Merrie draagt over

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lifeasanouk
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-09-23

Merrie draagt over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 22:06

Hoi allemaal!

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de ervaringen met een merrie die over draagt. Mijn merrie is nu 345 dagen drachtig en vertoont zo nu en dan wel wat onrustig gedrag, schapen met de voorbenen- rondjes draaien- liggen- naar de buik happen- flemen- vaker in de plashouding staan en in de tralies van de stal bijten.

Ik hoor verschillende verhalen bij een merrie die overdraagt bijvoorbeeld:
* Een langere dracht betekent een kleiner veulen
* Lengte van de dracht bepaalt het geslacht

Ik zal hieronder een foto bijvoegen van haar uier zoals hij vorige week was. Hij is nog niet reuze vol, maar ik weet dat het uier ook de laatste uren voor de bevalling kan volschieten.

Iemand ervaring hiermee?

Afbeelding

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Merrie draagt over

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 22:11

Is het haar eerste veulen? Anders is de uier klein voor een merrie die al veulens gehad heeft.

Ik heb een merrie die standaard een week of 3/4 overdraagt. Maar krijgt zowel merries als hengsten.
Ze heeft ook niet specifiek de ene keer een groter of kleiner veulen dan de andere keer.
Ik denk dat het fabels zijn.

Gewoon een alarm om doen, dat is het veiligste.
Ook niet alle merries gaan druppen voor de bevalling.

Lifeasanouk
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 22:18

_Zsazsa_ schreef:
Is het haar eerste veulen? Anders is de uier klein voor een merrie die al veulens gehad heeft.

Ik heb een merrie die standaard een week of 3/4 overdraagt. Maar krijgt zowel merries als hengsten.
Ze heeft ook niet specifiek de ene keer een groter of kleiner veulen dan de andere keer.
Ik denk dat het fabels zijn.

Gewoon een alarm om doen, dat is het veiligste.
Ook niet alle merries gaan druppen voor de bevalling.


Zover ik weet heeft ze bij haar vorige eigenaar 2 veulens gehad, maar dit is horen zeggen. Ze komt uit het buitenland (Ierland) en de plek waar ik haar vandaan heb vertelde dat ze 2 veulens heeft gehad, maar konden dit niet aantonen. Bij mij is dit de eerste en laatste keer!

Ze heeft sinds anderhalve week een geboortealarm op waar een magneetje inzit

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Merrie draagt over

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 22:22

En je bent zeker van de dekdatum en de zeker van dracht? Want die uier ziet er voor mij niet uit als een merrie die elk moment een veulen moet krijgen.

Lifeasanouk
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 22:23

tengeltje11 schreef:
En je bent zeker van de dekdatum en de zeker van dracht? Want die uier ziet er voor mij niet uit als een merrie die elk moment een veulen moet krijgen.


Ik heb haar 1x laten insemineren en dat was gelijk raak! De inseminatie datum was 22-4-2023 dus inprincipe staat ze op knappen

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 22:25

Nou dat uier lijkt al redelijk vol alleen de spenen moeten nog vullen. Dat kan vrij snel gaan.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 22:39

Lifeasanouk schreef:
tengeltje11 schreef:
En je bent zeker van de dekdatum en de zeker van dracht? Want die uier ziet er voor mij niet uit als een merrie die elk moment een veulen moet krijgen.


Ik heb haar 1x laten insemineren en dat was gelijk raak! De inseminatie datum was 22-4-2023 dus inprincipe staat ze op knappen


Heb je een zij foto van hoe ze er nu bijloopt? Want een merrie die bv na 3-4 maand aborteert,kan je makkelijk gemist hebben….
Er zijn hier al enkele topics geweest de laatste jaren over merrie’s die maar drachtig bleven, denk dat geen enkele uiteindelijk nog drachtig bleek, allen waarschijnlijk dan vroeg geaborteerd….

Lifeasanouk
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 22:57

Ik heb niet echt een duidelijke foto… Ik weet dat het gaat om een hele tengere merrie die de buik er meer onder draagt dan dat ze breder wordt. De dierenarts heeft haar een poosje geleden nog drachtig bevonden


Afbeelding

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Merrie draagt over

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 23:11

Die is gewoon drachtig hoor, zo ziet haar uier er ook uit. Ze loopt "pas" 5 dagen over. Merries bevallen meest tussen 320 en 360 dagen dus daar zit nog wel wat tijd tussen. Sommige ook nog wel langer. Onze langste dracht was 368 dagen.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Merrie draagt over

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 23:17

Mijn merrie is bij haar 2e dracht met 344 dagen bevallen, merrie veulen. Flink veulen overigens.
3e dracht verliep niet vlekkeloos met 2x placentitis. Ze heeft tot 320 dagen op de regumate gestaan en 2 ab kuren ab gehad. Bevallen met 353 van een hengst veulen. Wederom een flink veulen

Lifeasanouk
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 23:27

Muronia schreef:
Die is gewoon drachtig hoor, zo ziet haar uier er ook uit. Ze loopt "pas" 5 dagen over. Merries bevallen meest tussen 320 en 360 dagen dus daar zit nog wel wat tijd tussen. Sommige ook nog wel langer. Onze langste dracht was 368 dagen.


Hihi, ik ben zelf ook wel ongeduldig hoor! Dit is mijn eerste eigen gefokte veulentje. Die 11 maanden gingen wel redelijk vlot voorbij, maar de dagen kruipen nu ze voorbij haar uitgerekende datum is

Lifeasanouk
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 23:27

kiki1976 schreef:
Mijn merrie is bij haar 2e dracht met 344 dagen bevallen, merrie veulen. Flink veulen overigens.
3e dracht verliep niet vlekkeloos met 2x placentitis. Ze heeft tot 320 dagen op de regumate gestaan en 2 ab kuren ab gehad. Bevallen met 353 van een hengst veulen. Wederom een flink veulen


Gelukkig is het dan wel goed gegaan met haar 3e dracht!

Anomien

Berichten: 7389
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 23:34

Lifeasanouk schreef:
Hoi allemaal!

Ik hoor verschillende verhalen bij een merrie die overdraagt bijvoorbeeld:
* Een langere dracht betekent een kleiner veulen
* Lengte van de dracht bepaalt het geslacht




Ik hoop dat je je verkeerd verwoord bij je tweede punt anders hebben die mensen waar jij het van hoort toch aardig wat biologielessen gemist.


Als ik een vergelijking mag maken met onze koeien; een langere dracht verraad vaak wel dat het een stier wordt. De langere dracht geeft vaak wat grotere kalfjes of gewone kalfjes, zie ze vaak niet heel klein.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 23:42

Uier en buik zien er drachtig uit, gewoon nog geduld hebben dus :=

Een langere dracht kan verschillende redenen hebben. Al vind ik 344 nog geen ‘lange dracht’.

- merrie draagt standaard langer
- merrie is ziek geweest waardoor veulen tekort is gekomen en langer nodig heeft om ‘af’ te zijn.
- veulen komt te kort en heeft langer nodig om af te zijn.
- ,…

Wanneer er er tekorten zijn geweest door bijvoorbeeld ziekte of minder goed werkende placenta, kan het veulen dismatuur geboren worden. En zijn ze na een langere dracht soms wat kleiner. Maar kan evengoed ‘gewoon’ zijn.

Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Merrie draagt over

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 23:51

Zo'n uitgerekende datum is leuk met paarden. Maat je hebt er weinig aan _O-

Ik reken er 11 maand bij. En dan in het nieuwe jaar kijk ik vanaf wanneer ze op 320 dagen zijn en rondom daar ga ik over op de 'ik zie het met de dag'

Toch bijzonder dat de gemiddelden tussen de 320 en 360 liggen. Is geen klein beetje rek..

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78513
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Merrie draagt over

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 00:02

Wij hebben een merrie gehad die altijd rond de 360 dagen beviel. Die droeg niet over, dat was gewoon haar draagtijd. Voor het gemak pakken we 11 maanden of 340 dagen, maar iedere merrie heeft haar eigen draagtijd.

Daphne__
Berichten: 12462
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 00:26

Mijn merrie liep standaard een maand over. Altijd hengsten.

Toen beviel ze ineens, voor haar doen, veel te vroeg.. Toen kreeg ik even een kriebeltje, zal het dan nu een merrietje zijn?

Nope, gewoon weer een hengst :')

Dus dat de lengte van de dracht een indicatie is voor het geslacht, ik geloof ik niet meer in :+ Maargoed, hengstveulens zijn ook fantastisch, dus wat maakt het ook uit.

Stef_Diva

Berichten: 161
Geregistreerd: 25-02-10

Re: Merrie draagt over

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 00:35

Wij hadden afgelopen donderdag een merrie veulen op 357 dagen. Geen bijz. niet te groot niet te klein. Laatst in een informatiebijeenkomst van een dierenarts werd er aangegeven dat alles tussen 330 en 370 normaal is. Zij rekenden 11 maanden + 1 week voor gemiddeld. Net zoals bij mensen tussen 37 weken en 42 weken normaal is. Niks om je zorgen te maken. Geduld

Anomien

Berichten: 7389
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 09:11

Daphne__ schreef:
Mijn merrie liep standaard een maand over. Altijd hengsten.

Toen beviel ze ineens, voor haar doen, veel te vroeg.. Toen kreeg ik even een kriebeltje, zal het dan nu een merrietje zijn?

Nope, gewoon weer een hengst :')

Dus dat de lengte van de dracht een indicatie is voor het geslacht, ik geloof ik niet meer in :+ Maargoed, hengstveulens zijn ook fantastisch, dus wat maakt het ook uit.


Je moet het dan ook beschouwen in de grotere getallen. Dan klopt de theorie dus nog wel.

Hier op het erf zo’n 50-60 bevallingen per jaar. Denk dat zo’n 80%-85% wat er over heen gaat dus wel echt mannelijk is.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 01-04-24 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Berichten: 7389
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 09:11

Knolselder schreef:
Uier en buik zien er drachtig uit, gewoon nog geduld hebben dus :=

Een langere dracht kan verschillende redenen hebben. Al vind ik 344 nog geen ‘lange dracht’.

- merrie draagt standaard langer
- merrie is ziek geweest waardoor veulen tekort is gekomen en langer nodig heeft om ‘af’ te zijn.
- veulen komt te kort en heeft langer nodig om af te zijn.
- ,…

Wanneer er er tekorten zijn geweest door bijvoorbeeld ziekte of minder goed werkende placenta, kan het veulen dismatuur geboren worden. En zijn ze na een langere dracht soms wat kleiner. Maar kan evengoed ‘gewoon’ zijn.


Maar dat tekort kan ook evengoed optreden waarbij de draagtijd normaal is.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Merrie draagt over

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 09:26

spannend hoor, moment van bevalling komt steeds dichterbij natuurlijk. Ik hoop dat je niet al te lang meer hoeft te wachten. Veel succes!!

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 09:52

Stef_Diva schreef:
Wij hadden afgelopen donderdag een merrie veulen op 357 dagen. Geen bijz. niet te groot niet te klein. Laatst in een informatiebijeenkomst van een dierenarts werd er aangegeven dat alles tussen 330 en 370 normaal is. Zij rekenden 11 maanden + 1 week voor gemiddeld. Net zoals bij mensen tussen 37 weken en 42 weken normaal is. Niks om je zorgen te maken. Geduld


Dit. Een uitgerekende datum bestaat niet bij paarden. De 335ish dagen waar de meesten vanuit gaan is het gemiddelde van het gemiddelde (en wat het gemiddelde is verschilt per ras, seizoen, jaar, geslacht, merrie, familie, voeding, etc etc.......).

Ook na 370 dagen worden er legio veulens gezond geboren, meen dat het record op 450 dagen oid staat, dus zelfs dan kan het heel normaal zijn en absoluut geen reden tot zorg.

Nog even geduld dus :D

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 10:06

Is ze nog gescant na inseminatie ?
Overdragen wil niks zeggen over hengst of merrie, klein of groot.
Op de foto lijkt ze wel drachtig , maar dat wil niets zeggen.
De uier vindt ik wel te weinig, zeker omdat ze al veulens heeft gehad.
Wij hebben een merrie die vanaf de eerste keer dracht altijd 3 tot 4 weken overdraagt. Maar wel veel meer uier.
Geboorte alarm is vorig jaar niet afgegaan bij ons, het is ook geen zekerheid, maar wel veiliger.

Lifeasanouk
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-24 11:16

windsor14 schreef:
Is ze nog gescant na inseminatie ?
Overdragen wil niks zeggen over hengst of merrie, klein of groot.
Op de foto lijkt ze wel drachtig , maar dat wil niets zeggen.
De uier vindt ik wel te weinig, zeker omdat ze al veulens heeft gehad.
Wij hebben een merrie die vanaf de eerste keer dracht altijd 3 tot 4 weken overdraagt. Maar wel veel meer uier.
Geboorte alarm is vorig jaar niet afgegaan bij ons, het is ook geen zekerheid, maar wel veiliger.


Ze is meerdere keren gescand naar inseminatie dus er zit echt een veulentje in! Uier wordt wel elke keer voller alleen gaat dat erg langzaam…

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 11:22

Dit schreef ik 7 jaar geleden op 31 juli over mijn merrie Folly, die op dat moment op 353 dagen dracht zat:
Citaat:
Oh, en wat betreft nummer 3: staart kan over haar rug, kling is uitgelubberd, buik hangt, alleen geen uier. Schiet mij maar lek wanneer dat een keer komt


Op 7 augustus werd het veulen na 360 dagen dracht geboren.

Oftewel: geduld is een schone zaak :D

Tweede veulen van dezelfde merrie was er na 357 dagen. Eerste veulen een merrie, tweede een hengst :+