Veulen op paddock paradise

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Veulen op paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 08:51

Nog lang niet aan de orde, maar wel een vraag die steeds door mijn hoofd speelt. Wie heeft er ervaring met een merrie, bevalling en veulen op een paddock paradise?
Waar moet je rekening mee houden? Merrie apart of in de groep? Wat met de draden? Of tijdelijk ergens anders stallen? Enz.

Mijn paint merrie is pas 2, maar ik zou heel graag in de toekomst een veulen fokken. Ze staat op een paddock paradise en dat is wel een manier van paarden houden die bij mij, haar en mijn haflinger past. Dus dat zal voorlopig wel zo blijven. Alleen hoe ga ik dat dan aanpakken?
Ze staat overigens kleinschalig met 5 grote pony’s. Er zijn aparte delen af te zetten.

s1993

Berichten: 2120
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: Veulen op paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:27

Niet mijn paard maar wel bij ons op de paddock paradise een veulentje geboren. Merrie heeft op een apart stuk weiland gestaan toen ze bijna ging bevallen. Kon aan alle kanten nog snuffelen met de andere paarden maar ze konden niet bij elkaar. Toen het veulen een week was en stevig op zijn benen stond is het weiland open gezet en zijn ze zo zonder problemen weer bij de kudde gevoegd.

Nou is het veulen geboren toen het relatief modderig was (mei vorig jaar toen het veel geregend had), anders waren ze denk ik eerder weer bij de kudde gegaan. Ook is onze kudde een stukje groter dan die van jullie (hier 12 paarden).

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:28

Als er maar ruimte is (een veulen moet kunnen rennen), een goede omheining waar het veulen niet onderdoor of tussendoor kan met voldoende stroom en goed toezicht dan ben je in eerste instantie al vrij ver.
Eigenlijk hoort een veulen ook op gras vind ik en persoonlijk vind ik een speelmaatje van eigen formaat belangrijk, maar daar wordt voldoende discussie over gevoerd (meestal goedgepraat omdat er nou eenmaal geen ander veulen in de buurt is)

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:30

Bij mij op stage is een veulen geboren in de kudde. Je zag juist hoe mooi de kudde hier op reageerde. Als je een stabiele kudde hebt zou het kunnen.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Veulen op paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:41

En geen hormonaal jaloerse paarden.
Als er merries bij zijn die jaloers reageren vallen er splinters.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 09:43

Sizzle schreef:
Als er maar ruimte is (een veulen moet kunnen rennen), een goede omheining waar het veulen niet onderdoor of tussendoor kan met voldoende stroom en goed toezicht dan ben je in eerste instantie al vrij ver.
Eigenlijk hoort een veulen ook op gras vind ik en persoonlijk vind ik een speelmaatje van eigen formaat belangrijk, maar daar wordt voldoende discussie over gevoerd (meestal goedgepraat omdat er nou eenmaal geen ander veulen in de buurt is)

Oh maar ik hou alle opties open hoor :j
Wij hebben overigens wel weides op onze PP, maar bij een ander veulen is wel het overdenken waard bijvoorbeeld. Voorlopig is het toch nog niet zo ver, dus tijd zat om er goed over na te denken.
Zelfs geen veulen fokken is nog een optie die open staat als de omstandigheden niet goed genoeg zijn.
Maar ik wil gewoon ruim op tijd voldoende kennis op doen en alles af kunnen wegen.

shires2018

Berichten: 22
Geregistreerd: 15-11-18
Woonplaats: Drunen

Re: Veulen op paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 20:25

Mijn merrie staat op dit moment in de kudde apart. Ze was 28 februari uitgeteld en we wachten nog in spanning.... Ze staat s‘nachts apart in haar afgesloten kraamkamer maar heeft wel contact met de kudde. Overdag staat ze er dus nog gewoon bij. Als het veulen geboren is blijven ze nog een paar weken in de stal apart staan. Ik kan ze dan wel weer apart zetten een tijdje op het zand daarna weer in de stal. Zoals ik er nu over denk gaan ze na 4 weken moeder en veulen naar een mooi groot weiland. Dit omdat we op stal niet voldoende weide mogelijkheden hebben voor een hele dag op het gras. En ik vindt dat een veulen wel genoeg ruimte moet hebben om lekker te spelen en rond te rennen. Als je eens wil kijken hoe het eruit ziet kan je op mijn FB kijken.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 20:32

Sizzle schreef:
Als er maar ruimte is (een veulen moet kunnen rennen), een goede omheining waar het veulen niet onderdoor of tussendoor kan met voldoende stroom en goed toezicht dan ben je in eerste instantie al vrij ver.
Eigenlijk hoort een veulen ook op gras vind ik en persoonlijk vind ik een speelmaatje van eigen formaat belangrijk, maar daar wordt voldoende discussie over gevoerd (meestal goedgepraat omdat er nou eenmaal geen ander veulen in de buurt is)


Maar als je moet kiezen met andere veulentjes/jaarlingen of met een stabiele gemengde kudde... Het is natuurlijk leuk om met een ander veulentje te kunnen spelen maar sociale regels leert een paard van andere paarden en niet van andere baby's... Het liefst heb je natuurlijk beide maar dat is makkelijker gezegd als gedaan met hengstveulens/voorzichtige eigenaren/etc

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 20:37

Mijn oude tinker is een tijd leider geweest op een gemengde kudde met een drachtige pony merrie. De merrie heeft een paar dagen rond de bevalling apart gestaan omdat dat handiger was dan een enorme wei met een vijver en zandheuvels. en is daarna de kudde weer ingezet met veulen.mijn tinker was eigenlijk meteen "papa" en heeft best vaak het veulen onder zijn hoede gehad. Eigenlijk een mooie natuurlijke situatie. :j

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 20:57

Blaze1994 schreef:
Sizzle schreef:
Als er maar ruimte is (een veulen moet kunnen rennen), een goede omheining waar het veulen niet onderdoor of tussendoor kan met voldoende stroom en goed toezicht dan ben je in eerste instantie al vrij ver.
Eigenlijk hoort een veulen ook op gras vind ik en persoonlijk vind ik een speelmaatje van eigen formaat belangrijk, maar daar wordt voldoende discussie over gevoerd (meestal goedgepraat omdat er nou eenmaal geen ander veulen in de buurt is)


Maar als je moet kiezen met andere veulentjes/jaarlingen of met een stabiele gemengde kudde... Het is natuurlijk leuk om met een ander veulentje te kunnen spelen maar sociale regels leert een paard van andere paarden en niet van andere baby's... Het liefst heb je natuurlijk beide maar dat is makkelijker gezegd als gedaan met hengstveulens/voorzichtige eigenaren/etc


Leert een kind ook genoeg door enkel met volwassenen te spelen?
Je hoeft een veulen van mij niet in een uniforme leeftijdsopfok te gooien maar geen enkel ander dier van vergelijkbare leeftijd in de buurt is gewoon ook niet goed voor de ontwikkeling, dan kan het namelijk nooit een ravot partijtje winnen.

Ik wil best een veulen van mijn raszuivere merrie, maar daar begin ik niet aan als er niet minimaal een ander veulen op dezelfde stal gefokt wordt. Je zet een peuter ook niet op volwassenonderwijs zeg maar. Ze moeten ook gewoon wild kunnen doen en boven op elkaar kunnen springen en builen vallen todat een moeder komt zeggen: zo, nu is het weer even klaar.

Maar goed, daar zijn de meningen over verdeeld inderdaad.

Wat ik verder heel fijn vind maar geen must have is als een heel jong veulen op hoog (weinig gestressed) gras kan. Dan is ten eerste de suikerbelasting wat homogener op dat verse darmpje en ze ontwikkelen dan niet meteen al een enorme graasstand als ze die aanleg daarvoor hebben. Maar dat is meer een luxe dingetje.