Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoevaak laten jullie een merrie dekken in haar leven?

 
Profiel   

Ik ben best wel benieuwd hoeveel veulens jullie bij je fokmerries hebben gefokt of willen fokken in hun hele leven?

En doe je dit met pauzes? Vanaf 3 jaar?

Zelf fok ik nog niet maar het heeft altijd al mijn interesse gehad. Volgend jaar hoop ik 1 of 2 merries te laten dekken. Uiteindelijk wil ik 2x drachtig en 1x leeg doen (of vaker leeg, is even kijken hoe de merries eraan toe zijn). Ik wil absoluut niet dat ze als fokfabriek gebruikt worden dus vind ik het na een aantal veulens wel goed.

Hoe kijken jullie hierna?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 19:21 



 
Profiel   

Hangt helemaal van je merrie en je doel af.

Ik heb altijd gereden en gefokt met mijn merries dus was veulen en dan een paar jaar sport. Die pony's hebben max 3 veulens gehad in hun hele carrière (en hebben daarnaast dubbel ZZ gelopen).
En heb een merrie gehad puur voor de fokkerij, die had had bij de fokker 10 veulens gehad, 1x jaartje over geslagen en bij mij nog 4 veulens. De laatste is op haar 18e geboren, ze word over 2 weken 27. Ze had misschien nog wel meer veulens kunnen krijgen, maar ik wilde niet meer fokken toen dus sindsdien is ze met pensioen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 20:08 



 
Profiel   

Zeker waar!
Hier wil ik ze nog de sport in doen en nogmaals ik wil niet dat ze als fokfabriek gaan dienen haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 20:09 



 
Profiel   

Ik had een Poolse Arabische merrie, wier overgrootmoeder in WO II werd gejat door de Russen, hoogdrachtig van Polen naar Rusland moest lopen, 36 jaar oud is geworden en 30 veulens heeft gehad.

Ik wil niet zeggen dat het normaal is, maar anderzijds - het was wél een taaie :D

Mijn merrie werd trouwens probleemloos 28. En heeft 'maar' 7 veulens hoeven baren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 20:14 



 
Profiel   

DA zegt ons altijd een fokmerrie ieder jaar te laten dekken zodat de kans op hoefbevangenheid minder groot is. Als je ze de sport in wil doen, zal die kans wellicht minder groot zijn.

Hoeveel veulens per merrie kun je van te voren niet zeggen :) Bij de een zal het langer goed gaan dan de ander.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 20:45 



 
Profiel   

Idd, als een merrie enkel en alleen voor de fok dient en het lichamelijk aankan, is er niets mis met elk jaar een veulen.

Als er echt mee gereden wordt, wordt het een ander verhaal natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 20:48 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Ik wil niet zeggen dat het normaal is, maar anderzijds - het was wél een taaie :D


En blijkbaar ook heel vruchtbaar _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 20:48 



 
Profiel   

Heb pas mijn 1e veulentje zelf bewust gefokt met mijn merrie. Ik heb er voor gekozen om nu een jaar over te slaan, om de sport in te gaan. Volgend jaar laat ik haar weer insemineren. Even kijken hoe dit gaat bevallen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 20:54 



 
Profiel   

Cayenne schreef
Ibbel schreef
Ik wil niet zeggen dat het normaal is, maar anderzijds - het was wél een taaie :D


En blijkbaar ook heel vruchtbaar _O-


Hahah jaa idd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 20:55 



 
Profiel   

Ik ben het er wel mee eens dat het verschillend is qua hoeveel veulens een merrie kan krijgen. Maar toch weet ik niet zo goed wat ik moet vinden van ieder jaar een veulen.. Ik zou daar zelf nooit voor kiezen maar nogmaals dat is omdat ik niet wil dat mijn pony’s als fokfabriek gebruikt worden. T kan ook gewoon in mn hoofd zitten hoor maar mij lijkt t iig alles behalve goed :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 20:58 



 
Profiel   

Kimm4 schreef
DA zegt ons altijd een fokmerrie ieder jaar te laten dekken zodat de kans op hoefbevangenheid minder groot is.

Dat geldt mss voor HB gevoelige paardjes, maar dat is echt niet standaard.
Anders zouden elk jaar veel paarden bevangen worden die alleen als weidepaardje dienen.

Mijn opa fokte Gelderse en bij hem was de standaard, 2x veulen 1 jaar leeg.
Maar hij had ook 1 merrie die jaar op en af ging omdat ze veel aan het veulen gaf en echt moest bijkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 21:05 



 
Profiel   

Brainless schreef
Kimm4 schreef
DA zegt ons altijd een fokmerrie ieder jaar te laten dekken zodat de kans op hoefbevangenheid minder groot is.

Dat geldt mss voor HB gevoelige paardjes, maar dat is echt niet standaard.
Anders zouden elk jaar veel paarden bevangen worden die alleen als weidepaardje dienen.

Mijn opa fokte Gelderse en bij hem was de standaard, 2x veulen 1 jaar leeg.
Maar hij had ook 1 merrie die jaar op en af ging omdat ze veel aan het veulen gaf en echt moest bijkomen.



Gezien het om kleine pony's als welshjes gaat, zal dit eerder voorkomen dan bij een groot paard! Natuurlijk niet iedere pony of paard, daarom ook de kans :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 21:28 



 
Profiel   

meganvr schreef
Ik ben het er wel mee eens dat het verschillend is qua hoeveel veulens een merrie kan krijgen. Maar toch weet ik niet zo goed wat ik moet vinden van ieder jaar een veulen.. Ik zou daar zelf nooit voor kiezen maar nogmaals dat is omdat ik niet wil dat mijn pony’s als fokfabriek gebruikt worden. T kan ook gewoon in mn hoofd zitten hoor maar mij lijkt t iig alles behalve goed :=


Om het andere jaar als je ook nog wilt rijden/de sport in wilt werkt ook niet.

Wat vroeger vaak werd gedaan was als 3 t/m 5-jarige jaarlijks een veulen (dan had je er maar vast wat, en ja, dan werd er op 2 jaar dus gedekt!), dan een jaar of tien de sport in, en dan vanaf 15-16 jaar gewoon weer ieder jaar een veulen tot begin 20.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 21:36 



 
Profiel   

meganvr schreef
Ik ben het er wel mee eens dat het verschillend is qua hoeveel veulens een merrie kan krijgen. Maar toch weet ik niet zo goed wat ik moet vinden van ieder jaar een veulen.. Ik zou daar zelf nooit voor kiezen maar nogmaals dat is omdat ik niet wil dat mijn pony’s als fokfabriek gebruikt worden. T kan ook gewoon in mn hoofd zitten hoor maar mij lijkt t iig alles behalve goed :=

Ik ken veel Lusitano merries en die zijn enkel fokmerrie. Lopen het hele jaar rond in de kudde en indien gezond en vruchtbaarheid met een veulen er naast. Ik vind dat eigenlijk heel mooi om te zien zeker als de hengst er ook nog bij loopt. Voor mij staat dat dichtbij de natuur. En de merries worden doorgaans oud en zijn heel goede moeders.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 07:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen