[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:34

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 25-09-23 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:19

Nobel01 Wat een toverballetje zeg <3 Doet mij wel twijfelen aan 1 van de veulens van dit jaar of die ook smokey black kan zijn. Vader is Booster en mama is bleu blagdon op paspoort maar niet kleur getest dus geen idee of die toevallig smokey is. Want vind het veulen maar een aparte kleur voor een gewone zwarte :+ Zal een foto toevoegen van het veulen.

Afbeelding

Kiki1976 Kan het ook een beginnende cyste zijn ofzo ipv een tumor? Omdat er in het bloed niks terug te vinden is van waardes wat wijst op een tumor.

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:24

Nobel, ik heb exact dezelfde, maar dan in miniformaat :')
Wintervacht
Afbeelding
Geschoren
Afbeelding
Herfstvacht
Afbeelding
Voorjaar (zomervacht vind ik nu even niet, maar dan is ze dus ook die licht bruinige kleur)
Afbeelding
Ze heeft ook een wit voetje achter en snep/streepje en dan wel een grote kol.

Mijn andere smokey black is dan weer zwart zwart met beetje rossig in de manen
Afbeelding

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 13:25

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 25-09-23 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:29

Kiki, ja het loopt echt bizar goed. Heb er meer artikelen bij echt een winkeltje. Maar was bedoelt als leuk voor erbij maar ben er wel behoorlijk druk mee haha.

Ik wil nu ook n koffievos <3.
Hoe krijg ik die kleurkans

Ik heb komend jaar
Zwart-bruin x Zwart
Vos x Zwart
Zwart x Fewspot

Cynthia82

Berichten: 9305
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:47

Ego, maar Fiore is nog drachtig!! *\o/*
Dag 111 vandaag:D

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 16:05

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 05-10-23 07:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Libera

Berichten: 3974
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 16:07

Balko, dan moet je een zwarte dekken met een cremello… of hoe heet double smoky black eigenlijk??

Maar goed dan krijg je dus een smoky black. Koffievos moet je een sooty gen voor hebben volgens mij? Maar da’s veel ingewikkelder

Libera

Berichten: 3974
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 16:08

Kiki nee hier geen idee of ze vocht op de eierstok had… had na 45 dagen niet meer gescand verder dus zou kunnen, maar geen idee dus….

Cynthia82

Berichten: 9305
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 16:19

Libera schreef:
Balko, dan moet je een zwarte dekken met een cremello… of hoe heet double smoky black eigenlijk??

Maar goed dan krijg je dus een smoky black. Koffievos moet je een sooty gen voor hebben volgens mij? Maar da’s veel ingewikkelder

Smokey cream :)

De veearts maakte het nog wel spannend voor me. Terwijl hij zich aan het voorbereiden was op de scan, hadden we het over de scan van vorig jaar die zijn collega had gemaakt en dat ik daar een mooi filmpje van heb. Hij gaf aan dat dat heel lastig is op dit aantal dagen, omdat het veulen dan vaak te diep ligt (ok, maar van I en Blue heb ik wel filmpjes en toen was Fi al 3 en 5 weken verder dan nu, maar goed).
Dus wij verder praten over iets anders. Hij de scan in Fi. Zegt hij: ‘Dit jaar heb je geen geluk.’

Dus mijn vriendin en ik kijken elkaar aan en ik denk: Wat?? Is ze niet meer drachtig? Huh?

Dus ik zeg: O… eehh..
Hij: Ja, ze is wel drachtig hoor! Maar het veulen ligt te diep voor een filmpje.

Pfffff… en bedankt.. :')

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 19:02

Bij mij was dat ook zo bij de laatste scan van mijn merrie. Ik kreeg haast een hartstilstand. Neem daar nog eens bij dat het in engels moest en dan krijg je helemaal zo'n toestanden van elkaar mis begrijpen. :=

Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 20:36

Ik reageer niet zo veel in het topic van dit jaar. Ik merk dat ik er heel veel minder mee bezig ben nu Havanna verkocht is.

Iedereen met een goede (laatste) scan gefeliciteerd, op naar een voorjaar met mooie veulentjes!
Succes voor degene die nog moeten.

Quir bij jou las ik een minde bericht, dat er geen hartslag was.. -O-

Havanna is vandaag op 32 dagen ( :') ) nog drachtig gescand. Alles zat goed.
Dus toch nog gelukt, zo laat in het seizoen!

Ik kruip weer onder mijn meeleessteen. Havanna gaat waarschijnlijk eind van de maand verhuizen naar de nieuwe eigenaren, dus dan houd het dracht-avontuur voor mij op.
Wel lees ik mee met jullie verhalen en kijk ik uit naar de veulentjes van volgend jaar! :D

veronique56

Berichten: 82
Geregistreerd: 14-10-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 20:51

Wat een gave kleur van bovenstaande paard(jes), zo choco zwart lijkt me ook wel wat.

Nieky, je veulen is idd wel heel bruin voor een zwarte maar de lichtinval kan natuurlijk ook wel vertekenen. Voor de rest heb ik geen verstand van kleurtjes.

Cynthia, altijd leuk die humor van de dierenartsen. Al zit je gevoel nog zo goed qua dracht volgens mij heeft toch iedereen de zenuwen als ze komen scannen!

Kabayo, zag nog mooie foto's van Zilver. Ze blijft er mooi strak uitzien na haar veulens.

Balko gefeliciteerd met de drachten en je eigen dracht.

Yvk fijn dat ze toch nog mooi drachtig is geworden. Lijkt me wel een dubbel gevoel als je weet dat je merrie weggaat.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 07:44

Balko schreef:
Kiki, ja het loopt echt bizar goed. Heb er meer artikelen bij echt een winkeltje. Maar was bedoelt als leuk voor erbij maar ben er wel behoorlijk druk mee haha.

Ik wil nu ook n koffievos <3.
Hoe krijg ik die kleurkans

Ik heb komend jaar
Zwart-bruin x Zwart
Vos x Zwart
Zwart x Fewspot

Als die zwarten homozygoot zwart zijn dan heb je helaas nul komma nul kans op een vos.
En koffie vos is een tint van vos, men weet nog steeds niet hoe je tint van een kleur moet fokken.

Om 100 procent smokey black te willen moet je fokken met smokey Cream die homozygoot zwart is en een zwarte of vos die geen agouti draagt.
Ik heb ook een smokey black uit een Palomino merrie en Grullo hengst


Afbeelding


Mijn merrie ondertussen al 130 dagen

Afbeelding

DDDara
Berichten: 982
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:13

EllyC schreef:
DDDara, wat is er gebeurd met je jaarling?


Mijn jaarling had ik begin jullie laten castreren en dat ging niet goed. De volgende dag hing er een flap vlees naar buiten dus dieren arts terug en stuk verwijderen en een week later was hij ENORM gezwollen. De dierenarts had alles opnieuw open gemaakt weer een week later weer enorme zwelling weer openmaken. Ondertussen kreeg ik het advies er niet zo veel onder te kijken....
Uiteraard kon ik dat niet laten, het herstel ging in mijn ogen nog steeds niet goed dus fotos naar een kliniek gestuurd. Die vermoede een zaadstreng ontsteking. Dus in laden en naar die kliniek.
Het bleek een dubbele zaadstreng ontsteking die onmogelijk met antibiotica kon worden bestreden dus beide kanten opereren. Het was zo slecht van binnen dat ze groot stuk zaadstreng moesten verwijderen en een verband met antibiotica moesten in hechten. Daarna moest dat weer verwijdert worden vervolgens 12 dagen kliniek, en nog steeds veel pus dagelijks stappen en longeren tot het 3 maanden na de castratie eindelijk over was. En vrij wel de hele periode heeft hij pijnstilling en/of antibiotica gehad.....

Mijn merrie is afgelopen week gescand en is nu 4 maanden drachtig.... Die dierenarts kon ribben en van alles laten zien...... maar het blijft een raadsel of er stippels op zitten :+

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:33

DDDara schreef:
EllyC schreef:
DDDara, wat is er gebeurd met je jaarling?


Mijn jaarling had ik begin jullie laten castreren en dat ging niet goed. De volgende dag hing er een flap vlees naar buiten dus dieren arts terug en stuk verwijderen en een week later was hij ENORM gezwollen. De dierenarts had alles opnieuw open gemaakt weer een week later weer enorme zwelling weer openmaken. Ondertussen kreeg ik het advies er niet zo veel onder te kijken....
Uiteraard kon ik dat niet laten, het herstel ging in mijn ogen nog steeds niet goed dus fotos naar een kliniek gestuurd. Die vermoede een zaadstreng ontsteking. Dus in laden en naar die kliniek.
Het bleek een dubbele zaadstreng ontsteking die onmogelijk met antibiotica kon worden bestreden dus beide kanten opereren. Het was zo slecht van binnen dat ze groot stuk zaadstreng moesten verwijderen en een verband met antibiotica moesten in hechten. Daarna moest dat weer verwijdert worden vervolgens 12 dagen kliniek, en nog steeds veel pus dagelijks stappen en longeren tot het 3 maanden na de castratie eindelijk over was. En vrij wel de hele periode heeft hij pijnstilling en/of antibiotica gehad.....

Mijn merrie is afgelopen week gescand en is nu 4 maanden drachtig.... Die dierenarts kon ribben en van alles laten zien...... maar het blijft een raadsel of er stippels op zitten :+


Omg wat een verhaal. Nog nooit gehoord dat een castratie zo fout kan lopen. Ocharme je paard.

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:02

DDDara Nou dat is dikke pech hebben. Hoop dat het inmiddels goed met hem gaat!

Hier gisteren mooi drachtig gescand!

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:56

Wat een schrik even Cynthia, lekker zo'n opmerking. Wel goed voor de bloeddoorstroming.

Hier ook net scan gehad en alles is ok.
Gelijk DA oren van het hoofd gevraagd over enten/wormenkuur/bevalling/in de kudde of niet etc.
Nu gaan we ervan uit dat alles goed gaat.

Marjoleine89

Berichten: 1227
Geregistreerd: 15-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:03

Gefeliciteerd allemaal waarvan het nog goed zit

Quir: Balen dat er geen hartje was

DDDara, wat heftig, gaat het nu helemaal goed met hem?

Hier zat alles ook nog op z’n plek, nu kan het echte aftellen beginnen :’)
Kleurkans hier is vos, bruin of een hele kleine kans op zwart. Ik hoop op een vos <3

Libera

Berichten: 3974
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:35

Hier binnenkort weer scannen… ben benieuwd. Word denk ik een zwarte of een donkerbruine, hoop op een merrie maar we zullen zien. :)

DDDara wat heftig joh… fijn dat het nu beter gaat met ‘m!

Quir wat jammer dat het niet met alle 4 gelukt is, heb net je hele topic gelezen, echt mooi daar in Zweden zeg! Lichtelijk jaloers :D

Cynthia zou ook typisch iets voor mijn veearts zijn zo’n opmerking!

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 01:22

Pffff balen DDDara, ook bijzonder advies om er niet meer onder te kijken… gelukkig heb je niet geluisterd!

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:01

Oh Cynthia leuke opmerkingen zijn dat :')
Dddara nu een DA switch dus :=
Elly mooi dat alles goed was.

Hier dinsdag de laatste scannen.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 15:27

Afbeelding

Taartje (Redd Velvet) is nu 15 maanden. Gezien mama nu drachtig is van Taartjes opa, ben ik zeer benieuwd of ze op elkaar gaan lijken.

Vorige keer was fokker er van overtuigd dat ik een vos zou krijgen. We hadden ook een gender scan omdat de dierenarts wilde “oefenen” of ze het kon zien. Dus ik dacht een vosmerrie te krijgen. Nou taartje lijkt duidelijk op zijn papa maar wel met wat meer Arabische trekjes die zijn mama nog heeft. Wat hem een mooi hoofdje geeft.

Benieuwd wat ons nu te wachten staat.
Taartje mag op zijn adres blijven tot zijn vriend verkocht wordt. En die wil ze liever nog uitbrengen op de keuring. Laten we dus hopen dat hij nog ff hengst kan blijven.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 08:48

Nobel01, Knolselder en nieky1993 leuk die toverballetjes.

nieky1993 cyste kan ook hoor, maar geeft een cyste ook dat extreme hengsten gedrag?

Balko wel super fijn dat het zo goed loopt. Hopelijk blijft het wel allemaal te doen voor je.

Cynthia82 gefeliciteerd *\o/* *\o/*
Pfff snap dat je schrok haha
Hier kreeg de da hem in eerste instantie ook niet in beeld. Hij zei gelijk, heb hem al wel gevoeld hoor.

Yvk super fijn dat ze nog drachtig is *\o/*
Maar jammer dat ze gaat verhuizen.

DDDara wat een verhaal zeg, gelukkig goed gekomen.
Fijn dat de scan goed was *\o/*

OYYO gefeliciteerd *\o/* *\o/*

EllyC gefeliciteerd *\o/* *\o/*

Marjoleine89 gefeliciteerd *\o/* *\o/*

mirjamalvaro succes dinsdag

Gisteren zat Bo op de 120 dagen. Gaat ongemerkt toch wel snel

Shirley__

Berichten: 853
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vaassen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 17:04

@ Kiki: ja dat vind ik dus ook, we zijn er niet zo bewust mee bezig. We rijden en doen ons ding en nu zat ze alweer op dag 138 (voor mij kan t niet al snel genoeg april zijn hoor :+ )