Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 21 [ 521 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 21  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

"Oei ik groei!" 2021 veulens

 
Profiel   

Ik sluit eind deze maand ook aan, dan komt mijn aangekochte veulen naar Nederland. Op dit moment lijkt ze al redelijk mooi aan de maat te zijn, ze is 4 maanden oud.
Lelijke foto, maar wel duidelijk te zien dat ze al best een eind komt tov moeder. Vader is 1.46 en moeder schat ik in als kleine E.
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 12:28 



 
Profiel   

lailapri schreef
@ rose_sonny Die van mij van vorig jaar kwam uit een merrie met placentitis en placenta loslating. Door de medicatie hem erin kunnen houden. Toen we stopte met de regumate kwam die ook meteen (dat zien we bijna altijd) en dus 2 weken te vroeg geboren. Dezelfde dag was er nog een veulen geboren, slechts een halve dag ouder dus. Haar moeder 1,48, vader glamourdale. Zij was een stuk hoger op de benen, maat ook veel fijner.

Ik heb dit jaar het zelfde meegemaakt met mijn merrie. Veulen was ook erg klein en zat nog niet goed in zijn vacht bij de geboorte. Ook de groei ging heel langzaam, maar de laatste weken maakt hij echt een spurt en meet hij op 5 maanden nu 1.38.
Moeder is 1.69 en vader 1.75 en verwacht ik dus ook wel dat hij iig net zo groot als zijn moeder wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 16:15 



 
Profiel   

Willemiens schreef
lailapri schreef
@ rose_sonny Die van mij van vorig jaar kwam uit een merrie met placentitis en placenta loslating. Door de medicatie hem erin kunnen houden. Toen we stopte met de regumate kwam die ook meteen (dat zien we bijna altijd) en dus 2 weken te vroeg geboren. Dezelfde dag was er nog een veulen geboren, slechts een halve dag ouder dus. Haar moeder 1,48, vader glamourdale. Zij was een stuk hoger op de benen, maat ook veel fijner.

Ik heb dit jaar het zelfde meegemaakt met mijn merrie. Veulen was ook erg klein en zat nog niet goed in zijn vacht bij de geboorte. Ook de groei ging heel langzaam, maar de laatste weken maakt hij echt een spurt en meet hij op 5 maanden nu 1.38.
Moeder is 1.69 en vader 1.75 en verwacht ik dus ook wel dat hij iig net zo groot als zijn moeder wordt.


Dit was hem op 2,5 week
[ img ]

Dit is hem nu op 5 maanden
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 16:31 



 
Profiel   

die is goed bij getrokken. Is idd denk ik een beetje zoals goed van mij. Dit jaar ook weer een veulen gezien, te vroeg, leek wel een bijna redbag zegmaar, beetje dommig en kon nog niet zelf op staan, voelde super zijdezacht dus ook wat prematuur. Is nu gewoon een sterk veulen (was niet te klein maar wel slap) Mijn veulens de kleintjes vanaf moment 1 wel gewoon zelfstandig en tonen gezond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 00:57 



 
Profiel   

Die van mij had wel een beetje moeite met het uier te vinden, maar verder was hij niet dommig of zo. Hij hinnikte al toen de achterbenen nog in de merrie lagen :').
Ook was hij week in de pezen denk ik, in ieder geval waren zijn beentjes nog krom tot een week of 3/4. Inmiddels gelukkig helemaal recht getrokken.

Ik denk dat hij die 3 weekjes die hij te vroeg was ook 'achter loopt'. Dat is al bijna een maand. Als je dat bij de groeicurve aanhoudt, wordt hij rond de 1.65.
Maar goed er is al met al weinig van te zeggen. Gelukkig doet hij het verder hartstikke goed, en het belangrijkste is dat hij gezond is.
Dat hij knap is en heerlijk kan bewegen is alleen maar bonus :D.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-21 06:45 



 
Profiel   

Naam: Chiquita's Cinzia
Geboren: 24-07-2021 (15 dgn te vroeg)
afstamming: https://www.allbreedpedigree.com/chiquitas+cinzia
M. 1,56m (op 3 jaar gemeten)
V. 1,48m (op 3 jaar gemeten)

Dag 1: 80/83cm (schatting)
Dag 8: 87/90cm (schatting)
Dag 15: 97/100cm (schatting)
Dag 22: 1,02m (schatting)
Dag 36: 1,00m (maatstok)
Dag 43: 1,02 (maatstok)
Dag 50: 1,04 (maatstok)
Dag 57: 1,045m (maatstok)
Dag 64: 1,08m (maatstok)
Dag 71: 1,095m (maatstok, alleen in het donker)
Dag 78: 1,09m (maatstok)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-21 20:42 



 
Profiel   

Naam: Fier Melyn
Ras: Welsh part bred (nrps)
Geboren: 13-04-2021
Stokmaat vader: 1.55
Stokmaat moeder: 1.55
Gemeten op / stokmaat:
1 maand 1.13m
2 maanden 1.21m
3 maanden 1.25,5m
4 maanden 1.30m
5 maanden 1.34,5m
6 maanden 1.36m

Toch een dipje van het afspenen of hij gaat nu langzamer groeien. Dat laatste geeft me ook wel een beetje hoop, een hele grote hoef ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 21:08 



 
Profiel   

Hoe lang is het van z'n kroonrand tot het midden van z'n elleboog/voor knie StalMelyn? Heb dat bij die van mij ook opgemeten en bij de merrie klopt het precies. Ben benieuwd of het gaat kloppen bij de kleine.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 21:22 



 
Profiel   

Geen idee. Je bedoeld dus opmeten tot aan midden van het bovenbeen zeg maar? Ik zal eens meetlint zoeken (en kijken of dat opmeten dan lukt).

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 07:06 



 
Profiel   

Nee midden van de voor knie en wat je dan meet x4. :D

[ img ]
Op deze manier (kan vanaf 3 maanden, omdat dan de groeischijven dicht zijn en het onderbeen dus niet meer in lengte groeit, uiteraard nog wel in de breedte). Bij mijn volwassen paarden klopt het ook echt precies!

En dan zou mijn ene veulen 144cm worden en het andere 148 en daar zou ik voor tekenen! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 07:11 



 
Profiel   

Dat is duidelijk die afbeelding, dankjewel. Anders was hij wel heel groot geworden op mijn manier meten :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 08:07 



 
Profiel   

Nou ik heb die van mij ook opgemeten, en of ik doe iets mega verkeerd, of al mijn paarden zijn uit verhouding, want bij die van mij klopt het dus niet :+

Ik zal dus echt af moeten wachten om te zien hoe groot Replay zal worden. Hij heeft wel een groeispurt gehad de afgelopen week lijkt het, dus ik ben benieuwd hoe groot hij met 5 maand is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 09:25 



 
Profiel   

StalMelyn schreef
Dat is duidelijk die afbeelding, dankjewel. Anders was hij wel heel groot geworden op mijn manier meten :')


Hahahaha foutje, ik bedoelde natuurlijk pols ipv elleboog. :') Bedankt Quir voor het toevoegen van de afbeelding!

Rose_Sonny, op hoeveel kom je nu uit dan?

Ellie meet ik precies op 41 en 41 x 4 = 164 wat dus echt precies klopt. De kleine die meet ik momenteel op 43,5 waardoor hij op 174 uit zou komen. Ergens hoop ik dat hij wat kleiner blijft... Haar moederlijn lijkt namelijk klein te fokken en het is haar eerste veulen. Kom ik daar straks even bedrogen uit als hij 1 cm kleiner is dan z'n vader. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 10:28 



 
Profiel   

Quir schreef
Nee midden van de voor knie en wat je dan meet x4. :D

[ [url=m/gsbfC9.jpg]Afbeelding[/url] ]
Op deze manier (kan vanaf 3 maanden, omdat dan de groeischijven dicht zijn en het onderbeen dus niet meer in lengte groeit, uiteraard nog wel in de breedte). Bij mijn volwassen paarden klopt het ook echt precies!

En dan zou mijn ene veulen 144cm worden en het andere 148 en daar zou ik voor tekenen! :D


Oke, ik ga straks ook eens proberen op die manier :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 10:38 



 
Profiel   

ah interessant. Als ik naar de opfok ga neem ik ook ff een meetlintje mee :) Ben wel nieuwschierig

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 11:45 



 
Profiel   

Ik ga vanavond meten als ik het meetlint niet vergeet. Ben echt heel nieuwsgierig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 11:54 



 
Profiel   

Ga ik ook doen vanavond dus vanaf de kroonrand?
Ben benieuwd grappig :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 13:33 



 
Profiel   

Ik ga ook de volwassen pony's doen ter verificatie 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 13:49 



 
Profiel   

Ja inderdaad vanaf de kroonrand tot dus het midden van de voorknie. Het komt uiteraard wel vrij precies (dat was wel even een uitdaging met hengstjes die alles uitgebreid moeten inspecteren _O- ), want 1cm scheelt al 4cm in de schofthoogte.

Ook het punt vinden waar het midden van de voorknie zit, was even lastig, maar je voelt aan de buitenkant een soort "deukje" aan de zijkant, dan zit je wel in het midden.


[ img ]
Bij het streepje aan de linker kant, voel je het deukje dan.

Mijn ene merrie (12 jaar en moeder van het palomino hengstje) is 148 en haar been is 37cm

Mijn andere merrie (7 jaar) is 146 en haar been is 36,5cm

Schimmel die bij mij op stal staat (10 jaar) is 140 en haar been is 35cm

Dus bij deze paarden (pony's) klopt het in ieder geval precies. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 14:11 



 
Profiel   

Nou mijn ruin zou dan 1.76 moeten zijn, met 44cm, maar die is 10cm kleiner :=

Mijn merrie kon ik niet goed meten want die was knetter kwaad en ging me aanvallen als ik met dat ding naar haar been wees :')
Maar met die kwam ik op 42 uit, dus die zou 1.68 moeten zijn, maar die is maar 1.62/1.63. Maar dit is dus niet heel precies gemeten omdat ik nog niet dood hoef :=.

Met de uitleg van wat je kunt voelen, zal ik vanavond nog eens weer meten.

Met Replay heb ik dus niet gemeten, omdat ik bij die andere 2 niet goed uit kwam, dus ik dacht dit heeft weinig zin :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 14:30 



 
Profiel   

Rose-Sonny, ik geloof ook niet dat het op ieder paars zuiver toepasbaar is. De ene heeft geen schoft en de ander heel hoge schoft. Ene paard heeft in verhouding heel lange benen en de ander heel veel body.

Hier een voorbeeld (de andere personen even onherkenbaar)
Helemaal links een welsh nwr van 152. In het midden mijn welsh nwr van laatste meting 153 en rechts een welsh cob van over de 160cm. Die welsh cob heeft geen langere benen
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 15:58 



 
Profiel   

De meetsessie! Op deze manier uitgevoerd:
[ img ]

Helaas klopt het niet, in ieder geval bij een helemaal niet.
Bij Brenin kwam ik op 32.5cm. Dat betekent dat hij 130cm zou moeten zijn. Echter is hij 134cm op 3.5 jaar oud. Wie weet groeit hij nog...

Naud kwam dichter in de buurt. Ik mat 39 cm. Dan zou hij 156cm moet zijn maar in het echt is hij 153cm. Nu 4,5 jaar oud dus wie weet groeit hij nog er naar toe.

En dan baby Fier, ik kwam uit op 41cm. Dan zou hij 164cm worden!

Maar moeten het toch maar gaan zien want zuiver is het niet (bij mijn pony's)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-21 20:30 



 
Profiel   

Rose, nog steeds geen fan van deze methode, dus met gevaar voor eigen leven gemeten en gefotografeerd :=
[ img ]

Ik kom uit op 42 cm, dat zou 1.68 moeten zijn. Maar ze is 1.63

Sonny, de goedzak die het niet uitmaakt wat ik met hem doe.
[ img ]

Ik kom uit op 44 cm, oftewel 1.76. Maar hij is blijven steken rond de 1.65

Dan Replay, die moeilijk te fotograferen was omdat hij te nieuwsgierig was wat ik nou eigenijk deed :+
[ img ]

Ik kom uit rond de 41/42 cm. Laten we van 41 uit gaan, dan zou hij op 1.64 uitkomen. Dat zou ik okay vinden, liever iets groter maar 1.64 is ook een prima maat. Echter als hij de anderen volgt, dan wordt hij in het echte leven kleiner, dat zou ik wel jammer vinden :=.

Nu heb ik zijn schoft ook even vlug gemeten, maar ik had mijn waterpas niet bij me, dus niet 100% betrouwbaar, maar ik kwam zo rond de 1.30 uit. Dat zou betekenen dat hij in 10 dagen zo'n 4-5cm is gegroeid, ik ben benieuwd wat uiteindelijk de stand op 5 maanden is. Maar dit is wel weer veelbelovend. Al moet hij ook weer niet te snel groeien, aangezien dat ook niet goed is voor zijn gewrichten etc. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 08:24 



 
Profiel   

Wel apart Rose-Sonny, bij jou zijn ze kleiner dan zou moeten volgens de meting en eentje is bij mij een stuk groter dan dat volgens de meting moet blijken.
Het is gewoon afwachten :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 11:41 



 
Profiel   

Kans op een foutmeting is natuurlijk heel erg groot, 2cm ernaast scheelt al 8 cm...

Maar het is een wetenschappelijk onderzoek geweest en klopte bij 98% van de paarden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-21 11:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 21 [ 521 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 21  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen