Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Drachtig? Laten scannen?

 
Profiel   

Hey hoi!
Onze shetlander merrie van 13 jaartjes, is ongeveer 27 februari gedekt door een minipaardje van 2. (ongelukje)
Nu vroeg ik mij af hoe groot de kans nu is dat ze drachtig is? Ze heeft nog nooit eerder een veulen gehad en de hengst had nog nooit gedekt, maar heeft wel een paar keer raak gezeten..
Zo ver ik weet is ze sinds dien niet weer hengstig geweest, maar ik weet niet heel goed hoe ze precies is als ze hengstig is, omdat ik haar nog niet lang heb, en ze toen ik haar nog verzorgde alleen maar bij een ruin (haar vader) stond.
Zou ik haar laten scannen of opvoelen? Ik hoorde een keer dat dat bij een shetlander niet/moeilijk gaat, omdat de anus te nauw zou zijn en veel klinieken geen lage opvoelbox hebben. Klopt dat?
En heeft iemand enig idee hoe duur dat is? (kliniek wapenveld, of eenpk nunspeet)
En zijn er verder nog tips? :)
Ik hoor het graag, groetjesss :))
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 22:46 



 
Profiel   

Een shet scannen kan prima, voorkeur voor iemand met een beetje dunne armen is dan wel tof, en een grotere shet gaat ook wat makkelijker, maar het kan wel. Ik doe dat lang niet altijd in een opvoelbox (ligt er even aan hoe braaf ze zijn). En anders is er vaak wel een mouw aan te passen.
Ik zou zeker laten scannen, dan weet je het zeker en kan je evt ook nog besluiten om er niet mee door te gaan.

Bij het scannen betaal je natuurlijk de de visite en de kosten voor het scannen. Dat kan varieren, dus daarvoor kan je het best de praktijk even bellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 22:49 



 
Profiel   

Shetje scannen of opvoelen kan prima. Mijn shetlander is een poosje terug ook gescand omdat er kans was op dracht. Bij haar was het ( gelukkig ) niet zo.

Ik was iets van 125 euro kwijt maar met voorrijden en sederen.
Mijn oudere merrie betaal ik 75 euro per cyclus en dan zonder voorrijkosten. Per keer was vorig jaar rond 25 euro ongeveer, zonder voorrijkosten.

( Ik zit bij jouw in de buurt. Heb nu wel een andere dierenarts. )

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-21 23:04 



 
Profiel   

Ik zou even de praktijken bellen die je noemt en aangeven dat het om een shet gaat. Er zijn er die echt niet een shet willen scannen.

Scannen kan verschillende per veearts/kliniek ook gewoon aan huis. Onze merrie wordt niet gesedeert en staat dus ook niet in een opvoelbox. Is echt niet de makkelijkste merrie, maar met goede
samenwerking is het nu al meerdere keren gedaan en gaat altijd goed.
Maar ook daarin weet ik dat veeartsen die dat niet meer doen.

Prijzen variëren tussen 30 en 75 per keer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 00:09 



 
Profiel   

Ah super, bedankt iedereen!
Ik wil haar graag laten scannen, maar vind het zo sneu om haar te vervoeren omdat ze dan gaat stressen. Maar ik vind de voorrijkosten aardig prijzig en weet niet of mijn ouders dat goed vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 09:18 



 
Profiel   

Gewoon je dierenarts bellen en vragen of ze dat doen. Als je pony koliek krijgt moet er mogelijk ook een arm in.
Ben wel benieuwd hoe lang dat "ongelukje" duurde als je zegt dat hij een paar keer raak gezeten heeft...

Oh, ik lees in je andere topic dat ze gewoon bij elkaar staan. Dan is het geen ongelukje hoor maar gewoon de natuur die zijn gang gaat.


Laatst bijgewerkt door dblijham op 13-04-21 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 09:25 



 
Profiel   

Tirza_2379 schreef
Ah super, bedankt iedereen!
Ik wil haar graag laten scannen, maar vind het zo sneu om haar te vervoeren omdat ze dan gaat stressen. Maar ik vind de voorrijkosten aardig prijzig en weet niet of mijn ouders dat goed vinden.


Er zijn dus veeartsen die dat aan huis doen.


dblijham schreef
Gewoon je dierenarts bellen en vragen of ze dat doen. Als je pony koliek krijgt moet er mogelijk ook een arm in.
Ben wel benieuwd hoe lang dat "ongelukje" duurde als je zegt dat hij een paar keer raak gezeten heeft...


Bij shetlanders doen ze dat ook niet snel bij koliek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 09:29 



 
Profiel   

Een ongelukje is als hengst is uitgebroken en perongeluk bij de merrie is gekomen en heeft gedekt :+

Ik zou nog even wachten met scannen, pas in juni zou ik het doen. Is het veulen gewenst?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 09:36 



 
Profiel   

superpony schreef
dblijham schreef
Gewoon je dierenarts bellen en vragen of ze dat doen. Als je pony koliek krijgt moet er mogelijk ook een arm in.


Bij shetlanders doen ze dat ook niet snel bij koliek.

Klopt, hier een koliek gevoelige shet, maar geen een DA (3x een ander geweest) wilde/kon opvoelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 09:46 



 
Profiel   

Hangt echt van de da af of ze wel of niet een shet willen/kunnen opvoelen. Ze hebben wel kleine handjes nodig.
Hier een da die het wel kan en doet.

Ik zou haar zeker laten controleren op dracht, maar ook om uit te sluiten of het er niet per ongeluk 2 zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 09:58 



 
Profiel   

superpony schreef
Tirza_2379 schreef
Ah super, bedankt iedereen!
Ik wil haar graag laten scannen, maar vind het zo sneu om haar te vervoeren omdat ze dan gaat stressen. Maar ik vind de voorrijkosten aardig prijzig en weet niet of mijn ouders dat goed vinden.


Er zijn dus veeartsen die dat aan huis doen.


dblijham schreef
Gewoon je dierenarts bellen en vragen of ze dat doen. Als je pony koliek krijgt moet er mogelijk ook een arm in.
Ben wel benieuwd hoe lang dat "ongelukje" duurde als je zegt dat hij een paar keer raak gezeten heeft...


Bij shetlanders doen ze dat ook niet snel bij koliek.


Ja klopt, maar dan betaal je dus 35 euro aan voorrijkosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 13:33 



 
Profiel   

dblijham schreef
Gewoon je dierenarts bellen en vragen of ze dat doen. Als je pony koliek krijgt moet er mogelijk ook een arm in.
Ben wel benieuwd hoe lang dat "ongelukje" duurde als je zegt dat hij een paar keer raak gezeten heeft...

Oh, ik lees in je andere topic dat ze gewoon bij elkaar staan. Dan is het geen ongelukje hoor maar gewoon de natuur die zijn gang gaat.


Top ik ga ze vanmiddag even bellen denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 13:37 



 
Profiel   

Rennie89 schreef
Een ongelukje is als hengst is uitgebroken en perongeluk bij de merrie is gekomen en heeft gedekt :+

Ik zou nog even wachten met scannen, pas in juni zou ik het doen. Is het veulen gewenst?


Mag ik vragen waarom?
Veulen is zeker gewenst en zal met alle liefde worden ontvangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 13:38 



 
Profiel   

Bij shetlanders doen ze dat ook niet snel bij koliek.[/quote]
Klopt, hier een koliek gevoelige shet, maar geen een DA (3x een ander geweest) wilde/kon opvoelen.[/quote]

Oh jeetje

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 13:39 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Hangt echt van de da af of ze wel of niet een shet willen/kunnen opvoelen. Ze hebben wel kleine handjes nodig.
Hier een da die het wel kan en doet.

Ik zou haar zeker laten controleren op dracht, maar ook om uit te sluiten of het er niet per ongeluk 2 zijn.


Ah bedankt!
Ja daarom wilde ik het ook onder andere. Als het er wel 2 zijn, tot hoelang kan er dan nog een van de 2 worden afgeknepen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 13:40 



 
Profiel   

Tirza_2379 schreef
Ja klopt, maar dan betaal je dus 35 euro aan voorrijkosten.


Ik heb vorig jaar 35 euro per keer dat ze kwam scannen in totaal. Gewoon van een kleine kliniek in de regio en geen voorrijkosten.

De 18dagen scan was zelfs gratis daarna.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 15:20 



 
Profiel   

Rennie89 schreef
Een ongelukje is als hengst is uitgebroken en perongeluk bij de merrie is gekomen en heeft gedekt :+

Ik zou nog even wachten met scannen, pas in juni zou ik het doen. Is het veulen gewenst?


Zoals hier dus _O- .

De eigenaren van de mijne hebben dus een drachtige merrie gekocht zonder dat wij het wisten _O- .
Ineens stond er een spruit in de wei en was m’n te dikke Shet ineens niet zo dik _O- .

Dus ik zal wel even laten scannen, dan weet je het zeker. Hier ging het gelukkig goed, baby loopt vrolijk rond, maar omdat wij het niet wisten had het ook vies fout kunnen gaan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 15:23 



 
Profiel   

Tirza_2379 schreef
kiki1976 schreef
Hangt echt van de da af of ze wel of niet een shet willen/kunnen opvoelen. Ze hebben wel kleine handjes nodig.
Hier een da die het wel kan en doet.

Ik zou haar zeker laten controleren op dracht, maar ook om uit te sluiten of het er niet per ongeluk 2 zijn.


Ah bedankt!
Ja daarom wilde ik het ook onder andere. Als het er wel 2 zijn, tot hoelang kan er dan nog een van de 2 worden afgeknepen?

Mooiste is rond de 15 dagen dracht zeiden ze hier in de kliniek.
Ik liet mijn merrie met 18 scannen (omdat dit normaal ook geadviseerd wordt) en bleek een tweeling dracht te hebben. Nadeel hiervan is dat wanneer ze er eentje wegknijpen er wat vocht kan ontstaan waardoor het andere vruchtje ook los kan laten. Die kans is met 15 dagen kleiner omdat het omhulsel nog zachter is.
Helaas liet hier het andere vruchtje idd los.
Jaar erna had ze op voorhand met scannen op het ei wederom meerdere rijpe eitjes klaar staan om te springen.
Toen gescand met 15 dgn, maar toen was het er gelukkig wel 1

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 16:03 



 
Profiel   

Tirza_2379 schreef
Ja klopt, maar dan betaal je dus 35 euro aan voorrijkosten.


Je kan het evt combineren met een enting?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-21 17:13 



 
Profiel   

superpony schreef
Tirza_2379 schreef
Ja klopt, maar dan betaal je dus 35 euro aan voorrijkosten.


Ik heb vorig jaar 35 euro per keer dat ze kwam scannen in totaal. Gewoon van een kleine kliniek in de regio en geen voorrijkosten.

De 18dagen scan was zelfs gratis daarna.


Oh wow! Mag ik vragen in welke regio dat is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 12:37 



 
Profiel   

Es_ther schreef
Rennie89 schreef
Een ongelukje is als hengst is uitgebroken en perongeluk bij de merrie is gekomen en heeft gedekt :+

Ik zou nog even wachten met scannen, pas in juni zou ik het doen. Is het veulen gewenst?


Zoals hier dus _O- .

De eigenaren van de mijne hebben dus een drachtige merrie gekocht zonder dat wij het wisten _O- .
Ineens stond er een spruit in de wei en was m’n te dikke Shet ineens niet zo dik _O- .

Dus ik zal wel even laten scannen, dan weet je het zeker. Hier ging het gelukkig goed, baby loopt vrolijk rond, maar omdat wij het niet wisten had het ook vies fout kunnen gaan...


Oh jeetje, dat is even schrikken. Maar wel leuke verrassing!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 12:38 



 
Profiel   

eilleen333 schreef
Tirza_2379 schreef
Ja klopt, maar dan betaal je dus 35 euro aan voorrijkosten.


Je kan het evt combineren met een enting?


Ze heeft voorlopig niet geënt te worden als het goed is. :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 12:39 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Mooiste is rond de 15 dagen dracht zeiden ze hier in de kliniek.
Ik liet mijn merrie met 18 scannen (omdat dit normaal ook geadviseerd wordt) en bleek een tweeling dracht te hebben. Nadeel hiervan is dat wanneer ze er eentje wegknijpen er wat vocht kan ontstaan waardoor het andere vruchtje ook los kan laten. Die kans is met 15 dagen kleiner omdat het omhulsel nog zachter is.
Helaas liet hier het andere vruchtje idd los.
Jaar erna had ze op voorhand met scannen op het ei wederom meerdere rijpe eitjes klaar staan om te springen.
Toen gescand met 15 dgn, maar toen was het er gelukkig wel 1


Ah bedankt!! Daar zitten we al wel een stuk over heen. :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 12:41 



 
Profiel   

Tirza_2379 schreef
Oh wow! Mag ik vragen in welke regio dat is?


Zuid Oost Groningen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 12:45 



 
Profiel   

superpony schreef
Tirza_2379 schreef
Oh wow! Mag ik vragen in welke regio dat is?


Zuid Oost Groningen

Ah dat is helaas te ver haha. Wel heel erg bedankt!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-21 17:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen