[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:01

Kiki. Wat leuk dat jullie ook op bokt zitten. Wordt vast een top combi met mijn maatje <3
Vrijdag had ik hem meegenomen naar een werken aan de hand module. Hij had het zo goed gedaan Afbeelding
Afbeelding

Fotsy. Leuk dat je er weer bij bent. Mooie combi

Meganvr. Leuke pony's

Quir. Super leuk, prachtige pony's heb je. Welke hengsten ga je gebruiken?
Zelf insemineren is altijd spannend. Ik heb het nu ook 2 jaar zelf gedaan wordt 3e jaar alweer. En het dekken heb ik vorig jaar zelf ook gedaan, bewerken enz.

Cynthia. Ik hoop nu wel echt een merrie voor je. Al is het opnieuw dekken ook super leuk en altijd spannend

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 16:59

Ik ga hier toch ook maar weer een stipje zetten. Afgelopen jaar wat minder succes, maar mogelijk lijkt dat redelijk verklaarbaar als ik zo terugkijk op het dekseizoen...

De hengstenkeuze stond vast, alleen nog niet helemaal zeker of ik het dit jaar wel zou gaan doen of niet... Tot Quir aankwam met een andere hengst. Nu ben ik weer gaan twijfelen of ik mogelijk niet iets totaal anders ga proberen. :')


Maar ach, komende maand eerst maar eens kijken d.m.v. een swab e.d. of alles van binnen in orde is. Momenteel is ze eerst nog aan 't landen op een heeeel groot weiland met gras om weer wat dikker te worden. In dat geval is het wel goed geweest dat ze leeg is gebleven. Het blijft een paard met behoefte voor zeer eiwitrijk ruwvoer...

kitzbi

Berichten: 2442
Geregistreerd: 08-09-06
Woonplaats: vlak bij mijn haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 20:44

Jaaahhh


Kitzbi wordt volgende maand gedekt door een mooie haflinger hengst. Het wordt Winnie of Liz Amanto daar moet ik nog een keuze maken..

Hopelijk is ze snel drachtig en krijgen we volgend jaar een mooi veulen..


Afbeelding

Kitzbi

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:55

AM_Horses, ja we zitten ook op bokt.
Had ze op fb voorbij zien komen, wat is hij toch braaf <3

Fotsy mooie combi!

Quir, je veulen van vorig jaar is echt een leukerd. Volg ook je eigen topic.

Cynthia, mocht je wel dekken, al een hengst op het oog?

Kitzbi, ben benieuwd voor welke hengst je gaat.


Bo is nu hengstig, maar ze moet nog even wachten.
Al was het nu toch niets geworden, want zowel mijn dochter, als mijn man als ik hebben corona (alleen mijn zoon is nog steeds negatief)

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 12:56

Wat een boel bekende gezichten alweer in het topic, gezellig :D . Voor de mensen die voor het eerst dekken gaan dit jaar, alvast gefeliciteerd met je nieuwe verslaving. Fokken is zo leuk en interessant!

Ik zie nu ook al heel veel verschillende types paarden en pony's langskomen. Dat vind ik altijd zo leuk in het DBT, iedereen is welkom en leeft met elkaar mee.

Is het al april inmiddels?? :D

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:24

Muronia schreef:
Wat een boel bekende gezichten alweer in het topic, gezellig :D . Voor de mensen die voor het eerst dekken gaan dit jaar, alvast gefeliciteerd met je nieuwe verslaving. Fokken is zo leuk en interessant!

Ik zie nu ook al heel veel verschillende types paarden en pony's langskomen. Dat vind ik altijd zo leuk in het DBT, iedereen is welkom en leeft met elkaar mee.

Is het al april inmiddels?? :D

Toch hoop ik dat het geen verslaving wordt :') Al lees ik al jaren mee in de DBT topics en vind ik alles enorm interessant dus ik ben er stiekem bang voor _O-

Oeh jij gaat ook in april beginnen met dekken? Leuk! Hier zit ik ook af te tellen tot april!

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:32

Meganvr, spannend de eerste veulens! Mooie merries en leuke hengsten heb je uitgezocht, zijn het allemaal Welsh Mountain pony's? Wanneer ga je beginnen?

Fotsy, weer helemaal bij geslapen en uitgerust, laat veulentje maar komen! *\o/*
Mooie hengst!

AM_Horses, dankjewel! <3
Ik ben heel benieuwd naar de veulens van White Dream! Wanneer wordt zijn eerste verwacht en hoeveel dit jaar? Ga je hem dit jaar ook weer gebruiken voor je eigen merries?

Ja heel leuk om alles zelf te mogen doen! Nog wel op het station, eerste keren sowieso wel fijn om wat extra begeleiding te hebben en ga ook op dat station mee werken, maar ook omdat je hier in Zweden niet zomaar alles thuis mag doen en daarvoor nog een hoop geregeld en gebouwd moet worden. Volgend jaar hopelijk wel alles zelf thuis op mijn eigen station. :))

Wel super tof dat je ook je eigen hengst zelf kunt doen, ga je dat dit jaar ook weer doen? Dat wil ik uiteindelijk ook graag, maar daarvoor moet er eerst nog een hoop gebouwd gaan worden. := Maar voor de toekomst!
Ga je ook zelf andere merries insemineren met White Dream? Of alleen vangen, verwerken en verzenden?

Selente, sorry. :=
Maar hij is stiekem ook gewoon heel erg leuk! *\o/*
Maar alle hengsten op je lijstje zijn dat, haha.

Maar gaat dit jaar vast helemaal goed komen! Op naar een nieuwe baby. <3

Kitzbi, leuke Haflinger heb je! Ik hou wel van dit type Haflinger.

Kiki1976, wat leuk, stiekem best veel volgers. :))
Hij blijft ook echt een favoriet hier, zo blij met hem! <3

Leuke combinatie heb je gemaakt!

Muronia, nog maar 24 dagen! *\o/*
Al wachten wij zelf tot half mei haha.

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:41

Quir wij zijn ook erg benieuwd. In april verwachten we de eerste. Negen in totaal dit jaar,waren natuurlijk niet heel vroeg begonnen met hem. De meeste merries waren al gedekt met andere hengsten.
Ervaring opdoen is wel super fijn. Anders is het echt wel lastig in het begin. Ik heb hiervoor ook op dekstations gewerkt :j ik insimineer de merries van White Dream dream in de regio. Vorig jaar alles netjes in één keer drachtig. Geeft toch wel een fijn gevoel

Het is wel een beetje een verslaving het fokken :') oké als alles goed blijft gaan, anders ook heel emotioneel.

Muronia. Vindt het ook super tof om alle bekende terug te zien hier in deze topic. Op naar een succesvol dekseizoen

Kitzbi. Welkom

Selente hopelijk dit jaar meer success

LaDonna75

Berichten: 2145
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:57

Ik meld me ook vast hier, ik ga dit jaar waarschijnlijk mijn Welsh partbred Sanaa (keur v. Heitrak's Marvin) laten dekken door een D-ponyhengst, maar ik ben er nog steeds niet uit welke...Dit is Sanaa:
Afbeelding

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:46

Wat leuk 2023 topic.
Na het mislukken in 2021 wel dit top blijven volgen als stille meelezer.
Dit jaar hoop ik tot het einde mee te kunnen doen.

De hengst van verleden (Reitland's Diamonds Gold) jaar is dit jaar helaas niet meer te krijgen of ik moet mijn merrie naar Duitsland brengen.
Afbeelding
Nu heb ik een heel netjes aanbod gekregen om met een andere hengst Bon Couer B te dekken. Die was verleden jaar ook wel even in beeld maar vond DG leuker.
Afbeelding

Ik denk toch dat het de laatste gaat worden mede omdat het nog maar de vraag is of het niet drachtig worden alleen aan het slechte jaar lag of dat de merrie misschien ook gewoon lastig drachtig te krijgen is.

Ik wil gewoon 1 veulen voor de sport fokken om daarna een paar x een nog te vinden connemara hengst te kiezen voor evt. predicaten.
Foto van de merrie:
Afbeelding

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 21:54

Leuk nog meer bekenden en nieuwelingen

Toffe combinaties ook

Vraagje wanneer schikt iedereen te beginnen?
Ik zou volgende week al eens naar de kliniek willen rijden om te zien hoe ze eruit ziet vanbinnen. Maidens zijn altijd spannend. Maar stel dat ze dan wel al klaar is, zouden jullie al starten?

CharmFaith

Berichten: 894
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Castricum

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:07

Ik heb faith vandaag voor het eerst laten scannen ze heeft net 2 dagen geleden geovuleerd blijkbaar. Ze laat het nooit zien. Maar wat "spikkels" in de baarmoeder dus een swab af genomen en nu afwachten zodat we schoon kunnen beginnen

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:10

Ik verwacht dat Veronia volgende week weer hengstig wordt, maar ik wil nog 1 ronde wachten. Dan zou ze in de eerste helft van april beginnen. Als het wel in 1 keer lukt dan is begin maart vroeg genoeg voor een veulen. Het is niet gezegd dat maart volgend jaar weer net zo mooi wordt qua weer dan nu.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:33

Ik begin op zijn vroegst pas half mei, half april is meer dan vroeg genoeg en ook kans op sneeuw in april (gelukkig ook op mooi weer).

Veulentje afgelopen jaar is van 17 mei en eigenlijk vond ik dat wel prima, gras begon net groeien en ze kunnen zo redelijk snel lekker lang naar buiten.

Zighenya

Berichten: 638
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Broek in Waterland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:33

Wat leuk dat er alweer een topic is! Vorig jaar en die ervoor niet echt mee gedaan, maar oudgediende zullen me wel kennen uit 2013 en 2015.
Ik ben ook weer van de partij alleen dit jaar met een nieuwe merrie:)
Waar ik eerder altijd ponys gebruikte op mijn merrie van 1.60 (te volgen DBT2013)heb ik nu een prachtige D merrie van Gin Power <3.
Eerst was het plan ze beide te dekken, maar mijn grote merrie heeft nu al 2 jaar achtereen een zware tijd in de dracht en wil dat haar niet meer aandoen. Ze is over 2 maanden uitgerekend van Don Cremello du Bois na 2 Cassanova veulens.

De hengst voor de Gin Power merrie ben ik nog niet 100% uit, ik weet wel zeker dat ik in april ga beginnen met insemineren. Ze is een valk, dus leuk voor de kleur kansen :)

Als ik eruit ben wie het wordt zal ik foto's plaatsen.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:39

Onze merrie kan elk moment weer hengstig worden, en wij willen ook de volgende hengstigheid beginnen.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:59

Bo is goed hengstig maar vind het voor nu nog even te vroeg, dus wacht nog even.

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 23:14

Estonia stond van de week hengstig (veulenhengstigheid). In eerste instantie besloten om nog een ronde te wachten, tot mijn vriend het ineens een beetje op zijn heupen kreeg en toch deze ronde nog wilde dekken. Maar bij de scan had ze eigenlijk net geovuleerd, dus nu wordt het toch de volgende ronde :))

Verder houden we Savannah goed in de gaten, die gaat nu voor het eerst gedekt worden. We zouden haar eerst zelf dekken, maar ze is als het goed is verkocht naar China (mits de bloedtest helemaal goed is, wat ik wel verwacht, klinisch was in ieder geval niks op aan te merken). Ze wilden haar wel drachtig naar China halen, dus aan ons de taak om te zorgen dat dit lukt.

En de rest van de merries moet eerst nog bevallen voor we weer gaan dekken. Aanstaande zondag gaan we wel nog even hengsten bekijken, voor de enige dekking waar we nog niet helemaal zeker van zijn.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 23:22

Ik heb nu 1 merrie hengstig en ben begonnen. Het lukt hier prima met een vroeg veulentje heb ik gemerkt met verrassing BunnyBum die in december werd geboren. Het is hier wel overal droog, binnen en buiten, en de kudde neemt een veulentje heel makkelijk op.

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 12:19

Wij hebben de merrie gisteren gedekt
Ze was zo mooi hengstig met mooi ei en alles eigenlijk perfect dus we zijn er maar voor gegaan. Ik wou eigenlijk niet zo vroeg in het jaar dekken maar naar overleg over en weer er toch voor gegaan.

We hebben dr nu weer bij livius gedaan mocht het niet pakken willen we later in het jaar alsnog naar Santiano gaan.

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 13:04

Mijn merrie is recentelijk al eens onderzocht of de baarmoeder geschikt zou zijn om mee te dekken en de dierenarts zag geen reden om niet te dekken. Ik hoop volgende hengstigheid naar de dierenarts te kunnen om te dekken.

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 12:57

Onze merrie gaan we donderdag ( veulen is dan 20 dgn) hengstig spuiten en brengen haar dan weg naar een hengstenhouder.
Als het ei dan weg is halen we ze weer op.

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 13:07

Seven. Dat klinkt goed. Hopelijk gelijk drachtig

Baudyh. Spannend. Met henkie weer?

Ik zit nog te twijfelen om Nigrante ook te dekken. Ze wordt 4, verwacht volgende maand haar eerste veulen. Om haar daarna echt te gaan rijden, vindt ik haar te jong voor. Wat is dan mooier om nog een keer een veulen te fokken en daarna echt doortrainen.

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 14:46

Wat is de reden dat jullie zo vroeg in het jaar al hengstig spuiten baudy?

We zijn vandaag bij de hengstenhouder in Duitsland wezen kijken. Vorig jaar 2 dekkingen hier gekocht, maar 1 van die hengsten stond toen nog niet bij hem en hebben we alleen op de foto gezien. Nu was hij er wel, dus hij liet hem gelijk even los zien, een jeetje wat ben ik benieuwd nu naar het veulen!

Ook nog twee andere hengsten bekeken, beide hebben ze voor en nadelen. We hebben nu afgesproken dat we afwachten wat het veulen doet en aan de hand daarvan dekken we nogmaals met dezelfde hengst, of kiezen we voor 1 van de andere 2. Verder was er nog een hengstenparade bij een stal in België. Helaas kan ik niet mee, dus mijn vriend is daar nu samen met wat kennissen mee. Vorig jaar hadden ze daar ook een veiling, dus ben benieuwd of ik straks gebeld wordt dat hij iets wil kopen :))

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 15:02

Ja we gaan weer voor Henkie. Never change a winning team.