Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Veulen verkopen, hoe doe je dat?

 
Profiel   

Quir schreef
carika schreef


daarvoor zijn toch INCO terms bedacht, ik ben geen jurist maar dit lijkt mij iets wat je kunt vastleggen in een contract.

De ICC Incoterms® zijn gestandaardiseerde internationale leveringsvoorwaarden die u met uw klanten en leveranciers kunt afspreken. Dit zijn regels waarmee u direct wereldwijd afspraken maakt over transport, kosten en eventuele schade tijdens het vervoer.


Klopt en dat is inderdaad precies wat de rechter aanhoudt, om precies te zijn deze (bij transport via transporteur):

DAP (DELIVERED AT PLACE)
- Seller pays for carriage to the named place, except for costs related to import clearance, and assumes all risks prior to the point that the goods are ready for unloading by the buyer.


Ja maar DAP is slechts een van de opties die de incoterms bieden. Je kunt toch ook EXW af spreken?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 14:17 



 
Profiel   

Delivered at place, track en trace code op het veulen? Enigste wat verkoper kan doen is nieuwe eigenaar het dier te laten verzekeren, hij haalt hem niet zelf op maar heeft het uit handen aan een bedrijf wat hij inhuurt , niet de verkoper. En een goed transporteur is verzekerd voor zijn lading.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 14:21 



 
Profiel   

Gewoon duidelijk in het contract zetten dat vervoer voor rekening en risico van de koper is.

dan heb je dus als incoterm niet DAP maar in principe ligt dat tegen EXW (afhaal) aan en dan ben je als verkoper dus niet verantwoordelijk voor het transport en gaat de eigendom ook over op moment van afhalen en niet pas bij afleveren.

Is een kwestie van onderling afspreken en in het contract vastleggen en ik geloof niet dat er dan een rechter is die gaat stellen dat omdat er een transporteur is ingeschakeld (NB door koper!) dat alsnog DAP van toepassing is.

Dat is met een paard niet anders dan met welke andere goederen dan ook die je verkoopt. Een paard is voor de wet gewoon een goed (ding).

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 15:15 



 
Profiel   

De meeste tips zijn gegeven...
Enige wat ik nog zou willen aanvullen:
Haal hem van marktplaats af... zoals jij het een beetje aan geeft is dat niet het platform voor het publiek wat jij zoekt. Dan kan je inderdaad beter het platform aanhouden die JDR zegt, sporthorses of via het kwpn zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 15:36 



 
Profiel   

Hij heeft nooit op marktplaats oid gestaan. Deze man had mij maand voor de geboorte al een pb gestuurd of hij te koop kwam

Het gaat overigens om een Friese hengst

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 15:38 



 
Profiel   

Gefeliciteerd trouwens met de verkoop Kabayo. :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 15:41 



 
Profiel   

Als wij transport regelen voor pony's naar het buitenland, dan zijn de pony's verzekerd tijdens transport. Dit is door de transporteur geregeld en inbegrepen in de transportprijs.

Dus risico is tot moment van ophalen voor ons.
Tijdens transport voor de transporteur.
Vanaf moment van afleveren voor de koper.
De aankoopprijs is volledig voldaan voordat de ponys op transport gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 16:16 



 
Profiel   

Kabayo, ik las dat je hem zelf naar de koper brengt? Want dan kan ik me voorstellen dat vervoer onder jou risico valt als verkoper.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 10:11 



 
Profiel   

bigone schreef
Kabayo, ik las dat je hem zelf naar de koper brengt? Want dan kan ik me voorstellen dat vervoer onder jou risico valt als verkoper.

Ja klopt dit hebben we gisteren besproken. We brengen hem zelf en dan is het mijn risico

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 10:15 



 
Profiel   

als ik een veulen verkoop doe ik dat op het moment dat de koopovereenkomst gesloten is. Indien het veulen nog te jong is om van de moeder af te gaan < 5 mnd. dan kan het veulen kosteloos blijven staan tot het moment van spenen of uiterlijk tot 1 oktober 2021. Echter andere kosten zijn voor de koper vanaf aankoopdatum.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 20:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen