Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Overdosis wormenkuur aan veulen..

 
Profiel   

Hoi allemaal
Vandaag hebben we mijn 1 maand oude veulen ontwormd met Eraquell (ivermectine).
Helaas schoot het spuitje door waardoor hij nu een dosis voor 600kg heeft gehad...
Ik lees hele wisselende verhalen op internet en op bokt en ik word er niet heel veel wijzer van..
Volgens de bijsluiter van Eraquell kunnen er verschillende symptomen komen bij een overdosis van 9 maal de voorgeschreven hoeveelheid. Maar dat heeft ook betrekking op volwassen paarden en kan niks lezen over veulens, dus wie weet wat ik moet doen? Of hoe ernstig dit is?
We houden hem sowieso goed in de gaten, DA ook al gebeld en die zei dat het geen kwaad kon, maar maak mij toch een beetje zorgen..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 17:33 



 
Profiel   

Ik zou me in deze hoeveelheid geen zorgen maken. Overdosis verschijnselen treden pas op als je nog veel ruimer overdoseert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 17:46 



 
Profiel   

Vriendin van mij heeft onlangs net hetzelfde gehad, DA zei toen ook dat het geen ramp was. Veulen is nog steeds ok ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 17:57 



 
Profiel   

Met Eraquell hoef je je niet enorme zorgen te maken. Met Equest had het wel verkeerd af kunnen lopen.

Maar ik vraag me echt af hoe zo’n spuit nou kan doorschieten? Er zit toch een ring om die je een slag draait en daarmee vastzet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 18:18 



 
Profiel   

Nu goed in de gaten houden, meer kun je niet doen. Heb je nog pasta uit de mond gehaald?
Als je een veulen ontwormd, altijd eerst de merrie en het veulen met het restje ontwormen, zodat je nooit een volle spuit erin kunt doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 18:21 



 
Profiel   

Of het op een lepel geven

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 18:28 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Met Eraquell hoef je je niet enorme zorgen te maken. Met Equest had het wel verkeerd af kunnen lopen.

Maar ik vraag me echt af hoe zo’n spuit nou kan doorschieten? Er zit toch een ring om die je een slag draait en daarmee vastzet?




Equest mag een veulen van een maand überhaupt nog niet krijgen, pas vanaf 6 mnd oud

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 18:40 



 
Profiel   

Heel goed in de gaten houden, ik heb het ook een keertje voorgehad, we waren het veulen bijna kwijt toen .

ivermectine is heel gevaarlijk bij overdosering, onze veearts raad het daarom ook pas aan
Vanaf 6 maand.

Ze beginnen dan te zwijmelen en stuiptrekken, maar het kan ook op de hersens slagen.


https://fb.watch/v/3ieywdhvN/


Laatst bijgewerkt door Tinniie op 24-07-21 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 18:43 



 
Profiel   

Tinniie weet je zeker dat het ivermectine was, wat je vertelt komt overeen met de informatie bij moxidectine. Ivermectine is normaliter wat minder agressief in werking.

TS leer voor het vervolg, inderdaad altijd eerst de merrie doen en dan het veulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 18:46 



 
Profiel   

mooney schreef
Tinniie weet je zeker dat het ivermectine was, wat je vertelt komt overeen met de informatie bij moxidectine. Ivermectine is normaliter wat minder agressief in werking.

TS leer voor het vervolg, inderdaad altijd eerst de merrie doen en dan het veulen.



Ja heel erg zeker ivermectine. Kijk ook is naar het linkje hierboven, zo was het hier toen ook, kon bijna niet meer rechtblijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 18:47 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Met Eraquell hoef je je niet enorme zorgen te maken. Met Equest had het wel verkeerd af kunnen lopen.

Maar ik vraag me echt af hoe zo’n spuit nou kan doorschieten? Er zit toch een ring om die je een slag draait en daarmee vastzet?


Ja hadden we ook, maar is toch doorgeschoten.. Lees het meer helaas. Ga vanaf nu ook niet meer op deze manier ontwormen. Dan maar met een lepeltje of eerst mest onderzoek

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 18:47 



 
Profiel   

Ik doe sindsdien de nodige hoeveelheid altijd in een kleiner spuitje. Is ook gewoon veel handiger bij een veulen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 18:48 



 
Profiel   

Neonlight schreef
Nu goed in de gaten houden, meer kun je niet doen. Heb je nog pasta uit de mond gehaald?
Als je een veulen ontwormd, altijd eerst de merrie en het veulen met het restje ontwormen, zodat je nooit een volle spuit erin kunt doen.


Ja heb gelukkig wel nog wat eruit kunnen krijgen!
Merrie hoefde niet ontwormd te worden, dit was op aanraden van de dierenarts. Maar dat is idd een goed idee

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 18:49 



 
Profiel   

Neonlight schreef
Nu goed in de gaten houden, meer kun je niet doen. Heb je nog pasta uit de mond gehaald?
Als je een veulen ontwormd, altijd eerst de merrie en het veulen met het restje ontwormen, zodat je nooit een volle spuit erin kunt doen.


De meeste warmbloed merries hebben toch echt een volle spuit nodig!
Let op, niet onderdoseren, krijg je resistentie van..

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 11:33 



 
Profiel   

Je kunt ook creatief zijn met de spuiten en dat over 2 spuiten verdelen. :) Je hebt er dan toch 2 nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 11:35 



 
Profiel   

Hoi allen,
We hebben hem gisteravond en vannacht goed in de gaten gehouden (met camera en zijn vaak langs gegaan). Hij is de hele tijd vrolijk en alert en drinkt en eet goed. Volgens de DA is de piek na 24 uur voorbij, dus daar zijn we bijna. Het lijkt er op dat alles goed komt, maar houden hem wel nog goed in de gaten.
Hebben denk ik goed geluk gehad

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 12:26 



 
Profiel   

Kan levensgevaarlijk zijn want bij veulens kan het de functie van de hersenen aantasten. Dat op zich is niet perse levensbedreigend, maar ze worden dan suf, stoppen met drinken en raken onderkoeld. Dat is wel levensbedreigend.

Het is mij jaren geleden overkomen. Met Ivermectine. Ik heb het veulen toen naar een kliniek gebracht, waar ze snel zouden kunnen ingrijpen mocht het mis gaan. Is toen gelukkig goed afgelopen.
Maar ik onderschat dit risico bij het ontwormen van veulens nooit weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 16:14 



 
Profiel   

Wij hebben minipaarden (en veulens) en om te voorkomen dat we overdoseren doen we de pasta op een heel klein stukje brood uitgesmeerd :o Ze kennen het dan al om een stukje brood te krijgen af en toe en zodoende pakken ze het makkelijk aan en knoeien ze er niet mee.

Ook de ijslander (20 jaar) krijgt het op brood. Als ik de wormspuit in dr mond doe komt ze recht omhoog..
Blijkbaar eens wat vervelends mee gebeurt want toen de tandarts kwam zagen we allemaal littekens aan de binnenkant van de mond tond en lip.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 16:27 



 
Profiel   

Mijn dierenarts vertelde me ook dat hij net een jong veulen had die een hele spuit eraquell binnen heeft gekregen, diertje ligt al twee dagen in een soort coma. Om dit te vermijden, spuit ik het deel pasta op twee vingers en breng het zo rechtstreeks aan achteraan op de tong van het veulen. Met het op eten te doen heb ik al gemerkt dat als ze het proeven dat ze het gewoon uit hun mond laten vallen en dus niet voldoende binnenkrijgen. Je hebt geluk gehad in elk geval.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 12:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen