Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Bevallen merrie en geen uier

 
Profiel   

Hallo iedereen
Mijn shet merrietje is 28 mei bevallen. Ze had een redelijk volle/harde uier maar minder vol dan haar vorig veulentje. De DA zelf vond het ook geen grote uier. Ze was 319 dagen. Enkele dagen terug zag ik dat ze echt niet veel uier meer had. Dierenarts toen gestuurd en nu bier in haar eten maar het word precies slechter. Vandaag was de uier nog kleiner. Een klein handje als het ware. Wat kunnen we doen? Hebben al verse paarde melk gekocht en veulen proberen bijvoeden maar ze slikt dit totaal niet en spuugt het uit. Veulen zelf is goed actief

Dit was vlak voor de bevalling
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]


En dit is nu
[ img ]
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 21:13 



 
Profiel   

De uier van mijn Haflinger met een veulen van 4 weken oud ziet er niet veel anders uit dan jouw laatste foto. Niet ieder paard heeft een vol/hard uier hé. Zoveel paarden, zoveel uiers. Het gaat uiteindelijk om wat eruit komt. Is jouw veulen een tevreden veulen? Alert, wakker, slaapt voldoende, drinkt voldoende, groeit en komt aan? Dan is er niets aan de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 21:18 



 
Profiel   

Als er gewoon melk uit komt is het prima.
En als jij zegt dat je veulen actief is, lijkt mij dat deze genoeg binnen krijgt. Vrouwen met cup AA kunnen ook gewoon borstvoeding geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 21:23 



 
Profiel   

Klopt! Maar maak me toch ook wat zorgen. Morgen bel ik de dierenarts voor tzekerst om eens langs te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 21:28 



 
Profiel   

kan je haar melken? Als er melk uitkomt zou ik me niet zo'n zorgen maken, vooral als het veulen fit en alert oogt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 21:29 



 
Profiel   

Uier van mijn merrie was 1ste week ook nog wel eens wisselend kwa grootte. Toch groeit haar veulen goed en zit vol leven.
Wat voer je de merrie bij? Goed bijvoeren en lekker het gras op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 21:51 



 
Profiel   

Er komt melk uit als ik er op duw. Ze krijgt probreed, bietenpulp, vit korrel en hooi.
Gras voorlopig niet. Vanaf morgen gaat ze er weer op. We wouden het veulen eerst even laten wennen aan omheining enz omdat het stukje gras dat ze nu voorlopig hebben( rest word gehooid) maar met gewone plastieke paaltjes is en draad zonder stroom. Bij haar vorig veulen gaven we volgens mij zelf geen korrel bij omdat ze zo rap dik worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 21:57 



 
Profiel   

Als veulen goed te pas is niet zn stress zo als anderen al zeggen niet elk uier is het zelfde

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-21 22:02 



 
Profiel   

Mijn merrie had weinig uier bij de bevalling en veulen is inmiddels 7 weken oud en merrie heeft nog steeds heel weinig uier. Maar het veulen groeit als kool en is echt al heel groot en flink. Dus de grootte vd uier zegt echt helemaal niks

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 21:48 



 
Profiel   

Als de productie goed is, dan hoef je je geen zorgen te maken. Aan het veulen kan je zien of er genoeg melk uit komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 21:52 



 
Profiel   

Kennen merries net als bij mensen ook de toeschietreflex? Dat betekent dat als het veulen gaat drinken de melk dan toeschiet en dan hoeft ze dus helemaal geen uiertje te hebben want dan werkt alles genoeg. Alleen weet ik dat mensen wel een toeschietreflex hebben (ik had nooit veel melk in mijn borsten maar de baby's konden flink melk eruit halen want die schoot toe tijdens het voeden) maar van merries weet ik dat eigenlijk niet. Dus zelfs uit kleine borsten kan heel erg veel melk komen als deze goed op gang is gekomen. Wellicht ook bij merries zo, en er zijn genoeg fokkers met kennis van zaken die je daar meer over kunnen vertellen.
Gewoon veulen in de gaten houden of het groeit en de merrie voeden in overeenstemming met het feit dat ze een veulen aan de voet heeft. Als het veulen goed groeit denk ik niet dat er reden is om je zorgen te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-21 06:38 



 
Profiel   

Laten we het zo zeggen: de koe met de grootste uier geeft niet de meeste melk. Zeker heeft een merrie een toeschietreflex. Het is niet voor niets dat een veulen de uier zelf stimuleert door het tegenaan te stoten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-21 06:49 



 
Profiel   

Ik dacht het zelf ook Suffie, maar omdat ik wel veel verstand heb van borstvoeding bij moeders(in de advisering gezeten en eigen ervaring) en 0,0 veulen ervaring heb, schreef ik mijn post zoals ik hem schreef omdat het begrip toeschiet reflex niet genoemd was nog.
Ik ben het helemaal eens met je post want dit geld zeker ook voor mensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-21 06:51 



 
Profiel   

Als het veulen van 28 mei is en nog vrolijk rondhuppelt dan heeft je merrie gewoon melk.
Niet gaan zitten prutsen met kunstmelk. De maat van de uier is geen maat.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-21 07:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen