Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 5 [ 115 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Plaats een nieuw onderwerp

Merrie sensor tijdens dracht

 
Profiel   

Waarom zou iemand er dan niet voor mogen kiezen om de merrie te laten bevallen onder begeleiding?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 20:56 



 
Profiel   

ivy_power89 schreef
Waarom zou iemand er dan niet voor mogen kiezen om de merrie te laten bevallen onder begeleiding?

Dat zeg ik toch helemaal nergens :+ iedereen doet nu zo hysterisch over waken. Dat is toch heel normaal als je fokt?

En nee ik ben niet tegen de sensor. Ook niet voor. De gulden middenweg :P Ik zou het zelf niet gebruiken maar als iemand anders het wel gebruikt prima. Komt gewoon niet in mijn paard :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 21:00 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Ja maar dat waken kies je toch voor als je dekt? En al helemaal zo veel ...


Je hebt het hier zelf over het kiezen voor waken.
Sommige mensen kiezen er voor om de dierenarts te laten waken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 21:27 



 
Profiel   

ivy_power89 schreef
Kabayo schreef
Ja maar dat waken kies je toch voor als je dekt? En al helemaal zo veel ...


Je hebt het hier zelf over het kiezen voor waken.
Sommige mensen kiezen er voor om de dierenarts te laten waken.

Ik reageer op het feit dat mensen benoemen dat je geen 5 maanden wakker kunt blijven ;) tenzij je inderdaad besluit alles uit handen te geven

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 21:57 



 

JeanneV schreef
Jester_ schreef
En als je 300 veulens verwacht, krijg je immers genoeg betaald voor het waken en zou je daar dus imo best iemand voor kunnen inhuren die nachtdiensten draait. Zo gek zijn nachtdiensten draaien niet. Dan kan zij de dierenarts waarschuwen, eruit moet ze er immers toch bij een bevalling

Je denkbeelden zijn niet realistisch, zeker financieel niet.

Stel je voor.. In een periode van 4 maanden vraag je om dag en nacht bewaking. Dat moet door een professional gebeuren, want een willekeurige arbeidsmigrant mist ongetwijfeld de nodige signalen. Dat zijn 120 dagen die gevuld moeten worden. 120x24=2880 uren waar je iemand voor moet inhuren. Zet dat weg tegen 40 euro per uur [niet al te dure ZZP'er, dus geen volwaardig freelance dierenarts tarief] dan praat je over een kostenpost van ruim 90.000 euro.

Die bedragen kunnen gemiddeld genomen niet uit op een paarden bedrijf... Met hele grote aantallen merries verdubbelen deze bedragen, dan kun je het niet met 1 persoon af.
40 euro per uur in de paarden?! :wow: Waar kan ik tekenen? :') Voor een tientje per uur ben je wel klaar hoor, ook als foaling night watch. In de volbloedfokkerij gebruiken ze niet anders en echt no way dat ze 40 euro/pond per uur gaan betalen. Het betaalt net zo ruk als alle andere functies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 22:48 



 
Profiel   

Hoe het het ook went of keert het geld bepaalt kennelijk.
Waken is te duur, te intensief moeilijk op te schalen bij 300 paarden.

Waar geld regeert houdt ethiek meestal op. Men praat het voor zichzelf goed met argumenten als.......zie in het gehele het topic.

Het is waar je voor kiest. Maar argumenten als dan ben je er zeker op tijd bij, de merrie heeft er geen last van etc. is lariekoek. Ouderwets waken is niet invasief, de merrie heeft er geen last van en je bent er op tijd bij. Maar met 300 paarden is het een dik verdienmodel geworden. Dan moet er bezuinigt worden.

Het is maar hoe je in het leven wilt staan. Ik laat het aan mij voorbij gaan voor mijn merries. Net zoals dichtzetten, draagmerrie spelen, embrio transplantaties etc...In mijn beleving vliegen we uit de bocht ten koste van de paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 22:49 



 
Profiel   

Kmamgo.
Vergeet je niet, dat je voor werknemers ook nog belasting afdraagt?
En voor tien euro? Gaan de meesten er niet voor zitten.

Denk dat de rekensom van 40 euro niet gek is.

Als je zwart wilt doen, zelfs dan niet :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 07:38 



 
Profiel   

Die sensor scheelt veel nachtwerk en wat denkt men die er tegen is dat die eigenaren of diegene die het bedrijf heeft verder nog te doen hebben naast de merries die bevallen.

er is nog sons veel nazorg kwa blijvend zittende nageboorte tot slecht drinkende veulen ect.

Alles moet ook gevoerd, mesten, er in en eruit. Dagelijkse dingen. Mak maken weer insemineren ect ect. Klanten helpen administratie ect

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 09:20 



 
Profiel   

Dan moet je niet fokken of niet zoveel. Als ik dit bij mn hond of kat deed denk ik dat de maatschappij dat veruit abnormaal zou vinden. Vroeger kom het ook dus nu nog alleen waar een wil is is een weg en die is tegenwoordig ver te zoeken. Gemakzucht en geld ten kostte van welzijn. Dit helpt niet tegen welzijn. Zou je zelf zo’n ding aan je k.u.t willen hebben? Want ach wordt toch verdoofd en doet geen pijn. Bizar hoever we gaan in deze maatschappij met dieren. Als je het niet aan kan moet je ander werk zoeken. Boeren met melkvee en varkens moeten ook veel waken en eruit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 11:18 



 
Profiel   

Zonnetje81 schreef
Dan moet je niet fokken of niet zoveel. Als ik dit bij mn hond of kat deed denk ik dat de maatschappij dat veruit abnormaal zou vinden. Vroeger kom het ook dus nu nog alleen waar een wil is is een weg en die is tegenwoordig ver te zoeken. Gemakzucht en geld ten kostte van welzijn. Dit helpt niet tegen welzijn. Zou je zelf zo’n ding aan je k.u.t willen hebben? Want ach wordt toch verdoofd en doet geen pijn. Bizar hoever we gaan in deze maatschappij met dieren. Als je het niet aan kan moet je ander werk zoeken. Boeren met melkvee en varkens moeten ook veel waken en eruit.


Hier sluit ik mij volledig bij aan. Het is gemakzucht. Als dat ding af gaat en je bent thuis/ op je werk/ whatever, en je paard staat niet aan huis of niet achter je werk ben je sowieso te laat. Want dat ding gaat af zodra er dus een pootjesblaas enzo komt.

Ik vind het birthalarm aan het halster in combinatie met een camerasysteem het vriendelijkst. Gaat het ding af, kijk je even op de camera. Niks? Verder slapen. Onrust? Gewoon gaan kijken.

Als je dit bij een ander diersoort doet bellen ze nog net 144 niet op je af. En bij paarden moet dit maar oke gevonden worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 11:34 



 
Profiel   

Ik heb het over bedrijven ect. Of een dierenarts waar je ze neerzet. Het is best duur dus de meeste met 1 of 2 merries hebben dit vaak niet.

Maar dat er toch een mening verschil bij blijft is wel zeker. Gelukkig mag iedereen zelf weten wat ze doen

Of het ook bij koeien ect gebruikt word geen idee.

Ik snap het idee wel dat het buiten de vulva hangt. Bij een mens werkt dat zeker niet andere bouw ect wij zitten nog op fiets ect.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 12:52 



 
Profiel   

http://www.ki-samen.nl/nieuws/2018/04/l ... -nederland

Zoiets is dan vriendelijker. Klim/klem je om de staart. Ik ken overigens geen boeren die dit gebruiken.
Meeste geboortes zie je wel aan komen en dan zet je snachts gewoon de wekker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 12:55 



 
Profiel   

Eretria schreef
Zonnetje81 schreef
Dan moet je niet fokken of niet zoveel. Als ik dit bij mn hond of kat deed denk ik dat de maatschappij dat veruit abnormaal zou vinden. Vroeger kom het ook dus nu nog alleen waar een wil is is een weg en die is tegenwoordig ver te zoeken. Gemakzucht en geld ten kostte van welzijn. Dit helpt niet tegen welzijn. Zou je zelf zo’n ding aan je k.u.t willen hebben? Want ach wordt toch verdoofd en doet geen pijn. Bizar hoever we gaan in deze maatschappij met dieren. Als je het niet aan kan moet je ander werk zoeken. Boeren met melkvee en varkens moeten ook veel waken en eruit.


Hier sluit ik mij volledig bij aan. Het is gemakzucht. Als dat ding af gaat en je bent thuis/ op je werk/ whatever, en je paard staat niet aan huis of niet achter je werk ben je sowieso te laat. Want dat ding gaat af zodra er dus een pootjesblaas enzo komt.

Ik vind het birthalarm aan het halster in combinatie met een camerasysteem het vriendelijkst. Gaat het ding af, kijk je even op de camera. Niks? Verder slapen. Onrust? Gewoon gaan kijken.

Als je dit bij een ander diersoort doet bellen ze nog net 144 niet op je af. En bij paarden moet dit maar oke gevonden worden.


Het is wel de bedoeling dat je op en bij het erf te blijven. Er is altijd iemand vlak bij die er gelijk heen loopt. Je hoeft alleen niet bij de merrie te blijven continu

En natuurlijk je telefoon altijd bij je hebben of bij de pieper zelf zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 12:56 



 
Profiel   

Het wordt ook bij koeien gebruikt. Het is ook helemaal niets nieuws.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 14:03 



 
Profiel   

Ik ken het systeem al denk ik 10 jaar ofzo via werk en klanten
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 14:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 5 [ 115 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen