Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 5 [ 115 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Merrie sensor tijdens dracht

 
Profiel   

Waken bij een hond of kat is toch echt heel wat anders, die lopen niet zo lang over, dan krijgen ze een keizersnede (en ja daar heb ik meer dan genoeg ervaring mee).

Maar ts heeft haar mening al klaar en wat je er ook over zegt die is niet van plan haar mening bij te stellen dus deze hele topic en discussie heeft geen enkel nut.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 19:40 



 
Profiel   

Silly1972 schreef
Waken bij een hond of kat is toch echt heel wat anders, die lopen niet zo lang over, dan krijgen ze een keizersnede (en ja daar heb ik meer dan genoeg ervaring mee).

Maar ts heeft haar mening al klaar en wat je er ook over zegt die is niet van plan haar mening bij te stellen dus deze hele topic en discussie heeft geen enkel nut.


Ho ho dat zeg ik niet. Er gaat gewoon een wereld voor mij open. Ik vind ook dat iedereen het zelf mag beslissen voor hun paard. Jou paard jou beslissingen. Er gebeurd wel meer waar ik het niet mee eens ben, en mensen zullen het ook niet altijd met mijn keuzes eens zijn. Leven en laten leven. Ik heb ook wel vriendinnen die hun paarden heel anders houden dan ik zelf zou doen. Zijn het daarom slechte mensen? Nee hoor.

Maar daarom mag zon onderwerp toch wel besproken worden? Ik kende het (gelukkig) nog niet en zo denk ik wel meerdere. En ben zo te zien niet de enige die het nogal een omstreden manier van waken vind

Jij hebt je mening net zo klaar als mijne zo te merken en daar zeg ik toch ook niks van? (onee nu wel ;)

Heb getemt om een andere foto te plaatsen zodat het iets minder bekende bokt billen worden sorry!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 19:54 



 
Profiel   

Zonnetje81 schreef
fleurtjeuh schreef
Omdat jij moet waken en jij dat niet vervelend vind, mogen andere mensen dit niet gebruiken?


Bizar dat mensen zulke ingrepen normaal vinden en over elk ander dingen zouden miepen zoals een hond die een werkdag alleen is of wat dan ook.

Dat is niet wat ik zeg

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 19:56 



 
Profiel   

Jester_ schreef
Silly1972 schreef
Waken bij een hond of kat is toch echt heel wat anders, die lopen niet zo lang over, dan krijgen ze een keizersnede (en ja daar heb ik meer dan genoeg ervaring mee).

Maar ts heeft haar mening al klaar en wat je er ook over zegt die is niet van plan haar mening bij te stellen dus deze hele topic en discussie heeft geen enkel nut.


Ho ho dat zeg ik niet. Er gaat gewoon een wereld voor mij open. Ik vind ook dat iedereen het zelf mag beslissen voor hun paard. Jou paard jou beslissingen. Er gebeurd wel meer waar ik het niet mee eens ben, en mensen zullen het ook niet altijd met mijn keuzes eens zijn. Leven en laten leven. Ik heb ook wel vriendinnen die hun paarden heel anders houden dan ik zelf zou doen. Zijn het daarom slechte mensen? Nee hoor.

Maar daarom mag zon onderwerp toch wel besproken worden? Ik kende het (gelukkig) nog niet en zo denk ik wel meerdere. En ben zo te zien niet de enige die het nogal een omstreden manier van waken vind

Jij hebt je mening net zo klaar als mijne zo te merken en daar zeg ik toch ook niks van? (onee nu wel ;)

Heb getemt om een andere foto te plaatsen zodat het iets minder bekende bokt billen worden sorry!

Die mening baseer ik op joue antwoorden en het feit dat je het niets zegt of doet met de tegen argumenten van mensen die er wel iets vanaf weten.
Dus nee ik heb mijn mening niet klaar, maar baseer ik oo ervaringen dat is toch echt iets anders.
En tuurlijk mag je je eigen mening hebben, maar je valt er iemand wel op aan in haar eigen topic en nu hier, met haar eigen foto.
Terwijl je je mening totaal niet kan onderbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 20:02 



 
Profiel   

Jester_ schreef
Ho ho dat zeg ik niet. Er gaat gewoon een wereld voor mij open. Ik vind ook dat iedereen het zelf mag beslissen voor hun paard. Jou paard jou beslissingen. Er gebeurd wel meer waar ik het niet mee eens ben, en mensen zullen het ook niet altijd met mijn keuzes eens zijn. Leven en laten leven. Ik heb ook wel vriendinnen die hun paarden heel anders houden dan ik zelf zou doen. Zijn het daarom slechte mensen? Nee hoor.

Maar daarom mag zon onderwerp toch wel besproken worden? Ik kende het (gelukkig) nog niet en zo denk ik wel meerdere. En ben zo te zien niet de enige die het nogal een omstreden manier van waken vind

Jij hebt je mening net zo klaar als mijne zo te merken en daar zeg ik toch ook niks van? (onee nu wel ;)

Heb getemt om een andere foto te plaatsen zodat het iets minder bekende bokt billen worden sorry!


Nouja, je laat natuurlijk weinig ruimte om het te bespreken. := Je mening is duidelijk al gevormd op basis van de summiere info die gegeven wordt. Het 'leven en laten leven' ga je ook voorbij door een foto van een ander te gebruiken én de moeite te nemen om er zelf een topic over te openen. Je spreekt over mishandeling etc terwijl dat ook een mening is en geen feit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 20:13 



 
Profiel   

Waar spreek ik over mishandeling dan? Volgens mij begin jij daar over en haak ik daar op in met een ander voorbeeld

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 20:19 



 
Profiel   

Jester_ schreef
Waar spreek ik over mishandeling dan? Volgens mij begin jij daar over en haak ik daar op in met een ander voorbeeld


Lees je eigen berichten maar terug,

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 20:24 



 
Profiel   

Maar wáárom vinden jij en nog een paar hier het zielig? 'Omdat het zielig lijkt' en 'zou jij dat willen' zijn geen redenen. Waar baseer je op dat een merrie dit vervelend vindt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 20:24 



 
Profiel   

Omdat het lekker zal voelen als ze met haar staart op en neer, of heen en weer zwiept vanwege de vliegen. Slaat ze dat ding er even lekker in.
Dit hoort in mijn visie echt niet. Heeft totaal niks meer te maken met het liefhebben van paarden. En hoe denk je dat een plaatselijke verdoving voelt met zetten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 20:27 



 
Profiel   

Jester_ schreef
Zonnetje81 schreef
Ik denk dat we nu teveel goed praten met dat het systeem voor dierwelzijn is. Een paard laat niet zien of ie dit wel of niet prettig vindt. Fokken prima maar dan moet je er wat voor doen. Inderdaad doen we dit ook niet bij de honden of katten. Mijn mening.


Nou dat dus. Tuurlijk wil je bij een bevalling zijn, dat moet ook. Maar om daar nou zulke dingen voor in te schakelen, nee.
Ja wij mensen kunnen aangeven wanneer we gaan bevallen, maar dat wist je toen je je merrie ging insimineren. Dat betekent waken

En dieren denken alleen aan eten en kinderen, dus fokken an sich vind ik geen probleem. Dat dat niet altijd vriendelijk natuurlijk gebeurd, dat is natuur, net als veel andere dingen die je zielig kunt noemen. KI kan je dus ook een hele hoop van vinden.

Maar als je niet wakker wil blijven betaal je een stalhulp die nachtdiensten draait.

Een piercing onder verdoving zal vast meevallen, maar ook dat werkt uit. Paarden zijn rete gevoelig zegt men, voelt elke vlieg ed. Dus zon bungelend ding word niet gevoeld?

Het komt er dus eigenlijk op neer dat het bovenal erg makkelijk is voor de eigenaar/stalhouder/dierenarts en dat is het belangrijkst



Hier spreek je jezelf echt 100x tegen...
Dieren denken alleen maar aan eten en kinderen? Hoe kom je daarbij? En als ze alleen aan eten en kinderen denken, waarom is dat een reden dat KI niet zielig is maar een sensor wel?

Daarbij bungelt het niet, en ook als je ieder uur een wekker zet kan je het nog missen hè. Het is een extra stukje veiligheid, geen luiheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 20:28 



 
Profiel   

BaileyMix schreef
Maar wáárom vinden jij en nog een paar hier het zielig? 'Omdat het zielig lijkt' en 'zou jij dat willen' zijn geen redenen. Waar baseer je op dat een merrie dit vervelend vindt?

Ik benoem het zeker niet als zielig. Wel als onprettig. Zoals eretria zegt. En het dichtzetten zonder medische redenen vind ik ook niet mijn manier. Zoals koste wat het kost een veulen erin krijgen en alles dichtnaaien. Hengstig spuiten doe ik ook niet aan en mijn paard wordt ook naar van oxitocine spuiten.

Al die poes pas rond het fokken is niet MIJN manier. Ik zeg niet dat iets zielig is. Ik respecteer ook prima de keuze van een ander en kan het heus wel begrijpen waarom je de keuze maakt. Maar ik doe het gewoon niet.

BaileyMix puur uit interesse. Hoe vind je een sensor wat genaaid in een stuk huid vergelijkbaar als een hand met een rietje en sperma die na welgeteld 15 seconden weer weg is?


Laatst bijgewerkt door Kabayo op 20-05-21 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 20:30 



 
Profiel   

Eretria schreef
Omdat het lekker zal voelen als ze met haar staart op en neer, of heen en weer zwiept vanwege de vliegen. Slaat ze dat ding er even lekker in.
Dit hoort in mijn visie echt niet. Heeft totaal niks meer te maken met het liefhebben van paarden. En hoe denk je dat een plaatselijke verdoving voelt met zetten?



Ah, kijk, dát zijn redenen. Of ze legitiem zijn, dat is natuurlijk een tweede. Dat weet ik ook niet, want ik ben geen dierenarts. Maar ik kan me wel héél veel dingen voorstellen die dagelijks bij veel paarden'liefhebbers' gebeuren die vele malen vervelender zijn voor een paard, en waar hier niemand over valt.

Ben dus wel benieuwd, aan alle mensen die dit te ver vinden gaan en zielig vinden, of jullie dan wel rijden of dat ook niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 20:30 



 
Profiel   

Eretria schreef
Omdat het lekker zal voelen als ze met haar staart op en neer, of heen en weer zwiept vanwege de vliegen. Slaat ze dat ding er even lekker in.
Dit hoort in mijn visie echt niet.

Heb je gezien waar dat ding zit?
Hij bungelt niet 10 cm achter de vulva. Hij hangt tegen de vulva aan, een plek waar de staart alleen is als hij ontspannen hangt.
Als een paard met de staart zwiept, dan zwiept deze over de billen, niet tegen de vulva aan dus

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 20:32 



 
Profiel   

BaileyMix schreef
Maar wáárom vinden jij en nog een paar hier het zielig? 'Omdat het zielig lijkt' en 'zou jij dat willen' zijn geen redenen. Waar baseer je op dat een merrie dit vervelend vindt?


Waar baseer jij het op dat een merrie het NIET vervelend vind?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 20:33 



 
Profiel   

Ik vind dit een bijzondere discussie hoe je van naaien van elektronica in een paard z'n bips tot rijden of KI komt. Als ik rijdt naai ik mijzelf niet in de rug vast nee. En mijn dierenarts naait het sperma niet in de baarmoeder vast nee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 20:34 



 
Profiel   

Eretria schreef
Omdat het lekker zal voelen als ze met haar staart op en neer, of heen en weer zwiept vanwege de vliegen. Slaat ze dat ding er even lekker in.
Dit hoort in mijn visie echt niet. Heeft totaal niks meer te maken met het liefhebben van paarden. En hoe denk je dat een plaatselijke verdoving voelt met zetten?

De staart komt er niet bij, daarvoor zit hij te veel naar binnen. Dat is ook de reden dat ze hem niet raken als ze bijvoorbeeld tegen de muur drukken/schuren.

Wij hadden een merrie op stal waarbij het "moest" ivm lucht aanzuigen. Maar ook voor de dracht.
Die merrie was met alles een miep, zelfs van een lieskoordje ging ze al rondjes draaien en stampen. Springschoenen was stampen...
Zelfde met een vliegenmasker oid op het land.
Met de rolband e.d. werd ze ook gek en wilde niet meer liggen... daarna 4 jaar de sensor gehad en ook nooit maar iets van ongemak gezien bij haar. Echt helemaal niks.

Ik vond het ook een onprettig idee, maar na die merrie ben ik wel tot de conclusie gekomen dat ze er echt weinig van merken want die was anders echt moeilijk gaan doen.
En uiteindelijk heeft hij ook zijn werk gedaan met een redbag bevalling van die merrie. Ze waren er direct bij.

Waken is heel slopend, je wil het altijd, maar als je er meerdere hebt staan of veel overtijd kan je net even wegdommelen... of het gebeurt nèt als je even op de wc zit oid. En dan kan het met complicaties al te laat zijn.


Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 20-05-21 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 20:35 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Ik vind dit een bijzondere discussie hoe je van naaien van elektronica in een paard z'n bips tot rijden of KI komt. Als ik rijdt naai ik mijzelf niet in de rug vast nee. En mijn dierenarts naait het sperma niet in de baarmoeder vast nee.


Dat zijn mijn woorden.

Ik vind dat bepaalde ruiters meer schade toebrengen door überhaupt op te stappen dan dat deze sensor schade toebrengt door drie of vier hechtingen. Een vergelijking die IK maakte om MIJN mening hierover te delen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 20:36 



 
Profiel   

KimD schreef
Kabayo schreef
Ik vind dit een bijzondere discussie hoe je van naaien van elektronica in een paard z'n bips tot rijden of KI komt. Als ik rijdt naai ik mijzelf niet in de rug vast nee. En mijn dierenarts naait het sperma niet in de baarmoeder vast nee.


Dat zijn mijn woorden.

Ik vind dat bepaalde ruiters meer schade toebrengen door überhaupt op te stappen dan dat deze sensor schade toebrengt door drie of vier hechtingen. Een vergelijking die IK maakte om MIJN mening hierover te delen.

Huh. Het is een algemeen bericht hoor. Ik sprak jou niet persoonlijk aan en er begonnen meer over het rijden ;) En ja er is veel schade en leed in de wereld. Echt heel veel. En ik noem zo'n sensor geen leed hoor. Ik vind dat de fokkerij wereld een beetje doorslaat met alles. Hengsti spuiten. Dichtzetten. Deze sensoren. Klonen. Embryo transplantaties.

Ki en scannen nog tot daar aan toe. De rest... tsja... weet niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 20:39 



 
Profiel   

fleurtjeuh schreef
Eretria schreef
Omdat het lekker zal voelen als ze met haar staart op en neer, of heen en weer zwiept vanwege de vliegen. Slaat ze dat ding er even lekker in.
Dit hoort in mijn visie echt niet.

Heb je gezien waar dat ding zit?
Hij bungelt niet 10 cm achter de vulva. Hij hangt tegen de vulva aan, een plek waar de staart alleen is als hij ontspannen hangt.
Als een paard met de staart zwiept, dan zwiept deze over de billen, niet tegen de vulva aan dus


Bijzonder, mijn paard zwiept ook met regelmaat de staart verticaal op en neer als er ook maar iets van een vlieg in de buurt is. En dan komt de staart daar weldegelijk tegenaan.

Anyway, er zijn inderdaad zeer veel dingen in de paardenwereld die in mijn visie niet oke zijn. Ja ik rijd af en toe. Nee ik verdom het om mijn paard in een hoog krulletje te trekken met zn nek of om m over een hoge hindernis te jagen. Neemt niet weg dat ook ik kan genieten van een mooie dressuurproef, of een springronde. Maar er zit wereld van verschil tussen de rijkunst van mensen. Ieder heeft z’n eigen manier en niet alle manieren zijn oke.

Mensen denken teveel aan de eigen en niet meer in het welzijn van een dier vind ik. Dat zou wel eens mogen veranderen.

Daarbij vind ik klonen en embryotransplantaties ed ook niet oke. Een keertje hengstig spuiten ala, maar de mensen die dit keer op keer overnieuw blijven doen om zo snel mogelijk zoveel mogelijk pogingen te hebben.. als het kan kies ik ook voor een natuurlijke dekking, maar dat is niet in alle gevallen mogelijk en veilig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 20:41 



 
Profiel   

Er is altijd wel een reden waarom mensen doen wat ze doen met hun paarden.
Soms vraag ik me af waar de compassie voor het dier is gebleven.
Wat we allemaal niet uitvreten met ze, onder het mom van “ het is een verbetering “.

Maar het is de vooruitgang én het bespaart werk, geld, tijd, moeite...
Vooruitgang...tja toch zeker niet voor het paard.
Er mag best eens wat meer worden nagedacht ovr de etische kant van deze “ vooruitgang”.
Maar dat vraagt moeite, tijd, inzicht, compassie....

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 21:04 



 
Profiel   

fokfanaat schreef
met 300 bevallingen zal je sowieso weinig slapen gok ik, dat zijn er meerdere per nacht



Ik wel :D . Mijn baas niet. Soms geen per nacht. Soms 6. Maar weinig slaap voor hem in het seizoen. Diegene die overdag geboren worden zijn op 1 hand te tellen.
Wij zitten nu op de 120

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 21:13 



 
Profiel   

Lynn_Nikita schreef
fokfanaat schreef
met 300 bevallingen zal je sowieso weinig slapen gok ik, dat zijn er meerdere per nacht



Ik wel :D . Mijn baas niet. Soms geen per nacht. Soms 6. Maar weinig slaap voor hem in het seizoen. Diegene die overdag geboren worden zijn op 1 hand te tellen.
Wij zitten nu op de 120

Nu ben ik wel nieuwsgierig in wat voor bedrijf je werkt waar zo veel merries bevallen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 21:19 



 
Profiel   

Grote fokkerij in België met een 200 vaste paarden; zowel " vaste" fokmerries als draagmerries die slechts een jaar bij ons staan van klanten. Daarbij doen wij ook her ook afveulenen van " tijdelijke" klanten. Paarden die dus alleen om te bevallen op het eind van de dracht naar ons komen. Dat zullen er een 75 tot 100 zijn. Dat gaat dan ook echt van trekpaard tot quarter tot pony. De " vaste" paarden zijn allemaal springgefokt


Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 20-05-21 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 21:25 



 
Profiel   

Goh interessant!
Heb je nog een collega nodig? O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 21:27 



 
Profiel   

Super interessant en leerzaam. Ik stuur morgen even een pb.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 21:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 5 [ 115 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen