Afspenen en alles daar omheen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 19:24

sanne83 schreef:
Een merrie die het veulen niet meer leuk vindt, bestaat niet. Dan heb je niet de juiste omstandigheden gecreëerd. Een merrie die mager wordt, krijgt niet genoeg te eten.

Dit klinkt bewonderenswaardig, maar ik moet je teleurstellen.
Ik heb een merrie gehad die haar veulen zo snel dat kon 'overdeed' aan een andere merrie. Ze was stokongelukkig als ze alleen was met haar veulen. Drinken was oké, ging altijd goed, maar verder stuurde ze haar kinderen altijd naar andere merries en veulens. Als ze veel merriebrok kreeg werd ze tonnetje rond, ze gaf echt niks te veel weg.
Het was een sensibele merrie en verder écht een schat van een paard. Dit was gewoon niet haar ding.
Afspenen was een half uur stress - en niet een beetje, gillen, stampen - maar daarna ging ze weer verder met alles wat ze leuk vond, net alsof er nooit een veulen was geweest.
Ze heeft 4 veulens gehad, toen zijn we gestopt.

Parisse
Berichten: 90
Geregistreerd: 14-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 19:44

tamaramt schreef:
Parisse schreef:
Ik volg graag! Heb een fijne plek gevonden voor mn veulen, merrie is echt graatmager maar veulen pas 3 maanden dus probeer het zo lang mogelijk te rekken!


Geef je wel genoeg voer? Mijne is eerder te dik als te mager. Is haar 1e veulen en ze is 16 jaar en juist altijd lastig geweest om op gewicht te houden.
Maar nu ziet ze er super uit.
Veulen is 3,5 maand oud..ze krijgt 2,5/3 kg merriebrok verdeeld over 2/3 voerbeurten, 3 x per dag ruwvoer, elke dag 8 tot 10 uur weidegang (kale wei) en veulen krijgt vanaf 2 weken oud ook 2 x per dag bakje veulenbrok


Ik kan er niet meer in krijgen dan nu.. de hele dag en nacht onbeperkt (en dan echt met haar neus in een baal) hooi, 8/10 uur weidegang op een kale wei, maar due met onbeperkt toegang tot het afdak met de hooibaal, schep bietenpulp (ongeweekt, dus geweekt veel meer) en twee scheppen merriebrok per voerbeurt (twee keer per dag) in de avond nog slobber met zemelen... meer krijg ik er echt niet in, is zelfs al onder begeleiding van dierenarts.. ik denk dar ze 30 kilo hooi per dag binnenkrijgt :o

Veulen ziet er wel gezond en sterk uit!

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: Afspenen en alles daar omheen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 20:09

@parisse: nou,dan doe je meer als genoeg je best idd. Dan kun je daar idd verder niks meer aan doen :)

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Afspenen en alles daar omheen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 23:45

Heb je je hooi laten analyseren? De eiwit behoefte is erg hoog bij een fokmerrie. Er meer instoppen is geen oplossing, wat je erin stopt is van belang. Bietenpulp is buikvulling, maar niet hoog in eiwitten. Daar zijn andere producten voor. Goed dat je haar kg hooi benoemd, bij lezen van kale wei dacht ik. Ja, mijn merries grazen ook liever dan goed hooi, maar dat is dus niet aan de orde.

Kendra, waarom ben je dan gestopt? Was veulen of merrie ongelukkig met de manier waarop het ging? Op zich klinkt het heel natuurlijk. Een merrie met veulen is kwetsbaar. Zij zorgt dat haar kind bij de sterkere kudde hoort, en als dat niet kan voelt ze zich niet goed. Dat onderstreept sanne toch alleen maar? Met dat 1 veulen en merrie alleen niet ideaal is.

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 13:41

@Caily: Ik deed de merrie echt geen plezier met een veulen .... daarom op een gegeven moment gestopt.
Ze beschermde haar veulens op geen enkele manier, stuurde ze niet naar de kudde omdat dat beter was voor het veulen - ze vond er echt niks aan. Ze mepte het veulen gewoon weg na het drinken :+ :+ . Gelukkig weten veulens dat op een gegeven moment, maar ik heb echt wel doodsangsten uitgestaan.
Wij hebben veel gefokt, maar dit was - en blijft - heel bijzonder. Tante Taart ...
Maar nogmaals: verder een topmerrie!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 14:21

Kendra schreef:
sanne83 schreef:
Een merrie die het veulen niet meer leuk vindt, bestaat niet. Dan heb je niet de juiste omstandigheden gecreëerd. Een merrie die mager wordt, krijgt niet genoeg te eten.

Dit klinkt bewonderenswaardig, maar ik moet je teleurstellen.
Ik heb een merrie gehad die haar veulen zo snel dat kon 'overdeed' aan een andere merrie. Ze was stokongelukkig als ze alleen was met haar veulen. Drinken was oké, ging altijd goed, maar verder stuurde ze haar kinderen altijd naar andere merries en veulens. Als ze veel merriebrok kreeg werd ze tonnetje rond, ze gaf echt niks te veel weg.
Het was een sensibele merrie en verder écht een schat van een paard. Dit was gewoon niet haar ding.
Afspenen was een half uur stress - en niet een beetje, gillen, stampen - maar daarna ging ze weer verder met alles wat ze leuk vond, net alsof er nooit een veulen was geweest.
Ze heeft 4 veulens gehad, toen zijn we gestopt.


Dat is toch precies wat ik zeg? Stel dat je deze merrie alleen met een veulen had gezet, dan was dat wrs niet zo goed gegaan. Een veulen heeft speelmaatjes nodig en het is ook nuttig dat een veulen leert omgaan met paarden die niet z’n moeder zijn. Plus dat de merrie gillend gek wordt van het veulen als die z’n speelneigingen continu op haar botviert :+
Dat de merrie een half uur staat te gillen bij afspenen, geeft toch wel aan dat het veulen haar dus wel iets boeit?

@parisse: Als een merrie met zoveel voer mager wordt, dan zit er niet genoeg in het voer. De voedingsbehoefte is echt enorm en vooral inderdaad de eiwitbehoefte. Waarschijnlijk is het hooi te arm. Ik zou kijken of je een partij rijk hooi kan krijgen, hoog in eiwit. Slobber en bietenpulp zijn vooral vezels en koolhydraten.

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Afspenen en alles daar omheen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 15:08

@sanne83, wat ik probeer te zeggen is dat de werkelijkheid weerbarstig is en dat wetmatigheden bijna niet bestaan....Dat geldt zéker voor de manier waarop merries met hun veulens omgaan en reageren op afspenen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:42

Ja natuurlijk is de werkelijkheid weerbarstiger, maar een groot deel is gewoon slecht management. Ik zeg alleen wat ik idealiter het minimum vindt.

Ik hoor bijna vaker dat de merrie het veulen zat is, dan het verhaal dat een paard niet op de wei wil :+ :+ Beiden zijn echt grote uitzonderingen.

Caily schreef:
Wauw sanne83, ik ben het zo enorm met je eens! Ik zit dit hele topic al vol verbazing mee te lezen en ben de behoefte om mijn ervaringen te delen echt volledig kwijt geraakt.

Vorig jaar een veulen gespeend met 4 maanden, op de dag precies. Haar moeder kon echt niet meer, een ernstige pees blessure en 6 zakjes buut per dag... merrie was ook al ouder, dus haar later gaan. Veulen is thuis gebleven in vertrouwde omgeving, samen met andere merrie met veulen. En toch heb ik zoveel pijn verdriet en verwarring gezien dat ik hoop dit nooit meer mee te maken. Ik kan me niet voorstellen dat mensen bewust kiezen hiervoor.

Zoals bij jou lijkt me ideaal kabayo :)


Precies wat ik bedoel. Dit is dus een geval waar de werkelijkheid gewoon kl*te is. Ik snap dus ook echt niet dat je dat bewust doet.

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: Afspenen en alles daar omheen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-21 12:19

Zou fijn om dit topic weer on topic te krijgen op een fijne manier om met elkaar te kunnen sparren, tips te geven, advies te krijgen met alles mbt afspenen.
Alle volgers hier zijn paarden liefhebbers en willen het beste voor zijn paarden en doet dit op de best mogelijke manier.
Dit topic zou heel fijn en informatief kunnen zijn als iedereen ontopic blijft zonder elkaar te veroordelen :)

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Afspenen en alles daar omheen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:27

Als we dan nu opnieuw beginnen: Ik wil mijn hengstveulen van juni voorlopig thuis opfokken. Ik wil zijn broer van vorig jaar ergens in de herfst ophalen, castreren en dan in december het veulen afspenen en bij zijn broer zetten. Heeft iemand een tip hoe ik het beste merrie en veulen kan scheiden? Ik heb momenteel geen goede plek om ze bijvoorbeeld overdag uit elkaar te halen. Wel gaat de merrie af en toe bij haar veulen weg voor een klein rondje stappen. Zou het het beste zijn het veulen een tijdje (hoe lang?) van het erf te halen?

Rianne1807
Berichten: 698
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Afspenen en alles daar omheen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:34

Ja heel fijn.
Ik volg graag weer mee, tips en adviezen kan ik niet geven omdat dit mn 1e veulen is, die nog niet eens in de planning zat ook

Mijn veulen is eind van de maand 4 maanden, wat nu eindelijk goed gaat is dat ik mn merrie uit de wei kan halen en veulen blijft met een andere merrie in de wei, ben daar echt heel blij mee want veulen alleen laten gaat niet omdat veulen dan enorm veel stress heeft.
Ik ga wel proberen de tijd uit elkaar op te bouwen.

Maar hoe uiteindelijk verantwoord af te spenen is voor mij nu nog niet te bepalen want er is geen ruimte op stal

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Re: Afspenen en alles daar omheen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:50

Interessante discussie
Wat ik zelf gemerkt heb. Is dat beiden veulens die ik ooit gehad heb wel degelijk sociaal achterliepen dan de veulens geboren in groepsverband. Nu trekken ze aardig bij. Ik heb ze beiden naar lelymare gebracht en daar leren ze het vaak snel genoeg. Wat ik ook merkte is dat mijn veulen van dit jaar vaak uit verveling vervelend begon te worden tegen dr moeder en brutaal naar de mensen. Sinds ze in de kudde staat is ze schaapsmak. Je kunt niet altijd de ideale situatie schetsen maar ik merk wel degelijk verschil. En zeker met spenen, moeder weg, veulen in vertrouwde kudde. Scheelt wel degelijk stress. Nu zeg ik zeker niet dat dit de enige juiste manier is of iets. Dit zijn wat observaties van mij die ik even wilde delen. :)

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Afspenen en alles daar omheen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:12

Wij hebben merrie en veulen Vd week ook gespeend. Dierenarts heeft ze beide ietsjes verdoofd, het scherpe randje eraf. Veulen trailer op en rijden. Veulen is gelijk naar nieuwe vrienden gegaan. Is onzeker maar eet en drinkt goed. Mama heeft 2 dagen iets aan het hinniken geweest maar heb haar gelijk het ritme met de andere paarden weer in gedaan en is weer helemaal zichzelf. Gelijk Een oud ritme dat ze kennen werkt hier altijd het aller best. Ook lieve merries hier die kennen wat het is. Dus als de moeder iets paniekerig werd in de wei gingen de anderen gelijk naar haar toe. Net alsof ze wilde zeggen dat het goed was. 0,0 problemen hier dus.

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:05

Hier is het destijds vrij abrupt gegaan en is de merrie samen met haar zusje naar een weiland aan de andere kant van het dorp gebracht en bleef het veulen van ongeveer een half jaar samen met zijn jaarling vriendje achter.
Veulen was al wel gewend dat moeders af en toe een tijdje weg was tijdens het rijden etc.
Na bijna twee maanden kwamen de merries weer terug en hebben ze nog even samen gestaan totdat ze de winterpaddocks op gingen. Deze lagen wel naast elkaar.

In de situatie van een pensionstal zou ik al wel oefenen met uit elkaar halen en misschien ook wel een nachtje in een andere stal. Maar dan wel een stal uit het zicht en niet binnen gehoorafstand.
Mijn ervaring is dat de paniek vaak groter was zo lang ze elkaar konden zien of horen.
Als dit niet kan dan zou ik denk ik de methode van Horseloverl aanhouden. Misschien beide een beetje verdoven en dan het veulen in de trailer om naar de opfok te brengen.
Mocht de merrie rustig zijn samen met het veulen op de trailer dan zou ik ze samen meenemen en met de merrie terug gaan. Maar ik zou denk ik liever niet met een merrie die wat paniekerig is in de trailer rijden.

Rianne1807
Berichten: 698
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Afspenen en alles daar omheen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:44

Bedankt voor jullie ervaringen.
Helaas is er op de pensionstal echt geen mogelijkheid, baal dr van want zoals t er nu uit ziet is de enige optie abrubt, wat licht verdoven is waarschijnlijk wel verstandig dan
Ik ga met mn dierenarts overleggen tegen die tijd want ze mag best nog even bij mama blijven

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Afspenen en alles daar omheen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 15:08

Ik heb mijn veulen van vorig jaar gewoon zonder verdoving op de trailer gezet en weggebracht. Zonder problemen, en een soort van cold turkey afgespeend. Enkel was de merrie af en toe even mee op stap. Maar nu ik ze bij elkaar hou, althans op hetzelfde erf, is het anders. Hoewel ik wel overweeg een plekje ergens voor een week te zoeken.

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-21 15:43

Mijn merrie staat op een pensionstal en zowel merrie als veulen zijn gewend om elke dag ff gescheiden te worden voor +/- een uurtje.
Het veulen blijft dan op stal en dit gaat goed.
Mijn veulen gaat in Oktober verhuizen naar een andere plek waar hij op gaat groeien met ander hengstveulen en er komt nog een hengstveulen/oudere ruin bij.
Ik ben nog steeds in dubio wat ik het beste kan doen mbt afspenen.
Cold turkey of toch proberen stal in zicht in dezelfde schuur te huren voor 2 weken voor de avonden..maar dit is nog erg onzeker of dit wel mogelijk is.
Dit is het 1e veulen van mijn merrie en ook voor mij.
Merrie is niet de makkelijkste op de trailer(snel gespannen) en heb ook alleen maar 1,5 paards trailer zelf. Nu zou ik wel een 2 paards trailer misschien kunnen lenen maar ben bang dat de merrie panikeert op de trailer, zeker de terugreis.
Als ik met de merrie thuis vh erf af ga zonder haar veulen dan gaat dat zonder problemen..echter als ik het veulen uit stal haal zonder de merrie en de merrie het veulen niet meer ziet(loop dan gewoon langs de stallen) dan krijgt ze al paniek. Het is wel iets minder als in begin maar ik doet dit toch al lange tijd (2 maanden of langer) en hoogstens 5 min. Ooit maar 1 minuut maar merrie blijft onrustig.
Andersom dus niet. Geen probleem

Mi_Amore

Berichten: 14844
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Afspenen en alles daar omheen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 20:15

Hi allemaal, mag ik hier even komen meelezen? :)

Begin oktober komt mijn veulenmans naar huis, hij zal tegen dan bijna 5,5 maand zijn.

Mijn vorige veulen (helaas overleden voor hij een jaar werd...) stond op Je Paard Fit en Gezond, in combinatie met Equifyt alfalfa en Equifyt Gold. Dit veulen had wel leverissues, vandaar met de kliniek gekozen voor dit voedingsschema.

Ik hoor graag jullie ervaringen qua voeding :)

Hij zal bij mij 24/7 op de wei komen met extra hooi 2x daags, maar daar zit uiteraard niet voldoende in.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 20:26

Mi_Amore schreef:
Hi allemaal, mag ik hier even komen meelezen? :)

Begin oktober komt mijn veulenmans naar huis, hij zal tegen dan bijna 5,5 maand zijn.

Mijn vorige veulen (helaas overleden voor hij een jaar werd...) stond op Je Paard Fit en Gezond, in combinatie met Equifyt alfalfa en Equifyt Gold. Dit veulen had wel leverissues, vandaar met de kliniek gekozen voor dit voedingsschema.

Ik hoor graag jullie ervaringen qua voeding :)

Hij zal bij mij 24/7 op de wei komen met extra hooi 2x daags, maar daar zit uiteraard niet voldoende in.



Ik ben cavalor fan. Voer dus juniorix zodra die van ons weer thuis is

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: Afspenen en alles daar omheen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 20:56

Die van mij komt 24/7 op de wei en word hooi bijgevoerd waar nodig en ik wil hem dagelijks portie pavo veulenbrok geven..die krijgt hij nu ook al ruim 3,5 maand (vanaf 2 weken oud een handje). Inmiddels 1 voerschep totaal per dag nu verdeeld over 3 voerbeurten..dat zal na afspenen elke dag gegeven worden met 1 voerbeurt

martinev

Berichten: 2586
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Afspenen en alles daar omheen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 22:18

Bij ons staan ze van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat op de wei. 's Nachts op een grote paddock met deels hooi (voordroog uit plastic, maar ziet eruit als hooi) en deels lucerne (gewoon van een baal, die kleintjes kunnen wel wat extra eiwitten gebruiken) en de jaarlingen krijgen Vitalbix breed & grow, met wat lijnzaad en een handje grasmix zodat ze wat langer bezig zijn.

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Re: Afspenen en alles daar omheen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 22:31

Ik lees en praat ook graag mee. Ons veulen is van 8 maart, maar laat ik zo lang mogelijk bij moeders staan. Ik denk dat ik haar eind oktober naar de opfok breng, maar ze is dan ook al bijna 8 maanden. Ik hoop stiekem dat ze dan al wel een beetje 'uit elkaar gegroeid' zijn. Nu ga ik bijna dagelijks met de merrie weg voor minstens 1,5 uur. Buiten wat gehinnik gaat dat prima.

Rianne1807
Berichten: 698
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 00:34

Mi_Amore schreef:
Hi allemaal, mag ik hier even komen meelezen? :)

Begin oktober komt mijn veulenmans naar huis, hij zal tegen dan bijna 5,5 maand zijn.

Mijn vorige veulen (helaas overleden voor hij een jaar werd...) stond op Je Paard Fit en Gezond, in combinatie met Equifyt alfalfa en Equifyt Gold. Dit veulen had wel leverissues, vandaar met de kliniek gekozen voor dit voedingsschema.



Ik hoor graag jullie ervaringen qua voeding :)

Hij zal bij mij 24/7 op de wei komen met extra hooi 2x daags, maar daar zit uiteraard niet voldoende in.


Mijn veulen krijgt nu pavo podo start, zijn kleine brokjes voor veulens van 4 weken tot 8 maanden, plus is er onbeperkt hooi.

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Afspenen en alles daar omheen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 06:42

Mijn veulen krijgt naast 24/7 weidegang, onbeperkt hooi en Havens veulenbrok.. doet ze het prima op. Ze ziet er goed uit.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 14:58

Rianne1807 schreef:
Mijn veulen krijgt nu pavo podo start, zijn kleine brokjes voor veulens van 4 weken tot 8 maanden, plus is er onbeperkt hooi.


Ik ben alleen even inde war. Op de site staat dit:

Citaat:
Gemiddeld aanbevolen voeradvies voor veulens per 100 kg verwacht volwassen lichaamsgewicht (voorbeeld: warmbloed 600 kg = 6 x 150 gram = 900 gram per dag)

1e maand: 150 gram
2de maand: 200 gram
3de maand: 250 gram
4de maand: 300 gram
5de maand: 350 gram
6de maand: 400 gram


Dus ga ik dan gokken, het veulen zal 500kg wegen, dus dan doe ik in zijn 3de maand 5x 300 gram per dag?