[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17368
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:22

AM hopelijk knap je snel weer op. :(:)
Tijd voor vitamine V(eulentjes)
Gelukkig komen ze steeds wat dichterbij!

Kayley, wat leuk! Ze heeft heeeel veel kleinkinderen. <3
Ik zal deze week wat goede foto's maken! Ze is in ieder geval een fantastische merrie (allebei), onwijs lief en aanhankelijk, super karakters.

Ben ook heel benieuwd naar de veulentjes!

kiki, wat naar, zeker als ze nog zuurstof nodig heeft. Het beleid met longembolie is ook echt extreem wisselend (per ziekenhuis, maar ook per arts...). Ik heb meerdere gehad en echt ook extreem wisselend beleid.
Hopelijk gaat het snel beter en anders direct aan de bel trekken.

Nieky, dit zijn de kleurkansen, best veel. :))


Afbeelding

Afbeelding

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:46

Dunalino? nog nooit van gehoord.
Hier helaas ook veel variatie, ook kleuren die ik liever niet heb. Dat heb je als de hengst niet zwart is maar smokey black. Maar ja, het veulen zit er in, we zullen het ermee moeten doen.

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 15:00

Mirjamalvaro Gelukkig is die merrie er boven op gekomen idd. Was echt super sneu. Het veulen is geboren met 336 dagen dracht. Helemaal af en wel een hartslag maar geen ademhaling of reactie van het veulen. Kregen het veulen ook niet op gang met ademen en na enkele minuten stopte ook het hart. De merrie heeft echt zwarte sneeuw gezien zoals onze veearts altijd zegt, haar leven heeft aan een zijde draadje gehangen. Maar na 2 weken was ze erdoor. Ze werd dus wel na 4-5 dagen hengstig en erna stipt om de 18 dagen. En echt mega hengstig. Liep wijdbeens door de weide zodra de hengst hinnikte :') . Ze heeft in april haar dood veulen gehad en eind juni lieten we een scan maken ter controle en tot onze verbazing was ze zuiver vanbinnen en zag haar baarmoeder er perfect uit. We kregen toen ook groen licht om toch een ronde te proberen dit jaar en ze was meteen drachtig. Extra spannend wel moet ik zeggen :o Ze is ook echt de oppermoeder van onze kudde dus ik gun haar echt haar eigen kind om voor te zorgen.

Gelukkig is het met jou merrie goed. Wat een pak sneeuw ligt er bij jullie zeg :brr:

Quir jeetje wat een kleurkansen haha. Welke kleur hoop je zelf?

Quir

Berichten: 17368
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 17:01

EllyC, dunalino is palomino met dun/wildkleur.

Dit jaar dezelfde combinatie en daar is een smokey grullo uit gekomen (dat is smokey black met dun/wildkleur), ook wel heel erg tof!

Nieky, ik heb niet echt voorkeur. :))
Als het hengstje(s) zijn zou dubbel verdund wel leuk zijn. :j
En een valk heb ik nog niet lopen, haha.

Maar geen voorkeur voor hengst of merrie en qua kleur ook niet echt dus.

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 17:03

Ik zag het op Google, Quir. Dat zou ook wel mogen qua kleur.
Maar ik heb ook kansen op smokey cream en perlino, dat zou ik toch liever niet hebben (dus waarschijnlijk wordt het die kleur)....... Maakt het wel spannend zoveel kleurkansen.

mirjamalvaro

Berichten: 14654
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 17:04

Oef zeker extra spannend Nieky!

kiki1976

Berichten: 16865
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 09:57

nieky1993, gelukkig lijkt het redelijk te gaan.
Maar wat een heftig verhaal zeg, hopelijk volgend jaar wel een gezond veulen.

mirjamalvaro wat een sneeuw bij jullie <3 Fijn dat het goed gaat met Eli

Quir, klopt wat je zegt. De ene arts zei donderdag dat ze tot minimaal maandag moest blijven. Harde eis dat ze zonder zuurstof moest kunnen. Degene van vrijdag, zuurstof eraf en naar huis.
Maar heeft gewoon nog een lange weg te gaan.
Maar wat een kleurkansen, wel echt leuk.
Dan is het hier maar beperkt haha, palomino of valk

EllyC, waarom niet de kleuren? Maar wat je zegt, dan krijg je ze juist haha
Mijn dochter zei ook, als ik mag kiezen dan een valk merrie waarop ik zei dan krijg je een palomino hengst _O-

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 17:39

ik vind het niet mooi en qua onderhoud zijn t net schimmels, je ziet er alles op.
Met die gelige manen, lijkt net of ze vuil zijn. En ik zie graag een donker vel. Ook makkelijker met zonnebrand.

Quir

Berichten: 17368
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 19:03

Palomino's zie je anders ook echt alles op. -O-

Gaat het wat beter met haar nu Kiki?

Kayley je moet het even doen met foto's met een deken op, vond het sneu om de dekens er af te halen. :))


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag 192 dagen drachtig. <3

En Char, vandaag 104 dagen drachtig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 19:14

OMG wat een pak sneeuw! :brr:

Quir

Berichten: 17368
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 19:23

Ja. :brr:

Afbeelding
40cm en deze ging op zoek naar gewoon gras en laat goed zien wat ze er van vind. :j

Afbeelding
Deze ook. _O-

mirjamalvaro

Berichten: 14654
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 20:07

Haha Elly altijd de kleur die je liever niet hebt :))

Drachtige Chablis
Afbeelding
Helemaal rechts Sterre
Afbeelding

Dochter v Sterre haha
Afbeelding

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 21:29

I-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 13:41, in het totaal 2 keer bewerkt

kiki1976

Berichten: 16865
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 21:41

EllyC, daar heb je zeer zeker een punt! _O-

Quir, haha dat is ook waar. Daarom heb ik ook gewoon een bruine _O-
Al houd ze er wel van om een warme hoop als kussen te gebruiken met dr hoofd -O-
Maar het zijn wel 2 knappe dames <3 en wat veel sneeuw al. Mooi maar koud hihi.
Vandaag moest ze voor de suikerziekte op controle, maar die was weer te hoog. Saturatie wel wat omhoog gelukkig. Donderdag moet ze bij de ha op controle komen en die gaat ook weer kijken naar haar HB en hart en longen luisteren.

mirjamalvaro, mooie foto's. Sneeuw geeft altijd zo'n mooie sfeer.

Nobel01, ja is waterkoud :brr:
Maar je bent wel lekker warm ingepakt.
Had zaterdag ook maar mijn softshell rijbroek maar weer opgezocht. Scheelde een hoop de koude en zure wind.

Toen we vanavond op stal kwamen had Bo al lekker languit liggen snurken, staart en manen lekker vol stro. Verder niet zoveel te melden over d'r ze lijkt lekker in haar vel te zitten. Geven haar nu meer vrij tussendoor en dat doet haar goed. Al heeft mijn dochter dan wel weer haar handen vol met rijden.

Quir

Berichten: 17368
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 21:54

Lekker dik ingepakt Nobel. :))
Ik loop in de winter er ook bij als een michelin poppetje. Maar nu is het nog niet koud, -5 en windstil, dus best lekker. :j

Hoe gaat het nu met Unique?

Wie wil er nu niet een warme kussen, Kiki. :):)
Hopelijk knapt ze snel op, maar longembolie kan een lange weg zijn. Ook al is de trombose weg, dan ben je er nog lang niet. :(:)

Fijn dat Bo lekker in haar vel lijkt te zitten!

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 22:20

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 09:25

Quir schreef:
Ja. :brr:

[ [url=m/c4iOl1.jpg]Afbeelding[/url] ]
40cm en deze ging op zoek naar gewoon gras en laat goed zien wat ze er van vind. :j

[ [url=m/BoZk6d.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze ook. _O-


Grappig om te zien, haar hoofd is precies het zelfde als Diamond en het manier van kijken. :o Hoe oud is ze nu?

Bij jullie ligt er trouwens al een behoorlijk pak sneeuw zeg, godsamme!

Quir

Berichten: 17368
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 10:43

Nobel wel fijn dat het nu goed gaat!

Kayley wat grappig dat ze hetzelfde hoofd en uitdrukking hebben! Echt een hele lieve en vriendelijke merrie. <3

Ze is nu 14 jaar.

Ja ligt een lekker laagje sneeuw, voor de paarden wel fijn. :D

AM_Horses

Berichten: 2626
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 12:15

Quir. Wat een sneeuw :oo prachtige merries. Zal wel even wennen zijn zoveel sneeuw voor ze

Nobel01. Fijn dat er nu nog maar weinig aan de hand is

Kiki. Belachelijk hoe dit nu soms gaat in ziekenhuizen. Ik hoor wel vaker van deze verhalen. Moet toch niet kunnen.
Zo te horen neent Bo het ervan. Heerlijk op stal met een lekker strobedje

Mirjamalvaro. Brr :brr: hebben de merries geen kou?


Gisteren weer eindelijk naar de paarden geweest. Alles even
gepoetst en geknipt.

Nigrante 211 dagen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Odilia 213 dagen
Afbeelding
Afbeelding
Liezella 189 dagen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wild Thing 127 dagen
Afbeelding
Afbeelding

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 12:24

Quir Wel makkelijk als je geen voorkeur hebt *D heb je al plannen met ze voor dekseizoen 2023?
En wat een sneeuw zeg :brr: Iemand waar we 2 paarden aan hebben verkocht is verhuisd naar zweden en zij hebben nu ook sneeuw. De paarden vinden het wel amusant :D

Kiki1976 Hoe gaat het met je schoonmoeder inmiddels?

Mirjamalvaro Bij jou ook al zo een sneeuw :brr: zou echt niks voor mij zijn hahaha.

Nobel01 Wat fijn dat het beter lijkt te gaan met je merrie.

Am_horse Wat een mooie buikjes al <3 En wat glanzen je paarden mooi. Ik heb hier allemaal halve mamoeten staan :+


Ik weet niet of mensen het leuk vinden maar wil gerust onze andere merries/ combinaties eens tonen. Kan niet garanderen dat ik over elke merrie actief ga updaten maar mss dat mensen het wel leuk vinden :+

kiki1976

Berichten: 16865
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 15:53

Quir, volgens de arts kon het best lang duren voordat de embolie weg was, volgens haar kon het wel tot 6 maanden duren. Maar door de bloedverdunners kan het bloed er wel weer gewoon langs. Het lijf moet ze oplossen/opnemen of hoe je dat ook uitlegt.
Worden geen verdere echo's ect gemaakt om de voortgang ervan te bekijken, weet niet of dat normaal is?

AM_Horses, gelukkig weer opgeknapt! Dames zien er goed uit, glimmen je tegemoet.
Mooie buikjes allemaal.
Bo is sws een plat slaper, heerlijk languit in een lekker bed stro :z

nieky1993, gisteren weer ietsje beter qua benauwdheid, alleen bij controle bij de praktijkondersteuner haar suiker toch weer te hoog. Nu moest ze een 12 uurs meting doen en daar morgen weer voor terug bij de huisarts.
Ja leuk om je andere paardjes te zien, ook allemaal tinkers?

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 11:09

Kiki1976 Grotendeels Tinkers. We hebben ook 2 kruising tinkers, 1 trekpaard en 1 clydesdale. In totaal hebben we 21 merries :o Maar er zijn er buiten yula maar 12 drachtig dit jaar. Sommige zijn recent pas aangekocht. 3 merries zijn bewust leeggelaten, 2 merries zijn niet drachtig geworden en 1 ( mama van Yula) heeft helaas verworpen. We proberen verschillende types te fokken eigenlijk. Van echte rasstypische tinkers tot rijtypische tinkers. Niet iedereen wilt een hele zware tinker, sommige willen ook wat luxer. Of juist het karakter maar niet zoveel beenbehang, vandaar ook de kruising tinkers. Anderzijds hopen we vanaf volgend jaar ook wat drumhorses te fokken en juist een paar grote/zware tinkers vandaar de clydsdale enz. Wss zal ook niet iedereen het met ons eens zijn hoe we fokken :o Alhoewel kruisingen steeds meer normaal worden. Zowel ics als het nsvt neemt kruisingen op. Maar daarom ben ik wel wat voorzichtig met ze hier in eerste instantie voor te stellen. :=
Onze 2 hengsten zijn Booster van 1.48m. Kleur: E/E W20/W20
En Tiesto van 1.61m. Kleur E/e a/a W20/W20 PATN1/n
Maar hier komen ze dan:

Als eerste Amber. Amber is een bruinbonte merrie. Zij heeft in het verleden in Ierland zowel bonte als effen veulens gegeven. Dit is het eerste veulen van haar wat bij ons geboren wordt.
Afbeelding

Dan is Amy aan de beurt. Een effen zwarte merrie. Zij heeft dit jaar een mooi zwaar zwart hengstveulen gekregen van Booster
Afbeelding

Nina heeft dit jaar een zwartbont veulen gegeven van Janesho. Dit is het eerste veulen van Booster.
Afbeelding

Jessie heeft bij een vorige eigenaar een effen zwart veulen gegeven. Dit is haar eerste veulen bij ons.
Afbeelding

Blue heeft bij een vorige eigenaar zwartbonte en een zwart blagdon veulen gegeven. Dit is haar eerste veulen bij ons. Als zij of Tina een mooie zwaar hengstveulen krijgen mag 1 van de 2 blijven.
Afbeelding

Tina heeft dit jaar een zwart en zwaar veulen gekregen van Booster. Zij is nu drachtig van Tiesto.
Afbeelding

Mirthe is een kruising tinker. Papa is Mr bandit. Zij heeft dit jaar een zwart veulen gekregen van Booster. Hetgeen we met haar voor ogen hadden om te fokken is daarmee gelukt. Haar veulen is zwaarder als haar met iets meer behang maar wel iets luxer als papa. Een heel mooie rijtypische tinker. We zijn heel benieuwd wat ze met Tiesto ervan gaat maken.
Afbeelding

Lexie is een kleine zware tinker. Zij heeft in Ierland een schimmelbont veulen gekregen. Dit is haar eerste veulen bij ons. Normaal zou ik haar inrijden en dan zou ze volgend jaar verkocht worden maar wss blijft ze toch :+
Afbeelding

Dan hebben we Yula
Afbeelding

Dan Ashley. Zij heeft bij een vorige eigenaar zowel een bont als effen veulen gehad. Dit jaar heeft ze een zwartbont veulen van Booster gehad. Ashley heeft echt super dikke en lange manen. Dit geeft ze ook door en Booster verbeterd haar sokken goed.
Afbeelding

Dan hebben we Saartje. Saartje is een jonge ardenner merrie met stamboek zelfs. Zij is een maiden. Een beter karakter als saartje zul je haast niet vinden. Zo relaxed en chill 8-). We hopen met haar juist een grote en zware tinker te krijgen. Haar veulen is zelfs al gereserveerd. Omdat het de eerste keer is en ze nog jong is hebben we Booster gebruikt ipv Tiesto. Saartje is vrij van cpl overigens. Ze heeft haar manen op de foto geschuurd. Ze heeft geen ZE maar ze had een te rijk pak hooi gekregen en daarvan schuurde ze even.
Afbeelding

Dan hebben we Kira. Zij is een dochter van Mirthe uit nog een kruising Tinker hengst. Mirthe en Kira komen van dezelfde man. Kira is een maiden merrie. We kijken even aan hoe zij fokt volgend jaar. Hopelijk net zo mooi als haar mama.
Afbeelding

En als laatste de aller spannendste nl Bonny. De merrie die dit jaar een dood veulen had. Het was een zwart hengstveulen ook van Booster. Hopelijk dit jaar meer geluk met haar.
Afbeelding

Overigens wordt Yula normaal niet meer gedekt dus ik tel haar niet als fokmerrie. Met de andere merries proberen we regelmatig af te wisselen en rustjaren in te plannen. We hopen elk jaar rond 13-15 veulens te hebben.

mirjamalvaro

Berichten: 14654
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 11:17

Wow 21 merries, 12 veulens? Jullie slapen niet in de lente/zomer zeker :')

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 11:22

mirjamalvaro schreef:
Wow 21 merries, 12 veulens? Jullie slapen niet in de lente/zomer zeker :')


In totaal met Yula 13 veulens. Dit jaar hadden we er 12 :+ en idd slaap is zeldzaam in de lente/zomer. We waken met ph strips en 3 mensen die camera kijken. Opzich ben ik gemiddeld 2 max 3 nachten wakker per merrie. Maar dan ook wel echt wakker wakker :') ik slaap gedurende de veulen periode bijna altijd met de tablet naast mij. Als een ph zakt of een merrie apart gedrag toont dan zet ik wekkers elk half uur. En degene die met mij waakt zet de wekkers dan elk ander half uur. Zo kijkt er elk kwartier iemand. De 3de persoon die waakt, waakt vaker savonds tot 1u snachts zodat ik wel even een paar uur kan slapen als de merrie het echt bont maakt een paar nachten.

Dennenboom

Berichten: 707
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:09

Wow wat gaaf Nieky zoveel merries :wow: