[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:24

Had mij voor genomen deze keer weer als vanouds (lees 2008 en 2010) actief mee te doen, alleen is mijn leven inmiddels heel erg veranderd 2 kinderen en getrouwd dat ik het lastig vind. Maar ga nu mijn best doen. Heb inmiddels ook weer een pc, wat wat makkelijker reageert in dit topic.

Heb een poging gedaan bij te lezen vanaf mijn vorige post, maar is mij te veel.

Iedereen met een drachtige merrie gefeliciteerd. En iedereen die moet wachten of bezig is succes.

Hier zit ik op het wachtbankje merrie is 11/13 en 15 mei natuurlijk gedenkt. Nu vroeg ik mij af vanaf welke dekking reken je de 17 dagen om te scannen. Is voor mij even gelden en mijn new forst is toen maar 1 keer gedekt ( en gelijk drachtig).

de new forest van mijn zusje is nu bij de hengst gruyters bruno mars, zij is erg lastig hengstig te zien dus op goed geluk daar heen gebracht.

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:29

Ik zie er 1 hengstig worden, das niet de bedoeling :')

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:31

Ik heb er 4 drachtig, zei ik 3? Haha :')

Kabayo, embryo spoelen is niet pijnlijk voor een merrie :) Ze spoelen gewoon de baarmoeder en dat laten ze er weer uit lopen. Hetzelfde idee als naspoelen/flushen, enige verschil is dat er iets meer vloeistof in gaat.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:32

Fleuribelle schreef:
Vulina gefeliciteerd, hopelijk lukt het met de embryo’s. Heb je zelf de beschikking over draagmoeders?


Ja, ik heb zelf draagmoeders :j

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:35

Gefeliciteerd Baudyh :)

Oooh stom Cio!

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:42

Ow 4 wel zelfs :D


ET is niet pijnlijk voor merries, ICSI wel.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 00:39

Wat is ICSI? :o

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 06:51

Dan oogsten ze de eitjes van de eileider en bevruchten die buiten de baarmoeder. Als er dan een embryo ontstaat, wordt die ingevroren en terug geplaatst wanneer gewenst is.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 08:57

Ja nog een stapje verder dus. Er wordt ook maar 1 zaadcel voor gebruikt, beetje zoals proefbuisbabies bij mensen?
Het oogsten van de eicellen is blijkbaar vrij pijnlijk voor de merrie..

Hier Jade helaas niet drachtig.. er zat wel ‘iets’ dat aan het afsterven was. Dus nieuwe poging en weer een maandje verder uit elkaar met Satinka :(

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:30

Tinniie schreef:
Ja nog een stapje verder dus. Er wordt ook maar 1 zaadcel voor gebruikt, beetje zoals proefbuisbabies bij mensen?
Het oogsten van de eicellen is blijkbaar vrij pijnlijk voor de merrie..

Het oogsten van eicellen is bij mensen ook vrij pijnlijk kan ik je uit eigen ervaring vertellen, daarom gaat ook dat met flinke verdoving ;)
Bij ICSI wordt de eicel geïnjecteerd met 1 zaadcel inderdaad; IVF (waarbij de bevruchting zelf weliswaar in een petrischaaltje plaatsvindt, maar de natuur zelf regelt welke zaadcel uiteindelijk bevrucht) zoals bij mensen wordt volgens mij niet gedaan bij paarden (?) enkel ICSI.

Balen van je merrie, hopelijk is ze snel weer hengstig.
Chicolato ook jammer, dat moet niet.
Conejo welkom. Je rekent volgens mij vanaf de laatste dekking.

Bamorka

Berichten: 1165
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:39

Kabayo wat een toestand zeg :') Hopelijk heeft het geen invloed op Zilver!

Jazzejam spannend!

Fleuribelle dat is toch al een mooi ei! Ik hoop voor je dat het vocht eruit wil.

Muronia wat balen zeg, hoop voor je dat je het kunt accepteren!

baudyh gefeliciteerd! Mooi alles bij elkaar, druk maar dan ben je er daarna wel vanaf, van de slapeloze nachten :+

Cioccolato dat is balen zeg!

Tinniie balen dat Jade niet drachtig is!

Kabayo

Berichten: 14000
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 10:27

Tinniie ah nee wat jammer. Ik kan mij herrineren dat die van jou altijd makkelijk drachtig zijn. Balen zeg...

Vulina bedankt voor je antwoord! Dan valt het inderdaad mee als het gespoeld wordt!
Ook gefeliciteerd met de 4e :D

Bamorka ja het was nogal schrikken... Hopelijk niet. Moet wel zeggen dat ik nu van niks uitga :=

Ah ik was in de war met ICSI. Klinkt ook niet heel fijn inderdaad..

Cioccolato ah nee... dat mag inderdaad niet... balen

Conejo welkom! Ik zou vanaf de laatste dekking scannen.

Knolselder wat fijn :D
Hopelijk twee drachtige dames zo! Wanneer ga je scannen?

Corinadrenth hoe blij kan je zijn met hengstige merries he :D top

Baudyh gefeliciteerd!

Claudia ik kwam echt net thuis, toen was hij nog uit maar zag dat er net wat water uit flutste. De merries begonnen te galopperen, klein veulentje Maylandro sprong met 4 benen in het hek waardoor hij omviel en vast zat, zijn moeder was al met zilver en minthe door het draad gegaan... Ik heb keihard gerend naar de achterkant van de weide om dat grote hek dicht te doen maar was te laat.. Ze zijn 4x om de stal heen gegaloppeerd. Echt in paniek... toen wouden ze ook nog de weg uit, kon ze nog optijd stoppen... Heel wat afgerend op klompen... Maylandro zijn been bungelde er echt heel raar aan. Dacht echt dat hij alles gebroken had. Gelukkig toen ik ze weer had kon hij er redelijk snel weer op staan. Goh wat heb ik even gehuild, denk deze moeten we ingeslapen. Vandaag loopt hij prima, ook geen dik been of zo. Minthe wel een plek op haar achterbeen, ook een dik been.. Wat een toestand gister, bah.
De buurman is normaal echt super, houdt altijd rekening met de paarden. Hij had niet in de gaten dat de spuit zó dichtbij stond. Voortaan appt hij als hij aan gaat dan kunnen wij de paarden weghalen.
Al met al met een sisser afgelopen, maar pff m'n hart..

Ik snap dat je nu stopt. Vind het super dat je er alles aan gedaan hebt en alles hebt getest!

Fleuribelle spannend! Wel balen van het vocht

Iemand vroeg om de ijslanders. Denk dat die zon 140cm zijn? Hij is 147cm. Zij heeft hem wel gewoon tussen de merries in het land gegooid. Dat moet ze natuurlijk zelf weten. Ik hou ze liever allemaal heel. Want zo'n schatje is hij niet met het dekken...

kiki1976

Berichten: 16857
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:06

corinadrenth dat gaat weer de goede kant op

Knolselder kijk gaat de goede kant op met alle dames

conejo succes op het wachtbankje

Cioccolato balen! Volgende ronde meer succes

Vulina gaat goed al 4, gefeliciteerd

Tinniie balen van Jade. Hopelijk volgende ronde wel raak

Kabayo wat een schrik. Gelukkig goed afgelopen, had heel anders gekund.

Vanmorgen met Bo wezen scannen.
Ei op rechts is van een kleine 2 naar 2.8 x 3 gegaan.
Op links nu er een ei bij (zondag zat er nog niks) deze is 2.9 x 3
Donderdag weer scannen.

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:18

Jeetje kabayo wat een gedoe.. gelukkig lijkt het met een sisser te zijn afgelopen maar snap dat je dasr even niet vrolijk van wordt..

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:53

Kabayo, ooh oké dat valt nog mee. In m’n hoofd was Perry een pak groter, waarschijnlijk omdat je merrie Fries is :)

Ja normaal gaat het altijd vlot hier, maar als je begint te sukkelen met verwerpen op 35 dagen blijf je vaak sukkelen hè :/

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:39

Zo Kabayo, wat een stresservaring! Gelukkig lijkt het met een sisser af te lopen en vallen de kwetsuren mee. Hoe alles plots zo kan omslaan en dan sta je daar met je hart kloppend aan 1000 per minuut.
Ik dacht ook dat Perry groter was. Knap dat hij toch aan Zilver geraakte!
Heb hier met de mini’s soms ook dat het hengstje wat moeite heeft met een iets grotere merrie, staan ze daar op hun tippen te dansen :')

AM_Horses

Berichten: 2618
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 13:19

Tinniie. Wat balen -O-

Kabayo. Wat schrikken. Gelukkig lijkt het goed afgelopen.
Was hij niet lief met dekken nee?

Ik denk dat Formidable ook geen doen geweest zou zijn met natuurlijk dekken.
Ik denk dat white dream het super zou kunnen, is echt heel lief naar merries toe. Maar gaan we niet doen, ik ben dan bang dat hij niet meer op de bok gaat :') en wil ook geen risico's nemen dat hij een klap krijgt of eventueel ziektes oploopt.

Kiki ik duim dat deze ronde lukt. Anders even overleggen met de dierenarts voor eventueel regumate zodat ze opnieuw opstart. Vorige keer ik dacht op dag 18 moeten insimineren. Nu zitten we op dag 22 en nog niet klaar om geinsemineerd te worden. Ik hoop natuurlijk dat deze ronde pakt. Mijn ervaring met zo onregelmatig lukt het meestal niet

jazzejam

Berichten: 397
Geregistreerd: 08-11-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:05

Hier kon ik me toch niet meer inhouden en even naar de kliniek gebeld hoe het ging met de merrie. Thuis was ze elke keer in het weekend hengstig en maandag/dinsdag weer af. Dus ik had goede hoop :Y) Maar helaas kon de assistente niet veel zeggen hoever het nu was. Zag wel dat er cl (geellichaam?) bij haar naam stond maar kon niet zien of ze nu gedekt was. Wel dat gisteren en dan morgen weer gescand moest worden bij haar. Wat zou de reden kunnen zijn dat ze nog een keer willen scannen als er al wel een cl op maandag was?

Al_Zawraa

Berichten: 2352
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 19:40

Ff ego, ik had me nog niet aangemeld omdat ik nog niet echt serieus begonnen was met dekken.
Maar ik heb de Filly plus inmiddels binnen, dus als er nog mensen zijn die het ook graag willen gebruiken? Ik heb een paar potjes extra. Ik ga morgen een aantal potjes opsturen voor de mensen waarvoor ik besteld heb, mocht ik er meer moeten versturen kan dat morgen mooi mee.
Dan graag even een pb :)

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:26

Vulina , Baudyh, Gefeliciteerd

Kabayo Dat is schrikken!!! Hopelijk valt het allemaal nog mee.
Ik dacht dat Perry groter was. Dat leek zo op de foto's.

Kiki Het gaat de goede kant op!!

Al_Zawraa Ik had nog nooit van Filly plus gehoord en heb het even opgezocht. Weer iets bijgeleerd. Heeft iemand er al ervaring mee?

A.s zaterdag zitten we op 16 dagen. Het bankje begint hard te worden dus ben zeer benieuwd. Nog 3 dagen wachten.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:28

@Jazzeman, wat slecht dat je niet dagelijks geïnformeerd wordt, daar betaal je toch geld voor? Ik werk zelf op een kliniek en bij ons worden de eigenaren 2 x per dag geïnformeerd!

Kabayo lekker zeg zo'n buurman, weet niet of ik zo sympathiek gereageerd zou hebben.

Succes allemaal met de merries!

Shirley__

Berichten: 853
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:32

Gefeliciteerd met alle drachten!
Muronia: jammer maar ik snap wel heel goed je besluit Y;(

Hier op dag 14… nog drie dagen wachten 8)7

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:38

Hier komen ze volgende week donderdag scannen

Muronia

Berichten: 19567
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:26

Baudyh gefeliciteerd met de dracht van mevr G. Je gaat lekker zeg!

Conejo je telt vanaf de laatste dekking.

Corina mooi, ze zijn onderweg, doorgaan zo!

Cioccolato ai nee dat wil je niet zien.

Tinniie ah bah, en ze zouden zo mooi dichtbij elkaar zitten.

Oh Elina dat klinkt echt als een doodeng verhaal, wat een geluk dat het toch nog goed is afgelopen.

Kiki jij moet ook veel geduld hebben zeg!

Jazzejam groot gelijk dat je hebt gebeld. Ik zou niet weten waarom nog een keer scannen als er cl zit. Misschien hebben ze gespoeld en willen ze checken of het goed weg is?

AZ welkom terug en nee ik wil nu een hengstje (ik moet echt leren om eens 1 te verkopen van mezelf).

Oyyo succes nog even met wachten.

Shirley jij ook nog even geduld!

Knolselder jij nog iets langer.

Wainonia is nu hengstig. Dit voelt zo stom, haar gewoon hengstig laten zijn. Over Veronia geen nieuws, dat duurt nog wel even voordat er een eerste buikfoto komt haha.

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 22:45

Whoopwhoop.

Donderdag colla insemineren. Ze groeit lekker door met de ei!