Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 144 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Afspenen en alles daar omheen

 
Profiel   

Leek me wel interessant om een informatief topic te openen waarin iedereen hun ervaringen kunnen delen met hun manier van afspenen, hoe, wat, wanneer en waarom etc.

Ik heb momenteel mijn 1e veulen bij mijn merrie. Is een hengstveulen van nu bijna 3,5 maand. Met ruim 5 maanden ga ik hem verhuizen en komt hij samen met ander hengstveulen (en er is nog 1 plek voor extra veulen dus pb bij interesse) in Noord Brabant.
Ik sta op een pensionstal. Ik wilde zelf graag al beginnen vanaf 4 ,5 maand ongeveer met gedeeltelijk spenen(nachten apart) maar is waarschijnlijk niet mogelijk ivm geen stallen vrij.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 21:46 



 
Profiel   

Wij hadden vorig jaar 2 veulens staan rond speentijd.
Mijn eigen gefokte is met 4.5/5 maand vertrokken naar zijn nieuwe eigenaar. (Wegens omstandigheden bij nieuwe eigenaar, dus had spoed) maar veulen was er meer dan duidelijk klaar voor. Hij was moeders zat en moeders was hem zat. Zo van de merrie af, de trailer op, klep dicht en rijden.
Merrie was er totaal niet rouwig om.

Het andere veulen is enkele weken later gespeend (was een maand ouder dan mijn veulen, maar nog lang niet zo zelfstandig). Eerst een week apart op stal van de moeder, en later overdag ook bij mijn jongste merrie in. Die is een of twee weken later terug naar zijn eigenaar vertrokken (kwam mee met de merrie die we gekocht hadden)

Dit jaar een hengstveulen van mijn jongste merrie, die gaat straks de opfok in, maar ik weet niet wanneer dat gaat. Hij wordt sowieso eerst thuis gespeend maar hoe lang hij nog bij ons blijft, geen idee.
Ik twijfel nog om hem dan bij onze andere merrie(s) te zetten, of bij de hengst in.

Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen (en wellicht specifiek bij een (volwassen) hengst in zetten)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 21:59 



 
Profiel   

Nacht apart op stal zou ik niet meer doen. Mijn merrie kregen er een ongelooflijk dikke uier van. Ze staan stil en er wordt niet gedronken. Dat was hier geen goede combinatie.

Uiteindelijk werd hier het veulen ziek tijdens het spenen, dus op advies van de dierenarts weer bij elkaar gezet tot het veulen beter was. De tweede keer spenen heb ik ze de merrie dag en nacht buiten laten lopen en dat beviel veel beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 23:03 



 
Profiel   

Ik heb het destijds een beetje onconventioneel gedaan, maar vond het wel fijn.

Ik had een merrie veulen, dat maakt in dit geval nogal uit. Wij hebben na het zomerseizoen (6 maanden oud denk ik) ze overdag bij elkaar gehad, maar 's nachts naast elkaar op stal (max 8 uur stal, rest dus samen buiten). Moeder was niet leuk naar kind als ze mee wilde eten aan het hooi, buiten ging dat prima maar op stal niet.
Toen in het begin van het weideseizoen, dus toen het veulen 11 maanden was hebben we de kudde in 2en gedeeld, wei in 2 delen met een sluisje van 5 m ertussen. Moeder in ene groepje, Kind in het andere. Dus nog wel in zicht en gehoor. 5 of 6 weken zo laten staan en daarna weer bij elkaar gevoegd. Veulen dook er direct weer onder, merrie liet 1 keer duidelijk weten dat dat niet meer de bedoeling was en toen was het klaar.

En geen moment stress gehad. Ging echt heel fijn. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat niet iedereen ze er bijna een jaar bij kan of wil houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 23:20 



 
Profiel   

Wij hebben destijds merrie met veulen in een kudde merries met veulens gezet. Hij was als 2e of 3e en daarna werden er nog een paar geboren.

Merries hebben dan veel steun aan elkaar en veulens nemen zelf steeds meer afstand. Andere merries voedden ook mee op.

Pas laat in het najaar zijn ze gescheiden en zijn er oudere merries bij de veulens gebleven. Pas in voorjaar zijn merrie en hengsten veulens gescheiden.

Nu krijgen we sinds lange tijd weer een veulen en helaas maar 1 merrie met 1 veulen. Maar ze staat aan huis met haar moeder, broer en een shet. We wachten eerst af wat eruit komt en hoe het onderling gaat.

Afspenen doen we in principe niet en zeker niet voor de 6 maanden.

Ze lopen hier 24/7 rond, deels hooi en deels gras.

Ik heb vaak meegemaakt dat onervaren merries het alleen moeten doen, veel nog op stal staan met het veulen en men dan zegt dat de merrie het veulen zat is, maar het veulen groeit en ontwikkelt. Hoe de merrie als moeder is, hangt ook af van haar eigen opvoeding vaak.
De merrie moet opvoeden en dat komt soms rot over, maar zeker als ze alleen zijn, en veulen geen veulen maatjes heeft, is het echt een pittige taak. Daarin zit uiteraard verschil in geslacht en karakters.

Afspenen voor 6 maanden zouden ze van mij echt mogen verbieden. Heb zelf ook nog nooit een magere merrie gehad, wat je dan weleens als argument hoort.

Als opfok geen veulens aan neemt na September, tja, dan maar niet. Ik zou ook nooit een opfok kiezen met enkel leeftijdsgenootjes. Dan leren ze alleen van elkaar en ze hebben echt volwassen opvoeders nodig.

We leren ze wel veulen abc, maar dat is het verder wel. Moeders moet het belangrijkste doen en de andere paarden/opvoeders. Wij herhalen dingen wel en zorgen wel dat alles positief is wat de mens wil en vraagt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 00:48 



 
Profiel   

Wat informatief om hier al die reacties te lezen :) heel veel verschillende mensen, verschillende meningen en verschillende manieren iedereen.
Er is geen goed of fout vind ik.
Iedereen doet zijn uiterste best om het zo goed mogelijk te doen.
Mijn merrie kan niet 24/7 op de wei en zou ik persoonlijk ook niet willen met al die insecten en haar allergische reacties daarop. maar ze staat wel elke dag zo lang mogelijk op de wei (8.30 tot 19.00/19.30)en dat is al echt een hele luxe hier in de omgeving.
Ze heeft een grote merrie /veulen stal en komen verder niks tekort qua voeding(merriebrok, veulenbrok en meerdere keren hooi per dag), aandacht en verzorging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 21:58 



 
Profiel   

@kittydylan: bij een sociale ruin zou ik wel aandurven. Bij een volwassen hengst niet. Grotere kans dat hij het kleine hengstveulen als rivaal ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 22:00 



 
Profiel   

Wij hebben twee keer een veulen gefokt en dus ook twee keer moeten afspenen. De eerste keer, 7 jaar geleden, hebben we merrie en veulen in de trailer geladen, naar de opfok gereden, veulen eruit en merrie weer mee naar huis. Ging prima, zowel veulen als merrie waren snel gewend aan de nieuwe situatie. We hebben het veulen afgespeend toen het 5 maanden was, we hebben het zo lang mogelijk gerekt, het veulen is van half juni en later dan half november konden we haar echt niet brengen bij de opfok.

Vorig jaar hebben we weer een veulen gefokt maar toen was de situatie totaal anders, we hebben nu namelijk de paarden aan huis en omdat we geen geschikte opfok konden vinden, degene waar ons andere paard heeft gestaan is er mee gestopt, hebben we besloten haar thuis te houden en een vriendinnetje van dezelfde leeftijd erbij te kopen. Dit bleek de beste keus ever, zo leuk om ze zo op te kunnen zien groeien! We hebben een kudde van nu 6 paarden, allemaal merries, twee KWPN'ers, een van 11 (moeder van het veulen van vorig jaar) een van 7, (ons eerste zelfgefokte paard). Verder nog twee mini's, een van 6 en een van 2 en dus de twee jaarlingen.
Het afspenen ging top, we hebben gewacht tot het veulen een half jaar was en we konden even een wei bij de buren huren voor twee maanden. De twee veulens hebben we daar neergezet en na twee maanden konden ze weer terug bij de kudde. Het veulen dook gelijk weer naar de uier van haar moeder maar die was daar niet meer van gediend en heeft dat haar kind goed duidelijk gemaakt. Ze vormen nu al een tijd een werkelijk perfecte kudde, er is nooit gedoe, alleen maar heel veel rust! Ze staan hier in een groot weiland met aansluitend een paddock, 24/7, ideaal! De kleintjes worden echt duidelijk opgevoed door de twee oudere merries en je ziet echt vriendschappen ontstaan, ze hebben daar gelukkig ook echt keus in!

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-21 22:34 



 
Profiel   

tamaramt schreef
Wat informatief om hier al die reacties te lezen :) heel veel verschillende mensen, verschillende meningen en verschillende manieren iedereen.
Er is geen goed of fout vind ik.
Iedereen doet zijn uiterste best om het zo goed mogelijk te doen.
Mijn merrie kan niet 24/7 op de wei en zou ik persoonlijk ook niet willen met al die insecten en haar allergische reacties daarop. maar ze staat wel elke dag zo lang mogelijk op de wei (8.30 tot 19.00/19.30)en dat is al echt een hele luxe hier in de omgeving.
Ze heeft een grote merrie /veulen stal en komen verder niks tekort qua voeding(merriebrok, veulenbrok en meerdere keren hooi per dag), aandacht en verzorging.


Er is natuurlijk wel goed en fout. Vaak merken mensen het niet, maar de probleem paarden hebben vaak al een vroege oorzaak voor hun problemen.

Onze paarden staan ook niet 24/7 op de wei, maar wel buiten. Aan bosrand, dus moeten we regelmatig goed inpakken.
En ze staan uiteraard niet zonder schuilstal en beschutting.

Hebben altijd veel moeite gedaan om ideaal te staan, veel zelf gedaan, daarna een eigen plek gehuurd en nu aan huis, maar wel op grote afstand verhuisd.

Ik heb jaren niet gefokt en eigenlijk vind ik de omstandigheden voor 1 merrie en 1 veulen zo niet ideaal, maar dat kan nog wijzigen. Toch dit jaar doorgezet met dekken omdat we ook haar moeder en broer hebben en iets uit deze bloedlijn willen voortzetten voor ons zelf.
Daarnaast gaat er veel teveel mis met fokken, merries en veulens houden en opfokken, dat we alles zelf in de hand willen houden en niet meer een paard willen kopen.

Maar heb daar wel 2jaar over nagedacht en dus ook toen besloten om te verhuizen als we dit wilden.

Haar moeder stond destijds met veulens op ruim 1,5 uur rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 00:30 



 
Profiel   

superpony schreef
Afspenen voor 6 maanden zouden ze van mij echt mogen verbieden. Heb zelf ook nog nooit een magere merrie gehad, wat je dan weleens als argument hoort.


Die van mij is toen vertrokken omdat het andere veulen bij nieuwe eigenaren anders met 3 maand alleen kwam te staan (merrie was doodziek en moest ingeslapen worden, ze hadden al zo ver kunnen rekken)
Veulen en merrie mepte elkaar de stal uit, beide erg dominant op het voer. Vanaf 4 maanden ben ik zelf begonnen met voeren van het veulen buiten de stal, want het ging echt niet meer (in de wei voeren doe ik niet, ik wil controle hebben op hoeveel iedere merrie binnen krijgt) Hij stond goed zijn mannetje. Vandaar dat we ook deze keuze hebben durven te maken, als hij niet zo was, hadden we het niet gedaan.
Maargoed, tot zover mijn verdediging ;)


tamaramt schreef
@kittydylan: bij een sociale ruin zou ik wel aandurven. Bij een volwassen hengst niet. Grotere kans dat hij het kleine hengstveulen als rivaal ziet.


Hengst in kwestie heeft wel tot hij bij ons kwam in een gemengde groep gestaan (dekhengst en veulens, hijzelf had toen nog niet gedekt (2.5 jr) bij ons 2 merries gedekt.
Maar ben wel opzoek naar ervaringen van andere, als die er zijn. Ik denk zelf dat het wel moet kunnen.
Maar hè, ik heb nog een paar maanden. Dus eerst bekijken hoe groot en brutaal hij tegen die tijd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-21 16:22 



 
Profiel   

Ik ga volgen, gezien dat ik mijn eerste veulen moet gaan afspenen in de komende drie maanden. Ik heb paarden aan huis, een kudde van 4 paarden inclusief het veulen. Ze staan 24/7 buiten en ik heb geen stallen. Ik ben dus heel benieuwd hoe mensen met vergelijkbare omstandigheden veulens hebben afgespeend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 18:02 



 
Profiel   

Mijn situatie is vergelijkbaar, ik heb hierboven in het topic geschreven hoe wij het hebben gedaan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 18:03 



 
Profiel   

Wij hebben een gemengde kudde van 7 paarden en pony's. Ons hengstveulen hebben we vorige maand met ruim een jaar afgespeend door de merries met z'n allen naar een wei een aantal kilometers verderop te verplaatsen. Zodra het hengstje van het najaar geruind is zetten we de kudde weer samen. Als het een merrieveulen was geweest hadden we denk ik nog niet eens afgespeend. De merrie vind het prima en blijft in prima conditie dus anders dat we geen ongeplande veulens willen was er eigenlijk geen reden om af te spenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 18:39 



 
Profiel   

Tot nog toe is het mij nog het best bevallen om ze zo lang mogelijk samen te laten en dan de merrie een aantal weken weg te brengen en het veulen lekker in zijn/haar vertrouwde kidde/omgeving te laten.
Dit jaar heb ik 2 veulens, van de ene is de moeder nu zwaar geblesseerd geraakt dus die blijft zolang als ze het aankan voor haar kind zorgen en wordt dan ingeslapen en de andere merrie zal idd een korte tijd weggaan.
Mijn oude merrie blijft dan iig als stabiele factor en ik hoop eigenlijk dat de "kapotte" merrie het nog lang genoeg volhoudt om de ander eerst te kunnen spenen zodat ik steeds 2 opvoeders bij de veulens hou.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 19:15 



 
Profiel   

Spenen moet in 1 keer. De pijn moet kort zijn. Het werkt echt het allerbeste. Ik heb nog nooit meegemaakt dat dat misging. Ik zorg wel dat het veulen meteen in een groep of met een vriendje staat en de moeder in elk geval buiten gehoorafstand. Maar over het algemeen is het veulen naar de opfok dus dan is moeder toch niet in de buurt.

Dat elke keer er even vanaf is ook niet zo goed voor de moeder want het uier blijft wel steeds volschieten. Maar niet leeggedronken en dan is uierontsteking een mogelijkheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 19:24 



 
Profiel   

Vraagje? Ik heb 3 opties voor opfok en afspenen van mijn eerste veulen (verrassingsveulen;-) Mila. Benieuwd wat jullie mij aanraden.
- Optie 1. klassieke opfok waar ze met 20 leeftijdsgenoten in een stal staan en in de zomer de wei op gaan.
- Optie 2. Een gemengde kudde in een natuurgebiedje, met 4 andere veulens. Tussen december en maart gaan ze naar een groot weiland met hooi en schuilstallen. Voorwaarde: de merrie en t veulen moeten er samen heen. En de merrie mag er na ca 2 tot 4 weken uitgehaald.
Optie 3. Een gemengde kudde op kleine weitjes met 2 andere veulens. In principe 24/7 wei met hooi en schuilstallen.

Mijn lichte voorkeur heeft optie 2. Maar… heeft iemand ervaring met je merrie mee laten gaan naar nieuwe plek, en haar daar (als het veulen het gebied kent en een paar maatjes heeft) na een paar weken van het veulen scheiden?

Benieuwd…

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 22:24 



 
Profiel   

Hier vanaf 4 maand naast elkaar gezet. Waarom? Leren ze apart te staan en moeder kan eten in alle rust. Mijn merrie wordt dus wel mager hoeveel voer ze ook krijgt. Niet graatmager, maar zeker over de bovenlijn. Maar dat ging heel goed. Beide heerlijk rustig. 2 weken later heb ik hem helemaal gespeend. Hij is nu een week gespeend en het gaat echt super goed. Hij vertrekt over 2 weken naar zijn nieuwe huis. Merrie heeft inmiddels al nauwelijks uier meer
[ img ]
(Ja ze hebben beide vriendjes maar die zie je niet op deze foto)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 05:51 



 
Profiel   

Illya66 schreef
Vraagje? Ik heb 3 opties voor opfok en afspenen van mijn eerste veulen (verrassingsveulen;-) Mila. Benieuwd wat jullie mij aanraden.
- Optie 1. klassieke opfok waar ze met 20 leeftijdsgenoten in een stal staan en in de zomer de wei op gaan.
- Optie 2. Een gemengde kudde in een natuurgebiedje, met 4 andere veulens. Tussen december en maart gaan ze naar een groot weiland met hooi en schuilstallen. Voorwaarde: de merrie en t veulen moeten er samen heen. En de merrie mag er na ca 2 tot 4 weken uitgehaald.
Optie 3. Een gemengde kudde op kleine weitjes met 2 andere veulens. In principe 24/7 wei met hooi en schuilstallen.

Mijn lichte voorkeur heeft optie 2. Maar… heeft iemand ervaring met je merrie mee laten gaan naar nieuwe plek, en haar daar (als het veulen het gebied kent en een paar maatjes heeft) na een paar weken van het veulen scheiden?

Benieuwd…


Hoe groot is wat zit er in die
Kudde bij optie 2 en 3?

Ik heb er geen ervaring mee naar 2 klinkt het mooiste om op te groeien!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 06:46 



 
Profiel   

In de beide gemengde kuddes zitten ca 10 tot 14 paarden, waarvan 4 veulens, 2 jaarlingen en verder van alles en nog wat tot en met een 25 jarige merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 08:24 



 
Profiel   

Ik ben er geen fan van. De veulens zijn het laagst in de rangorde dus de kans dat ze in elkaar getrapt worden is groot. Dat is ook de reden waarom je bijna geen gemengde opfok hebt. Of eigenlijk geen.

En ja, kudde’s in het wild leven ook zo maar daar zijn ze vanaf de geboorte. Niet te vergelijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 08:34 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Hier vanaf 4 maand naast elkaar gezet. Waarom? Leren ze apart te staan en moeder kan eten in alle rust. Mijn merrie wordt dus wel mager hoeveel voer ze ook krijgt. Niet graatmager, maar zeker over de bovenlijn. Maar dat ging heel goed. Beide heerlijk rustig. 2 weken later heb ik hem helemaal gespeend. Hij is nu een week gespeend en het gaat echt super goed. Hij vertrekt over 2 weken naar zijn nieuwe huis. Merrie heeft inmiddels al nauwelijks uier meer
[ [url=m/7YgUxV.jpg]Afbeelding[/url] ]
(Ja ze hebben beide vriendjes maar die zie je niet op deze foto)


Volgensmij zitten wij een beetje op de zelfde golflengte met onze veulens. Ik heb ook aan het afbouwen met minder bij moeder staan. Ik kan het mijn paarden ook niet aandoen om hem hier nog 2 maand te houden (is nu 4,5 maand). Ik zet mijn pony al apart want die wordt dagelijks zowat aangerand door hem. Maakt niks uit wat ze terug doet, heeft al krassen op haar rug en hij hangt in haar manen en laat niet los wat ze ook doet. Tegen moeder is hij ook wel terror maar minder dan tegen de pony. Maar mijn merrie valt ook in. Niet heel mager maar ook niet zoals ik haar graag zou willen. Ondanks voldoende gras op het land, onbeperkt hooi en meer dan voldoende merriebrok, luzerne en muesli wordt ze nog niet dikker. Heb al met mijn dierenarts besproken en die vindt 5 maand ook een mooie leeftijd om af te spenen. Ze fokt zelf ruim 15 jaar en doet heel veel merriebegeleiding e.d dus die heeft er echt veel ervaring mee gelukkig.
Ligt er natuurlijk wel aan hoe je veulen is. Die van mij is enorm zelfstandig en is soms echt terror. Als hij normaler had gedaan tegen mijn pony en merrie mocht hij van mij langer blijven maar nu gaat hij maar lekker naar de opfok en daar lekker spelen en ravotten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 08:35 



 
Profiel   

En wat doen jullie als jullie het veulen wegbrengen?
Alleen op de trailer of met merrie?
En als je alleen op de trailer doet dan alle stangen eruit, klep dicht en zeil dicht en veulen los.
Of stangen erin maar dat vond ik zelf akelig idee.
Mijn veulen komt bij iemand thuis die ook hengstveulen heeft en er komt of nog een hengstveulen bij of oudere sociale ruin.
24/7 weidegang met 3 grote 3,5 x 3,5 meter stallen op de wei met openschuifbare acherdeur zodat ze zelf kunnen kiezen buiten/binnen.
Maar als ik mijn veulen verhuis naar deze plek tegelijkertijd met het andere veulen is dan het beste gewoon samen meteen op de wei?
Of eerste paar dagen op stal houden?
Langs elkaar of samen in een stal?

Dit vraag ik omdat ik veel versch verhalen hoor: zowel 5/7 dagen op stal houden ivm uitbraakgevaar omdat ze op zoek gaan naar de merrie. Of meteen de wei op met maatje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 20:11 



 
Profiel   

tamaramt schreef
En wat doen jullie als jullie het veulen wegbrengen?
Alleen op de trailer of met merrie?
En als je alleen op de trailer doet dan alle stangen eruit, klep dicht en zeil dicht en veulen los.
Of stangen erin maar dat vond ik zelf akelig idee.
Mijn veulen komt bij iemand thuis die ook hengstveulen heeft en er komt of nog een hengstveulen bij of oudere sociale ruin.
24/7 weidegang met 3 grote 3,5 x 3,5 meter stallen op de wei met openschuifbare acherdeur zodat ze zelf kunnen kiezen buiten/binnen.
Maar als ik mijn veulen verhuis naar deze plek tegelijkertijd met het andere veulen is dan het beste gewoon samen meteen op de wei?
Of eerste paar dagen op stal houden?
Langs elkaar of samen in een stal?

Dit vraag ik omdat ik veel versch verhalen hoor: zowel 5/7 dagen op stal houden ivm uitbraakgevaar omdat ze op zoek gaan naar de merrie. Of meteen de wei op met maatje.

Vastzetten tussen 2 touwen in een tweepaardstrailer zonder moeder . Maar hij heeft al wat "vlieguren" er op zitten in de trailer met moeder. Het is niet onbekend. Wij hebben geen zeil maar een harde kap. Die is dicht. We hebben overigens ook een camera in de trailer. Kan altijd zien wat ie doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 20:12 



 
Profiel   

Ik volg graag! Heb een fijne plek gevonden voor mn veulen, merrie is echt graatmager maar veulen pas 3 maanden dus probeer het zo lang mogelijk te rekken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 20:57 



 
Profiel   

tamaramt schreef
En wat doen jullie als jullie het veulen wegbrengen?
Alleen op de trailer of met merrie?
En als je alleen op de trailer doet dan alle stangen eruit, klep dicht en zeil dicht en veulen los.
Of stangen erin maar dat vond ik zelf akelig idee.
Mijn veulen komt bij iemand thuis die ook hengstveulen heeft en er komt of nog een hengstveulen bij of oudere sociale ruin.
24/7 weidegang met 3 grote 3,5 x 3,5 meter stallen op de wei met openschuifbare acherdeur zodat ze zelf kunnen kiezen buiten/binnen.
Maar als ik mijn veulen verhuis naar deze plek tegelijkertijd met het andere veulen is dan het beste gewoon samen meteen op de wei?
Of eerste paar dagen op stal houden?
Langs elkaar of samen in een stal?

Dit vraag ik omdat ik veel versch verhalen hoor: zowel 5/7 dagen op stal houden ivm uitbraakgevaar omdat ze op zoek gaan naar de merrie. Of meteen de wei op met maatje.


Ons eerste veulen hebben we samen met haar moeder naar de opfok gebracht, tweepaardstrailer, ieder aan 1 kant van het schot. Merrie vast, veulen los. Zeiltje dicht. We hadden een camera gemaakt in de trailer en zagen dat het echt supergoed ging. Was de eerste keer op de trailer van het veulen, merrie was het gewend en supermakkelijk. Op de opfok veulen eruit en gelijk weer wegrijden met de merrie. Dit ging prima zo.

Ons tweede veulen is op een half uur rijden van huis geboren, we hadden de merrie daarheen gebracht om te veulenen. Toen het veulen 5 dagen oud was hebben we ze samen opgehaald. Tussenschot uit de tweepaardstrailer en lange stangen voor- en achterin. Merrie vast, veulen los. Zeiltje achter dicht. Ging helemaal top zo, ook deze merrie is de trailer goed gewend.

Ons gekochte veulen hebben we opgehaald toen ze 6 maanden oud was. Zij was met haar moeder al een paar keer op de trailer geweest en was heel goed gewend vast te staan. Haar hebben we in een tweepaardstrailer gezet, aan een kant van het schot. Vast met twee touwen, eentje onder de stang door en eentje bovenlangs zodat ze niet over en niet onder de stang kon komen. Zeiltje dicht. Ook hier camera in de trailer gedaan, ging super, het was een rit van ruim twee uur maar ze heeft geen kik gegeven.

Ons eigen veulen werd heel ziek toen ze 8 maanden was en is daarvoor 3 keer alleen in de trailer naar de kliniek geweest. Ook hier gewoon tussenschot in de trailer gelaten en het veulen vastgezet op dezelfde manier als het veulen dat ik hierboven beschreef. Ook dit veulen was al heel goed bekend met vaststaan en meelopen aan een touwtje. Is alle keren perfect gegaan, inmiddels loopt ze als een mak schaap de trailer op, ze is nu een jaar oud.

Ik denk dat je goed moet kijken naar de situatie, het ene veulen is al meer gewend dan het andere, daarom hebben wij het in de verschillende situaties verschillend aangepakt. Het is alle keren heel goed bevallen. Wel altijd het zeiltje dicht trouwens, iets wat ik met de ervaren paarden nooit doe, maar met de jonkies echt altijd.

Edit: bij de echte kleintjes leggen we altijd een paar balen stro in de punt van de trailer zodat ze als ze los staan niet voor de stang kunnen komen. Ze gaan er ook vaak een beetje lekker aan staan knabbelen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 21:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 144 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen