Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 115 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Merrie sensor tijdens dracht

 
Profiel   

Foto's van bokt komen overigens bijna altijd op Google

Het zou mijn keuze niet zijn. Lijkt mij onprettig. Ik heb er voor gekozen om te dekken dus ik kies er voor om nachten wakker te zijn. Heb je er 30/300 drachtig? Zorg dan voor een goed waakteam die steeds afwisseld. Kan je er geen nachten voor wakker blijven? Zou ik ook niet dekken. Vind het waken vaak ook nog het leukste van de dracht

Ik ben bij Paul shockemohle geweest. Die heeft zo'n 6000 paarden lopen en wel meer dan 1000 veulens per jaar. Hij naait geen elektronica in de merrie maar zorgt voor voldoende personeel om wakker te blijven. Dat zou ook mijn voorkeur hebben ;)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 14:49 



 
Profiel   

Umeo schreef
Ik ben zelf bevallen en had een scheurtje. Dat hebben ze onder plaatselijke verdoving genaaid. Heb er nooit iets van gemerkt :+

Ik denk dat het er erger uit ziet dan het daadwerkelijk is. Een bevalling wil je echt niet missen want dat brengt veel risico's met zich mee :j


Maar dan is het een scheurtje die ze dichtmaken. Medisch dus oke, ook bij een paard. Helemaal prima. Zou jij dagen met een sensor aan je lippen bungelend willen rondlopen dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 15:06 



 
Profiel   

Ik vind dat je vreemde vergelijkingen maakt.

Nee ik zou geen sensor aan m'n schaamlippen willen hebben, maar;

a) ik kan zelf voelen en vertellen dat ik ga bevallen
b) ik denk niet dat het pijn zou doen als dat onder verdoving wordt ingenaaid
c) als ik het niet zou weten, niet zou kunnen zien en niet zou voelen, is het dan erg?
d) ik zou ook niet geïnsemineerd willen worden, gedekt willen worden met hoeven die m'n huid open schaven en 400+ kg bovenop me, niet in een stal willen staan, niet buiten in de regen willen staan, geen bit in, geen halster om, geen vlechten in m'n haar, meteen een trap willen krijgen als ik een akkefietje met iemand heb. Je begrijpt het: mijn (en jouw) beleving is natuurlijk heel anders, en voor een paard niet per se relevant.

Empathie is goed, maar dan moet je wel proberen het ook juist te onderbouwen. Dus onderzoeken: is dit iets waar een merrie echt last van heeft? Of is het alleen maar het idéé dat jij persoonlijk vervelend vindt? En waar is dat dan op gebaseerd, en is dat dan ook echt relevant?

Anders krijg je situaties zoals bv. paarden die hele dagen binnen staan in de winter 'omdat mij het zo naar lijkt om heel de dag in de regen te moeten staan'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 15:13 



 
Profiel   

Jester_ schreef
Umeo schreef
Ik ben zelf bevallen en had een scheurtje. Dat hebben ze onder plaatselijke verdoving genaaid. Heb er nooit iets van gemerkt :+

Ik denk dat het er erger uit ziet dan het daadwerkelijk is. Een bevalling wil je echt niet missen want dat brengt veel risico's met zich mee :j


Maar dan is het een scheurtje die ze dichtmaken. Medisch dus oke, ook bij een paard. Helemaal prima. Zou jij dagen met een sensor aan je lippen bungelend willen rondlopen dan?


Op de vorige pagina staat een vrij duidelijke uitleg van hoe het in z'n werk gaat wanneer er een sensor geplaatst wordt. Daar staat ook dat het niet los bungelt. Dat zie je ook wel een beetje op de foto. Tenzij het dus te lang blijft zitten, dan kan het gaan hangen. Maar ik denk dat de DA de inschatting wel kan maken wanneer het tijd is om hem erop te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 15:17 



 
Profiel   

De magneetjes van de sensor gaan gewoon van elkaar bij de bevalling.
Zeker voor merries die niet gaan liggen of niet snel gaan liggen een veel veiligere manier dan een band.
Die band wordt denk ik zelfs door veel merries juist vervelender gevonden... en dan kan je nog te laat zijn.

En als we toch vermenselijker:
Ik zou persoonlijk denk ik een piercing down under met verdoving gezet ook minder irritant vinden dan continu een strakke riem om :')

En qua foto, ook van google mag je niet zomaar alles afplukken... alleen gratis stock foto's mag je gebruiken, anders heb je altijd nog de toestemming van de maker nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 15:21 



 
Profiel   

Ik heb vroeger op een stal stage gelopen waar dit systeem (Wolters) gebruikt werd en toen net nieuw op de markt was. De merries kregen (als ik me niet vergis in de tijd) ongeveer 3 weken voor de uitgerekende datum de sensor, welke onder plaatselijke verdoving gehecht werd. Geen van de merries toonde daarna afwijkend gedrag wat aan zou tonen dat de sensor veel ongemak gaf.

Dit jaar was er bij ons op stal een merrie die een Birth Alarm singel droeg en echt niet meer durfde te gaan liggen en die ken ik wel meer. Misschien nog wel veel minder fijn voor zo'n dier dan een korte ingreep onder plaatselijke verdoving.

Uiteindelijk denk ik dat het kiezen tussen kwaden is, alleen maar omwille van onze eigen luxe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 15:23 



 
Profiel   

Ik vind dit ook niet oke, je kiest er zelf voor te gaan fokken en dan hoort waken erbij. Doe je het professioneel moet je zorgen dat er personeel is.
Vind het bijzonder dat dit allemaal maar goedgekeurd wordt door paardenmensen... zelf wil je dit toch ook niet bij je eigen en bij je hond doe je het toch ook niet :=
En wie zegt paard heeft er geen last van.... geloof niet dat iemand zelf ooit paard is geweest en kan vertellen hoe het was. Paarden laten niet zo snel ongemak merken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 15:45 



 
Profiel   

Om even errug lomp te zijn.
Gaan we nu allemaal de vermoorde onschuld uithangen???
Fokken van paarden en pony's.
Is er ooit eens aan de desbetreffende beesten gevraagd of ze het daar wel mee eens zijn.
Hoe vaak zijn merries dichtgenaaid omdat .......................
En andermans foto pikken is ook niet fraai. #)
Moest dit even kwijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 15:49 



 
Profiel   

Het verhoogd juist het dierenwelzijn!! Paarden kunnen meestal prima zelf bevallen... maar voor die enkele keer dat het niet goed gaat wil je er wel graag bij zijn.. Dat voorkom je met deze zender. Overigens deden de ouderwetse boeren van vroeger wel nachtenlang waken bij hun dieren... zij hadden dit apparaat gewenst... want in hun vermoeidheid viel er welles iemand in slaap en dat kostte dierenlevens.

Een dier in barensnood in combinatie met een stalhouder die menselijkerwijs welles wat mist... dat is niet wat je wilt!! Ik denk dat je paarden teveel aan het vermenselijken ben...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 16:16 



 
Profiel   

Ik denk dat we nu teveel goed praten met dat het systeem voor dierwelzijn is. Een paard laat niet zien of ie dit wel of niet prettig vindt. Fokken prima maar dan moet je er wat voor doen. Inderdaad doen we dit ook niet bij de honden of katten. Mijn mening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 17:05 



 
Profiel   

Zonnetje81 schreef
Ik denk dat we nu teveel goed praten met dat het systeem voor dierwelzijn is. Een paard laat niet zien of ie dit wel of niet prettig vindt. Fokken prima maar dan moet je er wat voor doen. Inderdaad doen we dit ook niet bij de honden of katten. Mijn mening.


Nou dat dus. Tuurlijk wil je bij een bevalling zijn, dat moet ook. Maar om daar nou zulke dingen voor in te schakelen, nee.
Ja wij mensen kunnen aangeven wanneer we gaan bevallen, maar dat wist je toen je je merrie ging insimineren. Dat betekent waken

En dieren denken alleen aan eten en kinderen, dus fokken an sich vind ik geen probleem. Dat dat niet altijd vriendelijk natuurlijk gebeurd, dat is natuur, net als veel andere dingen die je zielig kunt noemen. KI kan je dus ook een hele hoop van vinden.

Maar als je niet wakker wil blijven betaal je een stalhulp die nachtdiensten draait.

Een piercing onder verdoving zal vast meevallen, maar ook dat werkt uit. Paarden zijn rete gevoelig zegt men, voelt elke vlieg ed. Dus zon bungelend ding word niet gevoeld?

Het komt er dus eigenlijk op neer dat het bovenal erg makkelijk is voor de eigenaar/stalhouder/dierenarts en dat is het belangrijkst

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 17:59 



 
Profiel   

Sja, je kan als eigenaar niet de hele dag en nacht wakker blijven en een stalhulp inhuren gaat ook wel ver als je maar 1 of een paar paarden hebt.

Nou moet ik zelf zeggen dat het ook niet mijn voorkeur is, maar ik snap het dat mensen zo'n sensor gebruiken. Al helemaal om gezondheidsredenen zoals dat luchtzuigen, ect.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 18:13 



 
Profiel   

PowerOfZoef schreef
Sja, je kan als eigenaar niet de hele dag en nacht wakker blijven en een stalhulp inhuren gaat ook wel ver als je maar 1 of een paar paarden hebt.

Nou moet ik zelf zeggen dat het ook niet mijn voorkeur is, maar ik snap het dat mensen zo'n sensor gebruiken. Al helemaal om gezondheidsredenen zoals dat luchtzuigen, ect.

Je hoeft toch niet iemand in te huren als je kan afwisselen met je vader/moeder/broer/zus? Als het maar 1 veulen betreft. Doen wij hier ook altijd

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 18:32 



 
Profiel   

Jester_ schreef
KimD schreef
Ik kan hier echt niet van wakker liggen. Ik denk dat dit evenveel 'mishandeling' is als het grote gros van de hulpteugels en attributen die aan paarden gehangen worden. Daarnaast denk ik dat er meer ruiters zijn die hun paard meer pijn doen door überhaupt op te stappen dan dit ding.

Het zal in ieder geval minder pijn doen dan de bevalling. :+


Maar dat vinden we toch ook niet oke, die mishandeling? Er doet genoeg minder pijn dan een bevalling, dat maakt rukken in de bek toch ook niet oke, want het doet minder pijn dan een bevalling?


Er wordt toch nog massaal paard gereden? :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 18:40 



 
Profiel   

Ik vind het een beetje ver gaan.. Een paard vraagt inderdaad niet om een sensor. Maar vraagt ook niet om gedekt te worden of dat er iemand op zijn rug gaat zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 18:55 



 
Profiel   

Gemak dient de mens....
Dus het paard heeft het er maar mee te doen!

En vele vinden het normaal, sommige niet. Dus ben ik verbaasd, om vele redenen..

Hoe makkelijk we voor ons zelf bepaalde zaken goed weten te praten.
Even een paar hechtingen onder verdoving daar zit toch geen kwaad in?
Een stuk electronica tussen de billen, toch heel normaal?
Het zelf doen ook al ben je geen dierenarts, de grote aantallen praten het toch goed?

Gemak dient de mens en dus is het goed, toch? Of toch niet.....?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 18:56 



 
Profiel   

Pareltjes schreef
Gemak dient de mens....
Dus het paard heeft het er maar mee te doen!

En vele vinden het normaal, sommige niet. Dus ben ik verbaasd, om vele redenen..

Hoe makkelijk we voor ons zelf bepaalde zaken goed weten te praten.
Even een paar hechtingen onder verdoving daar zit toch geen kwaad in?
Een stuk electronica tussen de billen, toch heel normaal?
Het zelf doen ook al ben je geen dierenarts, de grote aantallen praten het toch goed?

Gemak dient de mens en dus is het goed, toch? Of toch niet.....?

Hoe kom je erbij dat iemand dit zelf zou doen zonder een dierenarts?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 19:05 



 
Profiel   

Gemak dient de mens.
Dat klopt.
Maar is dat dan meteen slecht voor de dieren?
Zou het vervelender zijn dan weken lang een singel om?
Of een sensor aan een halster dat tegen hun hoofd aan slaat als ze schudden?
Of een aantal keer onrust in de stal in de nacht als iemand om de paar uur komt kijken of er al iets gaande is?

Dat het fijn is voor de mens, maakt het niet meteen slecht voor het dier.
We doen honden ook een halsband om en aan een riem, omdat wij het fijn vinden als ze bij ons blijven tijdens de wandeling. En omdat daar regels voor zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 19:11 



 
Profiel   

Ik ksn je uit ervaring vertellen dst een piercing NIET onder verdoving gezet wordt je er nauwelijks iets van voelt.

Eaar baseer je verder op dat de merrie er last van heeft, er pijn aan heeft en het niet wil?

Aan het feit dat het je pijnlijk lijkt?

De merries gedragen zich darana niet anders, proberen het er niet af te schuren of iets dergelijks.
Ik denk echt dat je teveel in je hoofd denkt ipv concrete voorbeelden noemt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 19:20 



 
Profiel   

Ohh TS wat een eer. Dankzij jou is Fenya haar prachtige achterwerk het gespreks onderwerp in dit topic. Al vind ik echt oprecht jammer dat je niet even toestemming hebt gevraagd voor het gebruik van de foto. Dat ik de foto op bokt plaats,of dat jij hem kunt vinden via google betekend niet dat je hem ongevraagd zelf ook mag gebruiken. Ik had het kunnen waarderen als je hier over even een pb had gestuurd.

En over het wel of niet plaatsen van de sensor. Uiteraard kunnen we waken. Ze staat ook onder de camera naast deze sensor. Maar ik ben van mening dat het plaatsen van zo'n sensor onder plaatselijke verdoving meer veiligheid bied dat welk ander controle middel dan ook.

Het hebben van een loos alarm is het probleem niet, het missen van de uren slaap ook niet. Maar je zal maar net die ene merrie hebben die de uitzondering op de regel is waarbij er complicaties op treden.

Stel je zet elk uur een wekker. Je kijkt op je camera en het is rustig en je slaap verder. 10 minuten later begint de bevalling. Met complicaties en de alarm gaat net niet af. Ik zou niet in zo'n situatie willen zitten waarin elke seconde kan tellen en ik de secondes mis.

Even het uiterste genomen. Afgelopen week is er een merrie bevallen bij ons met sensor. De sensor ging af dus de dierenarts/stalhouder waar de merries verblijven stond snachts op om te assisteren. Een geboorte met complicaties waarin uit eindelijk elke seconde telde en het een keizersnede werd waarbij moeder en veulen nog leven. Zonder sensor waren de slagings kansen veel kleiner geweest voor merrie en veulen.

En dit is natuurlijk een uiterste en gebeurd vaker niet dan wel. Maar nee ik zou mij zelf voor de kopslaan.



Maar goed. TS ik zal Fenya morgen even in haar oor verluisteren dat ze inmiddels echte bbk heeft (bekende bokt kont) en dat als ze een bank wil overvallen ze zich dan moet verhullen in een regen poncho met camouflage kleuren :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 19:20 



 
Profiel   

Ik vind dit wel iets anders dan een keer gaan kijken op stal. Dit is een niet noodzakelijke ingreep. Ik moet als ik katten of honden fok ook dagen aan een stuk gaan kijken en waken. Dat dat geen doen is is onzin. Dan moet je niet fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 19:22 



 
Profiel   

malih schreef
Ohh
Maar goed. TS ik zal Fenya morgen even in haar oor verluisteren dat ze inmiddels echte bbk heeft (bekende bokt kont) en dat als ze een bank wil overvallen ze zich dan moet verhullen in een regen poncho met camouflage kleuren :-)

Hahahaha _O- Geniaal! Al is het mijn keuze niet respecteer ik je keuze wel ! Succes met de bevalling :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 19:23 



 
Profiel   

Omdat jij moet waken en jij dat niet vervelend vind, mogen andere mensen dit niet gebruiken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 19:28 



 
Profiel   

Ik heb er geen mening over want fok niet, echter, elk hulpmiddel dat kan voorkomen dat je er als eigenaar door omstandigheden te laat bij bent en niet vervelend voor de merrie is is voor mij acceptabel. Denk aan een red bag delivery. En soms zijn er geen andere of te weinig mensen om te waken, merries kunnen wel een maand overdragen en dan zal je een dame hebben die elke nacht plat gaat en je alarm gaat een paar keer af. Ik weet niet hoe goed jullie tegen gebroken nachten kunnen maar dan liever een alarm dat daadwerkelijk een alarm is.
Om dan te zeggen moet je maar niet fokken en je blijft maar wakker ? We zijn niet allemaal Shockemule met miljoenen op de bank.


Laatst bijgewerkt door BigOne op 20-05-21 19:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 19:39 



 
Profiel   

fleurtjeuh schreef
Omdat jij moet waken en jij dat niet vervelend vind, mogen andere mensen dit niet gebruiken?


Bizar dat mensen zulke ingrepen normaal vinden en over elk ander dingen zouden miepen zoals een hond die een werkdag alleen is of wat dan ook.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 19:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 115 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen