Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Veulen verkopen, hoe doe je dat?

 
Profiel   

Ja je zet hem op marktplaats :P

Ik heb best veel reactie op mijn veulen en ik vroeg mij af hoe de ervaren fokkers dit doen als ze hun veulen verkopen. Aangezien het veulen nog zo'n 6 maand bij je woont vroeg ik mij af hoe dat allemaal zit. Stel je een contract op? Heeft iemand een voorbeeld contract?

Enkele vragen wat mij onduidelijk is. Ik weet niet wat "normaal" is.

- Vraag je stalgeld voor die maanden? Aangezien er ook veulenbrok moet komen?
- Wat doe je met de kosten als het veulen een wond heeft , of zelfs een operatie nodig heeft? Wat bijvoorbeeld gebeurt is in de stal , weide of vervoeren?
- Wat doe je met de kosten/aankoopprijs als het veulen zelfs komt te overlijden?
- Mag ik merrie en veulen gewoon vervoeren zonder overleg? Ik wil mijn merrie laten dekken en moet naar de hengst vervoerd worden
- Hetzelfde qua vervoer met fotoshoots en deelnemen aan de veulenkeuring
- Kan ik in een contract zetten dat de nieuwe eigenaar met het dier naar de keuring gaat als hij volwassen is zodat mijn merrie evt een preferentschap kan halen?

Meer tips of opmerkingen? Nogmaals ik weet niet wat normaal is in zo'n situatie.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 09:33 



 
Profiel   

Ik heb een aantal jaar geleden mijn hengstveulen verkocht. Hij moest ook nog een paar maand bij de moeder blijven. Gelijk de eerste kijker heeft hem gekocht. Ik heb een aanbetaling gevraagd van 10% van de verkoopprijs. Mocht de koper uiteindelijk van de koop afzien, verviel de 10% aan mij. Als ik van de koop af zou zien of er zou iets met het veulen gebeuren, dan kreeg zij die 10% terug.
Alle kosten tot aflevering waren voor mij. Bij aflevering heb ik nog een wormenspuit meegegeven (mocht ie nog net niet hebben, anders had ik dat zelf nog gedaan).

Dat alles heb ik toen in een contractje gezet.

Als je na aankoop de koper nog wil verplichten dat hij naar de keuring gaat, zul je dit (denk ik) bij een notaris in een contract vast moeten leggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 09:38 



 
Profiel   

Ik heb mijn veulen gekocht toen hij 8 weken oud was. Hij heeft daar nog een jaar gelopen in pension/opfok. Eerst bij mama en toen afgespeend. Mama is toen verkocht en hij stond gewoon daar op een super plekje in een hele mooie gemengde kudde met jong en ouder, dus geen haast met naar huis halen.
Ik heb natuurlijk gewoon stalgeld betaald daar. Pony was van mij dus eventuele da kosten waren voor mij, ontwormen hoefsmid ed ook.
Ik weet niet meer precies wat ik betaalde maar gewoon “normaal” pensiongeld.
We hebben trouwens niks op papier gezet toentertijd maar aangezien het al mijn pony was kwamen logischerwijs alle kosten ook voor mijn rekening.

Je vragen over keuringen ed kan ik geen antwoord op geven maar lijkt me dat je dit gewoon in goed overleg met de nieuwe eigenaren doet. Mijn pony moest verweid worden samen met mama een stukje verderop en dat soort dingen gingen gewoon allemaal in overleg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 09:43 



 
Profiel   

Als men van mij een veulen kocht ging het zo. Ze tekenden een gewoon contract, geen aanbetaling, geen betaling voor stro, voer of wat dan ook, en na het afspenen mochten ze het komen halen. Gezond en wel. Zou er daarvoor wat met het veulen gebeuren is het mijn risico en mijn kosten. Ook als zou komen te overlijden. Het veulen kan op het moment van verkoop/koop nl hoe dan ook nog niet overgedragen worden aan de koper, het moet immers nog x aantal maanden bij de moeder blijven.

Dingen als fotoshoot en vervoer is voor mij dan wel een no go. Geen extra risico's gaan nemen. Foto's maken kan maar thuis. Opnieuw naar de hengst is imo anders. De koper zal wel snappen dat de merrie opnieuw gedekt gaat worden. Maar ook hier, voor mij dan, nog steeds mijn risico.

Dingen als verplicht naar de keuring, waren voor mijn veulens n.v.t omdat de Quarters en Paints niet op die manier predicaten uitdelen. Van wat ik nog van vroeger weet, het gebeurde soms bij een heel goed veulen dat er wel eens een veulen verkocht werd met prijsreductie als het op de keuring voorgesteld werd. Maar verplichten kan je niemand dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 09:44 



 
Profiel   

Ik heb mijn veulen gekocht direct van de fokker, maar dat is ook een vriendin van me. Zij is wel echt (hobby)fokker en volgens mij waren de voorwaarden gelijk als ik niet haar vriendin zou zijn.

Ik wilde mijn veulen daar laten, ook voor een stukje opfok. Ik heb hem wel vrij vlot gekocht en dus helemaal betaald. Het eerste jaar was de zorg volledig voor haar. Veulen heeft tot 9 maanden bij de moeder gelopen is daarna met de andere veulens apart op een wei met schuilstallen gegaan. Na een jaar ben ik € 100,- p/m gaan betalen. Hier zat alles bij in. Veulenbrokjes, hooi, altijd vers stro in de schone stallen, weidegang, hoefsmid, wormenkuur, etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 09:49 



 
Profiel   

Interessant om alle ervaringen te lezen. Wel verschillende ervaringen :D

Rina ben je zonder aanbetaling niet bang dat ze uiteindelijk gaan afzeggen en jij een veulen hebt vastgehouden voor ze?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 09:53 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Rina ben je zonder aanbetaling niet bang dat ze uiteindelijk gaan afzeggen en jij een veulen hebt vastgehouden voor ze?


Ik fok niet meer ;) maar nee in die tijd niet bang voor. Had land en stallen te over, dus dan bleef die gewoon langer staan. En ja dat is wel eens gebeurd, 1 keer. Valt dan ook wel mee. Maar het gros zette ik vaak ook pas te koop als ze tegen afspenen aanzaten. Wilde vaak toch zien hoe ze zich ontwikkelden en of ik ze niet zelf wilde houden :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 10:00 



 
Profiel   

Ik heb recent een veulen gekocht bij een particulier.

Zij vroeg geen aanbetaling en nam alle kosten tot afspenen op zich. Dan kon ze het op haar manier doen en zo is het veulen inderdaad nog meegeweest naar de hengstenhouder.

Ik heb als koper zeker wel eens gedacht: wat als er iemand komt die meer biedt?
Ze heeft weleens gezegd dat ze hem nog een paar keer had kunnen verkopen.
Maar, daar had ik met een aanbetaling of contract toch geen rechtszaak van gemaakt ;)
(Edit: lees net het puntje in je post over de keuring...zelfde verhaal.. alles wat je in je contract zet moet je aan willen vechten anders is het gewoon een schijn gevoel van veiligheid. In zo'n geval zou ik jouw wens duidelijk uitspreken en kritisch zijn in het perspectief dat de koper biedt)

Ik heb uiteindelijk het afgesproken bedrag betaald bij ophalen en de fokker heeft hem daarna tegen vergoeding 'op mijn risico' naar de opfok gebracht.

Ik zou als koper niet akkoord gaan met extra kosten tot afspenen omdat ik daar geen grip op heb.
Dat hoort bij het fokken van een veulen en kan je verwerken in de vraagprijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 10:17 



 
Profiel   

Marieke wat een fijn bericht. Neem ik zeer zeker mee

Rina bedankt voor je uitleg. Klinkt inderdaad wel erg logisch

Veulen hoeft niet weg en heb er wel plek voor. Zelfs een hengsten vriendje en een opfok stal erbij. Hij staat niet officieel te koop. Heb enkel op een paar plekken op boot verteld dat ik hem niet houdt en weg mag.

Die reactie van marieke en rina klinken toch wel erg logisch!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 10:21 



 
Profiel   

Ik heb wel eens veulens gekocht en eigenlijk nooit aanbetaald. Kosten tot aan het afspenen waren voor de fokker en na het afspenen zijn ze bij mij gekomen. Ik ga met MariekeS_ mee, dat ik het wel normaal vind dat tot aan het afspenen alle kosten dan idd voor de fokker zijn. Ik kan het veulen immers ook niet eerder meenemen, dus voor mij gevoelsmatig is het veulen dan ook tot afspenen van de fokker, met alle risico's voor hun. Misschien dat iemand anders daar anders over denkt natuurlijk. Vervoer voor opnieuw laten dekken van je merrie en fotoshoots, moet dan ook kunnen in die tijd tot afspenen, waarbij risico dan wel nog voor jezelf is.

Overigens betaalde ik veulens dan ook pas bij ophalen na afspenen. Als je nu al betaald terwijl het veulen nog bij de merrie loopt, kan ik me voorstellen dat je wellicht anders tegen de risicovraag aankijkt, dat was hier dan nooit het geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 10:24 



 
Profiel   

Ik zet mijn veulens vaak pas met 2 a 3 maanden te koop, koper doet aanbetaling van 10% en betaald verder niets qua stalling of andere kosten. Met 5 of 6 maanden worden de veulens gespeend(afhankelijk van hoe de merrie het trekt) en koper haalt veulen op.
Indien koper zich terugtrekt is de aanbetaling voor mij, alle risico's zijn ook voor mij dus indien veulen komt te overlijden krijgt koper de aanbetaling terug. DA kosten zijn sowieso voor mij, ik bepaal ook wanneer en hoe.
Koper is ten alle tijden welkom voor bezoek/ foto's etc maar op eigen erf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 10:30 



 
Profiel   

Ik ben geen ervaren fokker maar wel al enkele keren een veulen gekocht en meestal wordt er een voorschot gevraagd, "stalgeld" zit al in de prijs verwerkt tot het afspenen maar als je een beetje goed mikt groeit je veulen op in het weide seizoen en drinkt die melk en eet die gras. Kosten en risico's zijn tot het afspenen van de fokker, daarna als die langer blijft in samenspraak met de nieuwe eigenaar ervan.

Met een veulen in de tijd is de fokker nog naar een showdag of keuring of dergelijke geweest, kosten en risico waren dan ook voor haar aangezien dat dat voor mij niet hoeft ;) . Ik zou zelf als nieuwe eigenaar niet meedoen met verplicht op 3 jaar nog naar de keuring moeten van de fokker, het heeft voor mij geen toegevoegde waarde en kost veel tijd en geld. Het is denk ik ook moeilijk om te gaan verplichten naar de koper toe, die kan wel veel beloven maar als die het niet doet heb je volgens mij er ook niks aan te zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 10:34 



 
Profiel   

rina schreef
Als men van mij een veulen kocht ging het zo. Ze tekenden een gewoon contract, geen aanbetaling, geen betaling voor stro, voer of wat dan ook, en na het afspenen mochten ze het komen halen. Gezond en wel. Zou er daarvoor wat met het veulen gebeuren is het mijn risico en mijn kosten. Ook als zou komen te overlijden. Het veulen kan op het moment van verkoop/koop nl hoe dan ook nog niet overgedragen worden aan de koper, het moet immers nog x aantal maanden bij de moeder blijven.

Dingen als fotoshoot en vervoer is voor mij dan wel een no go. Geen extra risico's gaan nemen. Foto's maken kan maar thuis. Opnieuw naar de hengst is imo anders. De koper zal wel snappen dat de merrie opnieuw gedekt gaat worden. Maar ook hier, voor mij dan, nog steeds mijn risico.

Dingen als verplicht naar de keuring, waren voor mijn veulens n.v.t omdat de Quarters en Paints niet op die manier predicaten uitdelen. Van wat ik nog van vroeger weet, het gebeurde soms bij een heel goed veulen dat er wel eens een veulen verkocht werd met prijsreductie als het op de keuring voorgesteld werd. Maar verplichten kan je niemand dat.


Zo heb ik mijn veulen gekocht. Laten "keuren" en chippen voor het tekenen van contract. Kosten voor fokker. Daarna contract getekend en bij ophalen pas betaald. Bemerking was een navelbreuk, die is gerepareerd op mijn kosten. Keuren een tweede keer niet nodig aangezien er niet zoveel is om te keuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 10:39 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Ik zet mijn veulens vaak pas met 2 a 3 maanden te koop, koper doet aanbetaling van 10% en betaald verder niets qua stalling of andere kosten. Met 5 of 6 maanden worden de veulens gespeend(afhankelijk van hoe de merrie het trekt) en koper haalt veulen op.
Indien koper zich terugtrekt is de aanbetaling voor mij, alle risico's zijn ook voor mij dus indien veulen komt te overlijden krijgt koper de aanbetaling terug. DA kosten zijn sowieso voor mij, ik bepaal ook wanneer en hoe.
Koper is ten alle tijden welkom voor bezoek/ foto's etc maar op eigen erf.


Precies, zo heb ik het destijds ook gedaan en zou het ook zo weer doen als ik een veulen verkoop

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 10:44 



 
Profiel   

Toen ik Maddox kocht was hij 4 maanden oud. Ik heb hem klinisch laten keuren door mijn eigen dierenarts (hart/longen luisteren, gebit checken, voelen of de ballen al ingedaald waren, alle beentjes voelen en hem op het harde en zachte aan de hand laten lopen en ik vergeet vast nog wat). Hij bleef tot 6 maanden bij mama lopen en de fokker speende hem af. Ik heb geen aanbetaling gedaan, maar dat was denk ik meer omdat er veel wederzijds vertrouwen was :) ben in de tussentijd nog 2x bij hem wezen kijken/poetsen/tutten. Fokker kwam hem samen met zijn mama brengen naar onze stal, zodat hij ontspannen zou aankomen. Toen hij de trailer af was zijn zij gelijk weer weggegaan met mama.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 11:05 



 
Profiel   

Eigenlijk koop je een veulen niet, je reserveert een veulen. De fokker blijft eigenaar (en verantwoordelijk) tot het veulen wordt opgehaald en de koop definitief is.
Ik zou wel een aanbetaling vragen, dit ook in het contract beschrijven samen met wanneer het resterende bedrag betaald wordt.
En een hele goede tip; noteer ook in het contract wanneer het veulen wordt opgehaald, bijv voor 1 oktober en anders in overleg met wederzijds toestemming. Voordat de kopers denken nou hij staat me wel prima daar, ik haal hem later wel eens op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-21 02:01 



 
Profiel   

Setteli schreef
Ik heb een aantal jaar geleden mijn hengstveulen verkocht. Hij moest ook nog een paar maand bij de moeder blijven. Gelijk de eerste kijker heeft hem gekocht. Ik heb een aanbetaling gevraagd van 10% van de verkoopprijs. Mocht de koper uiteindelijk van de koop afzien, verviel de 10% aan mij. Als ik van de koop af zou zien of er zou iets met het veulen gebeuren, dan kreeg zij die 10% terug.
Alle kosten tot aflevering waren voor mij. Bij aflevering heb ik nog een wormenspuit meegegeven (mocht ie nog net niet hebben, anders had ik dat zelf nog gedaan).

Dat alles heb ik toen in een contractje gezet.


Hier werk ik precies zo met de veulens, al maak ik de aanbetaling denk ik 15-20%. Teveel die er na maanden toch vanaf zien wat ik regelmatig lees.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-21 04:47 



 
Profiel   

Er is geen vaste manier, iedereen doet het anders. Bij de fokker waar ik hielp is wel eens een veulen verkocht/direct betaald die nog bij de moeder liep. Ik denk dat diegene verder geen stallingskosten betaalde. Het veulen is toen bij ons ineens plotseling overleden voordat het afgespeend kon worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-21 07:19 



 
Profiel   

Qua kosten; Wij doen een aanbetaling van 10%. Het risico en alle kosten blijven bij de fokker tot 5 maanden/ophalen. Wij spreken een datum van overdracht af, dan wordt het veulen betaald, en gaan de kosten+risico naar de koper.

Je kunt alles in een contract zetten wat je maar wilt. Of het haalbaar is, is een ander verhaal. Wat als hij niet goed genoeg blijkt, zijn zij verplicht tot HK, met alle kosten van dien..

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-21 20:59 



 
Profiel   

Vulina schreef
Qua kosten; Wij doen een aanbetaling van 10%. Het risico en alle kosten blijven bij de fokker tot 5 maanden/ophalen. Wij spreken een datum van overdracht af, dan wordt het veulen betaald, en gaan de kosten+risico naar de koper.

Je kunt alles in een contract zetten wat je maar wilt. Of het haalbaar is, is een ander verhaal. Wat als hij niet goed genoeg blijkt, zijn zij verplicht tot HK, met alle kosten van dien..

Een ruin kan ook ster worden hoor :) en een hengst kan ster worden op een stamboekkeuring

Bedankt voor de ervaring! Ik neem alles mee :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-21 21:16 



 
Profiel   

Ik bedoel te zeggen; als je dingen verplicht stelt, is het verplicht. Blijkt hij straks op wat van manier dan ook, niet goed genoeg te zijn, wie weet een blessure, cornage, frans voetje, weet ik veel.
Ik spreek persoonlijk wel mijn voorkeur uit, betreft keuringen, maar ik stel het nooit verplicht..

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-21 21:20 



 
Profiel   

Nee je hebt gelijk. Denk ook niet dat het zou kunnen. Maar zou het zeker wel mooi vinden :D Nahja als ik die zekerheid wil zou ik hem moeten houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-21 21:22 



 
Profiel   

Ik zou ook zeggen alle kosten zijn voor de eigenaar totdat het veulen daadwerkelijk is verkocht/overgedragen naar zijn nieuwe eigenaar.
Contract ben ik sowieso voorstander van, maar denk niet dat je bepaalde dingen zoals een keuring kunt verplichten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 12:31 



 
Profiel   

In 2019 heb ik twee veulens verkocht die nog een aantal maanden bij de moeder bleven lopen. Aanbetalingen ontvangen en tot het moment van ophalen waren alle kosten gewoon voor mij als fokker.
Het is nooit in mij opgekomen om (een deel van) de kosten van het veulen in rekening te brengen bij de koper.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 12:37 



 
Profiel   

in 2018 heb ik een veulen gekocht. deze moest nog een maandje bij mams blijven.
ik heb hier wel een aanbetaling gedaan. de risico's in de laatste maand was voor de fokker en heb geen andere kosten hoeven betalen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 12:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen