Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Veulen laten wennen om apart van de merrie te zijn

 
Profiel   

Afgelopen vrijdag zijn wij verrast met de komst van een veulen. We wisten pas sinds kort dat onze merrie drachtig was. Best wel een verrassing dus! Ik heb nog geen eerdere ervaringen met veulens en probeer me er zoveel mogelijk op in te lezen.

Nu hoorde ik vanmorgen van iemand de tip om het veulen zo snel mogelijk te laten wennen om af en toe heel even gescheiden te zijn van de moeder. Nu had ik zelf het idee dat het nu nog wel heel vroeg is om te doen. Daarbij is raakt onze merrie nu nog in paniek als ze haar veulen even niet ziet. Maar deze tip heeft me wel even aan het denken gezet over hoe we dit straks moeten gaan aanpakken.

Ik zou het fijn vinden om jullie ervaringen / tips hierover te lezen.

Alvast super bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 15:52 



 
Profiel   

Ik heb het voordeel dat ik de stal in de paddock heb staan en de kudde daar vrij rondloopt maar ben begonnen met ze te scheiden bij het eten. Mama eet in de box en beeb er buiten uit de voerbak die bij het tralieraam zit. Ook andersom is al wel gedaan, de veulens in de box eten terwijl de volwassen paarden buiten moesten blijven. Ook oefen ik wel kleine dingetjes als meelopen aan het halster ed terwijl moeder aan de voerbak staat. Moeder kan haar veulen zien en eet rustig door en veulen is met mij en de lekkere brokjes + werk bezig en mist moeders dan ook niet.
De paniek van de merrie wordt na een paar weken wel minder en persoonlijk ben ik ook geen voorstander van scheiden voordat het zonder paniek kan.

Mijn grote zogende merrie is kortgeleden in de mestput terecht gekomen en na de eerste blinde paniek bij de veulens (haar eigen en haar halve pleegkind) Moesten ze wel weg om niet voor de voeten van brandweer etc. te lopen. Ze hebben zich braaf in de box laten zetten met hun tweetjes, onder en bovendeur dicht en de andere pony's zijn voor de box en de tralies blijven staan. Dat was uiteraard wel even een dingetje maar doordat ze de box al kenden als een leuke plek waar ze eten kregen zijn ze best heel kalm gebleven tot ik ze weer ophaalde omdat mama een beetje gemotiveerd moest worden om op te staan. Oefenen is dus wel heel belangrijk.

Voor je gaat beginnen met scheiden, zorg dat je veulen jou volledig vertrouwd. Dat het mama wel mist maar niet in paniek schiet omdat jij er bent en zegt dat het goed is. Zorg dat je het overal aan kan raken en leer het dat aanraking fijn is. Dat is zo enorm belangrijk nu.

Heel veel plezier met en van je veulen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 16:09 



 
Profiel   

Bedankt voor je reactie dblijham! Wat een paniek met de mestput :( Fijn dat het goed afgelopen is.

Ik zie het inderdaad nu ook nog niet zitten om ze te scheiden. Er is nog teveel stress bij moeders. Van de stal naar de wei brengen gaat elke dag iets beter. Het stukje bij de stal is voor het veulen nog spannend en heeft hij een beetje hulp nodig. De merrie reageert hier nog heftig op.

Apart eten is inderdaad een goed idee. De stal naast de kraamkamer is leeg. Wanneer ben jij begonnen met veulenbrok?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 16:17 



 
Profiel   

Zodra ze lekker met mams mee aten uit haar voerbak ben ik veulenbrok gaan aanbieden. En het scheiden daarvoor ook pas toen ze echt lekker uit hun bakje aten. Eerste tijd had ik de emmer dan vast en konden de veulens eten met mij erbij.
Veulen is 2 dagen nu? Laat ze eerst maar lekker binden zonder paniek. Ik wacht zowiezo tot de merrie zich niet meer druk maakt als beeb een sprintje over de wei trekt.

Ja, de mestput overleven was echt een wonder. Niemand verwachtte nog dat het zou lukken. Er kan geen verkeer komen achter dus 800 kilo paard dat het opgegeven had en muurvast zat moest met de hand uitgegraven en losgetrokken worden.
Toen ze er eenmaal uit was wilde ze ook niets meer totdat we haar dochter ophaalden en die flink gilde. Toen heeft ze echt haar allerlaatste beetje leven bij elkaar geschraapt om toch weer overeind te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 16:26 



 
Profiel   

Wij beginnen daar pas mee na een maand (of zo).
Het veulen blijft in een vertrouwde omgeving (bij ons: stal) met andere bekende paarden er naast.
Ik poets de merrie eerst een paar keer buiten aan de stal. Een paar dagen later longeer ik de merrie 5 of 10 minuten en dan mogen ze weer bij elkaar. Het moet vertrouwd zijn, geen trauma worden voor het veulen en het gaat het beste als je iets doet met de merrie wat ze kent.

En zo bouwen we het langzamerhand op/uit. Het verschilt overigens per merrie en ook per veulen.
Dus kijk ook goed wat er gebeurt. De ene merrie vindt het fijn even rond te rennen zonder veulen en de ander vindt het vreselijk. Sommige veulens raken in paniek zonder mams en anderen gaan gezellig buurten met de buurvrouw/buurman.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 16:32 



 
Profiel   

Hier gaat het meestal zo,

-1ste dag gelijk halster aan en uit dat een paar dagen achtereen.
-Na een week met mams meewandelen aan touw.
- 2 weken mamma buiten voor de stal borstelen niet lang gewoon 5 tot 20 minuutjes.
-Daarna na een paar daagjes omruilen en mama in de stal veulen ervoor borstelen.
-na een weekje of 3 even met mam buiten wandelen voor 5 a 10 minuten

En zo bouwde ik dat uit, ik deed het trouwens om de dag de merrie en veulen scheiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 16:49 



 
Profiel   

aly_vk schreef
Bedankt voor je reactie dblijham! Wat een paniek met de mestput :( Fijn dat het goed afgelopen is.

Ik zie het inderdaad nu ook nog niet zitten om ze te scheiden. Er is nog teveel stress bij moeders. Van de stal naar de wei brengen gaat elke dag iets beter. Het stukje bij de stal is voor het veulen nog spannend en heeft hij een beetje hulp nodig. De merrie reageert hier nog heftig op.

Apart eten is inderdaad een goed idee. De stal naast de kraamkamer is leeg. Wanneer ben jij begonnen met veulenbrok?


Ik had deze voerbak voor het veulen daar kan de merrie niet bij.
Dan kon het veulen brokjes eten in eigen tempo.

https://www.agradi.nl/yong-line-voerbak ... gKklvD_BwE

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 17:26 



 
Profiel   

Ik ga pas scheiden als de veulens serieus eigen eten nodig gaan hebben. Met 4-5 maanden dus.
Als ik rij, rij ik buiten (en altijd met trailer weg) en no way dat ik met een merrie wegga en een veulen thuis laat :D, dus rijden doe ik sowieso pas als de veulens volledig afgespeend zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 17:59 



 
Profiel   

dblijham schreef
Zodra ze lekker met mams mee aten uit haar voerbak ben ik veulenbrok gaan aanbieden. En het scheiden daarvoor ook pas toen ze echt lekker uit hun bakje aten. Eerste tijd had ik de emmer dan vast en konden de veulens eten met mij erbij.
Veulen is 2 dagen nu? Laat ze eerst maar lekker binden zonder paniek. Ik wacht zowiezo tot de merrie zich niet meer druk maakt als beeb een sprintje over de wei trekt.

Ja, de mestput overleven was echt een wonder. Niemand verwachtte nog dat het zou lukken. Er kan geen verkeer komen achter dus 800 kilo paard dat het opgegeven had en muurvast zat moest met de hand uitgegraven en losgetrokken worden.
Toen ze er eenmaal uit was wilde ze ook niets meer totdat we haar dochter ophaalden en die flink gilde. Toen heeft ze echt haar allerlaatste beetje leven bij elkaar geschraapt om toch weer overeind te komen.


Wat een geluk! Misschien is haar dochter de redding geweest...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 18:13 



 
Profiel   

Kendra schreef
Wij beginnen daar pas mee na een maand (of zo).
Het veulen blijft in een vertrouwde omgeving (bij ons: stal) met andere bekende paarden er naast.
Ik poets de merrie eerst een paar keer buiten aan de stal. Een paar dagen later longeer ik de merrie 5 of 10 minuten en dan mogen ze weer bij elkaar. Het moet vertrouwd zijn, geen trauma worden voor het veulen en het gaat het beste als je iets doet met de merrie wat ze kent.

En zo bouwen we het langzamerhand op/uit. Het verschilt overigens per merrie en ook per veulen.
Dus kijk ook goed wat er gebeurt. De ene merrie vindt het fijn even rond te rennen zonder veulen en de ander vindt het vreselijk. Sommige veulens raken in paniek zonder mams en anderen gaan gezellig buurten met de buurvrouw/buurman.


Bedankt voor je reactie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 18:14 



 
Profiel   

Bedankt voor al jullie reacties!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 18:15 



 
Profiel   

Wij doen hier de eerste dag veulen een halster op en gelijk voor z’n moeder uit naar buiten. Dit doen wij zodat er meer zekerheid in het veulen komt en voor het gemak dat ik ze dan makkelijk alleen buiten kan zetten. Ook gelijk de basis van omdraaien in het hek en wachten. Naar binnen zelfde verhaal.

Vanaf week 2 elke keer veulen even de stal uit als mama eet. Poetsen buiten de box, handdoek eroverheen als een scheerapparaat in de buurt ligt die even aanzetten. Rondjes wandelen etc. Ja het is snel maar we houden de merries zelf aan en ze gedragen zich nu (onze eigen fok 6 jaar bv) keurig met alles. Vriendin stapt na een maand weer op mama en dan blijft het veulen gewoon op de box. Ja het is even schreeuwen maar ze wennen er gauw genoeg aan. Veel plezier met je veulen!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-21 20:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen