Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Eigenaardig veulengedrag

 
Profiel   

Ons 5 maanden oude merrieveulen heeft een eigenaardigheid.
En ik vraag mij af of mensen dit gedrag herkennen van andere veulens en er eventueel een verklaring voor hebben?

Het veulen kan er niet mee om als mensen bukken in haar omgeving. Ze wordt dan heel boos ( angst?) de oortjes gaan plat en ze gaat op haar achterste benen. En als je niet oppast zou ze tot de aanval overgaan. Als je haar terecht wijst houdt ze er meteen mee op en loopt weg. Maar ze is er enkele maanden geleden mee begonnen en ze blijft dit doen.
Erg lastig gedrag natuurlijk, want je moet je steeds bewust zijn dat je niet achteloos bukt of iets van de grond raapt in haar nabijheid. Dus bij het voeren van de paarden en waterbakken verversen etc. moeten we er steeds een oog op houden.
Je voert haar bijvoorbeeld stukjes wortel en ze laat wat vallen, dan kan je dat niet zomaar oprapen. Dan moet je haar eerst weg sturen. Of de pot voer voor haar neus zetten, hooi opschudden, waterbakken uitkuisen etc. Allemaal niet leuk, vindt ze.
Verder is ze wel sociaal en komt vrolijk dag zeggen. Wel een gevoelige dame en ook best wel stoer doorgaans. ( lusitano)
Als mijn vriend oefent met bukken of op de grond zitten in haar nabijheid, wordt haar reactie wel minder.
Dus ik denk wel dat het af te leren is als ze in de winter meer in de hand komt. Nu op de zomerweide worden de paarden grootendeels gerust gelaten.
Maar iemand enig idee waar dit gedrag vandaan zou komen? En waarom ze dit zo vervelend vindt?


Laatst bijgewerkt door Luckystory op 29-08-21 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 10:11 



 
Profiel   

Een "dier" laag bij de grond is vaak een roofdier. Denk aan een wolf of leeuw. Dat zou een verklaring kunnen zijn. Wel heel bijzonder gedrag. Ik heb het nog nooit mee gemaakt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 10:14 



 
Profiel   

Dit heeft met onzekerheid te maken. Bij het bukken maak je jezelf klein en het (onzekere)veulen weet niet hoe het te handelen.
Je geeft zelf al het antwoord als je rechtop gaat staan en haar terecht wijst weet ze haar plaats weer.
Je zal dit consequent moeten blijven doen.
Staat ze in een kudde want dat is wel nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 10:18 



 
Profiel   

Bij onzekere veulens en paarden maak ik me juist klein en dan durven ze eerder te komen. Nog nooit meegemaakt dat ze je dan enger vinden. In mijn ogen klinkt dit juist speels/uitdagend/dominant, jij wordt kleiner dus dan kan ik je aan. Als ze daarna gewoon weer bij je durft te komen klinkt dat terechtwijzen als de juiste actie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 10:30 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Een "dier" laag bij de grond is vaak een roofdier. Denk aan een wolf of leeuw. Dat zou een verklaring kunnen zijn. Wel heel bijzonder gedrag. Ik heb het nog nooit mee gemaakt

Veel paarden zullen op bedreiging inderdaad reageren met vluchten, maar als deze lusitano uit stierenvechterslijnen komt, waar juist een vecht ipv vlucht reflex de voorkeur heeft, kan dat best het antwoord zijn.

TS : Bedenk je goed wat je qua gedrag wil stimuleren, vluchten is eerder ongelukken, dus dat is niet handig, maar overal de confrontatie mee opzoeken ook niet. Balanceren dus tussen genoeg zelfvertrouwen en genoeg respect om en geen agressie naar mensen in rare houdingen te krijgen (later bij buiten rijden bv). En genoeg respect om zometeen dingen leren geen gevecht te laten worden. Kan een super paard worden, maar zit wel even goed opletten in en ik vermoed nu meteen al, ipv straks op stal weer. Immers in de wei volgend jaar moet het ook veilig zijn om dingen te doen, veiligheidsregels moeten overal gelden als er mensen in de buurt zijn, niet enkel op 1 plek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 10:56 



 
Profiel   

Het veulen loopt nog bij haar moeder en er staat nog een volwassen ruin bij. (Die het heel goed met het veulen kan vinden) Beide volwassen paarden zijn sociaal en vriendelijk en van hen heeft ze dit gedrag zeker niet overgenomen.

Ze heeft inderdaad een stevige scheut Veiga-bloed in de aderen. En ik heb inderdaad wel de indruk dat ze geen vluchter is maar eerder eentje die de confrontatie opzoekt. Ze vindt het bijvoorbeeld ook een leuk spelletje om de kruiwagen af te blokken en proberen te intimideren.
Maar haar gedrag met het bukken, komt bij mij niet over als een spelletje. Ze lijkt daar inderdaad onzeker van te worden. Maar ik heb dus geen idee waar dat vandaan komt.
Als ze gecorrigeerd wordt, loopt ze weg en komt daarna redelijk snel terug. Zeker als er worteltjes of voer uitgedeeld wordt...
Misschien wordt ze nog onzekereder omdat we haar telkens terechtwijzen zodra ze haar oren plat legt als iemand bukt? Werken we het zo in de hand?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 15:37 



 
Profiel   

Ik heb het wel vaker gezien. Niet zo enorm extreem maar wel dat paarden het als bedreigend ervaren.
Mijn coole dodo was laatst ook volledig overstuur toen we lang een groepje mensen reden die yoga oefeningen deden. Je weet waarschijnlijk nooit zeker of die zich voorbereiden om je te bespringen :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 15:47 



 
Profiel   

Luckystory schreef
Het veulen loopt nog bij haar moeder en er staat nog een volwassen ruin bij. (Die het heel goed met het veulen kan vinden) Beide volwassen paarden zijn sociaal en vriendelijk en van hen heeft ze dit gedrag zeker niet overgenomen.

Ze heeft inderdaad een stevige scheut Veiga-bloed in de aderen. En ik heb inderdaad wel de indruk dat ze geen vluchter is maar eerder eentje die de confrontatie opzoekt. Ze vindt het bijvoorbeeld ook een leuk spelletje om de kruiwagen af te blokken en proberen te intimideren.
Maar haar gedrag met het bukken, komt bij mij niet over als een spelletje. Ze lijkt daar inderdaad onzeker van te worden. Maar ik heb dus geen idee waar dat vandaan komt.
Als ze gecorrigeerd wordt, loopt ze weg en komt daarna redelijk snel terug. Zeker als er worteltjes of voer uitgedeeld wordt...
Misschien wordt ze nog onzekereder omdat we haar telkens terechtwijzen zodra ze haar oren plat legt als iemand bukt? Werken we het zo in de hand?

Met dit verhaal vraag ik me eigenlijk af of het veulen wel onzeker is en niet gewoon dominant. Kruiwagen af blokken, proberen intimideren. Dat is IMO gewoon de overhand denken te hebben. Veiga bloed of niet, je veulen is je de baas.
Hier een merrie die nul veiga bloed heeft en ook dergelijke dingen begon te doen vanaf een maand. Meteen kordaat mee zijn. Als ze straks 500kg wegen heb je grotere problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 15:52 



 
Profiel   

Sta jij nou normaal gedrag (het moet ergens vandaan gekomen zij), als zijnde fout?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 15:52 



 
Profiel   

Dat kan prima beide zijn. Een veulen dat eerder de overhand neemt en eigenlijk stevig in de schoenen staat valt bij onzekerheid of bedreiging sneller en gerichter aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 15:54 



 
Profiel   

Ik zou haar 100% wel terecht wijzen, misschien niet bij oren plat, maar wel bij de rest van het gedrag.
Ik zou haar ook corrigeren als ze de kruiwagen probeert te intimideren. Dat is een "item" van jou en moet zij respect voor hebben.
Puur om je eigen veiligheid.
Veulens proberen allemaal eens om een "stoer" hun kont naar je toe te gooien etc. ook dat steigergedrag, dat is grenzen opzoeken, welke allemaal begroet worden met een stevige correctie(stem en eventueel een zwaai van je arm als ze dusdanig dichtbij staan)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 15:55 



 
Profiel   

Horsa schreef
Sta jij nou normaal gedrag (het moet ergens vandaan gekomen zij), als zijnde fout?

Als dit op mij is: ik begrijp niets van dit bericht.

Sizzle: maakt in wezen niks uit. Het resultaat blijft hetzelfde: TS gaat in gevaarlijke situaties komen met dit dier als ze dit niet snel opgelost krijgt. En gezien ze het over ‘maanden’ heeft vrees ik dat ze het niet alleen zal gaan kunnen op lossen.
Aanvallen is nooit oké. Ongeacht de oorzaak. Ik ben echt niet degene die keihard is voor paarden, dat is denk ik inmiddels wel geweten. Maar zodra er aangevallen wordt is het levensgevaarlijk en corrigeer ik eerst en dán wil ik wel eens gaan nadenken over waarom. Maar aanvallen, bijten, trappen, (hetzij via bokken, hetzij via steigeren.) is hier simpelweg nooit toegestaan.

Want nu is het; ahw hij is onzeker, ahw, hij is nog jong hij speelt. En straks is ie drie en doet ie hetzelfe en dan is het ineens een ***bok. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 15:56 



 
Profiel   

We zijn het eens hoor, ik zie dit ook als iets wat liever eerder dan later opgelost moet worden.
Een vriendin van mij heeft ooit haar arm gebroken omdat ze iets bukte om een deken te corrigeren, paard viel gelijk aan.
Dat was ook een paard met een enorm ego.

Ook wel eens een brutaal veulen meegemaakt die het reuze leuk vond om in galop langs je te scheuren en dan naar je hoofd te mikken met de achtervoeten. Dat was over toen ik een keer vast klaar stond met een grote bezem :+


Laatst bijgewerkt door Sizzle op 29-08-21 16:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 16:01 



 
Profiel   

Ik zou er wel eens een filmpje van willen zien. Klinkt ij meer als speels/dominant gedrag .

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 16:04 



 
Profiel   

Sizzle schreef
We zijn het eens hoor, ik zie dit ook als iets wat liever eerder dan later opgelost moet worden.
Een vriendin van mij heeft ooit haar arm gebroken omdat ze iets bukte om een deken te corrigeren, paard viel gelijk aan.
Dat was ook een paard met een enorm ego.

Ook wel eens een brutaal veulen meegemaakt die het reuze leuk vond om in galop langs je te scheuren en dan naar je hoofd te mikken met de achtervoeten. Dat was over toen ik een keer vast klaar stond met een grote bezem :+

Dat bedoel ik dus... Heb het ide dat Horsa het er niet zo mee eens is maar kan haar post ook compleet mis interpreteren. Kijk het is enerzijds "sneu" in die zin dat zo'n veulen dit natuurlijk niet doet om je te kl*ten of uit kwade wil. Maar het feit blijft wel dat het geen chihuahua's zijn. Die merrie die hier staat (die nu zelf moeder is van een extreem braaf en lief veulen trouwens.) was gewoon echt een trut. Vanaf dat ze 2 weken oud was begon het al. Als je haar corrigeerde kwam ze voor je staan a la "Doe dat nog eens als je durft." en zodra ze een maand werd evolueerde dat ondanks correcties naar "kom maar op als je durft."
Op zo'n punt, als je echt om zo'n dier geeft en je wil dat ze een lang leven gaan leiden (en jij zelf ook.) dan moet je echt even van je hart een steen maken. Dat is dan heel klote dat ze niet werkelijk zo denken, dat ze niet werkelijk je willen uitdagen om je te pesten en dat het puur instinctief is. Maar uiteindelijk wil je wél een paard dat veilig te handelen is... En dat krijg je helaas niet met alle veulens door ze alleen maar te belonen. Er zijn er ook, die heel bruut gezegd, naast belonen wanneer ze braaf zijn, occasioneel een klap voor hun kop nodig hebben met wat je op dat moment dan ook vast kan krijgen om dat van op een veilige afstand te doen. Want dat zijn veelal ook de types die met wat pech terug meppen.

Nu kan ik TS heel verkeerd inschatten maar gebaseerd op wat ik lees zou ik TS echt aanraden om er een zelfzekerder, meer ervaren iemand bij te halen.

Hier zijn er basis regels;
Mijn persoonlijke ruimte is 1m. Daar kom je alleen in als ik je naar me toe vraag. Anders respecteer je die. Wat ik vast heb, is van mij. Ongeacht hoe lekker het ruikt en hoe graag jij het wil. Spelen doe je met elkaar. Niet met mij. Dus geen tandjes of hoefjes in de buurt van mijn vel. Of ik nu op de grond lig, of recht sta, maakt daarin geen jota uit.
Je zou bij dit veulen maar het bewustzijn verliezen of struikelen zeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 16:12 



 
Profiel   

Uiteraard wordt ze corrigeerd. (Maar ik vraag mij dus wel af, of dit haar gedrag niet net in de hand werkt? Aangezien ze dit nu telkens al verwacht bij normale handelingen zoals voeren en verversen van de waterbakken etc.)
Ze laat zich ook heel makkelijk terechtwijzen. Gewoon 'Ela' zeggen is genoeg en maakt al indruk.
Dat is ook wel een beetje het ras natuurlijk, erg gevoelig met kleine aanwijzingen.
Het is trouwens absoluut geen opdringerig veulen, eerder gereserveerd.
Ze zal niet in je ruimte komen, eerder het tegenovergestelde. Ze is nieuwsgierig en komt graag dag zeggen, maar ze houdt altijd wat afstand. Ze wordt ook niet graag aangeraakt.

Mijn paarden lopen alleen maar op de wei. Dus naast voeren en water geven, komt ze niet in de hand momenteel. Dat is trouwens ook niet vanzelfsprekend. Alleen is dit veulen nog niet te halsteren.
Ze is in maart geboren bij mijn dierenarts thuis. Daar stond ze op stal maar kwam wel veel in de hand. (Mijn DA noemde haar een 'spook'. Maar mijn DA is dit ras ook niet echt gewend. Dus die was verrast door het vlugge en gevoelige)
Toen de merrie opnieuw drachtig was, zijn moeder en dochter naar huis gekomen. Na thuiskomst heb ik het veulen een maand niet kunnen vangen/aanraken. (Ze kende ons uiteraard ook nog niet) Maar dat is wel geleidelijk verbeterd.

Ze is wel heel stoer met de andere paarden en met voorwerpen zoals de kruiwagen, plastic, vuilniszakken etc. Dat is allemaal leuk speelgoed.

Ik heb er trouwens een volle broer van gehad. Dat was qua karakter het tegenovergestelde. :+

@ Ayasha: Ik heb de indruk dat je mijn veulen anders inschat. Ik heb al meerdere veulens hier gehad. Meerendeel Lusitano's, oa. een volle broer van deze. En dan heb je altijd wel een periode dat ze even denken dat ze 'the man' zijn en dat je er paal en perk aan moet stellen. Zeker de hengstjes. Maar deze is heel anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 16:33 



 
Profiel   

vroeger een hengstveulen gehad die het deed.
als je met je rug naar hem toe ging staan sprong hij tegen je op..die vond dat een prachtig mooi spel.
hij stond alleen met zijn mam en die liet het toe.
normaal als een veulen tegen of op andere paarden springt dan bijten die het wel een keer in de kont en jagen het weg,maar hij was nogal hardleers :+

toch maar bezig gaan om er een halstertje om te doen en dat ze aanraken ook fijn vind,dan kun je gaan oefenen met haar vasthouden aan het halster terwijl je bukt.
dan hou je haar gewoon vast en kun je haar vrij simpel corrigeren en leert ze snel genoeg wat de bedoeling is lijkt me?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 17:41 



 
Profiel   

Luckystory schreef
Uiteraard wordt ze corrigeerd. (Maar ik vraag mij dus wel af, of dit haar gedrag niet net in de hand werkt? Aangezien ze dit nu telkens al verwacht bij normale handelingen zoals voeren en verversen van de waterbakken etc.)
Ze laat zich ook heel makkelijk terechtwijzen. Gewoon 'Ela' zeggen is genoeg en maakt al indruk.
Dat is ook wel een beetje het ras natuurlijk, erg gevoelig met kleine aanwijzingen.
Het is trouwens absoluut geen opdringerig veulen, eerder gereserveerd.
Ze zal niet in je ruimte komen, eerder het tegenovergestelde. Ze is nieuwsgierig en komt graag dag zeggen, maar ze houdt altijd wat afstand. Ze wordt ook niet graag aangeraakt.

Mijn paarden lopen alleen maar op de wei. Dus naast voeren en water geven, komt ze niet in de hand momenteel. Dat is trouwens ook niet vanzelfsprekend. Alleen is dit veulen nog niet te halsteren.
Ze is in maart geboren bij mijn dierenarts thuis. Daar stond ze op stal maar kwam wel veel in de hand. (Mijn DA noemde haar een 'spook'. Maar mijn DA is dit ras ook niet echt gewend. Dus die was verrast door het vlugge en gevoelige)
Toen de merrie opnieuw drachtig was, zijn moeder en dochter naar huis gekomen. Na thuiskomst heb ik het veulen een maand niet kunnen vangen/aanraken. (Ze kende ons uiteraard ook nog niet) Maar dat is wel geleidelijk verbeterd.

Ze is wel heel stoer met de andere paarden en met voorwerpen zoals de kruiwagen, plastic, vuilniszakken etc. Dat is allemaal leuk speelgoed.

Ik heb er trouwens een volle broer van gehad. Dat was qua karakter het tegenovergestelde. :+

@ Ayasha: Ik heb de indruk dat je mijn veulen anders inschat. Ik heb al meerdere veulens hier gehad. Meerendeel Lusitano's, oa. een volle broer van deze. En dan heb je altijd wel een periode dat ze even denken dat ze 'the man' zijn en dat je er paal en perk aan moet stellen. Zeker de hengstjes. Maar deze is heel anders.

Als ze zich laat corrigeren en je weet blijkbaar waarom ze het doet, wat is je vraag dan precies?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 19:02 



 
Profiel   

Ik vroeg of het herkenbaar was en wat de verklaring voor dergelijk gedrag kan zijn. En waarom ze het precies vervelend vindt dat iemand bukt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 19:40 



 
Profiel   

Ik kende een 3 jarige (uit een kudde, zo uit het weiland) die mij in mijn hoofd heeft gebeten omdat ik bukte om wat hooi neer te leggen.
Toen ik met hem aan de slag ging heb ik dit ook consequent gecorrigeerd en is hij ermee opgehouden. Hij is nu 22 jaar en heeft het nooit meer gedaan.
Waar het vandaan kwam weet ik niet maar het is wel opgelost.
Het baasje heeft een top dier aan dat paard.
Succes met je veulentje, komt zeker goed!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 19:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen