Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 5 [ 115 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Merrie sensor tijdens dracht

 
Profiel   

Dit is eigenlijk een heel fijn systeem.
Raar dat er in de OP zo over word geschreven.

+- een week voor de uitgerekende datum word deze “chip” er onder plaatselijke verdoving ingezet. Hier heeft de merrie helemaal geen last van.

Ook komt het bij ons niet voor dat het gaat irriteren of ze er mee gaan schuren. We controleren elke dag of het nog schoon is en er geen mest oid aan/rond blijft zitten, waardoor het wel zou kunnen gaan irriteren.

Op het moment dat het alarm afgaat, dan komt het veulen er dus ook echt aan.
Voor de merrie super fijn dat de eigenaar niet 10x of 20x komt controleren.
En ook heel fijn dat je er dus altijd bij bent als een veulen word geboren, zodat je kan helpen als het nodig is! Veiligheid voor merrie en veulen is hiermee een stuk zekerder.

En ook fijn dat de merrie niet hele dagen een band of halster om moet met een alarm.

Hier op stal komen er jaarlijks 30 veulens, dan is dit een ideaal systeem om het zowel voor eigenaar als paarden zo rustig mogelijk te houden!

Het is prima dat iedereen een eigen mening heeft, maar een mening zonder dat je er zelf gebruik van maakt of er mee werkt, is een vooroordeel, of deze nou negatief of positief is.

Als je denkt dat dit zielig is, dan is dichtzetten na het insemineren ook zielig.
Terwijl dit voor de merrie uiteindelijk fijner is, aangezien de kans op dracht groter is en de DA dus niet nog een cyclus of 2 vaker moet opvoelen, scannen, insemineren etc.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 21:46 



 
Profiel   

Goede posts Charlot en andere fokkers.
Ik zag de foto in een topic en schrok er wat van want had het nog nooit gezien. Dan is het best wel confronterend zo'n apparaatje zien in de vulva van de merrie. Ik fok niet, nooit gedaan en ik heb er ook geen verstand van. Ik heb er dus geen mening over in de zin van goed of kwaad→ daarvoor ben ik echt veels te veel een leek. Ik vind de uitleg van de fokkers duidelijk en zie nu dus de voordelen.
Dus bedankt voor het openen van dit topic, want ik heb weer wat geleerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 22:00 



 
Profiel   

Ideaal hoor. Heb der al wat levens meegered.. merries hebben er geen last van.

Redbagg vlies wat niet los is bij neus verkeerde ligging bloedende navel merrie die tegen de muur ligt ect

Beter dan vroeger met zon singel hele dagen om en dan steeds vals alarm als ze gingen liggen.
T
Dat ding gaat af maar gaat ook maar de ingestelde telefoonnummers ideaal.

Euit halen is 3 draadjes doorknippen, hoewel in het half donker ik wel eens het draadje van de magneet mee knipte. Vaak al tijdens de bevalling. Vaak duw ik eerst een losse magneet erin. Zodat die niet meer zend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 22:16 



 
Profiel   

Lynn_Nikita schreef
Super interessant en leerzaam. Ik stuur morgen even een pb.

Kan je mij pb doen waar jij werkt? Ik ben nog aan het oriënteren op een plek voor mijn merrie om te bevallen maart 2022

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 08:24 



 
Profiel   

MelissaV schreef
Lynn_Nikita schreef
Super interessant en leerzaam. Ik stuur morgen even een pb.

Kan je mij pb doen waar jij werkt? Ik ben nog aan het oriënteren op een plek voor mijn merrie om te bevallen maart 2022


Hele fijne plek. Mijn merries gaan er ook altijd heen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 08:30 



 
Profiel   

Een vraag aan de persoon die dit onderwerp is gestart... Ben je een dag later in staat om hier wat nuchterder naar te kijken?

Veulens worden nou eenmaal niet alleen maar geboren op een zonnige lentemiddag middenin in de wei, of met kerstnacht als toch iedereen tot heel laat wakker is. Het zijn vaak de rottige momenten... diep in de nacht.. als je net weer slaapt en als je moe bent van meerdere gebroken nachten. Want slecht slapen gebeurd geregeld met veulens op komst, zelfs als je technologie gebruikt.

Dan is dit technologie die dierenlevens redt. Hoe kun je daar op tegen zijn?

Voor de mensen die vinden dat je dan maar personeel moet inhuren... Alleen als je Paul Shockemohle bent en zoveel veulens verwacht kan dat uit. Voor de normale fokker is dat niet op te brengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 09:54 



 
Profiel   

Ik wist tot dit topic niet eens dat dit bestond. Ik kan me de voordelen goed indenken, maar gevoelsmatig vind ik het wel heel invasief... Ook gewoon vanwege de plek waar de sensor geplaatst wordt. Maar ja, een paard denkt daar niet zo over als wij dat doen. Zo leer je toch elke dag wat nieuws :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 10:10 



 
Profiel   

Ik snap de functie en ja het is makkelijk en het zal best wel eens problemen voorkomen. Maar als we voor van alles uit gemak en om de risico's te verminderen maar medische ingrepen verzinnen die niet perse noodzaak zijn waar is het eind. Ik vind het ethisch wel over de grens gaan en dat is mijn persoonlijke mening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 10:41 



 
Profiel   

Waarom is het gemakzuchtig om risico's voor merrie en veulen te verminderen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 10:42 



 
Profiel   

Er is zeker wel een noodzaak voor deze systemen.

Over ethiek valt in de paardensport bijna niet te discussiëren, omdat een groot deel van de argumenten vanuit emotie worden gevoed. Dat ga ik ook niet doen... maar ik ben wel heel benieuwd waarom je het ethisch een grens over vind gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 10:45 



 
Profiel   

We roepen altijd dat de gezondheid van ons paard belangrijk is.

Dan is dit toch een heel fijn systeem, je bent er altijd op tijd bij.
Waardoor je ook bij oa een red bag delivery op tijd kan handelen.
Waardoor er nooit een veulen per ongeluk ik het vlies blijft zitten na de geboorte en dus stikt.
Je bent er altijd bij om de merrie te helpen wanneer het zwaar is, of ze net verkeerd tegen een wand is gaan liggen.

Ik vind het ethisch een grens overgaan, wanneer merrie en/of veulen pijn moet hebben, moet lijden of dood gaat, terwijl dit simpel voorkomen had kunnen worden.

Edit; wij mensen kunnen pijnbestrijding krijgen tijdens een bevalling, kunnen een ruggenprik krijgen.
wij kunnen zelf aangeven wanneer de bevalling op gang komt.

Een paard kan dit niet.
Laat dan deze chip het voor de merrie zo makkelijk mogelijk maken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 10:59 



 
Profiel   

De ethiek bevat alles wat met normen en waarden te maken heeft, met de nadruk op morele waarden. Niet doden, niet stelen of een ander pijn doen: dat is ethisch verantwoord.

Ik vind dit vallen onder een niet noodzakelijke medische ingreep waar het dier onnodig spuiten toegediend krijgt en iets vastgenaaid (termen van dit topic) wordt aan de vulva. Jullie vinden het medische noodzaak, maar ik niet. Want een dier kan prima zo bevallen en ja er gaat wel eens iets mis. Je kan niet altijd alles elimineren, nu misschien wel een deel ervan maar ik persoonlijk vind het te ver gaan. Jullie praten het allemaal goed waarom het juist zo fantastisch goed is voor de merrie. Ik vind spuiten en naaien in de vulva daar te ver voor gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 11:27 



 
Profiel   

Vriendin van mij had ook een gewone alarm incl camera op dr merrie ze zette haar wekker en toch was er tussen de wel momenten een moment geweest dat de merrie ging bevallen ze ging niet plat waardoor singel niet af ging helaas bleef het veulen in het vlies zitten

Hoewel ik het een ongemakkelijke beeld vind is het wel om ervoor te zorgen dat merrie en veulen zo gezond mogelijk door een bevalling heen komen dat is toch gewoon het allerbelangrijkste?!

Ik heb meer moeite mee dat mensen alles maar op z’n beloop laten zich steeds voordoen alsof ze alles weten en het ten koste gaat van het dier “ach dat loopt wel los” of “valt wel mee bel morgen wel een dierenarts” en dan te laat zijn dit is in het belang van het dier niet om het te kwellen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 11:29 



 
Profiel   

het is vele malen pijnlijker voor de merrie als het veulen met de schouder of knie vast zit, of zelfs maar stuitligging, en helaas komt het vele malen vaker voor dan je denkt.
En verdovingsnaaldje is minder pijnlijk dan bloedprikken of inenten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 13:03 



 
Profiel   

Silly1972 schreef
het is vele malen pijnlijker voor de merrie als het veulen met de schouder of knie vast zit, of zelfs maar stuitligging, en helaas komt het vele malen vaker voor dan je denkt.

Maar dat voorkom je niet met dit systeem... Je kan hooguit sneller ingrijpen als je liever niet intensief waakt.

Ik vind het ook te invasief en zal het nooit gebruiken. Ik heb ervaring met een red bag en met een verkeerde ligging en nog allerlei andere zaken die verkeerd kunnen gaan tijdens een bevalling en ben daar gelukkig altijd op tijd bij. Ik slaap sowieso weinig, dus dat helpt ook mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 14:00 



 
Profiel   

Anoeska27 schreef
Silly1972 schreef
het is vele malen pijnlijker voor de merrie als het veulen met de schouder of knie vast zit, of zelfs maar stuitligging, en helaas komt het vele malen vaker voor dan je denkt.

Maar dat voorkom je niet met dit systeem... Je kan hooguit sneller ingrijpen als je liever niet intensief waakt.

Ik vind het ook te invasief en zal het nooit gebruiken. Ik heb ervaring met een red bag en met een verkeerde ligging en nog allerlei andere zaken die verkeerd kunnen gaan tijdens een bevalling en ben daar gelukkig altijd op tijd bij. Ik slaap sowieso weinig, dus dat helpt ook mee.



En jij hebt de kern!

“ Je kunt hooguit sneller ingrijpen als je liever niet intensief waakt”

Geen medische noodzaak, onnodig invasief dus etisch zeer discutabel. Waarom? Omdat het systeem is ontwikkeld voor menselijk gemak. Een camera voldoet ook prima, maar te veel werk voor de luie mens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 14:32 



 
Profiel   

Nou camera voldoet ook prima, je kan niet 4 weken de hele nacht opblijven. Vaak zie je de bevalling wel aankomen, maar echt niet altijd.

Ik vind de mensen die zeggen het is de natuur, gaat toch wel goed, veel storender dat deze techniek

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 14:37 



 
Profiel   

Ja want dierenartsen (want dit systeem wordt niet zomaar door jan op de hoek gebruikt) zijn echt hele luie mensen.
Die gaan het hele veulen seizoen vrij nemen om te kunnen waken bij de tig merries die in dat seizoen komen.

En als je 300 veulens verwacht, snap ik ook heel goed dat je liever zo'n systeem (en handjes hulp) gebruikt dan dat je braaf je wekker gaat zetten en na 2 weken niet normaal meer kunt functioneren van de slaap.

Luie mensen hoor

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 14:42 



 
Profiel   

Als je merrie plotseling overdag tijdens het werk bevalt zou zo'n ding mij ook retehandig lijken. Om te zeggen dat deze dingen gemaakt zijn voor luie mensen vind ik niet helemaal kloppen. En als er iets mis gaat en je staat net onder de douche dan kan je zo opeens te laat zijn.

Nogmaals, zelf zou ik denk ik ook niet dit systeem gebruiken, maar ik heb dan ook de mogelijkheid dat er naast mij ook mensen willen waken. En ik snap heel goed dat in bepaalde gevallen dit echt een lifesaver kan zijn.

Gelukkig kunnen mensen zelf hun keuzes maken over of ze dit systeem wel of niet willen gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 14:42 



 
Profiel   

Pareltjes schreef
En jij hebt de kern!

“ Je kunt hooguit sneller ingrijpen als je liever niet intensief waakt”

Geen medische noodzaak, onnodig invasief dus etisch zeer discutabel. Waarom? Omdat het systeem is ontwikkeld voor menselijk gemak. Een camera voldoet ook prima, maar te veel werk voor de luie mens.

Een camera voldoet alleen prima als je een legertje Polen kunt inhuren die jou merrie 24/7 monitoren.... Moet er daarna alleen niet geklaagd worden dat er geen fokkers meer over zijn en dat de paarden die te koop staan zo duur zijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 16:12 



 
Profiel   

Zonnetje81 schreef
De ethiek bevat alles wat met normen en waarden te maken heeft, met de nadruk op morele waarden. Niet doden, niet stelen of een ander pijn doen: dat is ethisch verantwoord.

Ik vind dit vallen onder een niet noodzakelijke medische ingreep waar het dier onnodig spuiten toegediend krijgt en iets vastgenaaid (termen van dit topic) wordt aan de vulva. Jullie vinden het medische noodzaak, maar ik niet. Want een dier kan prima zo bevallen en ja er gaat wel eens iets mis. Je kan niet altijd alles elimineren, nu misschien wel een deel ervan maar ik persoonlijk vind het te ver gaan. Jullie praten het allemaal goed waarom het juist zo fantastisch goed is voor de merrie. Ik vind spuiten en naaien in de vulva daar te ver voor gaan.


Mee eens. Het voorkomt ook geen pijn bij de bevalling zoals een ruggeprik, alleen dat je er optijd bij bent. Dat jij erbij bent voorkomt geen pijn. En ook als je er bij bent kan je niet altijd voorkomen dat het niet goed gaat. En tuurlijk wil je dat ten koste voorkomen, maar dit gaat voor mij 3 stappen te ver. Je kunt ook een camera hangen en gewoon kijken. Ja dat kost je meer tijd en moeite, maar vind ik etisch veel beter dan zomaar iets innaaien

En als je 300 veulens verwacht, krijg je immers genoeg betaald voor het waken en zou je daar dus imo best iemand voor kunnen inhuren die nachtdiensten draait. Zo gek zijn nachtdiensten draaien niet. Dan kan zij de dierenarts waarschuwen, eruit moet ze er immers toch bij een bevalling

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 16:46 



 
Profiel   

fokfanaat schreef
Nou camera voldoet ook prima, je kan niet 4 weken de hele nacht opblijven. Vaak zie je de bevalling wel aankomen, maar echt niet altijd.

Ik vind de mensen die zeggen het is de natuur, gaat toch wel goed, veel storender dat deze techniek


Wws zijn het juist die mensen die hier op tegen zijn omdat ze zelf niet of nauwelijks fokken. Prima systeem minder gebroken nachten waardoor je fitter bent als de bevalling begint.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 17:28 



 
Profiel   

Jester_ schreef
En als je 300 veulens verwacht, krijg je immers genoeg betaald voor het waken en zou je daar dus imo best iemand voor kunnen inhuren die nachtdiensten draait. Zo gek zijn nachtdiensten draaien niet. Dan kan zij de dierenarts waarschuwen, eruit moet ze er immers toch bij een bevalling

Je denkbeelden zijn niet realistisch, zeker financieel niet.

Stel je voor.. In een periode van 4 maanden vraag je om dag en nacht bewaking. Dat moet door een professional gebeuren, want een willekeurige arbeidsmigrant mist ongetwijfeld de nodige signalen. Dat zijn 120 dagen die gevuld moeten worden. 120x24=2880 uren waar je iemand voor moet inhuren. Zet dat weg tegen 40 euro per uur [niet al te dure ZZP'er, dus geen volwaardig freelance dierenarts tarief] dan praat je over een kostenpost van ruim 90.000 euro.

Die bedragen kunnen gemiddeld genomen niet uit op een paarden bedrijf... Met hele grote aantallen merries verdubbelen deze bedragen, dan kun je het niet met 1 persoon af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 18:11 



 
Profiel   

fokfanaat schreef
Nou camera voldoet ook prima, je kan niet 4 weken de hele nacht opblijven. Vaak zie je de bevalling wel aankomen, maar echt niet altijd.

Ik vind de mensen die zeggen het is de natuur, gaat toch wel goed, veel storender dat deze techniek


Precies dit.

Je zult maar 30 veulens krijgen in 3 maand, laten we 5 maanden waken. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 20:46 



 
Profiel   

Ja maar dat waken kies je toch voor als je dekt? En al helemaal zo veel ...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 20:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 5 [ 115 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen