[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 23:55

Echt verschrikkelijk is dat… ben pas gerust als het er gezond naast staat na 11 maanden :Y)

AM_Horses

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 01:44

Libera. Dat is wel balen dan. Vorig jaar had ik dit bij Wild Thing ook

Ik ben voor volgend jaar niet van plan om weer vier merries te dekken. Het is de bedoeling om weer de sport in te gaan met Nigrante. Dan heeft ze een mooie leeftijd om wat meer te gaan doen. Wild Thing is toch wel fokmerrie, dus die dekken we zoizo. Nog geen idee met wie. Liezella ligt aan de situatie, ze lijkt me wel heel blij en in goede conditie nu ze drachtig is.

De dierenarts is geweest. Het is er gelukkig maar één en goed gegroeid *\o/* over twee weken nog een keer voor hartslag en de rest nog een keer scannen of alles nog drachtig is.
Afbeelding

Bij Liezella zou je denken dat ze al een stukje verder in dracht zit :') lekker bol
Afbeelding

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 03:28

Oh wat fijn dat het er maar 1 is!

Ja altijd vervelend als het niet luit, Idaza is nog best jong maar ze is niet geschikt om mee te rijden, ze is kreupel dus fulltime fokmerrie. Dan is een jaar ongepland leeg niet fijn. Ze vind het zelf ook leuker met een veulentje aan de voet heb ii het idee. Nu krijgt ze volgend jaar wel een jaartje vrij omdat ik toch nog een keertje wil proberen voor ster. Ze was al voorlopig ster maar door die kreupelheid niet om kunnen zetten in definitief ster…. En omdat Raven tegen die tijd ook naar de keuring moet, kan ze net zo goed ook mee.

Muronia

Berichten: 19507
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 07:00

Libera spannend is dat, wanneer mag je ze scannen?

Balko leuk, alweer nadenken over hengstenkeuzes. Ik heb voor volgend jaar alleen Veronia die gedekt mag en ik heb voor haar een jonge hengst in gedachten die in februari voor de hengstenkeuring gaat. Ik moet nog wel goed nadenken over mijn plan B voor haar.

AM gelukkig dat het er 1 is en dat het goed is gegroeid, dat is een zorg minder.

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 07:27

Muronia volgens mij word ze de 24ste weer gescand :)

Hier ook al aan het nadenken over welke hengsten ik voor de volgende keer wil gebruiken… geen hele ruime keus hier kwa KWPN hengsten tenzij diepvries maar dat doe ik liever niet…

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:02

Ik ben nog niet bezig met de hengstenkeuze voor de volgende keer. Alles zal afhangen of het een merrieveulen wordt of niet.

Muronia

Berichten: 19507
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:50

Ons stamboek telt op dit moment maar 7 hengsten, dus die spoeling is erg dun. Vorig jaar heb ik een erkende Duitse hengst gekozen, dit jaar een stamboekhengst. Het liefste heb ik nu weer een stamboek hengst, maar het moet me wel aanstaan. Erkend is geen probleem, maar geeft als driejarige bij stamboekopname iets meer romslomp en kosten (moet een cro-certificaat halen voor stamboekopname. Dat is hetzelfde idee als prok bij kwpn). Nu heb ik het veulen van vorig jaar om aan te houden dus die zorg is voor mijzelf, maar de komende veulens zijn voor verkoop en mocht de koper keuringsplannen hebben, dan zitten ze zekerder voor stamboekopname met een stamboekhengst. Snappen jullie hem nog? _O-

corinadrenth

Berichten: 1856
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:56

Idd kleine groep hengsten wat we hebben. Maar zelf vind ik het wel fijn om te weten of de merrie qua botwerk goed is om mee te fokken! Rijden.

Voor diva heb ik 2 hengsten op het lijstje. Erdinger en Christ van sprehe

EllyC

Berichten: 8121
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 08:58

7 maar, dat is best wel weinig. Hoe gaat dat dan met de inteelt?

Muronia

Berichten: 19507
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:05

De meeste hengsten dekken maar een jaar of 2-3 en worden dan gecastreerd. Ieder jaar 1 of 2 hengsten nieuwe aanwas en zo wordt de inteelt wat laag gehouden. Mijn fokmerrie heeft Gerlinus-bloed en dat was een stempelhengst en zie je in een aantal hengsten terug. Daarom moet ik met haar extra goed uitkijken welke hengst ik kan kiezen.

Corina dat vind ik voor mijzelf ook, maar wat ik zeg betreft verkoop van veulens. Ik weet natuurlijk niet hoe de nieuwe eigenaar daarover denkt.

Ik volg voor volgend jaar de jonge hengst Brandewijn, die dus nog gekeurd moet worden. Plan B ga ik nog op broeden.

corinadrenth

Berichten: 1856
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:07

Wellicht fok ik komend jaar met Annika een hengst, zit dan te twijfelen om hem aan te houden tot zwz 3 jaar, en dan kijken of het wat is voor de hengstenkeuring.

Wie niet waagt wie niet wint

Muronia

Berichten: 19507
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:09

Dat is zeker zo, al zou ik een Groninger hengst pas als 4-jarige naar een keuring brengen. Als driejarige komen ze er zelden door omdat ze dan nog niet zwaar genoeg zijn is mijn ervaring van de keuringen van de afgelopen 7 jaar.

Cioccolato

Berichten: 6601
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:17

Wat weinig hengsten.... :=

Ik zou wel een paar kwpn spring hengsten willen delen. De keuze is veel te groot :')

EllyC

Berichten: 8121
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:32

Ik ben een Van Gogh fan, kan ook leuke dressuurpaarden leveren
Kennissen zijn helemaal wild van Zirocco Blue bloed, maar die is momenteel wel heel populair onder de springers. Daarnaast hoor ik dat ze in het begin altijd wel ff er doorheen gereden moeten worden

Cioccolato

Berichten: 6601
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:57

Ik vind hem vooral heel erg duur -O-

EllyC

Berichten: 8121
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 09:57

o echt, daar had ik nog niet naar gekeken

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 15:41

Ik heb een jonge Don Schufro hengst op het oog maar die is ook nog niet gekeurd… en anders mischien Contester II (v Contender) maaar die is al behoorlijk oud dus geen idee of ie dan nog dekt.

jennyk
Berichten: 3614
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 16:11

AM: wat een opluchting dat het er toch maar 1 is en het goed gegroeid is!

muronia: met zo weinig hengsten heb je weinig keus. Hopen voor je dat Brandewijn goedgekeurd wordt

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 21:21

AM_Horses Ja dat is echt wel een nadeel van fokken, je kan niet alles houden jammer genoeg. Maar ik snap wel dat ze beide blijven.
En super fijn dat het vruchtje goed gegroeid is en dat het er maar 1 is *\o/*

splenius ga voor je duimen dat het is gelukt en dat ze de eerste poging gelijk drachtig is.
Henkie is wel een leuke hengst

Cynthia82 wat heerlijk buitenrijden zo <3

Balko wat fijn dat het allemaal goed is en ook een kloppend hartje *\o/*

Yvk nog een weekje geduld dus, duim voor je

Ciara_Lady bijvoeren ivm de dracht doe ik nog niet ( maar ze staat nu sws iets te riant haha).
Maar eiwitten bijvoeren en longeren, als je het kan met dubbele lijnen.

Muronia wauw wat een super gave foto's <3 Snap echt wel dat je gek bent op haar hoofdje.
Zijn wel weinig hengsten idd

Libera gefeliciteerd *\o/* Duimen dat het nu wel goed blijft gaan.

Vulina duim voor je dat het lukt!

EllyC ik ben ook fan van Zirocco Blue. Is ook zo'n onwijs lief dier <3 Maar echt geen hengst die ik op mijn merrie zou gebruiken (past gewoon niet bij elkaar). Maar hij is idd erg duur, meen dit jaar € 2000

Hoorde van mijn stalgenootje dat Bo het prima doet. Scheelt denk ik veel dat ze overdag is.
Wij zitten nu in België en dat op het 3 landen punt met Duitsland en Luxemburg.
Maar verbaas me er nu weer over hoe creatief ze hier zijn met de gewassen, hier staan voornamelijk graan (en hier en daar wat mais). Maar ze zijn volop nu aan het dorsen en balen persen. Al het stro gaat in grote ronde balen. En echt mega veel. Is hier verder extreem droog, al het gras is overal verdroogd. Wij grapte al, kijk hier groeit er gewoon hooi _O-

veronique56

Berichten: 81
Geregistreerd: 14-10-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 22:27

AM wat fijn dat er maar 1 in zit. Dat is toch weer een zorg minder.
Liezella ziet er goed uit zo.

Muronia, 7 is idd wel wat weinig maar wellicht is het ook makkelijker kiezen zo.

Hengsten voor volgend jaar ben ik nog niet mee bezig. Eerst maar eens zien wat er uit komt. Bij een merrie dek ik niet terug, deze houd ik aan. Bij een hengst moeten we nog even kijken. Of we verkopen het veulen en dekken haar terug of we houden hem aan. Laten we eerst maar duimen dat het er nog netjes inzit.

Shirley__

Berichten: 853
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 23:35

AM: Fijn zeg! en goed dat ie mooi groeit!

Hier nog steeds alles stabiel. Mevr krijgt wat meer praatjes, maar weer eens meer aan het werk zetten ~~}>
Ze is vandaag 92 dagen drachtig. Je ziet bij haar bij de "liezen" al wel iets groei, lijkt net of er aan beide kanten kleine vochtzakjes zitten :+

Zaterdag mijn nieuwe (tweedehands maar voor mij nieuw :D ) ophalen en dan kan ik eindelijk zelf gaan en staan waar ik wil!
13 september hebben wij een laatste scan in Vorden.

Wat betreft de hengsten vond ik het ook aardig lastig hoor, want wilde alles compenseren van mijn merrie (in hoeverre dat natuurlijk mogelijk is) en had een zeer ernstige voorkeur voor duits bloed.
Ze is geinsemineerd met het zaad van Ziyech, ziyech is een premiehengst, zoon van Blue hors Zackerey (Blue Hors Zack x sandro hit) en moeders kant is don juan de hus (v jazz) x argentinus.

Het veulen zal in het Oldenburger stamboek worden geregistreerd (als alles verloopt volgens het boekje uiteraard) , ik begreep dat die maar 1 weekend in Nederland de (veulen)keuringen hebben? Heeft iemand daar iets meer verstand van hier?

LaDonna75

Berichten: 2126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 10:39

Fijn AM dat er gewoon 1 zit.

Wat betreft de beperkte keus in hengsten, ik herken het in zekere zin. Op zich zijn er heel veel Welsh partbred hengsten maar heel veel zijn meer of minder verwant aan Sanaa. De hengst die ik nu heb gekozen is nauwelijks verwant en heeft niet zo’n zware (onder)hals wat veel pony’s wel hebben, en mijn merrie ook een beetje. Nu duimen dat ze drachtig is, na mijn vakantie ga ik scannen (over een week), op dag 23.

Duimen draaien voort!

Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 10:51

Splenius dat is wel een mooie regeling. Hopelijk pakt het!

Libera gefeliciteerd!

AM wat fijn dat het er maar 1 is!

Muronia wat een mooie foto's zag ik voorbij komen. 7 hengsten.. dan is de keuze wel echt beperkt.

Wij moeten nog een weekje wachten. Mijn geduld is op haha.
Mijn nieuwe merrie wil ik niet laten dekken (de komende jaren). Maar ik betrap mezelf dat ik wel kijk welke hengsten een mooie combi zouden zijn voor haar. :=

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 10:54

@ Shirley; je zou dan s0173957 even een berichtje moeten doen. Zij fokt ook met Oldenburger hengsten en gaat naar deze keuring.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 12:07

suffie schreef:
@ Shirley; je zou dan s0173957 even een berichtje moeten doen. Zij fokt ook met Oldenburger hengsten en gaat naar deze keuring.


Hij :o