[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 15:29

Wat gaaf, je hengst bij Reesink in de hengstenopfok! spannend

AM_Horses

Berichten: 2620
Geregistreerd: 10-05-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 15:30

Suarez wordt drnk uk lastig. Die is verkocht en geruind

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 15:31

Balko schreef:
@renske balen van de blessure, wat is het voor blessure en is er zicht op herstel?

Het zit in de aanhechting van de diepe buigpees rechtsachter.
Hoe ze dat voor elkaar heeft gekregen blijft een raadsel.
Er staan een half jaar tot jaar voor.
Er zit gelukkig geen gat in de pees dus dat is positief.

paardje2013
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 15:45

Ik was jullie even uit het oog verloren maar ik zie dat jullie alweer bezig zijn met de hengstenkeuze van 2022 :')

Ik ben er nog niet over uit.
Mijn oudste merrie blijft dan leeg dit gaat haar laatste veulen worden.
De andere 2 moet ik nog even over na denken misschien dat ik een jaartje over ga slaan. Maar meestal gaat het toch kriebelen :+

Renske wat vreselijk balen van die blessure

Balko wat gaaf dat die naar Reesink gaat 1 van mijn merrie's komt bij hem weg.

Met de veulentjes gaat het ook goed ze zijn inmiddels alweer 4 maanden.
Afbeelding

Afbeelding

Rose_Sonny
Berichten: 443
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 16:51

Ik twijfel heel erg, ik vind Replay wel erg goed gelukt, maar helaas een slurfje. Dus ik twijfel om het nog een keer te proberen en dan op een merrie te hopen, maar de kans is natuurlijk net zo groot op een hengst en dan kan ik mezelf wel voornemen als het een hengst is dan die te verkopen, maar ik ken mezelf :=.
Gelukkig heb ik nog even om na te denken.

Als ik het doe, ga ik gewoon weer voor dezelfde hengst, Dimaggio Black.

paardje2013
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 17:33

Ik heb het geluk dat ik dit jaar 2 merrie's heb. Maarja natuurlijk gaan die beide blijven nu hoop ik Volgend jaar op hengsten dan gaat de keuze iets makkelijker worden :')

ik hoop heel hard dat er uit Gina een hengst gaat rollen een merrie zou ik echt geen afscheid van kunnen nemen -O-

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 18:22

Bij mij hangt dekken in 2022 af of Sarona nu drachtig is. Ze is eind juli gedekt na een verwerping, is drachtig gescand op 19 dagen maar daarna niet meer gescand. Komende week zal dat gebeuren voor eventuele gust verklaring. Als ze drachtig is dek ik niet in 2022, omdat ze dan laat in het seizoen zit.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 19:54

Voor 2022 heb ik echt nog geen idee. Eens kijken hoe het ons af gaat met (als volgende week alles in orde is) 3 veulens in de wei en ik vind dat we hoe dan ook moeten snijden in het pony bestand volgend najaar. Ik ben ook benieuwd hoe het mijn jonge merries af gaat en op zich zou eentje onder het zadel mooi zijn.

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 20:04

Wat leuk om te lezen dat jullie ook al plannen maken voor 2022.

Hier idem. Dit jaar is het helaas niet gelukt en ik wil graag nog een keer proberen voor een merrieveulen. Het zal altijd een Trakehnerhengst worden maar ben nog een beetje aan het twijfelen welke.

Nu loopt mijn merrie op dit moment niet zo lekker achter. DA dacht dat het vanuit het SI gewricht komt. Zijn advies: Eerst osteopaat bellen, helpt dat niet voldoende dan gaan we verder kijken.

Nu lijkt mij problemen met SI gewricht en fokken geen gelukkige combi. Heeft iemand ervaringen hiermee?

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 20:50

Aaah alweer bezig met dekkingen volgend jaar hihihi.

Ik heb dit jaar niets onder de hengst gedaan. En volgend jaar weet ik eigenlijk nog niet. 1 staat al vast. Gaya x indi. Zelfde combi waar het veulen van dit jaar ook van is.
Dan moet ik nog een erg leuke vinden voor mijn Benjamin maraya. Mogelijk mogen chakira en flirt ook, maar dat zie ik volgend jaar nog wel.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 22:18

AM_Horses schreef:
Suarez wordt drnk uk lastig. Die is verkocht en geruind



Oke deze schrok ik van die heb ik gemist maar is ook erg vers van de pers zie ik.
Wel jammer, was er wel weg van!

Dan scheelt dat weer een keuze dus maakt het makkelijker!

Ja van Reesink erg tof. Hij heeft er net als ik grote verwachtingen van en is druk bezig met het opbouwen zijn eigen hengstenhouderij. Dus ik heb goede hoop!

AM_Horses

Berichten: 2620
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 01:42

Balko. Vind het ook erg jammer. Was een interessante hengst.
Wat gaaf naar reesink. Daar krijgt hij vast alle kansen

Oyyo. Geen ervaring mee. Misschien eens het si op de echo laten controleren. Als er een ontsteking of iets anders zit kan dit misschien behandeld en weet je waar je aan toe bent

Mdw Stables. Hier verwachten we ook 3 veulentjes. Ik kan en mag niks aanhouden van mijzelf :')

Neonlight. Nog even spannend. Wat zegt je gevoel?

Paardje2013. Heel knap allebei <3

Renske. Wat balen van de blessure.

Fokfanaat. Ik gun jouw echt een keer een merrie veulen uit die merrie

Misschien dat fokkers van het groninger paard liever wat groffer willen als meinderd? Hij toont meer gelders vind ik. Nu denk ik ook niet dat er nog veel fokkers zijn van dit ras.

Wijzig123
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-21

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 06:51

Balko gaaf hoor naar Reesink! Kan is dan idd groot dat je wat van hem terug hoort.

@Oyyo, bij mij was het andersom. Met mijn merrie naar de osteo geweest en die dacht dat ze misschien wat met het SI gewricht kon hebben dus eerst doorverwezen naar de dierenarts voor een echo. Gelukkig niks aan de hand dus we kunnen nu verder met de osteo behandeling maar ze wou niet eerst gaan behandelen want als er wel iets met het SI gewricht is kan je dat beter uitzoeken voor osteo behandeling.
Anders lopen ze er makkelijker doorheen en dat verhelpt de problemen bij het SI gewricht niet, kan het juist erger maken omdat ze er door lopen.
Ik zou toch met je dierenarts overleggen om er even een echo van te laten maken.

De reden dat ik niet elk jaar fok is omdat ik mijn merrie super fijn vindt en haar ook echt voor de sport heb maar heel graag zelf nakomelingen van haar wil hebben. Maar er zit natuurlijk wel een max aan het aantal paarden :D

Muronia

Berichten: 19583
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:28

In een kleine populatie als bij de Groningers is het niet vreemd dat een hengst na een aantal jaren uit de dekdienst gaat. Daarmee voorkom je dat 1 hengst te bepalend wordt ivm inteelt. Daarbij is het houden van een hengst waarbij je met geluk 8-15 dekkingen per jaar (en sommige echt nog minder) hebt niet echt winstgevend, dus pure liefhebberij, dus ik kan me goed voorstellen dat je na een aantal seizoenen het voor gezien houdt. Meindert is volgens mij een goeie, fijne hengst. Inderdaad een sportiever type dan de meeste andere Groninger hengsten, maar hij is nauw verwant aan mijn merrie en daarom sowieso geen optie voor mij. Daarnaast is mijn merrie zelf ook nog niet heel zwaar gebouwd en dan zou ik een te licht type fokken. Daarom denk ik dat voor mijn merrie Rio een mooie match is. Dit is hem trouwens <3
Afbeelding

paardje2013
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:48

Muronia wat een mooie hengst snap wel dat je die wilt gebruiken :D

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 23:28

De laatste week Red op stal is aangebroken..ze staan al ruim een week de nachten apart en sinds paar dagen ook de avonden..dus alleen nog overdag samen op de wei.
Volgend week ga ik Red verhuizen. Red blijft wel van mij en komt dichtbij te staan (minder als 20 Km afstand) maar ik kan hem niet meer 2/3 x daags zien en verzorgen zoals nu.
De tijd is echt heel snel gegaan... Hij is alweer ruim 5 maanden

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 10:44

Ja de tijd gaat zo ontzettend snel.
Ik heb er alweer twee van ruim 4 maanden oud en 1 van 3 maand en 2 dagen.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 12:18

Ik blijf trouw meelezen, leuk om jullie plannen voor 2022 te lezen. En inderdaad het afscheid naar de opfok dat steeds dichterbij komt.

Mijn veulen is inmiddels bijna 4 maanden. Echt een schat van een dier, hinnikt naar iedereen in de hoop dat iemand langs komt om te knuffelen. Helaas liep ze op gegeven moment heel voorzichtig op het harde, tot kreupel aan toe, en werd er in eerste instantie gedacht aan een hoefzweer. Had hier ook een aantal verhalen gelezen dus stelde me wel gerust. Helaas kon de hoefsmid niets vinden en nadat hij de hoefjes had bijgewerkt liep ze de volgende dag echt heel heel slecht. DA erbij gehaald voor pijnstilling en even overleg. Besloten om foto’s te laten maken. Gelukkig was hier niets op te zien. Wel staat ze te steil op de voeten waardoor ze dus pijn in haar tenen heeft. Nog niet zo steil dat ze infuus of speciaal beslag nodig heeft, maar wel pijnstilling en bijhouden door de hoefsmid. Hopelijk gaat het snel de goede kant op.

Maar dan komt wel het moment van de opfok, waar ze per 1 Nov naartoe zou gaan. Echter wil ik wel dat ze eerst weer goed en pijnvrij op de voeten staat. Dus het is nog even kijken of dit door kan gaan of dat ik iets meer in de buurt moet gaan zoeken om beter zicht op haar te houden.

En dat is nog wel een probleem in Noord-Holland. Voor mn merrie (weer drachtig) moeten we ook een nieuwe stal vinden omdat de huidige stal verkocht is (en niet als paardenbedrijf verder gaat). Maar als je ziet wat mensen acceptabel vinden voor hun paard, schrik ik daar echt van. Stalling waarbij ze max 1,5u op een postzegel paddock buiten komen per dag, stallen van 3x3 voor drachtige merries om te bevallen, etc.

Ofwel, nog even veel om over na te denken de komende maand(en).

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 12:45

Ik zou iig iets voor je veulen zoeken waar de hoeven echt goed in de gaten worden gehouden en onderhouden. Dan krijg je de hoefjes vast goed en blijven ze het ook :j

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 13:10

Hier is gisteren de eerste, na een enerverend ritje :=, veilig op zijn nieuwe plek aangekomen.

Afbeelding



Volgende week gaan de 2 blijvertjes naar de opfok. De week er op gaan de schimmel en de shireX naar hun nieuwe stek.

Dan blijft alleen Elly over. Zij gaat tzt naar Frankrijk maar dat is pas begin 2022. En kleine Charlie is natuurlijk pas eind augustus geboren dus daar kunnen we nog mooi even van genieten :D al heb ik een potentiële koper al voor hem. Hij zou dan naar Israël gaan :j

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 16:01

Hier is ons jongetje ook weg! Helemaal naar finland! Toch even slikken hoor, kleine baby zo ver weg verhuizen. Afbeelding

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 16:43

Hier blijft alles dit jaar blijkbaar :+

Rose_Sonny
Berichten: 443
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 20:40

Wat een rijkdom <3

Afbeelding

Wijzig123
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 08:27

Rose_Sonny schreef:
Wat een rijkdom <3

[ [url=m/qQOsDQ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Gave foto!

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 17:55

Rose_Sonny schreef:
Wat een rijkdom <3

[ [url=m/qQOsDQ.jpg]Afbeelding[/url] ]



Prachtig!!! <3