Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 6 [ 144 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Afspenen en alles daar omheen

 
Profiel   

Melia schreef
Parisse waarom zet je dan je merrie op stal? Gewoon een oprechte vraag, niet raar bedoelt.. ben even benieuwd namelijk.

Aangeraden door de opfok, ik wil voorkomen dat de merrie in paniek gaat zoeken…
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 16:39 



 
Profiel   

Parisse schreef
Melia schreef
Parisse waarom zet je dan je merrie op stal? Gewoon een oprechte vraag, niet raar bedoelt.. ben even benieuwd namelijk.

Aangeraden door de opfok, ik wil voorkomen dat de merrie in paniek gaat zoeken…

Oké dankje :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 19:33 



 
Profiel   

Ik breng mijn veulen weg zonder merrie. Ik heb geen 2 paards trailer en een merrie die niet relaxed is op de trailer en die snel panikeert.
Het idee is om ze dan al geleidelijk gespeend te hebben waardoor ze tegen die tijd nog maar 8/9 uurtjes per dag bij elkaar staan op de wei..dan zowel de merrie als veulen misschien licht verdoven. Merrie op buitenrit te sturen met stalgenoot. Bij thuiskomst wat licht verdoven middels pasta .paar uur op stal. En dan nog paar uur op de wei mits ze rustig is.
Zodra merrie vh terrein af is wil ik het veulen in de trailer zetten zonder stangen en met zeiltje dicht. Dik pak stro voorin de punt. En wat licht verdoven. En dan heel rustig rijden naar de opfokplek (,+/- 30 min rijden als ik heel rustig rijd)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 21:11 



 
Profiel   

tamaramt schreef
Ik breng mijn veulen weg zonder merrie. Ik heb geen 2 paards trailer en een merrie die niet relaxed is op de trailer en die snel panikeert.
Het idee is om ze dan al geleidelijk gespeend te hebben waardoor ze tegen die tijd nog maar 8/9 uurtjes per dag bij elkaar staan op de wei..dan zowel de merrie als veulen misschien licht verdoven. Merrie op buitenrit te sturen met stalgenoot. Bij thuiskomst wat licht verdoven middels pasta .paar uur op stal. En dan nog paar uur op de wei mits ze rustig is.
Zodra merrie vh terrein af is wil ik het veulen in de trailer zetten zonder stangen en met zeiltje dicht. Dik pak stro voorin de punt. En wat licht verdoven. En dan heel rustig rijden naar de opfokplek (,+/- 30 min rijden als ik heel rustig rijd)


Dat van die buitenrit klinkt mij ook als een goed idee. Dat ga ik ook doen! Wilde eerst de merrie ook meenemen maar de meeste mensen raden me dat af waardoor ik nu alleen met het veulen ga. Ook alle stangen eruit, zeil dicht, los er op en camera er in. Is wel maar 10km dus bij mij max. 20 minuten denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 09:06 



 
Profiel   

De merrie thuislaten is ook nog een optie inderdaad! Die heeft wel enorme trailer stress ook nog.. de gedachte gaat nu door mn hoofd om hem samen met zijn mini-vriend weg te brengen (die vindt alles leuk en grappig, ook de trailer)

Zo lastig! Vooral omdat ik de merrie nog steeds niet zo goed ken en ze zo enorm mager werd…

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 19:09 



 
Profiel   

Parisse schreef
De merrie thuislaten is ook nog een optie inderdaad! Die heeft wel enorme trailer stress ook nog.. de gedachte gaat nu door mn hoofd om hem samen met zijn mini-vriend weg te brengen (die vindt alles leuk en grappig, ook de trailer)

Zo lastig! Vooral omdat ik de merrie nog steeds niet zo goed ken en ze zo enorm mager werd…


Dat is ook zeker een idee, een vriendje mee. Zou ik wel het schot er tussen laten dat de kleine niet net een trap ofzo krijgt.
Balen dat je merrie enorm mager werd. Echt van de stress of misschien geen goed hooi?
Die van mij staat al geruime tijd weer in volle training en zowel merrie als veulen hebben wat reserve vetjes. Land is schraal dus ze worden bijgevoerd met veel en echt goed hooi. Ik hoop in ieder geval voor je dat het allemaal mee valt en je merrie niet invalt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 19:49 



 
Profiel   

AshleyRol schreef
Dat is ook zeker een idee, een vriendje mee. Zou ik wel het schot er tussen laten dat de kleine niet net een trap ofzo krijgt.
Balen dat je merrie enorm mager werd. Echt van de stress of misschien geen goed hooi?
Die van mij staat al geruime tijd weer in volle training en zowel merrie als veulen hebben wat reserve vetjes. Land is schraal dus ze worden bijgevoerd met veel en echt goed hooi. Ik hoop in ieder geval voor je dat het allemaal mee valt en je merrie niet invalt.


Ik heb niet zoveel land thuis, dus had de merrie met veulen bij een kennis staan die veel gras had, ik denk dat ze niet genoeg hooi erbij heeft gekregen in de nacht, in combinatie met de stress van thuis weg zijn… toen ik haar weer ophaalde en het deurtje van de trailer opendeed was er zo’n ontspanning! Ze rende haar stal in en wilde de eerste twee uur er niet meer uit, en daarna heeft ze echt staan vreten (ik heb goed hooi, gaan wel heel hard nu)

Maar denk dat mn veulen inderdaad met zijn vriend ga wegbrengen, met schot ertussen! Toch fijn dat je goede ideeën van bokt kan opdoen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 08:10 



 
Profiel   

Gisteren is mijn veulen weg gegaan en van de moeder gescheiden. Allemaal super gegaan en vandaag lijkt het ook super (bij beide) dus dat is fijn.
Wanneer zouden jullie weer het rijden oppakken?
Veulen was niet afgespeend dus merrie gaf nog wat melk. Wel even handig om erbij te vermelden.
Ik zat zelf aan 1 week te denken mits uier verder de hele week goed eruit blijft zien en niet gaat ontsteken natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-21 13:20 



 
Profiel   

Melia schreef
Gisteren is mijn veulen weg gegaan en van de moeder gescheiden. Allemaal super gegaan en vandaag lijkt het ook super (bij beide) dus dat is fijn.
Wanneer zouden jullie weer het rijden oppakken?
Veulen was niet afgespeend dus merrie gaf nog wat melk. Wel even handig om erbij te vermelden.
Ik zat zelf aan 1 week te denken mits uier verder de hele week goed eruit blijft zien en niet gaat ontsteken natuurlijk.


Ik zou zsm beginnen met rijden/beweging geven om uierontsteking te voorkomen.
Puur informatief bedoeld: Hoe heb je het veulen vervoerd :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-21 20:36 



 
Profiel   

Oké, ze staat al wel 24/7 buiten met inloopstal dus krijgt al wel veel beweging. Momenteel even geen hooi. Uier lijkt nog steeds goed.
Ze is in een tweepaardstrailer vervoerd met veulen aan de andere kant van het schot. Ging echt perfect, maar heb dan ook een hele relaxte merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 05:31 



 
Profiel   

Hier mijn veulen zaterdag naar de opfok gebracht.
Alleen in een 1,5 paards trailer. Instappen en weg rijden. Ging goed. Natuurlijk wel geoefend met trailer laden en rijden voordat we echt weg gingen.
Toen hij 3,5 maand oud was heb ik ze moet voeren al naast elkaar gezet en zo langzaam uitbreiden. De afgelopen week heeft hij zelfs al een hele nacht apart gestaan.
Ging allemaal goed. Merrie heeft zaterdag wel stress gehad maar veel met haar gestapt aan de hand. Gister al bijna geen last meer. Ook gereden ivm het uier. Die ziet er nu goed uit, niet hard oid.
Merrie mee nemen zou ik echt niet doen nu ik heb mee gemaakt hoe het gaat bij de opfok. Ondanks dat veulen meteen met maatjes komt te staan roept hij wel om zn moeder te zoeken. Als ik mn merrie mee had genomen denk ik dat de trailer niet heel zou blijven maar goed dat is mijn mening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 09:22 



 
Profiel   

Verschilt ook per merrie maar kan goed begrijpen dat mensen het niet doen. Hier wel voor gekozen omdat de merrie super makkelijk is (en veulen ook).
We hebben de merrie op de trailer laten staan en het veulen uitgeladen en direct weg gereden. Merrie was alleen onrustig bij uitladen (wat zo gepiept was) wat natuurlijk heel logisch is, daarna geen kick meer gegeven. Zelfs niet hinniken en de hele weg staan vreten :Y).
Thuis af en toe een hinnik maar staat gewoon rustig buiten op de weide. Echt top dus <3.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 13:23 



 
Profiel   

Kiss1990 schreef
Hier mijn veulen zaterdag naar de opfok gebracht.
Alleen in een 1,5 paards trailer. Instappen en weg rijden. Ging goed. Natuurlijk wel geoefend met trailer laden en rijden voordat we echt weg gingen.
Toen hij 3,5 maand oud was heb ik ze moet voeren al naast elkaar gezet en zo langzaam uitbreiden. De afgelopen week heeft hij zelfs al een hele nacht apart gestaan.
Ging allemaal goed. Merrie heeft zaterdag wel stress gehad maar veel met haar gestapt aan de hand. Gister al bijna geen last meer. Ook gereden ivm het uier. Die ziet er nu goed uit, niet hard oid.
Merrie mee nemen zou ik echt niet doen nu ik heb mee gemaakt hoe het gaat bij de opfok. Ondanks dat veulen meteen met maatjes komt te staan roept hij wel om zn moeder te zoeken. Als ik mn merrie mee had genomen denk ik dat de trailer niet heel zou blijven maar goed dat is mijn mening.



Hoe en hoe vaak heb je geoefend?
En heb je alleen of met merrie geoefend?
Ik heb nog niet geoefend. Denk ook niet dat dat gaat lukken ivm merrie die gestresst raakt zodra veulen uit haar zicht is als zij in de stal staat

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 19:39 



 
Profiel   

Ik heb ook niet geoefend hoor. En ga dat ook niet doen, behalve om te longeren of wandelen met de merrie. Afspenen in een keer geeft net zoveel stress als geleidelijk, schijnt. Ik heb nu ook geen mogelijkheid voor apart zetten trouwens. Vorig jaar heb ik het veulen ook in een keer gespeend, gewoon in zijn eentje de trailer gezet en weggebracht. Ging echt prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 19:48 



 
Profiel   

tamaramt schreef
Kiss1990 schreef
Hier mijn veulen zaterdag naar de opfok gebracht.
Alleen in een 1,5 paards trailer. Instappen en weg rijden. Ging goed. Natuurlijk wel geoefend met trailer laden en rijden voordat we echt weg gingen.
Toen hij 3,5 maand oud was heb ik ze moet voeren al naast elkaar gezet en zo langzaam uitbreiden. De afgelopen week heeft hij zelfs al een hele nacht apart gestaan.
Ging allemaal goed. Merrie heeft zaterdag wel stress gehad maar veel met haar gestapt aan de hand. Gister al bijna geen last meer. Ook gereden ivm het uier. Die ziet er nu goed uit, niet hard oid.
Merrie mee nemen zou ik echt niet doen nu ik heb mee gemaakt hoe het gaat bij de opfok. Ondanks dat veulen meteen met maatjes komt te staan roept hij wel om zn moeder te zoeken. Als ik mn merrie mee had genomen denk ik dat de trailer niet heel zou blijven maar goed dat is mijn mening.



Hoe en hoe vaak heb je geoefend?
En heb je alleen of met merrie geoefend?
Ik heb nog niet geoefend. Denk ook niet dat dat gaat lukken ivm merrie die gestresst raakt zodra veulen uit haar zicht is als zij in de stal staat


Ik heb ook met mijn veulen geoefend voordat ik met ze naar het strand ging. Had merrie en veulen beide mee/vast. Merrie even buiten de trailer laten wachten en veulen gevraagd er in te komen. Nou zijn ze beide wel super makkelijk en veulen stond er dus ook zo op. Ritje naar strand stonden ze wel samen maar geen seconde stress bij beide. Ze ging zelfs al rijdend drinken haha. Naar de opfok zal ik het veulen alleen vervoeren, ga hier niet extra voor oefenen omdat ze de trailer nu kent. Verwacht sowieso stress als ze zonder mama weg moet en heb het idee dat niks ze dan kan kalmeren

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 19:55 



 
Profiel   

Ik heb eerst 2 keer geoefend met mijn merrie naast de trailer. Toen 2 keer er in lopen zonder dat de merrie erbij stond, daarna 2 keer oefenen met de klep dicht doen en daarna 2 keer met het zeiltje dicht doen en 1 keer met rijden oefenen. Ik ging om de dag even oefenen ook met hem alleen mee nemen om een klein stukje te wandelen oid. Mijn merrie is een mega stress kip die snel last heeft van maagzweer dus ik wou haar ook zo goed mogelijk voorbereiden. Dit is gelukt want alleen zaterdag was de merrie wat onrustig toen hij net weg was maar gister en vandaag geen kik gegeven terwijl ik hem tegelijk bracht met iemand anders en die merrie is veel rustiger dan die van mij over het algemeen maar heeft heel veel last van de uiers en heeft 2 nachten lang alleen maar lopen hinneken.

Nu heb ik ze thuis staan en de stal naast mijn merrie vrij dus ik kon het nu ook zo doen. Snap dat als je op een pensionstal staat dat t niet lukt op deze manier maar ik ben heel blij hoe t bij ons gegaan is. Alhoewel ik 3 dagen voor het wegbrengen van t veulen al slecht ging slapen omdat ik er tegenop zag ben ik nu zo mega blij met deze manier. Laat haar volgend jaar weer dekken en dan zou ik het weer precies zo doen met afspenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 05:55 



 
Profiel   

Oef, ik zie er ook zo tegenop
Wegens omstandigheden op stal gaat ze komende zondag al naar de opfok iov 3 oktober
Heb dr nu al buikpijn van,ga dat de komende dagen maar proberen los te laten want spanning bij mij werkt ook niet mee
Nu maar hopen dat t goed gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 07:48 



 
Profiel   

Nou, het is super goed gegaan, veulen en merrie op de trailer gezet, was de 1e keer voor t veulen maar ze stond er met 20 minuten in, ging super rustig, onderweg ook prima, met uitladen liep ze rustig achteruit de trailer af, alsof ze t al jaren doet, zo'n knap kind
Merrie was niet blij, veel hinniken, maar toen we eenmaal onderweg terug waren werd dat minder, verder bleef ze rustig gelukkig

Eenmaal thuis nog wat onrustig en hinniken maar dat werd na verloop van tijd minder en ging ze grazen met dr maatje.

Van de opfok bericht gehad dat veulen super rustig was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 12:53 



 
Profiel   

Zou Hartog Digest een probleem zijn om mee te geven aan 5 maand oude veulen? Mijn andere paarden krijgen dat momenteel gemengd met Luzerne. Aan het veulen geef ik nu alleen Luzerne, maar zou het kwaad kunnen als hij ook mee een mengelingetje digest krijgt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 10:57 



 
Profiel   

Ik heb begrepen dat een veulen t 1e jaar geen luzerne mag omdat t de darm kan irriteren.
Maar kan er ook naast zitten hoor.
Denk dat je t beste even na kan vragen bij hartog zelf

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 12:14 



 
Profiel   

Ah oei. Ik had het als voedingadvies van de fokker gekregen. Maar het veulen was er inderdaad al niet gek van. Ik ga eens een mailtje sturen naar hartog! Bedankt voor de tip

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 12:18 



 
Profiel   

Lucerne is niet goed voor een veulen ivm dat het te prikkelig is voor de darmen vh veulen

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 21:54 



 
Profiel   

Rianne1807 schreef
Nou, het is super goed gegaan, veulen en merrie op de trailer gezet, was de 1e keer voor t veulen maar ze stond er met 20 minuten in, ging super rustig, onderweg ook prima, met uitladen liep ze rustig achteruit de trailer af, alsof ze t al jaren doet, zo'n knap kind
Merrie was niet blij, veel hinniken, maar toen we eenmaal onderweg terug waren werd dat minder, verder bleef ze rustig gelukkig

Eenmaal thuis nog wat onrustig en hinniken maar dat werd na verloop van tijd minder en ging ze grazen met dr maatje.

Van de opfok bericht gehad dat veulen super rustig was.


Wat fijn dat het zo goed ging!

Hoe heb je het veulen geladen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 21:54 



 
Profiel   

Ik ben ook al begonnen met hgeleidelijk afspenen. Red staat sinds zaterdag de nachten apart in eigen stal en dat gaat erg goed!
Ik heb de 1,5 week daarvoor dat dagelijks opgebouwd van 1 uurtje naar uiteindelijk 4 uurtjes. En dan nu sinds Zaterdag in de avond al in eigen stal zetten tot sochtendsvroeg voordat ze de wei opgaan.
Red is bijna 5 maanden en verhuist 2 oktober

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 21:56 



 
Profiel   

tamaramt schreef
Lucerne is niet goed voor een veulen ivm dat het te prikkelig is voor de darmen vh veulen

Oké bedankt voor de info iedereen. Dan ga ik het niet meer geven!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-21 22:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 6 [ 144 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen