[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flubberboot

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 22:44

Quir schreef:
Haha ik was ook al met namen bezig geweest. _O-

Fijn dat ik niet de enige ben _O-


nessinator schreef:
Wij moeten op zoek naar een andere hengst...
Ik had al zo'n vermoeden, maar onze merrie heeft dus een 4-wekelijkse cyclus. Op zich fijn, dan is de volgende hengstigheid íets later en het veulen dus ook.

Oh wat jammer dat je een andere hengst moet zoeken! Mag ik vragen waarom?

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 22:49

Nessinator wat balen. Waarom moet je dan wisselen?

Cioccolato :(:)

Quir en flubberboor jullie zijn vroeg haha. Ik heb de beginletter N dan. Zou het nog niet weten, rotletter :+

Quir leuk dat er meer beschikbaar is via een EU station. Maar nee, dat maakt de keuze niet makkelijker :=

Flubberboot lol de ruin heeft de tijd van z'n leven, denk ik tenminste. Dekt hij haar ook? Want dat zou niet heel gunstig zijn ivm bacteriën

Amhorses waarom staat de schimmel eigenlijk op regumate? Is mij even ontgaan. WD word echt gaaf!

Luna ontstopper pakken :D

Nobel leuk Edmundo. Vind de kleur en beweging erg gaaf :j
Je kleurkansen is overigens dit ;
18.75% -Buckskin
18.75% -Smoky Black
12.50% -Palomino
9.38% -Smoky Cream
9.38% -Bay
9.38% -Perlino
9.38% -Black
6.25% - Red (Chestnut/Sorrel)
6.25% - Cremello

Muronia lastig he dat wachten... Nog eventjes :D

Hihi hier gaan we gewoon naar een knappe Zilver Champagne man <3
Ik heb nog geen namen. Wel een redelijke planning... Dit jaar champagne hengst Perry. Volgend jaar Friese hengst Markus 491. Jaar erna wil ik haar eigenlijk leeg laten. Even rust aan het lijf, wat rijden, genieten. Even niks. Natuurlijk even zien hoe en wat. Maar dat is het idee. Het Markus veulen die in 2024 geboren gaat worden mits alles goed gaat is ook al verkocht :+ Tevens wil ik heel graag Wolter 513 en Herre 524 gebruiken. Dus ja... :+
Ik heb inmiddels bericht terug van het barock pinto stamboek en mijn champagne veulen zonder goedgekeurde vader kan gewoon bij hun ingeschreven worden *\o/* Heel blij mee!

Nu nog een andere vraag. Ik ga nu 2x op rij een natuurlijke dekkingen doen. Hierna wil ik weer gewoon via KI. Iemand hier ervaringen mee? Iemand zei dat de merrie het sperma van KI niet meer gaat accepteren na een natuurlijke sprong? Weet iemand dit? Hoop wel dat ze hierna nog drachtig gaat worden van goedgekeurde Friezen eigenlijk...

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 23:01

Dat laatste is gelukkig niet waar, ze kunnen na natuurlijke dekking gewoon weer prima drachtig worden van KI. :D

Enige waar je op moet letten bij natuurlijk, is dat de kans op bacteriën in de baarmoeder wat groter is.

Ja inderdaad fijn dat er meer hengsten via EU beschikbaar zijn! Maar ze zijn helaas niet zo heel makkelijk te vinden. Heb nog zo'n 2 maanden om te twijfelen haha.

Ben wel benieuwd naar champagne Fries! Is de hengst dubbel? Dus altijd champagne veulen?

Nee niet de enige Flubberboot. :))
Vind het altijd wel leuk om namen te bedenken, hengsten worden naar steden vernoemd. Mijn palomino van vorig jaar zijn naam heeft meerdere betekenissen. Op papier heet hij Milagro, een stad in Ecuador en betekent wonder in het Spaans. Zijn roepnaam Milo is een stad in Italië en betekent dankbaar. Zo'n namen vind ik altijd wel tof. :D

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 23:02

Ik heb nog geen naam voor de veulens die in 2023 geboren gaan worden hoor :)) Of nou ja, ik heb een hele namenlijst, dus technisch gezien heb ik hun namen al wel. Maar dat is een levend document _O-

Cioccolato

Berichten: 6616
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 23:05

Ik heb zelfs nog geen hengsten keuze definitief gemaakt :')

Flubberboot

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-09-21

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 23:08

Kabayo, Ze staan niet samen. Tet is zo dominant als maar kan en dat heeft de ruin ook. We zijn bang dat als we ze samen zetten, ze elkaar tot moes staan. Ze kunnen wel snuffelen over de omheining en dat gaat prima, op wat geschreeuw tussendoor na. Fijn dat jouw veulen bij het barock pinto stamboek kan!

Quir Oh dat soort namen zijn echt gaaf! Hier niet echt een thema, gewoon wat in mijn hoofd schiet en wat mooi klinkt. Maar ik ben na dit veulentje ook niet echt van plan nog eens te dekken dus dan vind ik een thema niet nodig.

AM_Horses

Berichten: 2617
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 03:18

Quir. Wel fijn dat er meer keuze is. Kun je echt kiezen wat wat past bij de merrie.

Flubberboot. Dat is al vlot. Ik ben eerder nog met namen bezig voor dit jaar :')

Nessinator. Waarom moet je van hengst veranderen als de cyclus langer is?

Kabayo. Ze had allemaal wat klachten. Gevoelig op buik, rug. Ze had hier ook geen mooie hengstigheid laten zien. Ze is helemaal doorgelicht een keer in de kliniek. Bloed, alles is goed. Wel snel gevoelig op de maag, heeft ze paar kuren voor gehad. Mede door de klachten dachten we aan hormonaal. Ik heb het voer laten uitmeten en met regumate is ze niet meer zo gevoelig op haar lichaam. Ik hoop dat dracht haar goed doet. Heb zoveel pech met haar gehad.

Je plant al heel wat vooruit := ik ben nog aan het denken wat we bij Wild Thing dit jaar gaan doen
Wat Quir zegt. Merrie kan gewoon drachtig worden van ki na natuurlijk gedekt te zijn.

Cioccolato. Ik denk niet dat je de enige bent

De dames in kwestie

Afbeelding
Wild Thing moet dit jaar in juni bevallen. Hengstenkeuze ben ik nog niet uit. Nigrante moet in april bevallen, gaat waarschijnlijk toch terug gedekt worden. En de schimmel merrie wil ik in april insimineren

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 09:12

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:37

Flubberboot schreef:
Is het erg dat ik de namen al zo goed als klaar heb liggen? _O-
Merrie moet nog drachtig worden...

:') Zelfde hier hoor en we moeten nog beginnen :D

Am horses knappe dames

Kabayo champagne wat speciaal om te combineren met een Fries.

Ja wachten om te beginnen duurt echt lang. Ik ga volgende week toch eens naar kliniek rijden. Ze is beginnend hengstig aan het komen. Die merrie toont altijd zo duidelijk. En wil ergens ook niet wachten tot met Pasen. Zal je weer zien dat de merrie hengstig staat en die Duitse dierenartsen werken niet op feestdagen.

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:57

Veronia is ook hengstig nu. Ik moet echt op mn handen zitten hoor, maar een veulen in februari is me echt net wat te vroeg dus geduld! De hengst van mijn keuze is vandaag voor zijn medische traject naar de faculteit Utrecht geweest en goed bevonden op alle fronten. Prachtig nieuws, nu is zn goedkeuring echt rond, dus over 3 weken kunnen we dan echt beginnen!

Wat voor merrie zet jij dit jaar in Fotsy, had je deze al?

Namen.. merrienamen heb ik een waslijst van opgeschreven (moet toch weer een -onia worden). Hengstennamen mag ik nog over na gaan denken. Dat wordt een naam met beginletter L.

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 11:17

Muronia snap dat je ongeduldig wordt hihi maar februari lijkt mij ook niet ideaal. Super dat de hengst het zo goed deed en nu is goedgekeurd!

Fotsy ook al fanatiek met namen. Ja ben heel benieuwd naar mijn champagne fries baby <3 Zou je dan nu ook deze ronde willen dekken? Ja tis wat met die feestdagen...

Nobel01 hopelijk heb je nu iets duidelijkheid wbt de kleuren die je kan krijgen :D Hoop voor je op een mooi kleurtje!

Amhorses oh wat vervelend van al die klachten. Hopelijk knapt ze inderdaad op van de dracht. Haha nahja het zijn vooral hengsten die goed bij haar passen en die schrijf ik op. Daarna begin in met de oudste hengst, je weet nooit hoelang ze er nog zijn.
Mooie foto van de dames <3 Schimmel en Nigrante met White Dream?

Flubberboot ah dat scheeld :D Hebben ze lol over het hek haha

Quir de hengst is homozygoot champagne en draagt het zilver gen. Heel benieuwd wat het wordt! Ja sowieso champagne haha. Jammer dat het zo moeizaam gaat een goede hengst via een EU station te vinden.


Fijn dat er wel goede ervaringen is met KI na natuurlijk dekken. We gaan het mes maken. Diegene zei dat het niet meer ging lukken met KI... dus dat zou dan heel erg jammer zijn voor mijn fokdoel...
Hier wacht ik nog op het veulen. Dag 323. Als het veulen er is komt de hengst een week later op stal om vast lekker te kunnen wennen. Hengstigheid na de veulenhengstigheid wil ik pakken.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 12:45

Bij Tinkers zijn er aantal die ki dekken, maar de meeste natuurlijk. Nooit gehoord wat jij hebt gehoord kabayo. Bij mij zelf met zeker 6 merries ki gedekt nadat ze meerdere keren natuurlijk gedekt waren, ook nooit problemen gehad. Alles netjes in 1 keer drachtig.

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 14:02

Wij waren ook al met namen bezig, maar andere hengst = (NRPS) ook andere beginletter... Was al helemaal gefocust op mijn bruine Pietertje :') Maar het voorwerk is al zo leuk, ik krijg er helemaal zin in!
AM_Horses schreef:
Nessinator. Waarom moet je van hengst veranderen als de cyclus langer is?

Dat zijn twee ongerelateerde observaties :) Ik moet een andere hengst kiezen omdat de eigenaar van mijn eerste keus dit jaar toch niet laat dekken. Daarnaast viel het me op dat mijn merries cyclus niet de 3 weken is die ik bij het oriënteren vaak tegenkwam, maar 4 weken. Ik zie dat ik het inderdaad verwarrend verwoord heb!

DDDara
Berichten: 989
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 14:42

Hoi hoi,

Ik doe dit jaar ook weer met jullie mee.
Ik ga mijn merrie Don Dara (Don Romantic {v. Don Shufro} x Painters Row) voor de 3de keer laten dekken. Ze loopt nu nog met een veulen van Peru's Argument aan de voet die nog af en toe bij haar drinkt en er staan nog 2 jaarling hengsten bij. Daardoor kan ik dit jaar eindelijk zien wanneer ze hengstig is, al laat ze de hengsten (nog) niet toe haar te dekken.... en gelukkig maar want ik wil dit jaar voor Peru's Swarovski gaan een mooie few spot (appaloosa hengst). Maar ik hoop dat ik me kan in houden tot mei voor ik haar naar de hengst breng, want ik wil eigenlijk niet een heel vroeg veulen. Ik zou het ideaal vinden als ze meteen buiten kunnen blijven.

Wat is voor jullie de ideale tijd om je merrie te laten dekken/ een veulen te krijgen?

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 17:37

DDDara, leuk dat jij er ook weer bij bent!
Ben je niet ontzettend bang dat er straks wel een jaarling opgaat? Die van mij is ook een jaar, maar weet inmiddels goed hoe zijn pistool werkt als er een hengstige merrie in de buurt is.

Cioccolato

Berichten: 6616
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 18:03

Pistool _O-

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 18:13

Ik zou ook uitkijken met jaarlinghengsten erbij hoor! Ik begin zelf in april, vorige keer ook zo gedaan en toen pakte het de tweede ronde (begin mei). Dat was prima. Als je erg laat begint en het lukt niet meteen dan heb je weer een erg laat veulen ivm keuringen e.d. dan heb ik ze graag van april, zijn ze net iets rijper.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 20:29

Ik zou daarmee ook oppassen idd. Mijn merrie is ooit als 2 jarige (bij de vorige eigenaar) gedekt door een hengstje van 9 maanden waarvan ze dachten dat hij te jong was voor het kunstje. Gevolg 2 merries in de kudde drachtig

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:45

Ik zie jou iets zeggen over keuringen Muronia, mag ik daar wat over vragen? Zoals ik vertelde wordt dit ons eerste veulen. Wanneer ga je naar een keuring, en wanneer niet? Onze andere NRPS staat alleen in het veulenboek, is dat zonder keuring, en is dat erg? De merrie die we willen laten dekken is (ster) gekeurd (en de hengst natuurlijk ook).
Daarnaast:
Voor ons veulen heb ik keuze uit tenminste 3 stamboeken: NRPS, EASP en NNFPS (NFX). Welke kies ik en waarom? Het veulen is voor eigen gebruik, ben absoluut van plan het zijn hele leven aan te houden. Zelf neig ik naar NRPS.

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 14:38

Tja, wanneer ga je naar een keuring ? Lastige vraag hoor haha. Als je denkt dat je pony/paard past bij het stamboek/de rasbeschrijving en er klaar voor is. Als je een veulen inschrijft, krijgt het veulenboekpapieren. Als je het op 3-jarige leeftijd of ouder voor de stamboekkeuring brengt, kan het opgenomen worden jn het stamboek als het voldoet aan de eisen. Bij het NRPS is dat: voldoen aan de bloedvoering, stokmaat en minimum eisen qua correct van bouw, en dan krijgt het een premie naar gelang de correctheid en smaak van de jury waarbij de gangen ook belangrijk zijn. Kijk daarvoor vooral naar de rasbeschrijvingen op de website. Je veulen kun je dus inschrijven “naar keuze” waarbij ikzelf ook voorkeur voor het NRPS heb, lijkt mij het meest waardevol van die 3.

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 16:10

Tja, als je het veulen wilt verkopen is een eerste premie veulen wel mooi plus dat je het veulen dan ook onder de aandacht kunt brengen van de aanwezige fokkers/publiek. Voor de merrie is het ook goede reclame als ze (voornamelijk) eerste premie veulens fokt. Het is een leerzame ervaring, zo'n dag naar de keuring voor merrie en veulen.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 15:05

Ik ging de veulenhengstigheid overslaan.. maar nu moeten we straks zoiezo naar het dekstation…

Dus ik breng toch maar een dosis mee voor Jade denk ik, zij zit op dag 9 en ovuleert altijd rond die dag… <<)

Flubberboot

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:18

Oh spannend Tinnie!! Gaat Jade weer terug met Ollie?

Hier staat het niet op de planning om met het toekomstige veulen naar de keuring te gaan, maar ik snap dat als het veulen voor verkoop is, dat het wel meerwaarde heeft! Mijn veulen blijft waarschijnlijk gewoon, dus dan zie ik het nut net niet van een keuring

Hier net met de dierenarts gebeld over hoe en wat met dekken enz. Dus volgende keer ze hengstig is kan ik bellen en dan kunnen we die kant op *\o/* Ik vind het nu al spannend _O-

Zighenya

Berichten: 638
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Broek in Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:18

Nu de hengstenkeuze definitief is en morgen voor het eerst gescand wordt meld ook ik me officieel *\o/*

Na een aantal pony veulens gefokt te hebben uit mijn paardenlijntje hebben we dit jaar een merrie aangekocht voor een zuivere pony lijn.

Zij is een NRPS valk merrie op 1.44 gemeten van Gin Power * Idzard. Bij aankoop heb ik haar laten keuren voor een röntgen certificaat, maar helaas is ze nog niet op de merrie keuring geweest. Ben heel benieuwd wat ze gaat doen op de keuring van de zomer!

Ik heb van haar al een cremello merrie jaarling lopen van Cassanova du Bois, een ontzettend fijn dier.

Dit jaar gaan we haar dekken met.... DATING AT! Het was lang wikken en wikken en wegen deze keer, maar ik vind hem zo onwijs gaaf dat ik er gewoon maar een keer voor ga. Dit wil zeggen, als het allemaal lukt met koerieren en de juiste papieren want ik vind dat nog een heel gedoe.

Heb nog niet echt knappe foto's van de merrie helaas maar hier de combi.

Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop dat het zo uitkomt dat we midden april kunnen beginnen met insemineren, maar zal wel eerder worden.


Voor de geïnteresseerde even off topic:
Mijn fokmerrie (geboren in DBT13, Imagine) van 1.60 verwacht in mei een veulen van Don Cremello du Bois en dan stoppen we met haar dekken. Ik hoop over een aantal jaar met haar Cassanova du Bois dochter verder te gaan. Zij was kampioen op de late veulenkeuring

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:36

Knappe hengst!

Prganza staat nu de eerste dag hengstig. Woensdag gaan we haar laten scannen, de hengstenhouder is ook al op de hoogte gesteld en de hengst is er klaar voor :))