Temperatuur daling drachtige merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Temperatuur daling drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 22:08

Hallo,

Omdat ik er geen recent topic van vind open ik maar een nieuw omdat ze misschien ondertussen meer mensen ervaring mee hebben. Wie heeft er hier ervaring met temperatuur meten voor een bevalling?

Wij hebben enkele drachtige merries. 1 van de merries is drachtig uit ierland gekomen. Ze zou rond maart/april uitgerekend zijn.
Vandaag was het veulen enorm druk in de buik. Niet alleen zag ik de buik helemaal uitstulpen maar als ik mijn hand op haar billen legde voelde ik het zelfs door schokken tot daar. De merrie zelf heeft een volle uier, slappe banden en een puntbuik. Ik kan helaas geen ph testen omdat ik er gewoon weg niks uit krijg. Bij onze andere merries heb ik de bevalling zien aankomen adhv ph waardes ( beide hadden geen hars).

Omdat ik bij deze merrie geen PH kan meten ben ik begonnen met haar op hetzelfde tijdstip, meerdere keren per dag, te temperaturen. Ze zat altijd rond 38 de afgelopen week. Bij de laatste controle vandaag rond 18u had ze ineens 37.5.
Kan dit de temperatuur daling al zijn of is het toeval? En tot hoever moet de temperatuur dan dalen?
Ben wel benieuwd naar ervaringen hierrond.

De merrie zelf heeft veel minder eetlust de afgelopen 2 dagen en ging ineens rond 19u liggen terwijl ze dat normaal zelden doet. Nu staat ze wel weer rustig te eten. Het kan in mijn ogen niet meer weken duren maar met merries weet je het nooit :')

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Temperatuur daling drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 22:18

Dat wordt waken!!! Spannend!!

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 22:21

Ja ik heb hier ervaring mee. Ik heb een birth alarm wat de temperatuur meet. Via de bijbehorende app kan ik iedere 5 minuten de nieuwe temperatuur zien.

Meestal zie je een aantal dagen voor de bevalling dat de temperatuur daalt. De temperatuur daalde bij mijn merries gemiddeld 1 graden toen de bevalling naderde. (Lees: ik werd gebeld door het systeem zodra de gemiddelde temperatuur laag was, dan had ik +-2 uur voordat het veulen geboren zou worden).

Zo zag dat systeem er uit bij mijn merrie Anouk, het veulen was er toen binnen 1,5 uur.

Afbeelding

Bij Zaphir zo, het veulen was er toen binnen een dag:

Afbeelding

Je ziet bij beide dat het gemiddelde rond de 1 graden afwijkt. Ik denk dus dat de temperatuur van jouw merrie nog wel wat verder mag zakken voor dat de bevalling op gang komt. Maar dat verschilt nog een beetje per merrie en tijdstip waarop je meet

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 23:03

BlackBeautyZ schreef:
Ja ik heb hier ervaring mee. Ik heb een birth alarm wat de temperatuur meet. Via de bijbehorende app kan ik iedere 5 minuten de nieuwe temperatuur zien.

Meestal zie je een aantal dagen voor de bevalling dat de temperatuur daalt. De temperatuur daalde bij mijn merries gemiddeld 1 graden toen de bevalling naderde. (Lees: ik werd gebeld door het systeem zodra de gemiddelde temperatuur laag was, dan had ik +-2 uur voordat het veulen geboren zou worden).

Zo zag dat systeem er uit bij mijn merrie Anouk, het veulen was er toen binnen 1,5 uur.

[ [url=m/2ZqBru.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bij Zaphir zo, het veulen was er toen binnen een dag:

[ [url=m/lmFoVL.png]Afbeelding[/url] ]

Je ziet bij beide dat het gemiddelde rond de 1 graden afwijkt. Ik denk dus dat de temperatuur van jouw merrie nog wel wat verder mag zakken voor dat de bevalling op gang komt. Maar dat verschilt nog een beetje per merrie en tijdstip waarop je meet


Super bedankt voor je ervaring. Tot nu toe staat de merrie nog rustig dus ik gok idd dat de temperatuur nog wat moet zakken. Het is heel frustrerend dat ik geen PH kan testen hihi. Dus ik probeer op andere manieren het beter te zien aankomen. Want voor hetzelfde geld harst zij ook niet en dan zie je het toch moeilijker aankomen soms. Niet elke merrie is duidelijk onrustig de uren ervoor. Meer nog 2 van de 3 dit jaar hebben niet geharst en waren pas 30 min voor de bevalling onrustig :+ Puur door PH meten wist ik dat het snel ging komen.

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Temperatuur daling drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 23:13

Ik heb zelf nooit met PH getest. Ik blijf liever van de uiers af. Het is inderdaad lastig dat alle merries andere signalen afgeven wanneer de geboorte er aan komt. Maar ook bij de temperatuur metingen kunnen ze last minute het gedrag veranderen.

Bij Zaphir had ik in de ochtend alarm. Ik ben rustig naar stal gegaan, ik heb het alarm er af gehaald en ben in de kantine op de camera gaan kijken. Ze stond tot ruim 1,5 uur rustig te eten. Toen ging het ineens snel en begon ze te draaien, naar haar buik te kijken en te flehmen.

Doordat ik het alarm er al een tijdje op had, zag ik al +- 2 a 3 dagen voorafgaand dat het er aan zat te komen. Nu weet ik wel van Zaphir dat als ze melk drupt dat het dan binnen 24 uur zo ver is, maar goed die temperatuurmeter is wel een zekerheidje voor als ze een keer niet melk laat lopen. Ook bij de andere merries zag ik het op deze manier aankomen. Ook bij deze merries veranderde het gedrag pas echt last minute.

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 21:11

Voor degene die het interessant vinden. De rest van de week heeft de merrie een temperatuur gehad 37.5. Vandaag hangt er een beetje hars aan dr uiers en ze is flink ongedurig. Veel staart zwiepen, stampen naar de buik en super humeurig. Net de temperatuur gemeten en nu is deze 36.3. Vermoed dus dat we vannacht prijs gaan hebben :D

Pauww

Berichten: 395
Geregistreerd: 25-02-14
Woonplaats: België

Re: Temperatuur daling drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:16

Heb er zelf geen ervaring mee, maar wel erg interessant allemaal! Ik wou je alvast veel succes wensen, en hou ons nu maar op de hoogte he :D

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:17

Spannend ! Succes!

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 21:20

Overigens was de temperatuur om 18u nog 37.5. En nu om 21u dus 36.3. Ze staat even rustig maar vermoed stilte voor de storm. Ofja dat hoop ik toch :')

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:24

Dat denk ik ook. Mijn merrie liet ook een duidelijke temperatuur daling zien. Het verloop weet ik helaas niet meer, maar het zal bij jou vast niet lang meer duren.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Temperatuur daling drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:29

Succes met de aankomende bevalling!

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Temperatuur daling drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:08

Wanneer de temperatuur een daling heeft van 1°C kan je het veulen binnen 24 uur verwachten, volgens de theorie. Dus dit zal niet lang meer duren!

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:20

spannend! succes vannacht!

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 12:07

Madam rekt het aardig :') uier is nog voller. Hars komt telkens terug als je het wegveegt en haar vulva is donkerrood van binnen. Kan toch niet meer lang duren zou je denken
Afbeelding

Afbeelding

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Temperatuur daling drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 20:20

Al nieuws? O:)

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 21:48

Om 20u50 is er een gigantisch hengstveulen geboren *\o/*
Afbeelding

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Temperatuur daling drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 21:55

Gefeliciteerd!!!

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Temperatuur daling drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 22:06

Wat een leukerd? Gefeliciteerd! Bevalling vlot verlopen?

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 22:34

Veraaaaah schreef:
Wat een leukerd? Gefeliciteerd! Bevalling vlot verlopen?



Hebben met 2 moeten helpen want is echt een joekel. Maar hij staat, drinkt en de nageboorte is eraf. Nu alleen nog mesten.

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Temperatuur daling drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 22:37

Drommels dit is echt een joekel.
Gelukkig is alles goed gegaan.
Gefeliciteerd en nu kan het genieten beginnen.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Temperatuur daling drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 23:00

Zo!!! Wat n veulen! Prachtig!

Pauww

Berichten: 395
Geregistreerd: 25-02-14
Woonplaats: België

Re: Temperatuur daling drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 23:04

Wauw die is mooi groot inderdaad, proficiat zeg!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 23:05

Gefeliciteerd!

Zoolgangster

Berichten: 9584
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 23:11

Gefeliciteerd, zie ik daar trouwens een meelsnoetje? <3

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-21 23:37

Zal morgen een droog foto maken maar idd een meelsnuit. Papa zou een dunskin tinker hengst moeten zijn. Mama is zwart

Afbeelding