Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Opgroeiplek: is hier behoefte aan?

 
Profiel   

Per 1 juli heb ik een kleinschalige paddock paradise in mijn beheer. Daar staan momenteel 4 sobere pony's, waarvan 2 van mij, en deze blijven alle 4 staan. Nu kan er nog uitgebreid worden met 1 of 2 pony's (tot 1.50m) en ik ben een beetje aan het kijken hoe.

Een van de scenario's die in mij op kwam is een opgroeiplek voor 1 of 2 koudbloed merrieveulens. Mijn ene pony is een jaarlingmerrie en zij doet het hier super. Ze wordt keurig opgevoed door de andere 3, groeit goed en heeft ruimte zat om te lopen.
Het zou geen opfok worden, maar echt een opgroeiplek in onze gemengde kudde. Wat betekent dat de eigenaar nauw betrokken blijft en net als wij ook 1 mest-/voerbeurt per week doet.

Het pp heeft een track met zo'n 350/400 meter aan paden, een aantal weides, een bak/grote paddock, verschillende voerplekken (een aantal nog in ontwikkeling, maar moet eind van de zomer klaar zijn), een verhard deel, een schuilstal, ruimte voor spullen in kasten. Er wordt goed voordroog gevoerd, gemengd met stro, in slowfeeders, zodat ze de hele dag door kunnen eten. Het deel voor de stal wordt nog uitgebreid met een stukje puinpad. 1x per dag krijgen ze 'krachtvoer' gevoerd. Mijn jaarling krijgt Vitalbix Breed & Grow met een luzernebrokje, mijn volwassen haflinger een vitaminbrokje. Ik bereken dit zelf met een rantsoenberekening, zodat ze geen tekorten hebben, maar voor jonge paarden heeft Vitalbix Breed & Grow wel de voorkeur. De kudde bestaat momenteel uit een jaarling paint merrie, een haflinger ruin van 16, een tinker ruin van 20+ en een jonge speelse ruin van 6.

Zou hier behoefte aan zijn voor veulens/jaarlingen/twenters en is het dus een reëel scenario om uit te denken?


Laatst bijgewerkt door Daihyo op 15-06-21 08:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 07:33 



 
Profiel   

Zelf niet in het bezit van een veulen o.i.d. maar mocht dit wel het geval zijn dan zou ik zeker geinteresseerd zijn! Wel lekker buiten, in een 'kudde' lekker paard zijn, maar ook wel contact met mensen en daaraan wennen.
Dus ja, lijkt mij zeker een mooi idee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 08:08 



 
Profiel   

Daihyo, ik denk dat paarden buiten in een groep veel minder blessure gevoelig zijn want het speelt meer, zitten goed tussen de oren, vervelen zich minder en kunnen paard zijn etc. Dus als er ruimte genoeg is, eventueel iets waarmee ze rond kunnen lopen en rennen waardoor het onbeperkt is, dan zou ik daar zeker in geïnteresseerd zijn. Ik zou het dan graag willen zien want het klinkt ruim genoeg en slim opgezet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 08:24 



 
Profiel   

Van tevoren komen kijken mag natuurlijk altijd! Graag zelfs. Ik zou het fijn vinden als de eigenaar ook zelf betrokken is en wil blijven. Daarom ook de mest/voerbeurt in de week en geen opfok waar niets gedaan hoeft te worden en sommige eigenaren daardoor weinig langs komen. Ik vind juist die betrokkenheid essentieel.

Dit is een schematische tekening, foto's staan er inmiddels genoeg op Bokt :D. Er moeten nog wat kleine dingen aangepast worden (dat paarse stukje moet er nog bij = puinpad en een extra hooiplek op de track, verharding onder de hooiplek), wat voor de herfst af moet zijn.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 08:35 



 
Profiel   

Daihyo voor mij is het als ik in NL zou wonen. Sorry als ik de verkeerde indruk heb gewekt, Mijn paardje staat in een grote kudde hier in de buurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 08:39 



 
Profiel   

Dat weet ik :D
Daihyo = Amanda :D
Maar meer voor potentiële eigenaren/geïnteresseerden, als antwoord op jouw vraag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 08:40 



 
Profiel   

Oeps, dat had ik niet door. Sorry.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 12:40 



 
Profiel   

Ik denk als je een advertentie zet je binnen no time klanten hebt.

Opgroeien in een gemengde kudde, ik heb me destijds rot gezocht...

