde te neuzen. Ieder ander mag van haar niet in de buurt.
We dachten, nou misschien moeten we Vlek de shet ook maar kennis laten maken.

Nou dat vond mama geen goed idee! Vlek de shet heeft voor een jaar beweging gehad. En smeekte om weer terug gepromoveerd te worden tot grasmaaier tussen de andere werkeloze opvreters.

De hoefsmid (tevens ook fokker) vond taartje erg goed gelukt. Perfecte benen en voeten. Ik mag hem alleen geen taartje noemen. Hij vindt het echt niet kunnen dat zo’n stoere mooie hengst in die roze stallen op moet groeien en dan ook nog taartje genoemd wordt!

Wij willen de wormenkuur gaan geven. Hoe doen jullie dat? In onze kudde heb ik namelijk ook nog een heel angstig projectje staan die ik nog steeds geen wormenkuur kan geven zonder doodswens en daarna nog meer trauma. Die geef ik dus door de bietenpulp omdat ik dan zeker weet dat ze dat eet.

Taartje wil ik het gewoon netjes bijbrengen zonder hem meteen te moeten forceren.

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 22:22

Ik heb Red inmiddels 2 x al ontwormd zelf. Ging heel simpel. Gewoon mond op en spuit achter op de tong..exact hetzelfde als bij volwassen paarden.

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 22:23

@kabayo: die mooie blackfoto v je merrie en veulen samen : is die gewoon op stal genomen?

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 22:23

tamaramt schreef:
@kabayo: die mooie blackfoto v je merrie en veulen samen : is die gewoon op stal genomen?

Ja klopt! In de stal opening van onze ligboxstal

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 23:08

Heel erg mooi! :)
Wij hebben morgen onze eerste fotoshoot met Red samen..ik hoop ook op zulke mooie fotos!

AshleyRol
Berichten: 297
Geregistreerd: 06-08-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 07:12

Kabayo en Sparky wat een prachtige foto's zo op de keuring. Echt super knappe veulens zeg! Die black foto is ook echt gaaf.

Marryanne de wormenkuur inderdaad net zoals bij de merrie. Bij mij vind ze het steeds erg interessant en nam ze de spuit al in de mond om er op te bijten.

Symke hoe is het nu met jouw merrie? Uier al weer voller? Hier is het echt rot weer steeds dus hij)zij kan beter nog maar even blijven zitten haha.

Tamaramt veel plezier met je shoot vandaag !!

Ik ben gisteravond op pad geweest met mijn merrie en veulen nar het strand voor een shoot. Gelukkig droog maar windkracht 5/6 pff. Ze waren wel bizar braaf en River liep stoer voorop overal langs. Op het strand haar los en ze vond ze zo gaaf, ging uit haar zelf een hele show geven en zelfs door het water heen haha. Heb al een voorproefje gehad van 2 foto's, deel ze graag even :)

Afbeelding
Afbeelding

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 09:09

Het lijstje van vandaag

Klopt er iets niet aan de lijst of is je merrie veilig (mini’s vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen) en wil je erbij, stuur mij een pb en ik voeg je toe!

Symke: Wendy 334 dagen

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 10:33

@ashleyrol: prachtig!! Maar ik zou het niet aan durven om mijn veulen ergens mee naar toe te nemen.
Merrie en veulen staan vlakbij bos 10 min stappen) maar ik durf het niet aan..dus gewoon fotoshoot in de wei.

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 10:41

Heel mooi Ashleyrol! Ik heb het ook gedaan :D zo leuk!!

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 10:54

AsleyRol wat een prachtige foto's!!
Lijkt.me heel spannend maar wat een mooi resultaat

Hier nog geen veulen......
Afbeelding
Afbeelding


Foto uier en foto van haar blik toen ik vroeg wanneer het nu komt...

Afbeelding
Heeft hele nacht staan eten en dutten.....

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 11:01

Die wind zorgt dan weer wel voor leuke wapperende manen :D