[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wijzig123
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 08:29

Balko schreef:
Hoe doen jullie het eigenlijk met vliegendekens?
Ik durf die niet op te doen met het veulen (welke de hele dag bovenop alle meiden springt). Maar omdat alles in de kudde samen loopt heeft geen van alle een deken op. De moeder zit altijd helemaal onder de bulten…

Mijn veulen is nu net gatenkaas… begon met verharen maar door het slechte weer gestopt ofzo… geen gezicht en volgende week zaterdag de veiling… hopelijk zet het nog een beetje door!
[ [url=m/0MgyEM.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb bij mijn merrie wel gewoon de vliegendeken op. Deden ze bij mijn vorige stal ook bij alle merrie's met veulens. Mijn merrie irriteert zich aan elk vliegje dus kan haar echt niet zonder hebben staan.

Haha die van mij heeft alleen nog de veulenharen op de buik. Rest is al mooi maar dit ziet er ook heel raar uit.

Nog 2 merrie's die op zich laten wachten. Succes nog even

mirjamalvaro

Berichten: 14660
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 08:38

Hier ook gewoon dekens op.

immii_clarr

Berichten: 791
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 08:46

Hier durf ik ook geen vliegendeken, spuit gewoon elke dag goed in met vliegenspray. Natuurlijk werkt een deken nog altijd beter, maar vind dit en prima oplossing.
Heb wel een vliegenmasker op.

Symke, je zou toch denken dat de grasjes het veulen zo wel moeten lokken :D Hopelijk gaat ze je niet al te lang meer laten wachten.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78596
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 08:51

Hier ook altijd gewoon de dekens op. Dit jaar niet, ze staan overdag nu binnen als de dazen te erg zijn.

Quir

Berichten: 17381
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:20

Ik heb echt even bevestiging nodig, een hengstje van nog geen 3 maanden kan écht niet vruchtbaar zijn, toch? :=

Mijn hengstje is echt extreem hengst, maar absoluut niet vervelend. Hij bijt niet, springt niet op zijn moeder of op de andere merries/paarden, jaagt niet, enz. Super lief veulen, maar wel echt een hengst en hij is ook alles behalve onderdanig of bang, maar wel beleefd.

Alleen nu staat 1 van de merries in de groep hengstig en hij reageert daar echt als een volwassen hengst op. Desondanks wel nog steeds heel netjes, rustig, beleefd en niet opdringerig of iets, maar hij gaat in haar flanken "bijten" (zoals veel hengsten doen voor het dekken), hinnikt/bromt, fleemt en springt er (aan de zijkant, dat dan nog wel :+ ) met een stijve er op...

Hij heeft eigenlijk ook al vanaf dag 1 een flink en complete set gereedschap eronder hangen.

Wijzig123
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:39

Quir schreef:
Ik heb echt even bevestiging nodig, een hengstje van nog geen 3 maanden kan écht niet vruchtbaar zijn, toch? :=

Mijn hengstje is echt extreem hengst, maar absoluut niet vervelend. Hij bijt niet, springt niet op zijn moeder of op de andere merries/paarden, jaagt niet, enz. Super lief veulen, maar wel echt een hengst en hij is ook alles behalve onderdanig of bang, maar wel beleefd.

Alleen nu staat 1 van de merries in de groep hengstig en hij reageert daar echt als een volwassen hengst op. Desondanks wel nog steeds heel netjes, rustig, beleefd en niet opdringerig of iets, maar hij gaat in haar flanken "bijten" (zoals veel hengsten doen voor het dekken), hinnikt/bromt, fleemt en springt er (aan de zijkant, dat dan nog wel :+ ) met een stijve er op...

Hij heeft eigenlijk ook al vanaf dag 1 een flink en complete set gereedschap eronder hangen.


Bij mij precies het zelfde. Die van mij wil mijn Welsh merrie dekken als ze hengstig is. Gaat ook echt serieus te werk. Hij is nu ruim 4 maand en op het moment dat ze hengstig is zet ik haar apart. Mijn dierenarts zegt wel dat er niks kan gebeuren maar ik wil dit gedrag voor zo ver dat lukt voorkomen. En als dat is door de merrie er niet bij te zetten wanneer ze hengstig is doe ik dat graag.
Nu moet ik ook zeggen dat mijn Welsh heel graag door hem gedekt wil worden dus hem de hele tijd uitnodigt zeg maar. Is voor mij wel een reden om hem niet thuis te houden tot 7 maand oud ofzo, je weet nooit.....

Symke
Berichten: 827
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:42

Wat ik gehoord heb is dat ze idd nog niet vruchtbare zijn maar het wel leuk gaan vinden.
En idd de merries nodigen het vaak uit en dringen net zolang aan tot hij het doet.
Wel leuk, voelt goed en kan dan zo zijn dat hij het altijd wil blijven doen ook na castratie.
Hoeft niet maar kan wel

Dus ik denk de hengstige merrie erbij weg de beste oplossing, net als Kiss zegt

Kendra

Berichten: 8760
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:48

Ook hier 's nachts buiten ivm de dazen, dus geen dekens nodig. Maar als ze wel overdag buiten staan dit jaar geen dekens, dat vind ik eng met zo'n terror op zijn moeder springend hengstveulen. Met een merrieveulen durf ik het wel aan.
Doe overigens wel muggenspray en een vliegenkap op, want de gewone zwarte vliegen zwermen om de hoofden van de paarden.

Quir

Berichten: 17381
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:52

Dat hij het "blijft" doen is ergens ook wel de bedoeling, zou hem uiteindelijk in de fokkerij in willen gaan zetten. :+
Castratie is dus ook absoluut geen sprake van, hij blijft sowieso hengst.

Zijn gedrag verder is ook echt niet vervelend, ook naar mensen niet.

Ze staan nu in een groep 24/7 buiten op 18 hectare, ik kan ze op zich makkelijk apart zetten, maar dan moeten ze in de nacht op stal...

Kabayo

Berichten: 14106
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:56

Ik zou er zelf niet heel blij van worden als ze met 3 maand al willen dekken. Hier ook zo'n veulen gehad, die is vroeg gespeend. Maar als het goed is, is ie nu inderdaad nog niet vruchtbaar.

Hier geen dekens. Vorige keer met veulen wel een vliegendeken op, 2 keer een nieuwe moeten kopen omdat het veulen alles kapot trok. Dus dit keer niet gedaan.. beetje dure hobby dan haha. Wel altijd een vliegenkap op, baby ook
Afbeelding

Quir

Berichten: 17381
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 11:40

Vroeg afspenen begin ik per definitie niet aan, genoeg wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Daarnaast is het hier in Zweden in de wet vast gelegd vanaf wanneer een veulen afgespeend mag worden en die leeftijd heeft hij nog lang niet. :)


Maar net antwoord van mijn dierenarts gekregen en ze acht de kans wel heel erg klein dat hij vruchtbaar zou zijn, maar kunnen eventueel testen als we willen.

Volgende maand komt mijn andere hengst veulentje naar Zweden, dan ga ik de groep waarschijnlijk wel splitsen en gaan ze in de nacht op stal (veulens + moeders bij elkaar en de rest in de andere groep, afspenen doen ze verder zelf wel).

Vliegendeken hebben ze hier trouwens ook gewoon op als het te veel wordt (maar meestal is alleen goedwerkende vliegen spray 1 a 2 keer per week sprayen voldoende, op 1 merrie na, die heeft altijd een deken op), alleen dan haal ik wel de bilriemen eraf en singels goed aangesloten bij de merries met veulens. Ze hebben hier inderdaad ook altijd een vliegen muts op.

Symke
Berichten: 827
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 15:12

Net even nieuwe pH strips gehaald, had het gevoel dat de oude standaard zeven aan bleven geven.....

Komt makkelijk vocht uit uier, is nog steeds doorzichtig, maar volgens deze strip pH tegen de 9?!?!

Kan dat überhaupt of gaat hier iets erg.mis......

tamaramt

Berichten: 7549
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 18:33

Symke schreef:
Net even nieuwe pH strips gehaald, had het gevoel dat de oude standaard zeven aan bleven geven.....

Komt makkelijk vocht uit uier, is nog steeds doorzichtig, maar volgens deze strip pH tegen de 9?!?!

Kan dat überhaupt of gaat hier iets erg.mis......


Niet te veel vastpinnen op de hoge ph waarde....dat had ik ook.
Lees mijn verhaal hier eerder in dit topic maar eens. En paar uur later ging ze bevallen zonder voortekenen met hoge phwaarde, geen volle uier, geen uitgerekte kling etc etc
Alleen lichte temperatuurdaling toen ik ze temperatuurde.

tamaramt

Berichten: 7549
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 18:37

Hoe en wanneer leren jullie het veulen vast en staan?
Ik heb Red nog nooit vastgezet aangezien daar weinig veilige mogelijkheid voor is op onze huidige stal (kan alleen aan tralies bij stal En overal hangen dingen waar Red aanzit). En daarnaast pakt het veulen de laatste 4 weken alles in zijn mond : touwen, halster, vliegenmaskers, peesbeschermers etc
Ook het touw wat aan halster vastzit met naar de wei brengen. en dat krijg ik nog niet afgeleerd..zolang als hij dat nog doet durf ik hem niet vast te zetten .ben bang dat hij zichzelf anders pijn doet/verwond als hij touw in mond heeft en dan vaststaat.

Ervaringen en tips om dit af te leren zijn ook welkom :)
Ik gebruik stemcorrectie en pak het weg en ooit geef ik ook een correctie maar hij is daar niet erg van onder de indruk en wil dan weer spelen.

Kabayo

Berichten: 14106
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 19:21

Touw in de mond trek ik 1x :o Voeld niet zo fijn en doet je het eigenlijk nooit weer. Qua vastzetten, dat doe ik dag 3 al na de geboorte

Cioccolato

Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 19:37

Ik zet niet zo zeer vast, maar soms oefen ik het wel. Ik sla gewoon het touw om de tralie heen en hou het uiteinde vast. Ik kan dus ten alle tijde zelf regelen hoe 'vast' ze staan. Goeie oefening. Soms eens met hoeven krabben, manen knippen, manen knotten, voor de lol een borsteltje. Kan niet zeggen dat ik het actief oefen. Pak het voornamelijk op als ze beginnen met hun opleiding. Op dezelfde manier en geeft geen problemen.

suffie
Berichten: 5719
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 20:11

Hier ook een 3 maand oud veulen dat al heel wat denkt te zijn. In dit geval moet vooral het Haflinger veulen het ontgelden. De merries heeft hij heilig ontzag voor.

De veulens staan hier met een week al vast. Halstertouw een paar keer om de buis en een leadrope achter de billen langs, die houd ik luchtig op spanning. Ondertussen poetsen e.d. en mocht het veulen te ver naar achteren gaan, dan trek ik hem met de leadrope weer naar voren. Zo stond hij met een week.oud ook naast mama bij de smid.


Afbeelding

AshleyRol
Berichten: 297
Geregistreerd: 06-08-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 20:46

Ik heb River al vanaf heel jong vast en ook elke dag wel. Ik poets ze altijd samen en dan staan zowel merrie als veulen vast. Ze heeft nooit een seconde gehangen oid, ging gelijk goed. Wel altijd een touwtje die zo los kan. Ben ook eerst begonnen dat ik haar zelf vast hield en toen dat goed ging vastgezet.

Overigens in de trailer zou ik haar nooit vastzetten hoe braaf ze het ook elke dag doet.

Over het corrigeren: heel soms als ik op de grond zit (dit triggerd ofzo denk haha) dan wil ze wel eens een hapje doen. Ik roep dan wat en als ze het weer doet knijp ik in haar nek. Maar een merrie is denk ik in dat opzicht wat minder boefig/speels dan een hengst.

Ik heb weer wat foto's ontvangen van mij shoot. Nu wil ik alles vergroten, ruimte te kort haha.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mirjamalvaro

Berichten: 14660
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:04

Hier zet ik ze niet vast eigenlijk.

Ze zijn vandaag gechipt :D
Chip zit hier wel stuk hoger dan in NL? Echt bij de maaninzet. In NL toch halverwege de hals? :=

suffie
Berichten: 5719
Geregistreerd: 06-04-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:08

Mijn veulens in Duitsland zijn ook hoog gechipt. Fijn dat het allemaal gebeurd is, nu het lange wachten op de papieren.
Al een veulen verkocht?

immii_clarr

Berichten: 791
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:14

Viel me hier ook op dat de veulens vrij hoog zijn gechipt dit keer. En zit gewoon in Nederland.

mirjamalvaro

Berichten: 14660
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:18

Oh dan is dat veranderd :D

Nog niets verkocht. Wel een aantal geintereseerden in Camyd. Probeer hem op de film te krijgen voor ze. Maar zonder bak is dat een ramp. :\

tamaramt

Berichten: 7549
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:53

Cioccolato schreef:
Ik zet niet zo zeer vast, maar soms oefen ik het wel. Ik sla gewoon het touw om de tralie heen en hou het uiteinde vast. Ik kan dus ten alle tijde zelf regelen hoe 'vast' ze staan. Goeie oefening. Soms eens met hoeven krabben, manen knippen, manen knotten, voor de lol een borsteltje. Kan niet zeggen dat ik het actief oefen. Pak het voornamelijk op als ze beginnen met hun opleiding. Op dezelfde manier en geeft geen problemen.


Zo doe ik het soms ook idd.

tamaramt

Berichten: 7549
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 21:54

Kabayo schreef:
Touw in de mond trek ik 1x :o Voeld niet zo fijn en doet je het eigenlijk nooit weer. Qua vastzetten, dat doe ik dag 3 al na de geboorte


Al geprobeerd. Red was er niet van onder de indruk. Evenals andere correcties. Hij wil gewoon meteen weer spelen

Balko

Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 22:06

mirjamalvaro schreef:
Oh dan is dat veranderd :D

Nog niets verkocht. Wel een aantal geintereseerden in Camyd. Probeer hem op de film te krijgen voor ze. Maar zonder bak is dat een ramp. :


Kan je niet iemand laten voorbrengen? Als de rest nog binnen staat oid?
Of anders stukje afzetten