Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 6 [ 144 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Afspenen en alles daar omheen

 
Profiel   

The_Cat schreef
Rianne1807 schreef
Mijn veulen krijgt nu pavo podo start, zijn kleine brokjes voor veulens van 4 weken tot 8 maanden, plus is er onbeperkt hooi.


Ik ben alleen even inde war. Op de site staat dit:

Citaat
Gemiddeld aanbevolen voeradvies voor veulens per 100 kg verwacht volwassen lichaamsgewicht (voorbeeld: warmbloed 600 kg = 6 x 150 gram = 900 gram per dag)

1e maand: 150 gram
2de maand: 200 gram
3de maand: 250 gram
4de maand: 300 gram
5de maand: 350 gram
6de maand: 400 gram


Dus ga ik dan gokken, het veulen zal 500kg wegen, dus dan doe ik in zijn 3de maand 5x 300 gram per dag?


Nou daar ben ik dus in t begin ook mee de mist in gegaan, ik gaf wat er achter stond bij de leeftijd
Maar t bleek dus dat dat per 100kg geschat volwassen gewicht is
Ik vond t er heel verwarrend op staan.
Ik schat solana ook in op volwassen gewicht 500 kilo, zij zou nu dus 5 x 300 gram mogen hebben.
Ik voer dit niet nu, vind t best veel.
Geef nu 2x per dag een halve kilo en ze is op een paar dagen na 4 maanden oud
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 15:56 



 
Profiel   

Wow wat geven jullie veel voer. Bij mij eet ze gewoon uit de bak met haar moeder mee en krijgt ze als ik ga rijden 2 handjes op stal. Ik vind 1,5 kilo dan wel heel veel. Nu krijgt mijn merrie dan meer maar zonder veulen altijd 1 kg sportbroek. Vind het in verhouding dan echt mega veel of geef ik nou gewoon echt veel te weinig?
Veulen ziet er top uit en eerder te dik dan te schraal haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 17:50 



 
Profiel   

Ik vind t ook best veel, daarom geef ik minder dan de aanbevolen hoeveelheid en dat eet ze ook niet helemaal op.
Misschien is de hoeveelheid per merk brok verschillend ivm samenstelling?

Als ik haar met dr moeder mee laat eten dan zal ze bar weinig binnen krijgen aangezien moeder nogal dol op dr brok is, daar meng ik nu luzerne doorheen anders is t te snel op en gaat ze verder in solana dr bak, t is alleen opletten dat solana niks uit mama dr bak eet ivm de luzerne

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 18:45 



 
Profiel   

Rianne1807 schreef
Ik vind t ook best veel, daarom geef ik minder dan de aanbevolen hoeveelheid en dat eet ze ook niet helemaal op.
Misschien is de hoeveelheid per merk brok verschillend ivm samenstelling?

Als ik haar met dr moeder mee laat eten dan zal ze bar weinig binnen krijgen aangezien moeder nogal dol op dr brok is, daar meng ik nu luzerne doorheen anders is t te snel op en gaat ze verder in solana dr bak, t is alleen opletten dat solana niks uit mama dr bak eet ivm de luzerne


Ik doe het maar op gevoel. Mijn merrie deelt echt heel lief dus ze krijgt wel genoeg binnen volgens mij. Ik geef ook geen veulenbrok, ze eten samen van de merriebrok maar op de verpakking stond ook voor veulens. Zo lang ze allemaal gezond en fit zijn en er goed uit zien doen we het volgens mij allemaal prima :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 20:19 



 
Profiel   

Ik geef idd ook wat minder als aangegeven staat. Mijn veulen krijgt al vanaf 2 weken oud veulenbrokjes pavo podo start en is nu inmiddels 4 maanden en krijgt nu ruim een schep per dag verdeeld over 2/3 voerbeurten per dag. In een speciaal veulen voerbakje..ook eet hij regelmatig mee uit de bak vd merrie. Die krijgt pavo podo lac merriebrok

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 20:22 



 
Profiel   

Rianne1807 schreef
Nou daar ben ik dus in t begin ook mee de mist in gegaan, ik gaf wat er achter stond bij de leeftijd
Maar t bleek dus dat dat per 100kg geschat volwassen gewicht is
Ik vond t er heel verwarrend op staan.
Ik schat solana ook in op volwassen gewicht 500 kilo, zij zou nu dus 5 x 300 gram mogen hebben.
Ik voer dit niet nu, vind t best veel.
Geef nu 2x per dag een halve kilo en ze is op een paar dagen na 4 maanden oud


Ja ik vond het ook eigenlijk best veel omgerekend, dus gewoon misschien ook maar even op gevoel afgaan en zien wat ze nodig hebben. Voor de rest heeft ze hooi en gras dus dat is goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 20:22 



 
Profiel   

AshleyRol schreef
Rianne1807 schreef
Ik vind t ook best veel, daarom geef ik minder dan de aanbevolen hoeveelheid en dat eet ze ook niet helemaal op.
Misschien is de hoeveelheid per merk brok verschillend ivm samenstelling?

Als ik haar met dr moeder mee laat eten dan zal ze bar weinig binnen krijgen aangezien moeder nogal dol op dr brok is, daar meng ik nu luzerne doorheen anders is t te snel op en gaat ze verder in solana dr bak, t is alleen opletten dat solana niks uit mama dr bak eet ivm de luzerne


Ik doe het maar op gevoel. Mijn merrie deelt echt heel lief dus ze krijgt wel genoeg binnen volgens mij. Ik geef ook geen veulenbrok, ze eten samen van de merriebrok maar op de verpakking stond ook voor veulens. Zo lang ze allemaal gezond en fit zijn en er goed uit zien doen we het volgens mij allemaal prima :)


Ja precies, zo is t ook helemaal, zolang de paarden t goed doen is t ook goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-21 21:47 



 
Profiel   

Je kunt ook bij pavo zelf voeradvies opvragen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-21 19:25 



 
Profiel   

Hebben jullie ervaring met pas afspenen als het weideseizoen weer begint? Ik twijfel zo!…

Ik heb een merrie die samen met veulen “op vakantie” is geweest naar een groot weiland. Daar werd ze zo enorm mager dat ik ze weer nar huis heb gehaald. Merrie en veulen lopen nu samen met mijn sportpaard (de baas van de kudde) en mini pony. Het is echt zo leuk hoe het gaat, merrie volledig relaxed aan het eten de hele dag(en komt weer aan), sportpaard heeft mn veulen een keer gecorrigeerd en nu zie ik ze heel vaak samen staan en mn mini vind het enorm leuk om te spelen en rennen..

Ik heb niet heel veel de ruimte (klein weiland, paddock, overkapping met onbeperkt hooi en vrije toegang tot de stallen) maar genoeg om te dollen en een sprintje te trekken…

De opfok wil ze uiterlijk eind september hebben, dan is de kleine man nog geen 5 maanden, en wil de merrie ook geen stress bezorgen want die is net weer aan het aankomen, wat zouden jullie doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 17:11 



 
Profiel   

Is de mini een ruin?
En de moeder opnieuw drachtig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 17:21 



 
Profiel   

Symke schreef
Is de mini een ruin?
En de moeder opnieuw drachtig?



De mini is een ruin, en moeder is niet drachtig

Mijn oppas belde mij toen ze net weer thuis waren dat mn mini en het veulen heel raar deden, op hun knieën naar elkaar aan het happen :j (ofwel ze spelen heel leuk samen, maar kunnen ook goed chillen met zn allen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 17:33 



 
Profiel   

Wel ervaring, en dat is me goed bevallen. Maar ik zou het zelf enkel aandurven met een merrieveulen. Bij een hengstje zou ik de gok niet durven nemen dat het een vlugge is en je een inteelt-oepsveulen krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 20:32 



 
Profiel   

mooney schreef
Wel ervaring, en dat is me goed bevallen. Maar ik zou het zelf enkel aandurven met een merrieveulen. Bij een hengstje zou ik de gok niet durven nemen dat het een vlugge is en je een inteelt-oepsveulen krijgt.


Eens met mooney, als moeder drachtig was zou ik het wel aandurven maar nu niet......

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 05:43 



 
Profiel   

Parisse schreef
Hebben jullie ervaring met pas afspenen als het weideseizoen weer begint? Ik twijfel zo!…

Ik heb een merrie die samen met veulen “op vakantie” is geweest naar een groot weiland. Daar werd ze zo enorm mager dat ik ze weer nar huis heb gehaald. Merrie en veulen lopen nu samen met mijn sportpaard (de baas van de kudde) en mini pony. Het is echt zo leuk hoe het gaat, merrie volledig relaxed aan het eten de hele dag(en komt weer aan), sportpaard heeft mn veulen een keer gecorrigeerd en nu zie ik ze heel vaak samen staan en mn mini vind het enorm leuk om te spelen en rennen..

Ik heb niet heel veel de ruimte (klein weiland, paddock, overkapping met onbeperkt hooi en vrije toegang tot de stallen) maar genoeg om te dollen en een sprintje te trekken…

De opfok wil ze uiterlijk eind september hebben, dan is de kleine man nog geen 5 maanden, en wil de merrie ook geen stress bezorgen want die is net weer aan het aankomen, wat zouden jullie doen?


Zo ga ik het hier in principe ook doen. Sowieso blijven de veulens ook thuis en gaan niet naar de opfok, maar heb ook meer dan ruimte genoeg om ze thuis te houden in aparte groepen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 06:48 



 
Profiel   

Klinkt als een heel mooie oplossing en dan vroeg in het voorjaar castreren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 17:41 



 
Profiel   

Ik denk wel als het veulen blijft drinken bij de merrie de merrie in najaar winter weer kan afvallen. Ik denk dat de samenstelling van je groep mooi is maar het veulen wel een keertje moet worden afgespeend. En er dan later weer bij kan.
En idd vanaf 8 maanden schijnen hengstjes al vruchtbaar te kunnen zijn.

Missch niet naar de opfok (want nog jong en thuis gaat het prima) maar wel een plekje zoeken om af te spenen en ruinen, zoiets?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 18:02 



 
Profiel   

Afvallen ligt aan de merrie, dit was mijn merrie destijds vlak voor we haar dochter gingen spenen. Dit is in april 2018, veulen had daar 11 maanden bij de merrie gelopen. Ook geen grote hoeveelheden gevoerd, en ze is eerder te vet dan te dun.
[ img ]

Natuurlijk ook wel een sober dier, welshje. Maar als je merrie de zoogtijd tot 4 maanden prima trekt zou ik me voor de herfst en winter ook niet echt zorgen maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 18:34 



 
Profiel   

Zijn er al mensen bezig met voorbereiding voor te spenen?

Hier nu begonnen met dagelijks uurtje in aparte stal en ga dat de komende 2 weken opbouwen. Hoop ze over 1,5 week de avonden /nachten apart te stallen..dat 2 weken lang. En dan overdag met elkaar de wei op.
En dan in Oktober worden ze uit elkaar gehaald. Veulen is dan 5 maanden en ruim een week en hopelijk al gedeeltelijk dus gespeend als mijn plan van hierboven lukt. In Oktober verhuis ik het veulen naar zijn opfokplekje

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 11:27 



 
Profiel   

Ik heb helaas niet de mogelijkheid om ze apart te stallen, zie wel dat het veulen steeds zelfstandiger word (en moeder hem zat word).. ik ga hem toch naar de opfok brengen, die sluit al op 2 oktober, dan is hij ook 5 maanden

Ik ga vooral afbouwen in krachtvoer bij de merrie om melkproductie te remmen, de dag zelf gaan ze samen op de trailer, veulen er af en weer naar huis, dan merrie een paar uur op stal en erna weer in de wei om uier een beetje leeg te lopen…

Hoop echt dat ze fysiek niet teveel te verduren krijgt want ze komt net weer een beetje bij..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 11:44 



 
Profiel   

Parisse waarom zet je dan je merrie op stal? Gewoon een oprechte vraag, niet raar bedoelt.. ben even benieuwd namelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 11:49 



 
Profiel   

Parisse schreef
Ik heb helaas niet de mogelijkheid om ze apart te stallen, zie wel dat het veulen steeds zelfstandiger word (en moeder hem zat word).. ik ga hem toch naar de opfok brengen, die sluit al op 2 oktober, dan is hij ook 5 maanden

Ik ga vooral afbouwen in krachtvoer bij de merrie om melkproductie te remmen, de dag zelf gaan ze samen op de trailer, veulen er af en weer naar huis, dan merrie een paar uur op stal en erna weer in de wei om uier een beetje leeg te lopen…

Hoop echt dat ze fysiek niet teveel te verduren krijgt want ze komt net weer een beetje bij..


Dat geld voor mij ook.
Ik doe hetzelfde als jij, ben ook al bezig met afbouwen krachtvoer, uier vind ik al minder vol, veulen drinkt niet zoveel meer en mag soms ook niet drinken, waarna ze maar naar de waterbak loopt om te drinken.

Solana gaat 3 oktober naar de opfok, ik neem ook mn merrie mee, laad solana uit en rij met mn merrie terug, solana is dan ook 5 maanden.

Aangezien mijn beperkte mogelijkheden vind ik dit de beste optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 12:20 



 
Profiel   

Is het niet beter voor de gezondheid van het dier om pas na minimaal een jaar af te spenen? Heb nooit zo begrepen waarom dat zo vroeg moet?

Mensen baby’s is het advies om 6 maanden melk als hoofd voeding te geven. Who advies om minimaal 2 jaar melk te geven.

Mijn kinderen zijn uit zichzelf na 2 jaar gestopt.

Waarom is die periode bij andere zoogdieren dan zoveel korter? Misschien gaat de vergelijking totaal niet op. Maar missen de veulens dan geen essentiële voedingstoffen? Voor de groei?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 12:52 



 
Profiel   

vergelijking gaat niet op, mensen zijn pas fysiek volwassen met ene jaar of 16/18 paarden met 3 jaar. Honden en katten drinken nog vele korter bij de moeder

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 12:58 



 
Profiel   

Dyanne_z schreef
Is het niet beter voor de gezondheid van het dier om pas na minimaal een jaar af te spenen? Heb nooit zo begrepen waarom dat zo vroeg moet?

Mensen baby’s is het advies om 6 maanden melk als hoofd voeding te geven. Who advies om minimaal 2 jaar melk te geven.

Mijn kinderen zijn uit zichzelf na 2 jaar gestopt.

Waarom is die periode bij andere zoogdieren dan zoveel korter? Misschien gaat de vergelijking totaal niet op. Maar missen de veulens dan geen essentiële voedingstoffen? Voor de groei?

Mensen leven veel langer en staan hoger in de voedselketen, waardoor wij het ons kunnen veroorloven om heel langzaam te ontwikkelen.
Prooidieren en dieren met een kortere levensduur gaan sneller door de fases heen, een jaarling is qua ontwikkeling eerder een schoolkind/beginnend puber. Als je het perse wilt vergelijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 13:29 



 
Profiel   

mooney schreef
Dyanne_z schreef
Is het niet beter voor de gezondheid van het dier om pas na minimaal een jaar af te spenen? Heb nooit zo begrepen waarom dat zo vroeg moet?

Mensen baby’s is het advies om 6 maanden melk als hoofd voeding te geven. Who advies om minimaal 2 jaar melk te geven.

Mijn kinderen zijn uit zichzelf na 2 jaar gestopt.

Waarom is die periode bij andere zoogdieren dan zoveel korter? Misschien gaat de vergelijking totaal niet op. Maar missen de veulens dan geen essentiële voedingstoffen? Voor de groei?

Mensen leven veel langer en staan hoger in de voedselketen, waardoor wij het ons kunnen veroorloven om heel langzaam te ontwikkelen.
Prooidieren en dieren met een kortere levensduur gaan sneller door de fases heen, een jaarling is qua ontwikkeling eerder een schoolkind/beginnend puber. Als je het perse wilt vergelijken.

En geen 6 maanden melk maar minimaal tot 1 jaar melk bij een mens (baby).. maar goed we dwalen af..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-21 13:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 6 [ 144 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen