Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Drachtige merrie en bloedwormen

 
Profiel   

Hoi iedereen,

Ik kocht in februari 2021 een drachtige merrie. Bij nader inzien is ze in hele slechte toestand bij ons toegekomen. Na een check-up en bloedonderzoek van de dierenarts bleek ze een hoge infectie bloedwormen te hebben die uiteraard behandeld werden.
Kan deze infectie neveneffecten hebben op het veulen?

Nog een paar vraagjes,
Ze is uitgerekend voor 6 mei 2021. Haar banden zijn heel los en haar poep is al goed ingevallen ook heeft ze een redelijke uier. Haar buik is ook gigantisch.
Houdt ze dit nog vol?

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 15:38 



 
Profiel   

Ik heb niet echt antwoorden op je vragen, maar je zeker dat haar poep al goed is ingevallen? Ik vind het eerder lijken alsof er op geen enkele spier meer zit van schoft tot staart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 15:44 



 
Profiel   

Laten we zeggen dat ze al redelijk wat van oude is en al 11 jaar niet meer gewerkt heeft. Ze heeft inderdaad geen spieren meer. Haar poep was wel ronder tot een week geleden.


Laatst bijgewerkt door Pauline2000 op 28-04-21 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 15:46 



 
Profiel   

nog vlug een pramox erin zodat het veulen ook nog mee behandeld is, en rustig merriebrok opbouwen.
heb je een mogelijkheid om ze in een volle weide te zetten? zo'n paarden kunnen enorm opknappen van in een mooie volle weide te staan.
Komt helemaal goed hoor, hier zijn ook al zo'n merrie van overzee aangekomen. Een volle wei, goeie ontworming en je ziet ze opknappen met de weken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 15:47 



 
Profiel   

Ze heeft Panacur gekregen, siroop die ze 5 dagen moest innemen. Een volle wei met gras kunnen we haar momenteel niet aanbieden. Ze heeft wel onbeperkte gelegenheid tot ruwvoer. Merriebrok krijgt ze sinds ze bij ons is aangekomen. Ik kan eventueel wel eens een voor foto plaatsen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 15:49 



 
Profiel   

[ img ]

[ img ]

Dit was toen ze toekwam

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 15:50 



 
Profiel   

Nondeju, die is zeker niet dik...
Idd op een wei met genoeg gras, en desnoods Priores erbij, merriebrok erbij en dan komt het vast goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 15:51 



 
Profiel   

Oh jeetje, daar moet heel veel meer fatsoenlijke voeding in
Zowel merrie brok als goed hooi of gras.

Tevens mest laten controleren en ik denk haast wel weer opnieuw ontwormen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 15:52 



 
Profiel   

Ik zou wel met spoed eigenlijk gaan uitkijken naar een weiland. Het seizoen is nu wel begonnen..
Dat is toch echt de gouden tip.

Verder seniores priores en merriebrok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 15:54 



 
Profiel   

Ik zou niks meer doen als wat je nu doet tot het veulen er is. Dat is niet zo lang meer.

Wel rondkijken voor weiland waar al genoeg gras op staat zodat ze daar naartoe kunnen want door het zogen gaat ze nog meer gewicht verliezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 15:58 



 
Profiel   

En opbouwend natuurlijk op het gras. Niet in 1 keer er volop op :D
Als je nu begint op te bouwen kan ze met veulen er straks helemaal op. Perfecte planning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 15:59 



 
Profiel   

De foto's die ik bij mijn eerste bericht geplaatst heb zijn foto's van vandaag. Ze is al veel verandert maar in zo een korte tijd kan ik helaas geen wonderen verwachten. We mogen niet vergeten dat ze in de laatste week van haar dracht zit. Ik hoop dat ze vlug kan aansterken wanneer het veulen er is. Mest is opnieuw gecontroleerd, bloedwaarden zijn bekeken, merriebrok krijgt ze en ruwvoer krijgt ze ook in overvloed. Meer kunnen we momenteel niet doen. Ik vraag me gewoon af of die bloedwormen erg geweest zijn voor haar veulen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 16:00 



 
Profiel   

En wat denken jullie van haar uier?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 16:01 



 
Profiel   

Die uier is weinig zinnig over te zeggen als je de merrie niet door en door kent wat betreft veulenen. Kan nog 3 weken duren, maar het veulen kan er morgen ook naast staan :D

Die bloedwormen hebben er wel voor gezorgd dat de merrie te weinig voedingsstoffen kon opnemen. Of dat een directe invloed heeft gehad op het veulen, is moeilijk te zeggen denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 16:07 



 
Profiel   

Oh spannend! Ze is wel ingenaaid dus als het zover is, is het geen probleem en gaan we het met open handen verwelkomen.

Heel gek dat mensen het zo ver hebben kunnen laten komen... gelukkig is ze nu al aan de betere hand en krijgt ze vaak genoeg een check-up van de dierenarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 16:11 



 
Profiel   

Wat bedoel je met ingenaaid? Dichtgezet? Zo ja, dan zou ik haar vandaag nog laten openen. Je wilt niet weten wat er gebeurd als de bevalling begint en je er niet bij bent.

Voor meer tips wil ik je verwijzen naar het Dikke buiken topic 2021.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 16:16 



 
Profiel   

Ze was inderdaad opgenaaid dus dichtgezet zoals jij het zegt. Zaterdag is de dierenarts ze komen open maken en heeft hij een geboorte alarm ingenaaid. Dus als het zover is krijgen we alarm :).

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 16:18 



 
Profiel   

Weet je wie de hengst was ?
Succes alvast !
En beeldmateriaal van de kleine is altijd welkom :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 16:20 



 

Hoeveel merrie brok krijgt ze nu TS? Hoe oud is oud en zijn haar tanden gecontroleerd? Over de invloed van de bloedwormen kan je pas wat zeggen zodra het veulen er is. Sowieso is haar conditie ook niet de beste. Met wat geluk heeft enkel zij afgezien en het veulen voldoende gegeven maar het kan ook zomaar zijn dat het veulen ook tekorten heeft gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 16:21 



 
Profiel   

Ja hoor mijn merrie is Quidam de Revel x Cor de la Bruyere x Galoubet A
De hengst is El Barone 111 Z. Jonge hengst met zeker een hele ton aan kwaliteit :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 16:21 



 
Profiel   

Ze krijgt 1,5 schep sochtends en 1,5 schep savonds hoeveel kg dat is kan ik niet precies zeggen. Haar tanden mochten helaas niet meer gedaan worden omdat ze dan gesedeerd moet worden, wat zeker niet goed is met het veulen. Zodra het veulen er is wordt hiervoor gekeken en opnieuw ontwormd met iets straffer. Ik hoop dat het veulen gezond is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 16:23 



 

Doe je er al lijnzaadolie bij? Heb je gezien of ze proppen maakt van haar ruwvoer? Ik zou opteren voor de Pavo 18+ nog bij te geven of een andere gelijkaardige slobber. Indien je geen slobber wilt bijgeven zou ik er al een flinke scheut lijnzaadolie bij doen elke keer. In deze conditie en dragend mag er zeker meer krachtvoer in (wel opbouwen en niet in 1 maal verdubbelen) Wat je nu geeft geef ik aan dragende merrie's in goede conditie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 16:26 



 
Profiel   

Ze heeft een kuur gehad van zeewier, lijnzaadolie geef ik nog niet bij. Ga daar eens voor kijken :)
Hoeveel kg mag ze krijgen per dag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 16:27 



 

Ik zou toch gaan voor 2 kilo 's ochtend en 2 kilo 's avond. Zeker handig om de scheppen te wegen. Ik heb hier voeders die 1,1 kilo wegen voor een volle schep. Ik heb er ook bij die maar aan 750 gram geraken bij een volle schep :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 16:28 



 
Profiel   

Pauline2000 schreef
Ja hoor mijn merrie is Quidam de Revel x Cor de la Bruyere x Galoubet A
De hengst is El Barone 111 Z. Jonge hengst met zeker een hele ton aan kwaliteit :)


Mooie bloedlijn, die merrie !
De hengst is ook leuk trouwens.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-21 16:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen