Pijnstiller hoogdrachtige merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Pijnstiller hoogdrachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 16:25

Hoi, ik vroeg me af of iemand ervaring heeft bij pijnstillers geven aan een merrie in de laatste weken/dagen van de dracht. Helaas is mijn hoogdrachtige merrie kreupel en ze heeft veel pijn aan een achterbeen, waarschijnlijk een hoefkneuzing die er (nog) niet uit wil komen. Ze is nu 337 dagen drachtig en hoop dat ze snel bevalt. Met novacam gaat het beter maar ben zelf erg huiverig omdat het niet geregistreerd is voor drachtige merries, wat zouden jullie doen?

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Pijnstiller hoogdrachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 16:45

Zou het zelf niet geven in verband met het eventuele risico voor het veulen. Wat zegt de dierenarts er van? Neem aan dat hij/zij het heeft voor geschreven.

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Pijnstiller hoogdrachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 17:04

Ik heb nas voor iets soortgelijks op de buut gehad tijdens de enige dracht die wél goed ging, dus dat zou ik wel durven geven. Heb het toen ook nagevraagd en was in principe veilig, maar niet getest-veilig zeg maar dus het mocht niet als zodanig omschreven worden.
Hoop voor je dat ze snel bevalt, scheelt weer een paar kilo druk op dr arme voetje!

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Re: Pijnstiller hoogdrachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 13:18

De dierenartsen hebben het idd voorgeschreven omdat ze zo pijnlijk is, vandaag nog eens naar laten kijken omdat ik er niet gerust op ben maar ze geven me geen reden tot zorg, op pijnstilling houden en hopen dat het veulen snel komt.

flemminghfan
Berichten: 28
Geregistreerd: 30-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:37

Heb je de smid er al bij gehad om de locatie te bepalen en waar mogelijk open te maken?
Staat de merrie al met haar voet in een broeiverband? Dat lijkt mij namelijk de makkelijkste en meest effectieve oplossing daardoor rijpt de kneuzing en komt die er meestal vrij vlot uit. Dan heb je geen medicatie nodig.

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 13:42

flemminghfan schreef:
Heb je de smid er al bij gehad om de locatie te bepalen en waar mogelijk open te maken?
Staat de merrie al met haar voet in een broeiverband? Dat lijkt mij namelijk de makkelijkste en meest effectieve oplossing daardoor rijpt de kneuzing en komt die er meestal vrij vlot uit. Dan heb je geen medicatie nodig.


Jep die is er ook al bij geweest, helaas kunnen ze niks vinden, dus geen hoefzweer, niet bevangen, heupen voelen goed. Waarschijnlijk is het dus toch iets anders en door het zware lijf is ze nu wisselend op beide achterbenen kreupel. Echt heel frustrerend, maar meer als pijnstilling en afwachten kunnen we niet doen. Nadeel is dat ze al een tijdje niet meer durft te liggen dus die achterbenen worden geen moment ontlast. Vandaag de da erbij gehaald die haar ook begeleid heeft met drachtig krijgen en die zei exact hetzelfde als mijn eigen arts.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:43

Ik zou daar in de laatste fase van de dracht niet bang voor zijn. Je veulen is al 'af', dus geen kans op verkeerde ontwikkeling of aangeboren defecten.

Denk erom dat pijn en de stress die dat mee brengt ook negatieve effecten kunnen hebben op de dracht en het veulen. Denk aan minder eten/drinken van je merrie en in niet-optimale conditie aan de bevalling moeten beginnen.

De fabrikant heeft de werking nooit onderzocht bij dragende merries, dat betekent niet dat het per se direct schadelijk is voor je veulen.

Oh ik lees net dat ze ook niet meer wil gaan liggen, dan zou ik zéker de keuze maken om pijnstilling te gaan geven. Je hebt dalijk een merrie die helemaal op is van het staan en de pijn en die dan nog een bevalling in moet..

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 17:45

Mijn merrie is afgelopen nacht bevallen, het was een vrij makkelijke bevalling en moeder en kind maken het goed.
Ik ben blij dat ik haar toch pijnstilling heb gegeven, nu het veulen eruit is gaat ze ook weer lekker liggen en heeft ze het niet meer zo zwaar.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Pijnstiller hoogdrachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 14:51

Fijn dat het goed is gegaan! Gefeliciteerd met je veulen!

Anomien

Berichten: 7380
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 15:16

DMHorses schreef:
Mijn merrie is afgelopen nacht bevallen, het was een vrij makkelijke bevalling en moeder en kind maken het goed.
Ik ben blij dat ik haar toch pijnstilling heb gegeven, nu het veulen eruit is gaat ze ook weer lekker liggen en heeft ze het niet meer zo zwaar.


Gefeliciteerd! En hopelijk lost die blessure ook snel op.

Mag dat wel bij zogende merries? Ivm melk?

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Pijnstiller hoogdrachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 15:19

Heel hartelijk gefeliciteerd! Dat zal wel een heel flinke opluchting zijn. Wanneer mogen we foto's van moeder en kind bewonderen?

Cynthia82

Berichten: 9305
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Pijnstiller hoogdrachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:38

Mijn merries hebben zo vaak metacam gekregen tijdens de dracht. Het is nooit officieel getest op drachtige merries, daarom niet geregistreerd, maar inmiddels is bekend dat het totaal geen kwaad kan :)

En nu foto's!!! *\o/*

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 22:45

Knert schreef:
DMHorses schreef:
Mijn merrie is afgelopen nacht bevallen, het was een vrij makkelijke bevalling en moeder en kind maken het goed.
Ik ben blij dat ik haar toch pijnstilling heb gegeven, nu het veulen eruit is gaat ze ook weer lekker liggen en heeft ze het niet meer zo zwaar.


Gefeliciteerd! En hopelijk lost die blessure ook snel op.

Mag dat wel bij zogende merries? Ivm melk?


Ben gestopt met de novacam na de geboorte, ze heeft totaal geen last meer gelukkig.

Hier een paar fotootjes van het kind
Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Pijnstiller hoogdrachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 23:07

Wat een mooi veulen! Mama mag er trouwens ook zijn. Fijn dat het nu beter gaat!

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Pijnstiller hoogdrachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 07:52

Mijn hoogdrachtige merrie heeft langdurig op metacam gestaan op voorschrift van de dierenarts.

Die gaf aan dat er enkel staat niet voor drachtige merries omdat er geen onderzoek naar gedaan is.
Zij schreven het al aan honderden merries voor en er is nog nooit wat gebeurd met het veulen.

Ik heb tot nu toe dus 2x een hoogdrachtige merrie op metacam gehad en idd beiden gewoon zonder problemen een gezond veulen.