[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rose_Sonny
Berichten: 443
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:35

Dat gepieker is heel herkenbaar hoor! Ik geloofde het ook pas echt toen het veulen er naast stond. (En die van mij kwam 3 weken te vroeg :'))
Het hielp ook niet dat ik de merrie heel dik vond en het uier ook al goed aanwezig en anderen zeiden, nou dat zou al veel meer kunnen zijn op dit punt in de dracht.

Maar ik zou me met die van jou ook geen zorgen maken. Het veulen heeft gewoon nog ietsje langer nodig. Als je kijkt naar de langste dracht, en dan alleen al dit jaar, dan zou ik me geen zorgen maken hoor.

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:49

gepieker is normaal hoor :)
Muis was op 150 dagen mooi dragend gescand. maar op 300 dagen 0.0 uier en amper een buik.
Zo verder tot 330 en denk zelf 340 zonder uier of opvallend dikke buik.
Op een paar dagen tijd volle uier en witte melk.

Ze was als 1ste uitgerekend en als laatste bevallen :')

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:50

Symke, mocht het je rust geven:
Van wat ik van de da begrepen had gaat het niet zo maar dood in de baarmoeder en zo wel word het bijna altijd verworpen. Bij de geboorte zou er wel het een en ander mis kunnen gaan maar daar ben je al van op de hoogte ga ik van uit. Het veulen komt als het af is. Dit jaar nog een merrie meegemaakt die echt FLINK heeft overgedragen en vervolgens was het nog steeds een scharminkel van een veulen. Als die op uitgerekende datum geboren was denk ik niet dat ze het overleefd had.. Kortom: ze is het gewoon aan het afmaken *D :o Nog eventjes geduld!! En als je meer zekerheid wilt kun je altijd je da bellen zodat die het nog een keer kan uitleggen hahaha. Succes nog even, ik duim mee! :=

Symke
Berichten: 804
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:58

Bedankt voor meedenken en opbeuren, jullie hebben helemaal gelijk natuurlijk!

Rianne1807
Berichten: 699
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:01

Symke schreef:
Ik zit helemaal in de doem denken pieker stand....
Zit er wel veulen in.....
Leeft het nog wel.....

Dat werk zeg maar, tot hoofdpijn aan toe.
Ben hier niet geschikt voor geloof ik :roll:


Herkenbaar.....
Ik heb gewoon de dierenarts laten komen, want ik zag t veulen niet meer bewegen
Alles was goed gelukkig en vanaf dar moment maakte ik me ook geen zorgen meer

AshleyRol
Berichten: 297
Geregistreerd: 06-08-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:17

Op hoeveel dagen zit je merrie nu Symke? Het blijft gewoon spannend tot het veilig geboren is maar idd zoals de rest zegt, zorgen blijf je houden hihi. Nog geen tekenen dat het komt?

Riverdale vandaag voor het eerst naar de hoefsmid geweest en ze bleef keurig staan als een volleerd paard, stiekem best een beetje trots hihi. :)

Rianne1807
Berichten: 699
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 15:01

AshleyRol schreef:
Op hoeveel dagen zit je merrie nu Symke? Het blijft gewoon spannend tot het veilig geboren is maar idd zoals de rest zegt, zorgen blijf je houden hihi. Nog geen tekenen dat het komt?

Riverdale vandaag voor het eerst naar de hoefsmid geweest en ze bleef keurig staan als een volleerd paard, stiekem best een beetje trots hihi. :)


Oohh das heel knap <3

Solana was een drama Queen haha.....echt een merrie :j maar wel braaf gelukkig

Symke
Berichten: 804
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 15:04

AshleyRol schreef:
Op hoeveel dagen zit je merrie nu Symke? Het blijft gewoon spannend tot het veilig geboren is maar idd zoals de rest zegt, zorgen blijf je houden hihi. Nog geen tekenen dat het komt?

Riverdale vandaag voor het eerst naar de hoefsmid geweest en ze bleef keurig staan als een volleerd paard, stiekem best een beetje trots hihi. :)


Dan mag je supertrots zijn zelfs!

Hier 346 dagen dus dat is nog niet dramatisch....
Maar ik heb me te blind gestaard op 28 juli dus ja dan wacht ik al eventjes....
Stom ja ik weet het..... _O-

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 15:08

Wachten duurt altijd lang. 346 dgn is niet extreem nog.
Aankomende week mooi weer. Wie weet.....

Symke
Berichten: 804
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 15:18

stal_HD schreef:
Wachten duurt altijd lang. 346 dgn is niet extreem nog.
Aankomende week mooi weer. Wie weet.....


Nou idd als ik zie en hoor hoe het weer hier tekeer gaat, wind en plensbui, dan kan beter nog even blijven zitten!

AshleyRol
Berichten: 297
Geregistreerd: 06-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 18:49

Symke schreef:
AshleyRol schreef:
Op hoeveel dagen zit je merrie nu Symke? Het blijft gewoon spannend tot het veilig geboren is maar idd zoals de rest zegt, zorgen blijf je houden hihi. Nog geen tekenen dat het komt?

Riverdale vandaag voor het eerst naar de hoefsmid geweest en ze bleef keurig staan als een volleerd paard, stiekem best een beetje trots hihi. :)


Dan mag je supertrots zijn zelfs!

Hier 346 dagen dus dat is nog niet dramatisch....
Maar ik heb me te blind gestaard op 28 juli dus ja dan wacht ik al eventjes....
Stom ja ik weet het..... _O-


Ah ja valt mee maar ik snap je gevoel helemaal. Ik vond 339 dagen al lang haha. Maar zeker bij een laat veulen kan je al helemaal niet meer wachten. Ik zie dat het vanaf woensdag mooi weer wordt. Even je merrie influisteren dat het dan wel mag komen hihi?

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 18:52

AshleyRol schreef:
Op hoeveel dagen zit je merrie nu Symke? Het blijft gewoon spannend tot het veilig geboren is maar idd zoals de rest zegt, zorgen blijf je houden hihi. Nog geen tekenen dat het komt?

Riverdale vandaag voor het eerst naar de hoefsmid geweest en ze bleef keurig staan als een volleerd paard, stiekem best een beetje trots hihi. :)



Wat braaf!
Red is vorige week vd 2e keer bekapt door de hoefsmid.
1e keer ging eigenlijk best goed.
2e keer was hij wat moeilijker. 2 beentjes wel kunnen doen zonder hulpmiddel maar daarna werd hij wat stout dus toen ff hulpmiddel gebruikt en heel goed beloond met stem en kriebels en toen ging het goed en toen was het al snel klaar.
Ik vond het zelf echt heel spannend omdat red echt ineens heel stout werd. Was bang dat hij zich zou verwonden. Dus ik was blij toen hij klaar was.

DDDara
Berichten: 993
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 09:16

Hier nog een vraagje over het afspenen...
Hier is volledig afspenen niet mogelijk maar kan ze wel een paar uurtjes apart zetten tot de merrie's verkocht worden.

Nu vroeg ik me af bij welke leeftijd (4 of 5 maanden???) ik daar mee begin (+/- 6 uurtjes apart) en bouw ik op naar de 6 uurtjes of haal ik ze direct 6 uur uit elkaar? En hoelang moeten veulen en merrie 6 uurtjes uit elkaar zijn voordat de melkproductie van de merrie terug loopt en ik de merrie kan verkopen?

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 09:36

Wij zetten ze ook apart, maar wel naast elkaar. Anders blijven ze waarschijnlijk gillen.

Het hangt er een beetje vanaf wanneer we er mee beginnen. Veulen moet echt goed brokjes eten en het is ook een gevoelskwestie: hebben ze een beetje genoeg van elkaar? Vaak rond 4,5 maand. Wij zetten het veulen 's nachts in een stal naast de merrie. Merrie vanaf dan echt minderen in krachtvoer. Eerst een paar uurtjes uit elkaar, maar uiteindelijk staan ze alleen overdag nog samen in de wei en verder apart. We laten wel het veulen rond 12 uur 's nachts nog even drinken.
Als ze bij elkaar in de buurt blijven kan het wel heel lang duren voordat de melkproductie stopt - ligt ook een beetje aan je merrie.

Kabayo

Berichten: 14048
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 09:39

Van 6 uur scheiden gaat de melkproductie niet terug lopen. Je zou ze met 4 maand wel zo lang kunnen scheiden. Hier met 4 maand er snachts bij weg gedaan. 2 weken later gespeend

Gaat goed met meneer! Nog 2 weken en dan is ie weg..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wijzig123
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-21

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 10:01

Gaan jullie al meteen met merrie brok minderen? Die van mij staat nu ongeveer 4 uur in zijn eigen stal (naast mijn merrie) en ik probeer dat steeds iets uit te breiden. Ben 1,5 week geleden toen hij 4 maand was begonnen met alleen met voeren alleen zetten en zo bouw ik het elke dag een kwartier ongeveer op. Wil hem eind van de maand naar de opfok brengen. Mijn merrie krijgt al wel muesli erbij maar ik weet niet goed of ik nu al moet afbouwen met merrie brok of dat ik dat moet doen als ik hem echt de hele nacht bij haar weg heb of zelfs langer.

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 10:23

mijn hengst is bijna 6 maand. staat sinds een week smorgens appart van de merrie. merrie kreeg eerst 1 kg merrie brok per voerbeurt dit is nu 0.5 kg per voerbeurt. wil het uitbreiden tot overdag appart en snachts erbij gezien ik ze 24 7 buiten heb.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 00:32

Zelf bouw ik het op van 10 minuutjes tot de hele nacht. Dan begin ik ook met minder voeren tot niet meer bijvoeren de laatste week.

Rose_Sonny
Berichten: 443
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:20

Wat denken jullie, blijft Replay donker vos, of zal die weer terug gaan naar 'gewoon' vos?

Afbeelding
Op de foto net gewassen, want het is een varken :=

AshleyRol
Berichten: 297
Geregistreerd: 06-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:29

Rose_Sonny schreef:
Wat denken jullie, blijft Replay donker vos, of zal die weer terug gaan naar 'gewoon' vos?

[ [url=m/2s2Qnq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Op de foto net gewassen, want het is een varken :=


Als ik naar andere vos veulens kijk hoe ze verharen denk ik zelf gewone vos maar je weet het nooit :)

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 21:15

Hey dames, ik had een topic gemaakt met alle vragen / info omtrent afspenen.

Misschien is het een idee als iedereen zijn vragen of zijn ervaringen hoe je het beste af kunt spenen in dat topic zet?.
Zodat alles centraal bij elkaar blijft en dit dus ook makkelijker terug te zoeken is.
[KS] Afspenen en alles daar omheen

LaDonna75

Berichten: 2169
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 21:43

Rose_Sonny schreef:
Wat denken jullie, blijft Replay donker vos, of zal die weer terug gaan naar 'gewoon' vos?

[ [url=m/2s2Qnq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Op de foto net gewassen, want het is een varken :=

Veulenhaar is raar, heb ik geleerd…niks van te zeggen dus.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 23:55

Hoe doen jullie het eigenlijk met vliegendekens?
Ik durf die niet op te doen met het veulen (welke de hele dag bovenop alle meiden springt). Maar omdat alles in de kudde samen loopt heeft geen van alle een deken op. De moeder zit altijd helemaal onder de bulten…

Mijn veulen is nu net gatenkaas… begon met verharen maar door het slechte weer gestopt ofzo… geen gezicht en volgende week zaterdag de veiling… hopelijk zet het nog een beetje door!
Afbeelding

Muronia

Berichten: 19586
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 06:37

Symke hoe gaat het nu met je merrie? Ik snap heel goed dat je je ongerust maakt, maar het zal vast niet lang meer duren nu.

Kabayo jeetje wat gaat het snel he? Zijn ze zomaar oud genoeg om op eigen beentjes te staan.

Corina die van jou ook al, gaat ie straks naar een opfok?

Balko bij mij hebben ze wel vliegendekens op gehad maar nu de meeste dazen weg zijn hebben ze alleen nog vliegenmaskers om. Merrie en veulen staan hier samen met 2 andere merries en een ruin.

Rose-Sonny ik denk ook "gewoon" vos, maar wat is gewoon. Ik heb 4 vossen gehad en allemaal hadden ze een andere tint.

Wat ziet dat er gek uit he, als ze zo afbladderen? Elonia is nu ook grijsbruinzwart-achtig op het moment


Afbeelding
Afbeelding

Symke
Berichten: 804
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 07:47

Afbeelding

Heb gisteren dit geprobeerd; merrie tot aan de buik in het gras!
In de hoop dat de kietelende grasjesnhet veulen zouden lokken _O-

Niet gelukt.....

Zo lang is ze niet overtijd, weet ik. :oo
Sommigen v jullie veel langer gewacht.....
ik ben zoooo moe


CP hoe is het bij jou?
Haal je ons in?