Het was al moeilijk iets te vinden waar ze in de winter ook voldoende buiten kwamen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 12:58 



 
Profiel   

Ik heb dit ook bij kleinere opfok stallen ongeveer zo gehad maar dan zonder tracks.
Voor mij niet perse iets nieuws dus. Wat voor mij wel essentieel is, is dat de jonkies ook echt continue (minimaal overdag) goed gras tot hun beschikking hebben en veel ruimte om snoeihard te kunnen gaan.
Anderzijds kan ik me indenken dat dit bij koudbloeden (zeker met PSSM verdenking) eerder niet gewenst is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 13:22 



 
Profiel   

Zodra het weer het toelaat is er weidegang en dan 24/7 met strookbegrazing voor vers gras per dag, aangevuld met hooi en stro in slowfeeders. We hebben meerdere weitjes. 1 wei die ook open kan bij minder goed weer en 3 kleinere zomerweitjes. Met de eigenaar wordt de behoefte afgestemd. Maar daarom ook wel de voorkeur voor koudbloeden of een sober ras, zodat ze bij elkaar passen. En dan is een betrokken eigenaar, die zijn/haar paard zelf ook regelmatig ziet essentieel. Overleg moet altijd mogelijk blijven. Mijn paintmerrie doet het er prima op, ook dat is een sober ras. Ze groeit super en ziet er super uit. Het moet inderdaad wel passen :j

Qua ruimte: de langste paden zijn zeker 100m lang. Daar trekken ze regelmatig een flink sprintje en kunnen dan echt wel hard gaan :D

Dit is mijn jaarling nu. Vorig jaar kwam ze hier met een fikse wormbesmetting en had echt wel een achterstand. Daar zie je niks meer van gelukkig.
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 13:34 



 
Profiel   

Mijn veulen gaat ook niet naar de opfok. Ze staat nu al (samen met moeders) in de gemengde kudde (jongste na haar is 2, oudste 24). Ik zie liever een gemengde kudde dan een kudde ongeleide peuters..

Op deze manier heb ik ze ook gewoon dagelijks in handen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 14:11 



 
Profiel   

Als ik een veulen zou hebben zou dit exact de plek zijn waar ik naar zou zoeken. Ik zou het dus gewoon proberen, als je verder alles goed hebt uitgedacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 14:12 



 
Profiel   

Je hebt plek voor 1 of 2 veulens, ik vermoed dat je er snel iemand voor vindt.
Plekken voor merrie veulens zijn wel makkelijker te vinden dan voor hengsten maar de meeste zijn minder geschikt voor koudbloeden dus daarmee kun jij je zeker onderscheiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 14:43 



 
Profiel   

Deel dit op een IJslander groep ( Facebook) en je zit zo vol. Er zijn minder begrazingsgroepen voor merries beschikbaar namelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 14:54 



 
Profiel   

Dit klinkt heerlijk.
Dat heb je echt meteen vol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 15:00 



 
Profiel   

Waarom zoek je geen oudjes? Minder problemen met ongelukjes, slopen, etc. Voor jonge paarden vind ik dat er te weinig open ruimte is. Jonkies moeten kunnen rennen, opzij springen, van richting veranderen en gek doen zonder in botsing te komen met een omheining of ander meubilair.
Oudjes hebben het voordeel dat ze wat bezadigder zijn en wat meer respect hebben voor wat er eventueel in hun weg staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 16:06 



 
Profiel   

Is ook 1 van de opties inderdaad :j
Ik ben voor alsnog de mogelijkheden en behoeften aan het verkennen. Heb ook geen haast. De kudde is nu super samen, dus ik wil echt een weloverwogen keuze daarin maken zodat we een goede match hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 16:54 



 
Profiel   

Ja, hoor, ideaal juist. Mist natuurlijk alles goed en netjes verloopt.

Ik vind juist veel opfok helemaal niet zo goed en dit is al echt een verbetering.

Wij hebben ene pp en als alles goed gaat volgend jaar maar 1 veulen. We moeten dan nog maar zien wat de samenstelling verder is, vanwege hoge leeftijden.
Maar sta ook open voor een merrie met veulen erbij. Juist omdat die eerste maanden ook zo belangrijk zijn.

Maar anders afhankelijk van geslacht zou ik zeker een soortgelijke opfok zoeken. Nette opvoeders, een speelmaatje, goede voeding......Gras bied ik ook niet de hele dag aan. Goed hooi moet wel altijd beschikbaar zijn.

Wij voeren bij, dus daar moet wel een systeem voor zijn dat die ukkies in rust kunnen eten.

Je zal vast veel aanvragen krijgen. Als dat zo is en je kan een beetje selecteren zou ik wel selecteren op wat al met moeders in een kudde loopt, evt ook een pp en niet te vroeg wordt afgespeend, dus onder de 6 maanden. Puur om wat ze dan al geleerd hebben en jij niet het gedoe van krijgt anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 13:51 



 
Profiel   

Ik zou ook eerder op zoek gaan naar wat oudere paardjes. Jonkies zou niet mijn voorkeur hebben door bovengenoemde redenen: geen 24/7 gras en veel paadjes etc. Liever wat ouderen zodat er geen ongelukken gebeuren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-21 15:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen