Veulen in de buik maakt merrie boos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Veulen in de buik maakt merrie boos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 18:57

Kent iemand dit?

Mijn merrie is voor het eerst drachtig en ( her ) kent hier dus niets van. Nou is ze sinds een poosje boos, heel boos. Ze trapt, bokt en gilt gewoon in het wilde weg.

Ik denk dat ze reageert op de bewegingen van het veulen, maar heb het nooit eerder gezien.

Het is niet eenmalig, ze doet het al een poosje en elke dag wel denk ik. Ze is nu 9 maand drachtig en het is denk ik sinds een maandje.

Ze is al behoorlijk merrie en snel nukkig naar andere paarden in haar buurt, maar nu is er dus niets in de buurt en is ze zo boos.

Naar haar beste paardenvriendin is ze gewoon super lief en ook naar mensen super lief.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Veulen in de buik maakt merrie boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 19:15

Heeft ze geen pijn? Ik heb zelf geen ervaring met drachtige merries maar als het mijn paard zou zijn zou ik het zekere voor het onzekere nemen en even overleggen met de dierenarts of dit normaal gedrag is.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 19:18

Ze heeft geen pijn volgende mij. Zodra ik haar roep stopt ze en kijkt ze vrolijk en houdt ze ook gelijk op. De dierenarts gaf aan dat het zou kunnen dat ze reageert op het veulen.
Het is ook maar even flink schoppen en boos doen en daarna rustig verder hooi eten of kroelen met haar vriendin.

Heb het alleen zelf nog nooit gezien of gehoord van een ander paard.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Veulen in de buik maakt merrie boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 19:26

Als ze dit doet omdat ze last ervaart van het veulen,dan zou ik bij\na de geboorte goed opletten dat ze niet agressief naar het veulen wordt.Dit is nl.bekend van olifanten (in gevangenschap) die hun pasgeboren kalf wel eens aanvallen omdat ze die de schuld geven van de narigheid tijdens de bevalling.Ik weet natuurlijk niet of dit bij jouw merrie ook zo zou zijn en ook niet of dit überhaupt bij paarden wel voorkomt.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 19:32

Ze is super beschermend over haar vriendin en ook over het veulen van die merrie. Wel hou ik het natuurlijk heel goed in de gaten.

Het zou natuurlijk kunnen, al verwacht en hoop ik dat het geen probleem geeft als het veulen er is. Maar andere paarden is ze heel duidelijk en heeft dan een blijf van mijn lijf gehalte. Haar ponyvriendin mag wel alles bij haar en die beschermt ze ook heel erg en wil ze niet zonder.

Natuurlijk heb ik hier ook al wel aan gedacht. Dat ze straks ook op het veulen boos is, maar ergens verwacht ik dit niet erg van haar.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Veulen in de buik maakt merrie boos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 19:37

Het klinkt ook wel een beetje als hormonen, ik zag bij mijn merrie ook een gedragsverandering toen ze drachtig was(was een hengstveulen, en gedrag vond ik ook wel hengstengedrag)
Enkel en alleen van de hormonen kan het in mijn ogen ook komen...

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Veulen in de buik maakt merrie boos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 07:24

Hormonen zou kunnen. Normaal is ze best een sletje. Zodra ze hengstig is daagt ze alles uit en staat voor elk paard te plassen. Verder is haar gedrag nooit anders, maar qua dracht weet ik dat dus nog niet.

Ze kan best wat gevoeliger en sneller chagrijnig zijn, maar ik weet niet wat haar boze bui veroorzaakt.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 07:30

siskeh schreef:
Het klinkt ook wel een beetje als hormonen, ik zag bij mijn merrie ook een gedragsverandering toen ze drachtig was(was een hengstveulen, en gedrag vond ik ook wel hengstengedrag)
Enkel en alleen van de hormonen kan het in mijn ogen ook komen...


Whaha, dan wordt dit een vos merrie :') chestnut mare be aware.

Daphne__
Berichten: 12458
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 20:05





(Zusje van Ts) Hier filmpjes van vandaag. Met geluid aan hoor je haar tijdens het bokken ook.. Ze hoest ook even, dat kwam omdat ze begon te bokken tijdens wortels eten, dat doet ze normaal niet }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 20:07

Indi_Vito schreef:
siskeh schreef:
Het klinkt ook wel een beetje als hormonen, ik zag bij mijn merrie ook een gedragsverandering toen ze drachtig was(was een hengstveulen, en gedrag vond ik ook wel hengstengedrag)
Enkel en alleen van de hormonen kan het in mijn ogen ook komen...


Whaha, dan wordt dit een vos merrie :') chestnut mare be aware.

Beware.