Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Welke veulen brok?

 
Profiel   

Hey iedereen,

Ik heb 2 veulens van dit jaar, ik heb uren online gezocht naar een ideaal voeder en ik geef de breed and grow van vitalbix.
Maar nu hoor ik steeds meer reacties van toch beter pavo veulen brok te geven.
Maar als ik deze op zoek zie ik toch veel granen, maar in andere veulen brokken zitten deze ook.
Misschien kunnen ze toch niet zoveel kwaad voor een veulen in de groei?

Alvast bedankt, Grtjs
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 10:42 



 
Profiel   

In vele soorten paardenvoer zitten granen of restproducten van granen. Ze moeten het ergens laten, maar liever niet in paardenvoer. Geef je veulens maar vitalbix breed & grow. En veel goed en kruidenrijk gras en hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 12:55 



 
Profiel   

Vitalbix Breed & grow is uitgebalanceerd voor opgroeiende veulens.

Heb laatst ook verschillende merken en voeders vergeleken voor een vriendin en uiteindelijk als ik naar vitaminen en minderalen gehaltes ga kijken, dan is er blijkbaar toch geen consensus over wat belangrijk qua verhoudingen en denkt elk merk de beste samenstelling te hebben.
Maw je maakt een keuze tussen granen voeren of graanvrij te voeren. Het "krachtvoer" is alleen belangrijk om de nodige vitaminen en mineralen te bieden die niet of onvoldoende uit ruwvoer (hooi en gras) gehaald kunnen worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 13:04 



 
Profiel   

Ik voer juniorix. Breed en grow ging hier niet goed. Ze werden te mager. Zelfde geld voor zogende merrie. Die werd hierop nog steeds leeg getrokken

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 13:19 



 
Profiel   

Waarom raden mensen je aan om te wisselen? Gaat er nu iets niet goed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 13:32 



 
Profiel   

troi schreef
Waarom raden mensen je aan om te wisselen? Gaat er nu iets niet goed?



Met het veulen gaat voorlopig alles goed, maar mijn merrie werd er erg mager van. Het veulen is inmiddels gespeend en ik ben voor haar nu de green van equifyt aant voederen met slobber alpengrün mash en hiervan is ze erg opgeknapt.
Qua hooi is het hetzelfde gebleven.

Dit gaf mijn naaste omgeving de indruk dat de breed and grow misschien toch niet voldoende is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 17:28 



 
Profiel   

Ieder dier geeft andere (voer) behoeften. Voor je veulen zou ik niks veranderen als die het er goed op doet

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 12:46 



 
Profiel   

Dik of dun worden, begint bij ruwvoer en bij dik worden ook bewegen.

Aanvullend voer is voor de vitamine en mineralen en evt werk.

Een merrie hoort in principe niet in te vallen van het veulen. Maar dat kan ook meerdere oorzaken hebben als ze een veulen aan de voet hebben.

Als alleen hooi niet voldoende is, kan je aanvullen met ruwvoer mixen of vervangers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 12:51 



 
Profiel   

Ik voer wel pavo. Zowel veulenbrok als opvolgend voor vanaf 8 maanden. Ik vind het belangrijk om in ieder geval iets voor veulens te voeren omdat die een andere behoefte hebben dan volwassen dieren.

Verder doen ze het hier prima op granen voer, dus blijf ik daar ook bij. Ik zou ook iedereen pavo gerust aanbevelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 13:32 



 
Profiel   

Goed voeren van het veulen begint al bij goed voeren van de merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 13:39 



 
Profiel   

Ik heb zelf goede ervaringen met pavo breed and grow

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 13:52 



 
Profiel   

De balancers voor veulens en drachtige merries zijn ideaal voor sobere rassen of veulens/merries die al aan de dikke kan zijn. Maar als ze invallen (wat ook logisch is als ze een veulen aan de voet hebben), moet je ze wel voldoende eiwitten bijvoeren.
De merrie van mijn dochter is altijd al moeilijk op gewicht te houden en heeft tijdens de dracht en nu met veulen behoorlijk wat voer gekregen. Dus 2,5 -3 kilo pavo per dag, aangevuld met luzerne. Uiteraard veel hooi en voor zover dat kon weidegang.
Haar veulen is ook geen dikkerd, dus hij krijgt ook 2 kilo veulenbrok van pavo, ook aangevuld met iets luzerne en uiteraard ook bijna onbeperkt hooi.

Mijn eigen merrie is van haarzelf aan de dikke kant. Hoef haar ook niet veel te voeren. Ze is nu ruim 6,5 maand drachtig. Ze gaat vanaf de 8e maand een balancer krijgen voor drachtige merries Suregrow van Dodson & Horrel), aangevuld met iets luzerne en ook weer genoeg hooi. Ik ga haar echt geen kilo's pavo voeren, want groeit ze dicht.

Dus kijk naar je paard. Valt ze in, dan moet je meer voeren dan alleen een balancer, dus genoeg eiwitten. En Pavo vind ik dan een mooie brok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 13:56 



 
Profiel   

Ik voer Action Quality Junior & Joints.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:05 



 
Profiel   

Als een merrie invalt zou je eerst dat kunnen/moeten aanvullen. Dat zou ik nooit oplosen met kilo's merrie of veulen brok.
Dan kan je altijd eerst kijken naar bietenpulp. fibrebeet, wiesencobs, grasbrok/mix.

Als het echt om eiwitten gaat, kan je dat specifiek bijvoeren.

Mn merrie is 6mnd drachtig en al aardig rond, maar verder niks verandert nog. Bij vorige veulen ook niks ingevallen. Liep wel met andere merries en veulens. Haar moeder viel ook niet in bij goed voeren en stress vrij met veulens en andere merries met veulens lopen.

Het is best veel voor een merrie alleen om een veulen op te voeden, zeker als ze groter worden en dat speelt mee, maar wordt veelal vergeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:10 



 
Profiel   

Hier slechte ervaringen met pavo , mijn fries x tinker veulen ging binnen een week schuren ervan. Zit zoveel troep in qua granen, echt niet geschikt voor een sober ras.

Ik zou dus kiezen voor een gezond product voor veulens vrij van granen en zo laag mogelijk in suikers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:10 



 
Profiel   

Als je veulen er goed op doet, zou ik niet meteen wisselen.

Zelf heb geef ik ook Pavo, maar als je veulen goed doet op vitalbix en ze valt niet in, zou ik het daar gewoon bij laten

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:18 



 
Profiel   

Breed & Grow is een gezondere optie dan de veulenvoeren van Pavo dus daar zou ik in ieder geval niet naar wisselen

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:19 



 
Profiel   

Ik heb ons veulen overgezet naar de Breed & Grow van Vitalbix, omdat ik haar alleen in de box heb om te voeren en ze ontzettend lang deed over de brok van Pavo. Ze moest er even aan wennen, maar eet nu met smaak haar muesli.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 14:25 



 
Profiel   

Ik geef breed en grow en vul wanneer nodig aan met luzernebrok of sojaschroot als ik vind dat ze meer eiwit nodig hebben
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-21 09:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen