Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Karakter veulen lijkt op dat van moeder?

 
Profiel   

Ik vroeg mij af, in hoeverre lijkt het karakter van het veulen op dat van de moeder? Ik heb een D-ponymerrie waar ik best een kopie van zou willen hebben. Ze heeft al eerder een veulen gehad, op de foto's lijkt dat veulen (ook een merrie en volwassen) echt leuk.
Het dilemma tussen fokken en kopen. Lijkt jouw veulen op de moeder of is het totaal een ander dier geworden (ook kwa looplust)? :+
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 15:56 



 
Profiel   

Mijn twenter lijkt qua aftekeningen precies op de hengst. Ze heeft veel karaktertrekken van de merrie, maar ik zie er ook dingen in terug die waarschijnlijk bij de hengst vandaan komen. Best of both worlds. Hoe ze onder het zadel is weet ik natuurlijk nog niet :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 16:02 



 
Profiel   

De 3 veulens die ik gefokt heb waren alle 3 echt totaal anders van karakter, leken echt totaal niet op elkaar of op de moeder kwa karakter.
Hun moeder was een lieve goedzak waar ik beginners mee weg durfde sturen, haar dochter is een strondeigenwijze diva die graag een argument aan gaat, zeer gemikt kan richten met haar schattige voetjes en waar ik bijna niemand anders op durfte te zetten :D


Laatst bijgewerkt door Sizzle op 01-06-21 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 16:17 



 
Profiel   

Mijn oudste merrie kan best heel zuur zijn en is sowieso echt een heel apart paard. Ik heb 3 van de 6 nakomelingen redelijk gekend. Maar dat waren allemaal hele fijne en lieve paarden. Dus dat leek niet echt op elkaar (maar in goede zin dan :D )

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 16:18 



 
Profiel   

Ik heb er nooit veel van teruggezien. Maar ik lijk zelf ook niet op mijn moeder! ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 16:18 



 
Profiel   

Het veulen wat ik vorig jaar gefokt heb lijkt zowel qua uiterlijk maar ook karakter op zijn moeder. Gelukkig ook zeker wat invloeden van de hengst, maar vooral moeders.
Hij is eerder gespeend door omstandigheden (4.5-5 maand), maar als deze omstandigheden er niet waren had ik heb evengoed er vroeg afgehaald, omdat hij en moeders ontzettend botste (elkaar de stal uitmeppen met voeren bijvoorbeeld) en hij zeker sterk op zijn eigen pootjes stond.

Ik ben van de week nog bij hem langs geweest (verkocht) en zag wel duidelijk nog hetzelfde karakter als moeder, maar zo'n 65%. De rest was toch hengst en omgeving afhankelijk denk ik.

Was het eerste veulen van de merrie. Ik heb de merrie zelf met 5.5-6 maand gekocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 16:20 



 
Profiel   

Mijn ervaring is doorgaans niet, het merendeel heeft een geheel ander karakter als de moeder. Op meer dan 20 veulens bij 4 verschillende merries 2 veulens gehad die qua karakter op de merrie leken. Ook met dezelfde combi hengst en merrie totaal verschillende karakters gefokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 21:56 



 
Profiel   

Ik heb een 13 jarige merrie en een 2 jarige new forest gekocht als veulen. Ik heb wel het gevoel dat ze dan ook al veel goede dingen van elkaar overnemen. Nu ook een veulen van de merrie, nog maar 2 weken oud maar vanaf het begin al super lief en aanhankelijk net als de merrie

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 22:12 



 
Profiel   

Ik heb 3 veulens gefokt bij een KWPN merrie, de merrieveulens 1 en 3 zijn kopie van moeder in karakter, de hengst niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 07:43 



 
Profiel   

Dat valt niet te zeggen. Het ligt aan zoveel dingen.

Onze merrie kwam uit Amerika en heeft daar haar basis liggen. Hier gedekt en kochten haar drachtig. Werd een hengst veulen van een hengst waar ik bij op stal heb gestaan en aardig ken.
Hengst is anders gehouden en getraind tijdens zijn sport carriere en dus ook hengst.
Onze ruin heeft gedekt en is daarna ruin geworden. Ook een tijd minder fijn getraind en toen daar deels door gevormd. Is nu een brave sul van 22, waar zijn moeder van nu 28 nog best karakter heeft.

Haar 2e is ook ruin en heeft een sportcarriere, maar bij 1 baas en een stabiel leven gehad. Is een gevoelig paard, maar wel een heel fijn paard.

Ik weet nog 2 ruinen uit haar die ook karakter hebben en gevoelig zijn, maar met de juiste match het heel goed doen.

In 2018 haar dochter gekocht ( niet bij ons geboren, want merrie is aantal jaren niet van ons geweest ) Die dochter had een reputatie, maar we kwamen er al snel achter dat ze schade heeft, toegebracht door de mens.
Het is een hele gevoelige merrie, maar als je haar hebt, geeft ze alles.

De nakomelingen komen allemaal uit een andere vader, maar bij elke zie ik echt dingen van onze merrie terug. Hele fijne, sterke paarden die bij de juiste match en aanpak het super doen, maar bij een mismatch niet fijn zijn en ook heel duidelijk hun grenzen aangeven.

Maar hoe ze gehouden en getraind worden heeft een enorme grote rol daarin.

En hoe fok je? Wij dekken de dochter nu. Ik wilde een braaf karakter, wel body, fijne bewegingen etc. Maar ga je doorslaan naar alles dubbel om halverwege uit te komen, kunnen de ouders ook erg uiteen lopen. De garantie dat je dan precies goed gaat uitkomen, heb je gewoon niet.

Ik heb daarom een hengst uitgezocht met fijn karakter, die ons aanstaat en echt bij de merrie past zonder te overcompenseren.

Toen we haar pas hadden en wat verhalen over haar hoorde, wilde ik eerst niet per se fokken, want de moeder moet stabiel zijn. Maar ze is gewoon super. Anders had ik het echt niet gedaan. Dan koop ik tegen die tijd wel een paard dat ik volwassen kan beoordelen en proberen. Hoewel me dat vaak ook niks zegt. Heel veel is prima op te lossen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 14:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen