Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Gevoelig veulen opvoeding, straf en vooral achteraf

 
Profiel   

Avalanche schreef
Juist bij een veulen kan er heel veel mis gaan. Green and green makes black and blue. En in die context gaat het over 4-jarigen. Weet je hoe groen een veulen is? Enig idee hoe sterk een paard wordt en hoe lang het mee gaat?

Dit was niet "minder handig". Minder handig is de boxdeur niet goed achter je dichtdoen en weglopen waarbij je paard bij de hooiopslag komt. Dat is minder handig.
Iemand die staat te schreeuwen en een veulen staat te meppen, valt voor mij niet onder minder handig.

Al doende leert men is leuk bij ervaren paarden waar fouten geen grote gevolgen kunnen hebben. Bij een veulen kunnen ze dat wél. En ik heb echt al heel wat paarden waar veel mee fout is gegaan in handen gehad....... en het kost tijd om dat weer goed te krijgen. En ik word daar steeds sneller in, maar in minder dan 6 weken lukt het niet.


Als of het veulen zijn scheur kalender mee heeft om te kijken of de 6 weken voorbij zijn...........

Ik denk dat TS heel goed gehandeld heeft, ze werd gedwongen om te handelen en dat het paard bang is is ook heel natuurlijk. Als het veulen van een ander [paard die klap had gehad was zo ook afwachtend en misschien even bang geweest.
Nu is het gewoon werken aan het respect en het vertrouwen.
Dit kan enkele dagen duren maar ook langer.

Bij mijn veulen heeft een soort gelijke situatie maanden geduurd tot hij echt 100% me vriendje was maar nu is de relatie vele malen beter dan hij daar voor was. Hij hinnikt en wil in me buurt zijn en dat allemaal op een hele respect volle manier is er echt een fijner paard van geworden...... en daar doe je het voor..... ook al voelt het op het moment van straffen niet fijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 09:13 



 
Profiel   

@ts: joh, wat schrikken ff. Goed dat je om hulp vraagt. Misschien kan je op zoek gaan naar een stabiele kudde met jong en oud en vragen of je veulen daar tijdelijk mag staan?
Denk dat je veulen daar ook al erg mee geholpen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 09:28 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
@ts: joh, wat schrikken ff. Goed dat je om hulp vraagt. Misschien kan je op zoek gaan naar een stabiele kudde met jong en oud en vragen of je veulen daar tijdelijk mag staan?
Denk dat je veulen daar ook al erg mee geholpen is.


Ik zou me veulen nooit voor tijdelijk gaan verhuizen naar een andere groep als dat niet nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-22 12:43 



 
Profiel   

Ik zou zeker dit paard en dat geld voor alle jonge paarden zodra ze gespeend zijn in een goede opfok zetten. Daar leren ze respect te hebben plus ze in handen komen van ervaren mensen die weten waar ze mee bezig zijn.

Paardjes enkel met z’n 2 groot laten worden is eigenlijk best wel slecht in de zin van ze geen leiderschap leren te accepteren en dus ook geen druk.

Ik raad iedereen aan die eens een leuk veulen willen fokken vooruit te denken en dus ook over het naar een opfok bedrijf brengen waar het minstens 2 jaar in de kudde verblijft.
Ja dit kost geld maar dat moet je je ook vantevoor bedenken.
Helemaal als je er geen kaas van gegeten hebt moet je niet zelf gaan klooien met een jong dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-22 12:57 



 
Profiel   

Komt wel helemaal goed hoor. Je hebt goed gehandeld. Tijd zal jullie wel weer helemaal samen brengen.
Ik heb vier paarden en ze zijn allemaal zo verschillend echt niet normaal. Heb dus ook zo eentje zoals jij. Toen die net hier kwam als 2 jarige deed ze ook zo, me in een hoek drijven en ging me eens afmeppen. Ik heb toen ook hetgeen in men hand naar haar hoofd gesmeten. Gelukkig had ik goeie reflex om weg te springen en had ze de muur keihard mee dus die dacht waarschijnlijk Oeie die krijg ik niet klein hahaha en het ding in men hand tegen haar hoofd had ook wel effect. Nu zou zelden geweld gebruiken maar dit was voor eigen leven. Erna Kon ik dus ook niet meer benaderen en viel zelfs men hoefsmid met haar voorbenen aan.
Met geduld en aaien en borstelen en eten geven is zij nu echt een schoothondje geworden. Achtervolgt me overal een ganse dag als ik wil. Ik kan ook overal en aan alles aankomen.
Soms zijn ze echt toch nog te jong om te zien welk plaats jij hebt in hun leven en welk respect ze moeten geven. Tis aftasten ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-22 22:30 



 

Poekkie schreef
@Avalanche:
Wauw nog meer verwijten aan TS… en dat kan jij allemaal maken vanuit dat ene stukje tekst? Knap van je hoor.

Dat er meer begeleiding nodig is, kunnen we allebei wel gokken. Maar hey, al doende leert men. En dat geldt zowel voor dat veulen als voor de TS.

'
Ik vind de post helemaal niet opgeblazen, maar juist realistisch en nuchter. Tja misschien niet leuk voor TS, maar ja beter de waarheid dan er om heen draaien toch?

Dat TS noemt dat ze niet hoopt te blijven afgestraft, vind ik een vreemde opmerking, een paard straft je niet en zeker niet blijvend. Schuld ligt niet bij het dier.


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-02-22 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-22 22:56 



 
Profiel   

Waarom ben je boos op jezelf dat werkt echt niet mee,geef je fout toe dat deed je al en met frisse moed verder met begeleiding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-22 22:56 



 
Profiel   

Horseloverl schreef
Niks aan de hand. Dit hoort erbij. Een veulen moet jouw grenzen ook leren. Ik heb pas mn veulen nadat ze ook probeerde te meppen niet te voorzichtig gemeld dat dit niet de bedoeling was. Heeft 3 weken geduurd en nu zijn we weer vriendinnen. Ik hoef alleen maar nee te zeggen en mevrouw weet het al. Opvoeding heet dat. Sowieso kunnen wij nooit harder zijn dan een paard zelf. Voor voeten geven gebruiken wij een halster touwtje die je rustig naar de kogel laat zakken. Dat is veiliger voor jezelf.

Daarbij is dit paard dus gevoelig voor jouw emotie. Je er dus niks van aan trekken. Morgen is weer een nieuwe dag, met weer positieve energie. Als jij je fijner voelt zal het wss makkelijker gaan


Hoe doe je dat met dat halstertouwtje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-22 23:08 



 
Profiel   

AM01 schreef
Horseloverl schreef
Niks aan de hand. Dit hoort erbij. Een veulen moet jouw grenzen ook leren. Ik heb pas mn veulen nadat ze ook probeerde te meppen niet te voorzichtig gemeld dat dit niet de bedoeling was. Heeft 3 weken geduurd en nu zijn we weer vriendinnen. Ik hoef alleen maar nee te zeggen en mevrouw weet het al. Opvoeding heet dat. Sowieso kunnen wij nooit harder zijn dan een paard zelf. Voor voeten geven gebruiken wij een halster touwtje die je rustig naar de kogel laat zakken. Dat is veiliger voor jezelf.

Daarbij is dit paard dus gevoelig voor jouw emotie. Je er dus niks van aan trekken. Morgen is weer een nieuwe dag, met weer positieve energie. Als jij je fijner voelt zal het wss makkelijker gaan


Hoe doe je dat met dat halstertouwtje?


Touwtje om het been. Dus gewoon beide kanten van het touw vasthouden

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-22 23:13 



 
Profiel   

Zo deden wij het ook met een halstertouw werkte goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-22 23:21 



 
Profiel   

Gebeurd is gebeurd. Voor nu blijf je teveel hangen in toen, dat is voor een paard volkomen onlogisch en zeker zo'n kleine gup.
Dus doe normaal tegen haar. Als ze je uit de weg gaat niet zitten smeken of hengelen maar gewoon lekker laten, dat andere veulen afentoe een knuffel geven en wat klusjes enzo doen in jouw veulen haar woonruimte. Zij voegt zich vanzelf wel weer.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-22 23:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen