[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 10:57

Ahh nee :( Wat verschrikkelijk... Had je iets aan zien komen? Of had ze geen tekenen. Veel sterkte!!

Calice

Berichten: 9814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 11:07

Ze was woensdag koliekerig geweest, maar er werd gedacht aan wat zand in haar darmen en ze knapte toen eigenlijk meteen op na buscopan. Daarna was er niks meer aan haar te merken. Veulentje was gisteren al overleden, het is nogal een klus geweest on hem er uit te krijgen aangezien hij verkeerd voor de uitgang lag en eerst goed gelegd moest worden. Hij was al helemaal af, enkel nog niet veel haar op zijn romp. Leek erg op Poow kwa bouw.

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 11:10

Ooh zo zielig Calice, heel veel veulens verworpen de laatste dagen in m’n omgeving :-( echt erg dit jaar…

Van Mo vorige week ook eentje een super mooi grullo meisje met stippen.


Balko ik duim voor jou ook meer voor stipjes!


Friezen is ook erg onbekend voor mij, ik geloof nog nooit eentje gedekt door 1 van onze hengsten, terwijl ze verder al wel verschillende rassen gedekt hebben..
Ik hoor wel vaak bij kennissen en op het dekststion etc dat Friezen het ras zijn waar het fokken het meest fout gaat, heel veel mogelijke aandoeningen enzo ook net omdat er zoveel inteelt is.

Orange

Berichten: 1403
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Texel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 11:27

Oh nee Calice wat een verschrikkelijk nieuws hopelijk komt Poow er bovenop.

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 11:33

Ik maak straks een bijlees post maar ik wil calice al heel veel sterkte wensen ;( wat ontzettend naar. Hopelijk voelt poow zich snel beter :(:)

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 11:34

Damn, ik geloof dat ik hier even niet meer ga bijlezen. Te veel slecht nieuws de laatste dagen. Een mens zou bang worden voor zijn eigen merries.

Poow moet snel weer fit en gezond zijn.

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 11:54

Bah Calice, wat erg |( . Ik ga heel hard duimen dat Poow er goed bovenop komt, maar vreselijk sneu is het, voor Poow, voor jou en voor je jongens. Sterkte ermee.

Happy_Hippie

Berichten: 865
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 12:07

Calice, neeeh wat onwijs lastig, hopelijk is Poow ook snel weer beter.
Sterkte! :(:)


Tinniie, denk dat dat op mij was?
Maar idd ik zie het ook veel bij de friezen daarom wil ik wel goed dingen uitzoeken voordat ik een hengst kies indien ik voor een fries ga...
Nu zal inteelt oid niet het geval zijn met onze merrie omdat ze maar heel klein precentage fries bloed heeft.

YvonneV
Berichten: 8773
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 12:11

Calice schreef:
Poow is gisteren eind vd middag haar veulen verloren aan placentitis, gevolgd door hoge koorts en een baarmoederontsteking tegen de avond dus ik ben de hele nacht aan het waker geweest nadat de dierenarts weg was. We gaan haar zo toch nog naar visdonk brengen zodat ze haar 2x daags kunnen spoelen en op vaste tijdstippen medicatie kunnen inspuiten.
Ik ben er echt kapot van, ze hoefde nog maar 70 dagen tot haar uitgerekende datum.
Het belangrijkste is nu dat ze er zelf goed bovenop komt.


Heeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeel sterkte.



Afbeelding
Laatst bijgewerkt door YvonneV op 11-02-23 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 12:12

Sterkte calice

Marjoleine89

Berichten: 1227
Geregistreerd: 15-11-08

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 12:36

Ach wat vreselijk Calice, sterkte!

Fleuribelle
Berichten: 770
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 13:09

Wat moet dat vreselijk zijn Calice. Heel veel sterkte. Ik hoop dat Poow snel op mag knappen.

LauraEH

Berichten: 654
Geregistreerd: 13-10-12

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 13:10

Sterkte Calice!

DDDara
Berichten: 969
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 13:13

Ik begin even achteraan me bijleespost.

Calice wat vreselijk ik hoop dat Poow snel opknapt. Het is altijd vreselijk als het mis gaat maar jullie waren al zo dichtbij. Sterkte!

AM en CP ik had ook jullie foto's gezien weliswaar al even terug maar wat vreselijk als je dat moet vinden.

Muronia ik ken je beschrijving wel van die ene dag dat ze echt niet fit zijn in de laatste weken. Al bleek het bij jou de vacinatie te zijn. Hopelijk krijgt ze niet als nog de niet fitte dag.

Kelty ja meelezen zonder de spanning is ook wel is lekker zo heb ik vorig jaar mee gelezen om gewoon heerlijk van jullie geluk te genieten.

Tjakka123 ik ben ooit bij de paarden van peru's stable terecht gekomen na dat mijn eerste eigen gefokte veulen van Negro door een stom ongeluk ingeslapen moest worden. Bij peru's heb ik in 2020 mijn 3 merrie kunnen insemineren voor nog minder geld dan 1x Negro. Dat voelde toen als een veilige optie en buiten de kleur vind ik het ook echt hele mooie paarden. Ik toen dus 3 kerngezonden en hele fijne veulens met super karakter gekregen (alle3 na slechts 1 inseminatie).

Balko ik herinnerde mij nog van vorig jaar dat jij er 2 had zonder stippen wel appaloosa kenmerken maar niet de gewenste stippen.
Ik heb in 2020 2 x peru's argument en 1x peru's armani gebruikt en had 3 effen veulens...... dus ik hoop dat bij mij 4x scheepsrecht is :') .
Jij hebt nu meerdere merries drachtig ook al sommige op korte termein uitgerekend zag ik, wanneer is jouw merrie die drachtig is van Sarowski uitgerekend?

Libera ik heb mijn merrie aan huis staan maar er is ook niet altijd toezicht. Van af 320 krijgt mijn merrie birth alarm om en pas wanneer ik het veulen echt verwacht zal ik haar snachts opstal onder de camera zetten tot die tijd blijft de stal een inloop stal en is ze 24/7 buiten.

Happy Hippie ja met zo een jonge merrie nog tijd zat om leuke combi's te maken. Dit is mijn eerste keer Sarowski ik zou qua kleur veel eerder voor argument kiezen die vind ik veel aansprekender maar sarowski zijn bouw vind ik echt heel mooi en de wetenschap dat er zeker geen witte (fewspot) uit zou komen plus de hogere kans op stippels heeft me wel overgehaald.
Ik heb 2 hele mooi veulens van Argument gehad in 2021 maar de Armani heeft me het meest verbaasd, Armani heeft echt alle minpunten van de merrie die ik toen gebruikte verbeterd en een geweldig karakter mee gegeven. Dat is dus degene uit 2021 die ik voor me zelf heb aan gehouden.
Dus Armani is voor de merrie die ik nu drachtig heb ook een optie voor de toekomst.


Mijn merrie heeft nog 68 dagen te gaan ik voer vitalbix breed en grow en geef nu nog maar 200gram omdat ze makkelijk aan zet vanaf wannerr adviezeren jullie om echt meer te gaan voeren?

corinadrenth

Berichten: 1856
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 13:52

Calice veel sterkte hoop dat je merrie zich snel beter voelt!


Hier is Annika vandaag 318 dagen


Afbeelding

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 14:24

Muronia logisch dat je daar in eerste instantie niet aan denk.
Bo heeft het ook 1x gehad toen er een andere da op stal kwam enten.
Normaal staat ze altijd normaal rustig stil en reageert niet. Nu was het nogal een hork en hardhandig, dat ze zelfs omhoog kwam. Met de avond al een enorme bult op haar hals, stijve hals. Naast haar nog 2 andere paarden met een flinke bult en stijve hals.
Ik hoef hem in ieder geval niet meer bij mijn paard. Daarna ook nooit geen reactie meer gehad op een enting gelukkig

Fotsy heb ik idd meer gehoord, steeds zieker ervan. Shetje van vriendin ook, iedere keer doodziek ervan. En maakt niet uit welke je geeft, ook enkelvoudig niet. Iedere keer lijkt hij kei spier en hoefbevangen en boven de 40 graden koorts

Calice wat vreselijk |( Heel veel sterkte.
Zo te horen was het buiten alle ellende om ook nog een hele klus voor poow
Hopelijk is ze snel weer gezond en fit

corinadrenth bijna veilig!

Bo vandaag op de 260 dagen.
Vandaag was ze lekker druk met rijden, zat weer eens een lekker koppie op haha.
Eenmaal terug in de paddock daar nog even de boel op stelten zetten.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 14:32

Calice, dikke knuffel voor jou en ook de jongens, wat zullen zij ook intens verdrietig zijn. Veel sterkte voor Poow, hopelijk knapt ze snel weer op :knuffel:
Laatst bijgewerkt door suffie op 11-02-23 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Setteli

Berichten: 3166
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 14:33

Oh Calice wat naar. Heel veel sterkte met Poow, hoop dat ze gauw opknapt

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 15:06

He wat naar chalice. Heel veel sterkte en hopelijk is de merrie snel weer de oude. Wat zal ze beurs zijn. Verwen haar maar flink.

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 15:13

Sterkte Calice!

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 15:53

Ohhhh Calice neee! Ik verheugde me zo op een Poowbaby…

Ik verwacht mijn Sarowski in juni.
Ik hoop op een hengst want ik kan er niet meer aanhouden hahaha.

DDDara ik begin bij de dikkertjes pas vlak voor de bevalling met opvoeren.

Happy_Hippie

Berichten: 865
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 15:59

Kan je je paard testen op placentitis of komt dit echt zo maar uit het niets opzetten?

Balko,
Hoe ziet Special Edition SDB er nu uit? En dat is nog lang wachten zeg juni

DDDara,
Heb je foto's van de veulens van Argument ? Ben erg benieuwd! :))

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 17:10

Calice: heel heftig, sterkte met dit vreselijke verlies en ik duim dat Poow hier goed doorheen komt.... Dikke knuffel.

Balko & DDDara ik krijg ook een Sarowski. Ik duim voor stippen net als jullie, maar dit wordt mijn eerste en enige poging, de merrie is nl verkocht en ga verder met haar bonte dochter en een andere bonte. Veulen wat nu komt is voor de verkoop, maarrrr als het een panterbonte merrie wordt hou ik die zeker aan, dus we duimen voor een panterbonte hengst :D (kan niet alles houden)

Us2001

Berichten: 33
Geregistreerd: 23-11-17

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 17:59

Calice, wat verdrietig, veel sterkte.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 18:10

Wat verdrietig Calice, heel veel sterkte en hopelijk knapt de merrie ook snel weer op! :(:)



Heeft er iemand ervaring met een warmtelamp bij pasgeboren veulen in de stal?
De eerste merrie is nu veilig en hebben warmte lampen als solarium, maar zat te denken die in de hoek van de merrie stal te hangen? In ieder geval liggen de dekentjes klaar. :brr: