Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Veulen tips, kosten en meer?

 
Profiel   

(Weet niet zeker of dit hier hoort, zo niet verwijder/verplaats maar)

Hoii, in de aankomende weken ga ik een merrie kopen, alleen is zij drachtig. Waarschijnlijk wordt het veulen geboren rond april/mei/juni, alleen twijfel ik of ik het veulen wil houden. De eigenaar wil het veulen ook wel houden, en dan mag de merrie daar blijven staan tot het afspenen, maar daar zit ik eigenlijk niet op te wachten (die man is niet helemaal goed) Ik ken de merrie en die mensen al, dus het zijn gelukkig geen wildvreemden.

Stel ik hou het veulen wel, wat voor soort kosten kan ik dan verwachten? Het is een KWPNer, dus ik ga er niet vanuit dat die extra stamboek kosten etc hebben.

En wat voor tips hebben jullie wat ik met de merrie kan doen na de bevalling? Moet er iets van een osteo bij? En als ik het veulen hou, wat raden jullie aan qua afspenen en opfok?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 14:52 



 
Profiel   

Is het geen optie om het veulen na afspenen te verkopen?

Als alpes goed gaat zijn de kosten niet zo hoog. Ontworpen, inenten, chippen, paspoort regelen. En dan de gewone kosten, hoefsmid en goed voer voor je merrie, later ook wat hooi en veulenbrok.

Wil je je veulen in de opfok dan zitten daar ook kosten aan.

Als er iets niet goed gaat zijn de kosten natuurlijk hoger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-21 15:04 



 
Profiel   

WupWinnie schreef
Hoii, in de aankomende weken ga ik een merrie kopen, alleen is zij drachtig. Waarschijnlijk wordt het veulen geboren rond april/mei/juni, alleen twijfel ik of ik het veulen wil houden. De eigenaar wil het veulen ook wel houden, en dan mag de merrie daar blijven staan tot het afspenen, maar daar zit ik eigenlijk niet op te wachten (die man is niet helemaal goed) Ik ken de merrie en die mensen al, dus het zijn gelukkig geen wildvreemden.

Wat is je doel met de merrie? Rijden of fokken? Koop je merrie voor het rijden, hou er dan rekening mee dat er een kans is dat de merrie na de bevalling niet meer geschikt is als rijpaard. Het gebeurt niet zo vaak, maar het kan wel. Ook zal de merrie tijdens de laatste periode van de dracht en gedurende het zogen alleen maar rustig gewerkt kunnen worden (zogen kost ook veel energie).

De periode april tm juni is nogal royaal. Om je voor te bereiden op de bevalling is het handig dat je de laatste dekdatum weet. Tel daar 11 mnd bij op en je komt een heel eind, +/- een week of 2. Maar ook hier zijn uitzonderingen op.

Als de verkoper het veulen wel wil hebben dan kan ook nog proberen af te spreken dat de merrie naar jou gaat en dat na het afspenen het veulen terug naar de verkoper gaat.

Citaat
Stel ik hou het veulen wel, wat voor soort kosten kan ik dan verwachten? Het is een KWPNer, dus ik ga er niet vanuit dat die extra stamboek kosten etc hebben.
Voor niets gaat de zon op. De rest moet betaald worden. Om je veulen te registreren bij het KWPN en een afstammingsbewijs (stamboekpapier) te ontvangen moet je lid worden van het stamboek. Dat kan je per 1 januari doen en dan voor eind 2022 weer opzeggen. Registratie zijn ook kosten aan verbonden. Hier lees je er alles over: https://www.kwpn.nl/over-kwpn/diensten/ ... egistratie
Ook als je het veulen niet bij een stamboek registreert zul je sowieso kosten moeten maken voor inbrengen van een identificatiechip en aanvraag paspoort. De dierenarts kan een chip inbrengen, paspoort kan je bij elk erkend stamboek aanvragen. Ik lees hier op Bokt wel dat het Shetlander-stamboek goedkoop is. Je krijgt dan uiteraard geen stamboekpapier. Identificatie en registratie is een wettelijke verplichting.

Citaat
En wat voor tips hebben jullie wat ik met de merrie kan doen na de bevalling? Moet er iets van een osteo bij? En als ik het veulen hou, wat raden jullie aan qua afspenen en opfok?
Waar ik met mijn paard in pension sta worden alle veulens gelijkertijd afgespeend. De conditie van het jongste veulen is hierbij leidend. In het algemeen worden de veulens daardoor afgespeend als ze 5-7 mnd oud zijn. De veulens gaan in duo's samen in een box zodat ze gezelschap en steun hebben. De merries gaan weer terug naar de wei. Hengstveulens worden verkocht of gaan naar een opfok. Merrieveulens kunnen "aan huis" opgroeien. Als het veulen aan huis kan opgroeien is dat het mooiste, dan heb je er goed oog op. Het is wel belangrijk dat het veulen kan opgroeien in een evenwichtige groep met bij voorkeur paarden van verschillende leeftijden. Hordes paarden echter worden groot in de opfok, en dat is ook prima. Reserveer tijdig je plekje.

Dracht en bevalling zijn zwaar voor een merrie. Na het afspenen kan het geen kwaad even een fysio, of osteo als je dat liever hebt, langs te laten komen.

Verder qua kosten moet je rekening houden met het geven van merriebrok en eventueel het huren van een Birth Alarm. Reserveer deze tijdig bij bijvoorbeeld Divoza of Epplejeck. Verder kan dracht, bevalling en opgroeien probleemloos verlopen. Of juist rampzalig en dramatisch met na hoge dierenartskosten verlies van merrie en/of veulen. Meestal het eerste maar het laatste komt ook voor.

Hoe ga je de merrie houden na de bevalling? Kan de merrie tijdens de zoogperiode gewoon lekker 24/7 op de wei moederen met haar veulen? Of wil je het rijden alweer rustig oppakken? Moet het veulen dan even apart gezet worden? Dan moet er een veilige omgeving zijn voor het veulen. En geen box met spijlen waar veulenhoefjes tussen kunnen komen.

Je bent kennelijk nogal groen en onervaren op dit gebied. Zorg dat je iemand in de nabijheid hebt met verstand van zaken als de merrie gaat bevallen. De bevalling bij merries gaat snel en heftig, als het mis is moet er heel snel ingegrepen kunnen worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 09:50 



 
Profiel   

F-AM -> KS

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 19:19 



 
Profiel   

Simpelste manier: koop de merrie, haal haar naar huis, laat het veulen geboren worden, maar spreek af dat het het eigendom van de huidige eigenaar van de merrie is. Laat die huidige eigenaar alle formaliteiten regelen met het KWPN, breng het veulen met 6 maanden naar de huidige eigenaar.
Klaar. Zelfde soort manier als wanneer je de merrie bij de huidige eigenaar laat tot na het afspenen, maar dan op jouw terrein ipv het zijne.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 19:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen