Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Hengst in opfok of niet

 
Profiel   

En toch zie ik vervelende dingen wanneer je alle jaren hengsten bij elkaar zet.
Merries van verschillende leeftijden gaat best maar de in oktober afgespeende veulens die in het voorjaar bij een koppel hengsten zetten die hun laatste jaar ingaan (3) gaat écht niet altijd goed. Daarom blijft dat hier bewust gescheiden.
Heel erg puppy-hengsten kunnen soms best bij een jongere groep, en andersom een enorme knoepered met hormonen kan best bij een oudere staan soms maar 3 jaargangen mengen..... levert schade op
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 07:30 



 
Profiel   

Interessant ElCamino, wat zie je dan gebeuren? Het is namelijk niet de ervaring die ik heb, zelfs niet met hengsten erbij die nog een jaartje ouder zijn. Of zou het zijn dat dat juist een positief effect had, die lieten de kleintjes al meer met rust terwijl de pubers grotere hadden om tegenaan te boxen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 07:40 



 
Profiel   

Dat de grote mannen soms de kleintjes echt wel te grazen nemen....maar dat gebeurt dan als ze toevallig bij elkaar komen door de sloot dus ze zijn elkaar al niet gewend,
Nogmaals hier gebeurt dat zelden want ze staan gewoon allemaal in aparte groepen juist om dit te voorkomen. Geen idee hoe dat gaat als ze vanaf het begin samen gaan natuurlijk.....

Nou word ik wel benieuwd hoe het gaat als ze hier eens alles samen zouden zetten.....al denk ik niet dat ze dat risico nemen.
En zou het zelf best eng vinden ook denk ik, die ukkies met die grote dieren samen.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 08:59 



 
Profiel   

Wij zijn wel eens bij Moravita voor een clinicdag geweest en kregen toen ook een toertje langs de opfokgroep hengsten in de zomerweide. Dat was een groep van 1,2 en 3 jarigen op een groot stuk land. Totaal een stuk of 15 (?) dieren. De filosofie bij Moravita was dat in gemengde leeftijdsgroepen iedere hengst zo ooit eens "de baas" kon zijn over andere hengsten. En andersom, dat de meest dominanten van een bepaalde leeftijdsgroep direct in hun jongere jaren al gecorrigeerd werden door de oudere hengsten. Goed voor hun mentale ontwikkeling. Overigens stonden ze in de groep stalling in de winter wel gescheiden per leeftijd, minder ruimte per paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 09:27 



 
Profiel   

Onze jaarling staat bij Equus in Zwolle. Geen gemengde groep, maar ik verbaas me over de enorme rust in deze stabiele kudde. Zomers in een grote wei, in de winter ruime stallen met permanente uitloop in grote paddocks. Dus als je ze maar de opfok brengt zou ik vooral kijken naar de winterstalling. In de zomer is het eigenlijk altijd wel oké.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 09:56 



 
Profiel   

ElCamino schreef
En toch zie ik vervelende dingen wanneer je alle jaren hengsten bij elkaar zet.
Merries van verschillende leeftijden gaat best maar de in oktober afgespeende veulens die in het voorjaar bij een koppel hengsten zetten die hun laatste jaar ingaan (3) gaat écht niet altijd goed. Daarom blijft dat hier bewust gescheiden.
Heel erg puppy-hengsten kunnen soms best bij een jongere groep, en andersom een enorme knoepered met hormonen kan best bij een oudere staan soms maar 3 jaargangen mengen..... levert schade op


Het gaat erom dat er volwassen paarden bij lopen als opvoeders. Dat is belangrijk, zeker voor de onderlinge verhoudingen van het jonge spul.

Als hengsten va 6 maanden alleen met hengsten lopen va 6mnd moet daar ook rangorde ontstaan. Automatisch zal dat verschil doorzetten met 1, 2 en 3 jaar oud. Dan kunnen bepaalde hengsten als iets ontwikkelt hebben in een kudde.
Maar hoe ze ontwikkelen, zonder volwassen voorbeeld kan dus mis gaan. Jonge paarden moeten spelen, maar ook respect krijgen en voorbeeld krijgen.

En in principe zouden ze in de opfok nooit veulens onder de 6 maanden moeten aannemen, want de moeder moet al een groot deel doen, liefst ook in ene kudde.

Met een gemengde groep bedoelen mensen vaak niet dat ze het afgespeende groepje bij 3jr hengsten zetten, maar de afgespeende bij een oudere ruin komen.

Afhankelijk van de grootte en ruimte worden latere 1 en 2 jarigen wel of niet gekoppeld.

Eifel Gold Ranch is voor deze omgeving wel het beste voorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 11:29 



 
Profiel   

criollo_yess schreef
Wij zijn wel eens bij Moravita voor een clinicdag geweest en kregen toen ook een toertje langs de opfokgroep hengsten in de zomerweide. Dat was een groep van 1,2 en 3 jarigen op een groot stuk land. Totaal een stuk of 15 (?) dieren. De filosofie bij Moravita was dat in gemengde leeftijdsgroepen iedere hengst zo ooit eens "de baas" kon zijn over andere hengsten. En andersom, dat de meest dominanten van een bepaalde leeftijdsgroep direct in hun jongere jaren al gecorrigeerd werden door de oudere hengsten. Goed voor hun mentale ontwikkeling. Overigens stonden ze in de groep stalling in de winter wel gescheiden per leeftijd, minder ruimte per paard.


Maar ze moeten het wel van een ouder paard leren. Als de 3 jarige steeds het voorbeeld is, terwijl die alleen een andeer 3jr als voorbeeld heeft gehad, kom je toch tekort. Nu hebben we als mens veel invloed op wat we aanbieden, hoe etc.

Maar in gemengde groepen gaat het vooral om een voorbeeld functie en respect. Dat moeten ze van een ervaren paard leren en in principe niet zelf verzinnen.

Waar uiteraard ideale omstandigheden wel meewerken aan de ontwikkeling en ook jonge paarden zelf kunnen leren. Mits ze dus ook voldoende van de moeder hebben meegekregen en later op ontdekking kunnen gaan, bewegen, eten etc

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 11:33 



 
Profiel   

Naar mijn mening kan die 3 (of liever 4 jarige) dat ook zeker wel leren aan die groep, dat hoeft miz niet perse een 15 jarige te zijn die al wat van de wereld heeft gezien. Althans, ik zag hele stabiele groepen over enkele jaren, maar heb in een hengstengroep geen ervaring met een echt oudere opvoeder erbij.

Een jonge groep die uitbreekt en in een oude groep terecht komt is natuurlijk totaal iets anders dan een zorgvuldige introductie, maar kan me goed voorstellen dat dit wel een twijfel heeft om het niet te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 12:04 



 
Profiel   

Superpony dat berijp ik wel, maar dat gaat hier op stal niet gebeuren.
Geen pensionklant zet zijn volwassen dier daartussen, en ze gaan echt geen volwassen ruinen kopen om in de opfok te zetten....in de winter moet dat weer op stal.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan....


Verder, er staat hier overal in het topic wel degelijk dat alle leeftijden bij elkaar gaan.... niet dat de ukkies bij een ouder dier staan....dat wordt nergens vermeld
ik zeg ook dat afgespeende veulens in oktober komen en pas in voorjaar de wei opgaan, die zijn geen 6 maanden dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 12:05 



 
Profiel   

RianneH schreef
Naar mijn mening kan die 3 (of liever 4 jarige) dat ook zeker wel leren aan die groep, dat hoeft miz niet perse een 15 jarige te zijn die al wat van de wereld heeft gezien. Althans, ik zag hele stabiele groepen over enkele jaren, maar heb in een hengstengroep geen ervaring met een echt oudere opvoeder erbij.

Een jonge groep die uitbreekt en in een oude groep terecht komt is natuurlijk totaal iets anders dan een zorgvuldige introductie, maar kan me goed voorstellen dat dit wel een twijfel heeft om het niet te doen.


Maar als 3 jarigen het niet van een volwassen paard leren wordt het steeds van jong op jong overgebracht. 3 jarigen ontwikkelen dan naar eigen karakter en situatie, maar missen echt wel ervaring van oudere paarden.

Het gaat ook niet alleen om de groep. Het gaat ook om het gevolg. Hoe gaan paarden later functioneren. Als wij ene volwassen paard kopen/krijgen en introduceren in ene groep zie je vrijwel altijd gelijk wie goed de paarden taal spreekt en wie niet.
Soms leren ze dat nog wel aardig, maar sommige blijven echt afwijkend gedrag vertonen.

Ook met werken later kan het heel fijn zijn als paarden in een goede, stabiele kudde hebben gelopen. Bij een deel zal het niks uitmaken, maar als mensen vanuit het paard werken, ga je dat echt merken.


ElCamino schreef
Superpony dat berijp ik wel, maar dat gaat hier op stal niet gebeuren.
Geen pensionklant zet zijn volwassen dier daartussen, en ze gaan echt geen volwassen ruinen kopen om in de opfok te zetten....in de winter moet dat weer op stal.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan....


Verder, er staat hier overal in het topic wel degelijk dat alle leeftijden bij elkaar gaan.... niet dat de ukkies bij een ouder dier staan....dat wordt nergens vermeld
ik zeg ook dat afgespeende veulens in oktober komen en pas in voorjaar de wei opgaan, die zijn geen 6 maanden dus.


Bij de opfok adressen die oudere opvoeders erbij hebben zijn dat oude hengsten of ruinen uit de sport die zo hun oude dag slijten.

Het ging om het "gemengde" kudde qua leeftijd en daarmee bedoeld men kudde's van alle leeftijden. Dat zie je nu bijv op veel pp bedrijven dat alle leeftijden samen leven. Dan willen ze wel minimaal 2 jonkies, maar verder loopt er van alles wat.

Voor hengsten is dit inmiddels ook mogelijk op enkele plekken. En meeste zullen toch geruind worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 12:47 



 
Profiel   

Superpony, van wie zijn die dieren dan ? zijn de eigenaren daarmee akkoord of zijn ze van het bedrijf zelf... ik zou bv echt nooit mijn dier daartussen zetten, met alle kans op schade...
Al is Chico een waanzinnige opvoeder..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 12:52 



 
Profiel   

ElCamino schreef
Superpony, van wie zijn die dieren dan ? zijn de eigenaren daarmee akkoord of zijn ze van het bedrijf zelf... ik zou bv echt nooit mijn dier daartussen zetten, met alle kans op schade...
Al is Chico een waanzinnige opvoeder..


Van eigenaren en mensen zelf.

Mensen zijn vaak juist blij met zo een plek voor pre pensioen.

Ik hoor ook niet vaak dat er veel schade is.

Bij de pp in Uddel worden zelfs volwassen hengsten samen gehouden.

Ongelukken gebeuren overal. Daar ben ik elke dag bang voor, ook al zijn ze hier heel close en gek met elkaar. Heb zulke nare ongelukken gezien en meegemaakt. Stond los van leeftijd, geslacht etc. Soms gevaarlijke situatie, maar ook gewoon hele stomme ongelukken.

Ik ga mn oude ruin never weggeven of verplaatsen, maar zou het zeker wel aandurven. Maar ik geloof ook heel erg in de paarden taal ALS de omstandigheden goed zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 00:45 



 
Profiel   

De opfok waar ElCanino het over heeft daar heeft mijn veulen in de opfok gestaan. Mijn veulen kwam super opgevoed thuis. Ze zijn daar zo zorgzaam mee omgegaan.
Als er maar iets was belde ze direct. En een superfijne stabiele groep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 05:57 



 
Profiel   

Is dat inmiddels zo in Uddel? Want het was namelijk maar één hengst samen met ruinen. De tweede erbij is toen niet gelukt. Ze noemde het echter wel hengsten wei, maar misschien staan er inmiddels dan ook echt meerdere hengsten?

Ik heb zelf mijn hengsten wel samen. Gaat prima, maar hebben ook nog nooit in hun leven alleen moeten staan. Toen mijn jongste van toen 15 maanden erbij kwam werd daar heel correct mee omgegaan. Ik had ook niet anders verwacht want het zijn gewoon paarden die weten hoe ze zich sociaal moeten gedragen.

Er een ander bijzetten die niet van mijzelf is, zou ik niet doen. Een oudere hengst al helemaal niet. Als ik afhankelijk zou zijn van pension dan had ik ook ruinen gehad en geen hengsten. Een heel stabiele groep van sociale paarden is heel belangrijk want er wordt dagelijks heel fanatiek gespeeld. Er zit altijd beleefdheid in het spel. Dat moet je wel zien te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 07:04 



 
Profiel   

NatajavE dat is ook nog steeds zo!!
Ze zijn er super zorgzaam, gaan 2x per dag minstens kijken en als er maar iets aan de hand is komen ze naar stal om bekeken te worden. Er fijn opfokbedrijf.
Ze worden allemaal in de hand genomen, best een uitdaging, soms komen er veulens binnen die nog nooit een halster om hebben gehad en niet te benaderen zijn...

Superpony. Er gebeuren overal dingen, ook hier in de opfok , ( 110 ruim) dus dat is niet bijzonder, maar waarom het opzoeken ?
Maar je gaat je oude ruin never weggeven of verplaatsen maar durft het wel aan ?? wanneer zou je het wel doen dan ? ik ga het niet aan met mij dier... ik zie dagelijks hoe het eraan toegaat, al 8 jaar lang, en weet dus heel goed hoe die dieren met elkaar omgaan , en sommige van die grote mannen zijn écht teveel hormonen af en toe...als zo'n ukkie daartussen beland....
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-21 07:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 40 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen