Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 6 [ 144 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Plaats een nieuw onderwerp

Afspenen en alles daar omheen

 
Profiel   

The_Cat schreef
Zou Hartog Digest een probleem zijn om mee te geven aan 5 maand oude veulen? Mijn andere paarden krijgen dat momenteel gemengd met Luzerne. Aan het veulen geef ik nu alleen Luzerne, maar zou het kwaad kunnen als hij ook mee een mengelingetje digest krijgt?

Waarom niet gewoon een goede veulenbrok/muesli? Veulens hebben andere gehaltes aan mineralen nodig dan volwassen paarden
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 06:09 



 
Profiel   

Ze krijgt al Pavo Podo grow :) maar ik meng voor mijn andere paarden digest erbij. Daarom vroeg ik mij af of het voor een veulen kwaad kan. Maar daar zit eigenlijk ook luzerne bij, dus ik zal het gewoon netjes opgeven aan de andere

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 06:46 



 
Profiel   

tamaramt schreef
Rianne1807 schreef
Nou, het is super goed gegaan, veulen en merrie op de trailer gezet, was de 1e keer voor t veulen maar ze stond er met 20 minuten in, ging super rustig, onderweg ook prima, met uitladen liep ze rustig achteruit de trailer af, alsof ze t al jaren doet, zo'n knap kind
Merrie was niet blij, veel hinniken, maar toen we eenmaal onderweg terug waren werd dat minder, verder bleef ze rustig gelukkig

Eenmaal thuis nog wat onrustig en hinniken maar dat werd na verloop van tijd minder en ging ze grazen met dr maatje.

Van de opfok bericht gehad dat veulen super rustig was.


Wat fijn dat het zo goed ging!

Hoe heb je het veulen geladen?


Ik heb een 2 paard trailer gehuurd, merrie er op gezet, toen rustig het veulen er op gezet, ze deed t super, stond met 10 minuten al met 4 voetjes op de laadklep, 10 minuutjes later stond ze er in.
We hebben er alle rust en tijd voor genomen, t moest een positieve ervaring worden en dat is gelukt.
Onderweg deed ze t ook prima, ik heb het schot er tussen laten staan en solana vast gezet met 2 touwen, zeil achterin wel dicht.
Uit laden ging ook super, ze liep heel rustig achteruit de trailer af alsof ze t al jaren deed.
Ben zo trots op mn kleine mopje.
De merrie heb ik laten staan ivm risico dat ze er niet meer op gaat, t was wel gillen maar meer deed ze niet, we zijn snel weer gaan rijden, toen werd ze rustiger

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 08:40 



 
Profiel   

Ok :)
Had je vantevoren al (gedeeltelijk) gespeend?
Ik ga mijn veulen zonder merrie verhuizen..Merrie is niet makkelijk op de trailer en heeft er nu (ivm langdurige blessure) ook langere tijd niet opgestaan. Ik heb alleen 1,5 paards trailer en mijn jeep grand vitare 4x4w mag geen 2 paards trailer trekken

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:06 



 
Profiel   

Ik had het veulen niet gespeend (had er geen mogelijkheid toe), maar dat is hier echt uitstekend verlopen voor zowel veulen als merrie, maar nu heb ik ook een hele relaxte merrie dus dat scheelt misschien ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 11:47 



 
Profiel   

Nee niet gespeend van te voren, sta op een pensionstal en had er helaas de mogelijkheid niet voor

Je kan evt ook een vrachtwagentje huren die je met b rijbewijs mag rijden
Mijn auto mag ook geen 2 paard trailer trekken, we hebben een bus die t wel kan, alleen heb ik geen be rijbewijs maar een vriendin wel, zij heeft gereden

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 12:34 



 
Profiel   

Ik heb be rijbewijs. En ik kan een 2 paards trailer lenen evenals paardenvrachtwagentje..maar het lijkt mij het beste om hem alleen te vervoeren ivm moeilijke merrie op de trailer..daarnaast raakt ze in paniek als ik met veulen weg loop van haar stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 14:45 



 
Profiel   

Tamaramt ik ga het veulen ook alleen vervoeren in een 1,5 paards trailer. Ik ben van plan om iemand anders met mijn merrie op buitenrit te sturen, zodat ze niet meekrijgt dat ik het veulen mee neem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 15:31 



 
Profiel   

ual_95 schreef
Tamaramt ik ga het veulen ook alleen vervoeren in een 1,5 paards trailer. Ik ben van plan om iemand anders met mijn merrie op buitenrit te sturen, zodat ze niet meekrijgt dat ik het veulen mee neem.

Dat is ook een goeie ja!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 15:35 



 
Profiel   

tamaramt schreef
Ik heb be rijbewijs. En ik kan een 2 paards trailer lenen evenals paardenvrachtwagentje..maar het lijkt mij het beste om hem alleen te vervoeren ivm moeilijke merrie op de trailer..daarnaast raakt ze in paniek als ik met veulen weg loop van haar stal.


Ik snap je overweging heel goed, mijn merrie was ook in paniek als ik t veulen even mee nam maar ging niet uit dr plaat zeg maar.
Ik vond de keus ook erg lastig, maar gevoelsmatig voelde het bij mijn paarden slechter om t veulen alleen mee te nemen, daarom toch besloten km t zo te doen, elk paard is anders en heeft een andere aanpak nodig
Als t voor jou slechter voelt om je merrie ook mee te nemen dan zeker niet doen.
Wanneer ga je hem naar de opfok brengen?

Ik kreeg gisteren filmpjes van solana toen ze kennis maakte met de groep, ze doet t zo voorbeeldig goed, zo fijn!!!
Mn merrie is gelukkig al rustiger maar nog niet zichzelf, vind dit echt zo zielig, zo rot dit

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 17:15 



 
Profiel   

Over 2 weken ga ik mijn kerel ophalen.
Hij is dan 5 maand en 2 weken en werd sinds vorige week 's nachts van mams weggehaald en in de dag er terug bij.

Dit zo 2 weken en de laatste week enkel met de veulens samen.
Mijn vorige veulen is zo ook afgespeend, ging prima.

Ik ben al blij dat hij tot 5.5 maand bij de fokker mag staan.
Hier komt hij bij een ruin en merrie tot hij té mans is om bij de merrie te staan.
(tot max. 10 maand, better safe than whoopsie)

Qua voeding, krijgt hij bij de fokker nu Subli veulenvoeder.
Bij mij zal dat zachtjes omgeschakeld worden naar Equifyt Gold, Equifyt alfalfa cubes, Equifyt herbs en Je Paard Fit en Gezond (vitaminebrok)

Alfalfa is echter luzerne. Mijn vorig veulen moest maar liefst 500 a 800gr per dag krijgen van de kliniek.

https://www.equifyt.com/nl/shop/krachtv ... ipzfb8ehun

In hoeverre zijn hier negatieve ervaringen mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 18:22 



 
Profiel   

ual_95 schreef
Tamaramt ik ga het veulen ook alleen vervoeren in een 1,5 paards trailer. Ik ben van plan om iemand anders met mijn merrie op buitenrit te sturen, zodat ze niet meekrijgt dat ik het veulen mee neem.


Zo doe ik het ook, exact op dezelfde manier :)
Heb jij het veulen ook al de nachten apart staan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 21:12 



 
Profiel   

Mijn veulen breng ik 2 Oktober weg. Hij is dan 5 maanden en 9 dagen oud.
Hij staat sinds afgelopen weekend de nachten al apart. En sinds vandaag ook de avonden..Ze staan nu alleen nog overdag samen op de wei. De merrie werd in de stal de laatste tijd zuur naar het veulen soms ondanks de grote stal(dat is ook een merrie/veuleb stal) Zeker met hooi eten. Heeft ze de 1e 1,5 maand ook gehad maar toen is het een hele tijd goed gegaan maar nu soms weer ff.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 21:27 



 
Profiel   

tamaramt schreef
Zo doe ik het ook, exact op dezelfde manier :)
Heb jij het veulen ook al de nachten apart staan?


Nee, dat niet. Het gaat eigenlijk vrij cold turkey bij mij. Maar, mijn veulen is bij het spenen bijna 8 maanden. Ik merk dat de merrie haar nu sowieso al minder laat drinken, dus ik denk dat het niet zoveel verschil maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 21:42 



 
Profiel   

tamaramt schreef
ual_95 schreef
Tamaramt ik ga het veulen ook alleen vervoeren in een 1,5 paards trailer. Ik ben van plan om iemand anders met mijn merrie op buitenrit te sturen, zodat ze niet meekrijgt dat ik het veulen mee neem.


Zo doe ik het ook, exact op dezelfde manier :)
Heb jij het veulen ook al de nachten apart staan?


Zo ga ik het ook doen :)
Althans, 2 paards trailer dan. Heb zelf 1 paards maar daar kan de voorstang er niet uit dus een vriendin brengt me en die heeft ook nog een camera er in dus alleen maar beter.
Bij mij geen ruimte om alvast apart te zetten. Ik heb geen merrie veulen stal dus wordt ook echt wel krap in de nachten nu maar gelukkig staan ze heel veel buiten. Ik vind alleen mijn veulen nog steeds heel veel drinken. Als ik heb gereden, al is het een half uurtje dan spuit de melk er ook nog steeds uit. Hebben jullie dit ook nog?
De merrie is wel echt de zo'n lieve mama, ondanks de kleine stal echt 0,0 problemen. Ze eten zelfs nog hun krachtvoer uit dezelfde bak. Nou moet ik zeggen dat het veulen ook echt wel heel lief is dus ze heeft er ook weinig last van. Heel soms heeft ze even zo'n druk moment maar dan is het 1x steigeren en dat was het haha.

Edit: mijne gaat ook 2 oktober naar de opfok. Ze is van 25-4 dus dan 5 maanden en een week :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 08:08 



 
Profiel   

Goedemorgen, Hoe lang blijft een veulen gemiddeld onrustig na het afspenen? Ik ben een voorstander van in een groep te gooien, helaas kan dit bij onze sinne niet. De pleegmerrie is afgelopen dinsdag opgehaald. Sinne staat nu alleen in de box met oma er naast.
Het is zo zielig |(

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 08:28 



 
Profiel   

en overdag staan ze samen in de wei?
hoe oud is het veulen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 08:30 



 
Profiel   

We hebben haar woensdag op stal gehouden, gisteren even in de bak samen maar ik heb ze even buiten gehad had het idee dat ze ieder moment door de draden heen kon gaan.
Ze is nu 6.5 maand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 08:33 



 
Profiel   

ik had vorig jaar ene veulen dat met 4 maand al opgehaald moest worden, die heb ik bij 2 2 jarigen ingehad, daar werd ze heel sneu opgejaagd en toen bij ene oudere merrie in en dat ging goed.

Ik zou ze wel vooral samen buiten zetten, heeft ze steun en kan ze dr energie kwijt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 08:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 6 [ 144 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen