Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Veulen verkopen, hoe doe je dat?

 
Profiel   

Ik heb mijn veulens gekocht met de voorwaarde dat ze gezond waren op het moment dat de trailer in gingen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 12:56 



 
Profiel   

Bij ons gaat het ook zo: Aanbetaling geldt als reservering voor het veulen.
Alle kosten, risico's en beslissingen blijven voor ons als fokker. Wij zijn tenslotte nog steeds de eigenaar.
Op het moment van overdracht van het veulen, worden ook de kosten en risico's overgedragen aan de koper.
Trekt de koper zicht terug, dan is hij zijn aanbetaling kwijt.
Kunnen wij niet leveren (door bijvoorbeeld overlijden van het veulen), dan krijgt de koper zijn aanbetaling terug.
En inderdaad: spreek een tijd af wanneer het veulen moet worden afgehaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 12:59 



 
Profiel   

ED -> KS

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 20:35 



 
Profiel   

Ik doe hetzelfde als bijvoorbeeld Agee zegt.

Ik maak een contract, aanbetaling 15-20% (moet ik even opzoeken) en alle kosten zijn voor mij tot het veulen opgehaald wordt. Koper is altijd welkom bij het veulen, maar wel met mij erbij.

Ziet de koper af van de koop, is de aanbetaling voor mij (daar is een aanbetaling ook voor, een soort ‘zekerheid’ dat ze het veulen daadwerkelijk komen halen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-21 21:54 



 
Profiel   

Ligt er ook aan wat je wilt en wat je gevoel is bij het veulen.

Als ik een veulen koop, doe ik dat omdat ik vanaf geboorte betrokken wil zijn en dingen in de hand wil hebben, zoals juiste voeding, veel buiten, laat afspenen etc.
Dat wil niet zeggen dat je elke dag komt tutten, maar ik heb wensen en redenen om een veulen te kopen. Ik haal hem dus ook niet op met 4 of 5 maanden oud. Dan maar niet.

Dan kan ik wel een ouder paardje kopen en die beoordelen in zijn geheel.

De fokker is uiteraard de eigenaar tot het veulen betaald is en terrein verlaat, maar het is voor kopers soms belangrijk dat ze al vanaf dag 1 invloed kunnen hebben op het management.
Ik zou ook nooit een veulen kopen bij een particulier die er veel teveel mee loopt te tutten en doen.

Er blijft dan weinig over. En ja, volwassen paarden hebben die basis, maar kan je vaak het effect al beter beoordelen en meer mee aan de gang.

Ik heb ook andersom gekocht. Een drachtige merrie zonder het veulen. Contract, aanbetaling en alleen als alles goed ging en zij gezond was bij ophalen, werd de rest betaald en ging ze mee. Onderhoud was al die tijd voor hun. Ik had bij uitzondering geen invloed op management en omgang helaas, maar er waren andere redenen om haar te kopen.

Er zat voor mij geen risico aan de koop in principe en met de aanbetaling konden zij echt niet alles dekken als ik was afgehaakt. Maar was er wel weer iemand gekomen die haar gewoon had gekocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 12:26 



 
Profiel   

superpony schreef
Ligt er ook aan wat je wilt en wat je gevoel is bij het veulen.

Als ik een veulen koop, doe ik dat omdat ik vanaf geboorte betrokken wil zijn en dingen in de hand wil hebben, zoals juiste voeding, veel buiten, laat afspenen etc.
Dat wil niet zeggen dat je elke dag komt tutten, maar ik heb wensen en redenen om een veulen te kopen. Ik haal hem dus ook niet op met 4 of 5 maanden oud. Dan maar niet.


En betaal je dan wel meteen bij aankoop?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 12:41 



 
Profiel   

Vulina schreef
superpony schreef
Ligt er ook aan wat je wilt en wat je gevoel is bij het veulen.

Als ik een veulen koop, doe ik dat omdat ik vanaf geboorte betrokken wil zijn en dingen in de hand wil hebben, zoals juiste voeding, veel buiten, laat afspenen etc.
Dat wil niet zeggen dat je elke dag komt tutten, maar ik heb wensen en redenen om een veulen te kopen. Ik haal hem dus ook niet op met 4 of 5 maanden oud. Dan maar niet.


En betaal je dan wel meteen bij aankoop?


Aanbetaling en rest bij ophalen. Dus reserveren. Garantie dat ik het veulen krijg en we het in overleg doen en garantie dat wij het ook komen halen.

Maar aanbetalingen zijn vaak vrij laag. Dus ik zou het ook rustig afzeggen en de aanbetaling laten zitten als verkopers zich niet aan gemaakte afspraken houden. Het is hun fokproduct, zij zijn nog eigenaar, maar wij moeten er nog 20/30jr mee verder. ( als het meezit )

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 12:48 



 
Profiel   

Ik zou nooit een veulen wat nog niet betaald is, overlaten aan een potentiële koper, ook al is hij aanbetaald. Als jij keuzes zou maken waardoor iets gebeurd met zo'n veulen, wat dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 18:45 



 
Profiel   

Nou, ik ook niet. En het is mijn veulen tot hij weggaat bij zijn moeder, dus ik bepaal ook hoe lang ze buiten komen en wat ze te eten krijgen.
Tuurlijk is er ruimte voor overleg. De koopster van vorig jaar had ook brokjes voor Shiloh gekocht zodat hij daar vast aan kon wennen en dat geef ik dan met alle liefde. Maar overleg vind ik wat anders dan dat degene die 10%? reservering heeft betaald, bepaalt wat er gebeurt terwijl het veulen nog bij mij is.

Laat afspenen... ik speen ook zo laat mogelijk af, maar als mijn merrie het niet meer trekt, wil ik toch zelf bepalen dat het veulen afgespeend gaat worden en dan geen discussie met een potentiële koper die daar misschien anders in staat dan ik.

Bij het kijken bespreek ik wat de plannen zijn in de periode dat het veulen bij mij staat. Ben je het er niet mee eens, dan koop je het veulen niet.

Als je je veulen bij een goede fokker loopt, kan je er toch op vertrouwen dat die de juiste keuzes maakt om het veulen een zo goed mogelijke start te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 19:43 



 
Profiel   

Cynthia82 schreef
Nou, ik ook niet. En het is mijn veulen tot hij weggaat bij zijn moeder, dus ik bepaal ook hoe lang ze buiten komen en wat ze te eten krijgen.
Tuurlijk is er ruimte voor overleg. De koopster van vorig jaar had ook brokjes voor Shiloh gekocht zodat hij daar vast aan kon wennen en dat geef ik dan met alle liefde. Maar overleg vind ik wat anders dan dat degene die 10%? reservering heeft betaald, bepaalt wat er gebeurt terwijl het veulen nog bij mij is.

Laat afspenen... ik speen ook zo laat mogelijk af, maar als mijn merrie het niet meer trekt, wil ik toch zelf bepalen dat het veulen afgespeend gaat worden en dan geen discussie met een potentiële koper die daar misschien anders in staat dan ik.

Bij het kijken bespreek ik wat de plannen zijn in de periode dat het veulen bij mij staat. Ben je het er niet mee eens, dan koop je het veulen niet.

Als je je veulen bij een goede fokker loopt, kan je er toch op vertrouwen dat die de juiste keuzes maakt om het veulen een zo goed mogelijke start te geven.

Helemaal mee eens. Ik wil een veulen zo braaf mogelijk afleveren , dus netjes een veulen-ABC erop. Niks meer en minder. Aan een halster mee lopen , voetjes geven , vaststaan, borstelen en afspoelen en trailermak. Ik verkoop liever geen wilde kraai :=

Ik heb besloten een veulen zonder aanbetaling te verkopen. Daarbij als een koper afzegt is het voor mij geen probleem omdat een verkoop geen must is. Kan hem prima nog 3 jaar houden. Niet dat ik dan in de stress zit met stalling/maatje. Zodoende kan ik zonder die aanbetaling ook zelf beslissen wat ik er die 6 maand mee doe op eigen risico en betaling.

Iedereen bedankt voor de reacties. Veel aangehad! Ik had zelf geen ervaring met pasgeboren veulens verkopen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 20:27 



 
Profiel   

Dat is ieders goed recht. Maar ik wil geen veulen dat al verknald is op jonge leeftijd. Er zijn echt genoeg mensen waar je wel hele goede afspraken mee kan maken. Ook zodat het veulen ook echt goed terecht komt. Maar dat maakt voor heel veel mensen niet zo heel veel uit gewoon.

Bij de quarters weet je al wie met welke merrie en hengst fokt en kan je eigenlijk al voor geboorte interesse tonen. Soms hangt het dan van het geslacht af, maar regelmatig zijn ze dan bij geboorte al verkocht en is de koper ook gewoon welkom. Ik weet zelfs mensen die al gebeld zijn om bij de geboorte te zijn.

In principe is dat voor vele mensen het voordeel van een veulen kopen. Dat je vanaf dag 1 invloed hebt. Er gaat gewoon teveel mis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 00:02 



 
Profiel   

Even een update en een vraag

Meneer is nu 3 maand oud en gister verkocht aan Duitsland. Nu willen we graag een contract opstellen (in het engels)

Heeft er iemand hier een voorbeeld contract?

En hij wordt gebracht met een transporteur. Wat als er iets onderweg (met hem) gebeurd? Is er een verzekering voor?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 08:25 



 
Profiel   

Op het moment van transport is hij betaald en het risico voor koper en transporteur.
Zodra ze bij ons de dam af waren was het risico voor de koper. Je kunt ook een contract je in het Nederlands opstellen en in tweevoud opsturen naar koper, die kan er dan eentje terugsturen. Gewoon simpel , dag van uiterste betaling , risico voor nieuwe eigenaar na afreis. Eventuele keuring . En waar jij voor zorgt , enten chippen enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 08:41 



 
Profiel   

Ik heb wel een voorbeeld. Als je me even je e-mailadres pb’t, stuur ik hem naar je op :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 09:07 



 
Profiel   

Bij ons is het 50% aanbetalen. Veulen blijft 5 maand bij ons lopen. In die tijd nemen we alle kosten op ons (chippen, enten, ontwormen, bekappen en voeren). Gebeurt er iets met het veulen waardoor het onbruikbaar wordt of sterft, wordt de aanbetaling teruggestort en de verkoop ontbonden.
Uiterlijk een week voor ophalen moet het saldo voldaan zijn. De koper haalt zelf zijn veulen op.
Wij verplaatsen ze wel van weide, en ze worden ook met de merries naar het dekstation gebracht. Fotoshoots mogen. Zelf (de nieuwe eigenaars) verplaatsen niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 09:46 



 
Profiel   

Idd wat bigone al schrijft, maak duidelijk dat transport voor risico van koper is omdat veulen op dat moment compleet betaald is. En dat zij moeten zorgen voor een evt verzekering.
Bij mij was (en is) het ook zo je betaald paard en dan mag je hem opladen/ ophalen. Risico van dat transport is daardoor ook voor de koper en niet meer voor mij.

Ik heb zelfs wel voorbeeld contracten voor je in het Duits. Zijn ook online te vinden. Oa op de site van E-horses zo uit mijn hoofd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 09:51 



 
Profiel   

Hij wil geen klinische keuring en geen enting. Kosten smid en dierenarts blijven voor mij. Hij betaald de helft vooraf. Mocht er iets gebeuren met het veulen (gewond, onbruikbaar,overleden) geef ik het voorschot terug.

Het is hem duidelijk dat het vervoeren voor zijn risico is. Wel hebben we de vraag of transporteurs verzekerd zijn tegen "schade" aan het paard

Bedankt allemaal voor de reacties. Heb er veel aan
Is zoiets goed?
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 10:02 



 
Profiel   

Mag hij de grens wel over zonder vaccinatie ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 10:30 



 
Profiel   

Het veulen zal 5 maand oud zijn. Volgens mij mogen ze dan nog geen prik

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 10:35 



 
Profiel   

Helaas is het juridisch niet correct dat transport (via een transporteur) voor risico van de koper is... Risico wordt over gedragen op moment van aflevering, als de koper hem zelf op haalt en vervoerd, is het moment van laden het moment van aflevering en is vanaf dat moment risico voor de koper. Als het transport via een transporteur gaat, wordt het risico pas over gedragen op moment van aflevering, als hij dus aan komt bij de koper. In het contract zetten dat het risico voor de koper is, is volgens de rechter ook niet rechtsgeldig.

Verzekeringen voor alleen transport zijn er, maar normaal moet de koper dat in zijn land regelen. Goede transporteurs hebben ook een goede degelijke verzekering.

Vaccinaties zijn niet verplicht voor internationaal transport binnen de EU, buiten de EU meestal ook niet op enkele uitzonderingen na.

Ik heb eventueel wel contracten die opgesteld door een paarden advocaat, maar deze zijn wel erg uitgebreid. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 10:38 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Het veulen zal 5 maand oud zijn. Volgens mij mogen ze dan nog geen prik

En even aan je gezondheidsverklaring van de nvwa denken.
Wanneer iemand opdracht tot vervoer geeft lijkt het me sterk dat de verkoper aansprakelijk is, die heeft het vervoer niet geregeld dat doet de koper.
Ik heb een aantal zeer prijzige pony’s via vervoerders door Europa verkocht maar de dam af ligt het risico toch bij koper.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 10:41 



 
Profiel   

Dat lijkt logisch inderdaad, toch beslist de rechter anders als het tot een zaak komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 11:06 



 
Profiel   

Toen ik een veulen kocht heb ik een aanbetaling gedaan. In een contract hebben we afgesproken dat het veulen tot het moment van overdracht onder verantwoordelijkheid van de fokker zou vallen (inclusief eventuele veeartskosten). Mocht het veulen bij overdracht niet in dezelfde staat zijn als toen ik het kocht, dan zou de koop ontbonden worden en ik mijn aanbetaling terugkrijgen. Na overdracht waren alle verantwoordelijkheden uiteraard voor mij en moest ik het volledige bedrag binnen één week betalen. Ik vond dat zelf heel prettig werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 11:30 



 
Profiel   

Quir schreef
Dat lijkt logisch inderdaad, toch beslist de rechter anders als het tot een zaak komt.



daarvoor zijn toch INCO terms bedacht, ik ben geen jurist maar dit lijkt mij iets wat je kunt vastleggen in een contract.

De ICC Incoterms® zijn gestandaardiseerde internationale leveringsvoorwaarden die u met uw klanten en leveranciers kunt afspreken. Dit zijn regels waarmee u direct wereldwijd afspraken maakt over transport, kosten en eventuele schade tijdens het vervoer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 12:12 



 
Profiel   

carika schreef
Quir schreef
Dat lijkt logisch inderdaad, toch beslist de rechter anders als het tot een zaak komt.



daarvoor zijn toch INCO terms bedacht, ik ben geen jurist maar dit lijkt mij iets wat je kunt vastleggen in een contract.

De ICC Incoterms® zijn gestandaardiseerde internationale leveringsvoorwaarden die u met uw klanten en leveranciers kunt afspreken. Dit zijn regels waarmee u direct wereldwijd afspraken maakt over transport, kosten en eventuele schade tijdens het vervoer.


Klopt en dat is inderdaad precies wat de rechter aanhoudt, om precies te zijn deze (bij transport via transporteur):

DAP (DELIVERED AT PLACE)
- Seller pays for carriage to the named place, except for costs related to import clearance, and assumes all risks prior to the point that the goods are ready for unloading by the buyer.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 13:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen