Wat vinden jullie van mijn voedingsberekening veulen / jaarling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Wat vinden jullie van mijn voedingsberekening veulen / jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 00:44

Hallo allemaal, ik vroeg me af wat jullie vinden van de theoretische voedingsberekening die ik voor een jaarling gemaakt heb (Amerikaanse Appaloosa). Ik heb de afgelopen weken enorm veel gelezen over de voedingsbehoefte van paarden en vraag me af of ik het begin te snappen. Alle waardes die ik hier gebruik zijn gebaseerd op het advies van de Amerikaanse National Research Council (wat wij hier als richtlijn gebruiken), afgestemd op een volwassen gewicht van 500 kilo.

Dit zijn (in theorie) de benodigde calorieën:
Vier maanden oud: 13.300 verteerbare calorieën per dag.
Zes maanden oud: 15.500 verteerbare calorieën per dag.
Twaalf maanden oud: 18.800 verteerbare calorieën per dag.

De hoofdvoeding bestaat uit 10 kg Timothy grashooi per dag, verdeeld over twee beurten (waar wij wonen hebben we maar drie maanden per jaar gras). Deze hoeveelheid geeft (in theorie) 16.000 calorieën per dag. Daarnaast krijgt het paard een balancer (Triple Crown 30) om de mineralen, vitaminen, en amino zuren aan te vullen. Deze calorieën laat ik even buiten beschouwing want de hoeveelheid balancer is gebaseerd op voedingswaarden, niet calorieën.

In theorie zou het paard tot zes maanden voldoende hebben aan melk, hooi, en de balancer. Zodra het ouder is dan zes maanden treedt er een tekort aan calorieën op als het paard slechts hooi en balancer zou krijgen. Op dit moment moet er bijgevoerd worden (bijvoorbeeld Triple Crown Growth, 3000 calorieën per kilo).

Zoals ik het begrijp zouden voldoende hooi, een balancer, en een kilo veulenbrok voldoende zijn om aan de voedingsbehoeften (calorieën + voedingsstoffen) van een jong paard te voldoen. Uiteraard spelen er allerlei variabelen mee in het echte leven, dus mijn berekening is puur theoretisch. Ik snap dat de voeding per individu verder afgestemd worden. Echter, denken jullie dat ik mijn berekening als richtlijn kan gebruiken of zit ik er alsnog volledig naast?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:42

hoe weet je nou precies hoeveel kilo hij eet? Staat hij hele dagen alleen?

Hier krijgen ze onbeperkt voordroog/gras en wat vitamines en voer ik vooral op het oog bij

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Wat vinden jullie van mijn voedingsberekening veulen / jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 21:10

Tijdens het afspenen staan ze hier met de andere veulens in een paddock, en daarna gaan ze weer in de kudde. Als het gras op is gaan ze 's nachts op stal zodat ze individueel gevoerd kunnen worden.

Voeren op gewicht is hier de standaard, want al ons hooi moet uit andere streken geimporteerd worden. Vaak hebben ze overdag toegang tot ronde balen arm hooi zodat ze kunnen knabbelen, en 's avonds krijgen ze dan hun 'echte' eten.